💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Правопис закінчень іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини. (Вправи 148-152.)

Тема: Правопис закінчень іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини. (Вправи 148-152.)

Мета: Ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини; виробляти вміння пояснювати правопис закінчень іменників жіночого роду в даній формі за допомогою засвоєного правила; розвивати вміння аналізувати мовні явища, виділяти істотні ознаки, встановлювати при-чинно-наслідкові зв'язки, виховувати увагу до мовленого слова.

Обладнання: Довідковий матеріал, прислів'я, схема-опора, мовний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу до уроку.

II. Повторення вивченого матеріалу.

1. Відповіді на запитання.

— Які закінчення мають іменники жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини?

— У яких випадках дані іменники мають закінчення -і, а в яких — закінчення -и. Наведіть приклади.

2. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 147.)

— Про що ви дізналися із тексту вправи?

— Прочитайте кожне речення тексту.

— Поясніть написання слів з пропущеними буквами.

— Як ви виконали звуко-буквений аналіз слова якщо?

3. Довідкове бюро „Чи знаєш ти?»

• Мати-й-мачуха передбачає погоду. Перед дощем її квіти закриваються.

• Перед дощем „плачуть» степові і лугові трави, пшениця, жито, ячмінь, кукурудза, помідори, огірки.

• Коли біля жовтої акації кружляє безліч комах, — чекайте негоди.

4. Робота з прислів'ями.

— Відновіть і поясніть зміст кожного прислів'я.

— Спишіть прислів'я, підкресліть іменники жіночого роду в родовому відмінку однини.

Без роботи     вже й ріка тече.

Людина без Батьківщини —   день роком стає.

В усякої справи     як соловей без пісні.

Крапля до краплі —    початок важкий.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Створення проблемної ситуації.

Одного разу Незнайко писав лист бабусі: „ Мені дуже подобається математика. Сиджу зараз над ... «і спіткнувся: не знає, як написати — задачею чи задачою.

— Хто може йому допомогти?

2. Оголошення теми і мети уроку.

— Сьогодні на уроці ми будемо працювати над правописом іменників жіночого роду в орудному відмінку однини. Спробуємо зрозуміти і запам'ятати особливості закінчень таких іменників, щоб не опинитися в такій ситуації, в якій був Незнайко.

3. Спостереження над мовним матеріалом. (Вправа 148.)

— Які закінчення мають іменники жіночого роду в орудному відмінку?

— Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи і спробуйте пояснити, чому закінчення у них різне.

4. Засвоєння теоретичного матеріалу, с. 74.

— Подані іменники поставте в орудному відмінку однини.

Роса, верба, лінія, пожежа, тиша, круча.

5. Складання опорної схеми.

Фізкультхвилинка.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота з підручником. (Вправа 149.)

а) Читання тексту і добір заголовка.

б) Списування тексту, ставлячи слова, що в дужках, в орудному відмінку.

в) Пояснення написання закінчень

г) Звуко-буквений аналіз слова лінія.

г) Повторення правила вживання апострофа після префіксів і пояснення написання слова з'являється.

2. Тренувальні вправи.

а) Вправа 150.

— Запишіть письмові відповіді на запитання.

— Подумайте, чому орудний відмінок має таку назву. (Вказівка: використати подані слова-синоніми.)

б) Вправа 151.

— Відгадайте загадки.

— Спишіть загадки, ставлячи іменники, шо в дужках, в орудному відмінку однини.

— Зробіть звуко-буквений аналіз слова яєць.

3. Розумова гімнастика.

— Казкові герої Крутивус, Вернидуб і Вернигора вирішили позмагатися в орфографії.

— Хто з них переміг?

Крутивус    Вернидуб     Вернигора

мовою    музикою     скрипкою

пшеницею    черешнею     яблунею

душею    їжою      вежою

— Запишіть слова без помилок.

4. Завдання в групах.

— Запишіть словосполучення, ставлячи іменники в орудному відмінку. Виділіть закінчення іменників.

І група. Сиділи (під чим?) вишня, груша, слива, акація.

ІІ група. Йшли (чим?) стежка, межа, вулиця.

III група. Жити (з чим?) мрія, надія, пісня.

5. Гра „Зрозумій мене».

— Відгадайте загадку з бабусиної скрині.

• Якщо не маєш сили — виходить, мало її з'їв. Коли безлад у думках — то вона може бути у голові. І, нарешті, якщо вона березова, то може бути дуже боляче. (Каша.)

— Які вислови, пов'язані зі словом каша, ви знаєте?

(Каша в голові, заварити кашу, березова каша, мало каші зів, каші маслом не зіпсуєш.)

— Провідміняйте (усно) іменник каша.

V. Підсумок уроку.

1. Взаємоопитування.

Клас ділиться на дві групи. Учні кожної групи по черзі ставлять запитання з теми уроку і відповідають на них.

2. Поетична хвилинка.

Хай іменник візьме —ею

за потребою своєю.

Отже, груш... смачнішою,

 А задач... складнішою,

Ну, а вдач... ледачою,

Як і каш... гарячою.

VI. Домашнє завдання.

С. 74, правило; вправа 152.

Категорія: Рідна мова | Додав: SYLER (12.08.2015)
Переглядів: 4155 | Рейтинг: 0.0/0
Аплікація з паперу «Прикрась ялинку»
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка»
Робота з папером. Іграшки зі складеного аркуша
Запитання до природи. З чого виготовляють папір? Чому малює твій олівець?
І. Гнатюк «Наша хата». Прислів'я. «Роде наш красний» (українська народна ...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]