Тема: Правопис закінчень іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини. (Вправи 148-152.) Мета: Ознайомити учнів з особливостями закінчень іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини; виробляти вміння пояснювати правопис закінчень іменників жіночого роду в даній формі за допомогою засвоєного правила; розвивати вміння аналізувати мовні явища, виділяти істотні ознаки, встановлювати при-чинно-наслідкові зв'язки, виховувати увагу до мовленого слова. Обладнання: Довідковий матеріал, прислів'я, схема-опора, мовний матеріал. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Повторення вивченого матеріалу. 1. Відповіді на запитання. — Які закінчення мають іменники жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини? — У яких випадках дані іменники мають закінчення -і, а в яких — закінчення -и. Наведіть приклади. 2. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 147.) — Про що ви дізналися із тексту вправи? — Прочитайте кожне речення тексту. — Поясніть написання слів з пропущеними буквами. — Як ви виконали звуко-буквений аналіз слова якщо? 3. Довідкове бюро „Чи знаєш ти?» • Мати-й-мачуха передбачає погоду. Перед дощем її квіти закриваються. • Перед дощем „плачуть» степові і лугові трави, пшениця, жито, ячмінь, кукурудза, помідори, огірки. • Коли біля жовтої акації кружляє безліч комах, — чекайте негоди. 4. Робота з прислів'ями. — Відновіть і поясніть зміст кожного прислів'я. — Спишіть прислів'я, підкресліть іменники жіночого роду в родовому відмінку однини. Без роботи вже й ріка тече. Людина без Батьківщини — день роком стає. В усякої справи як соловей без пісні. Крапля до краплі — початок важкий. III. Вивчення нового матеріалу. 1. Створення проблемної ситуації. Одного разу Незнайко писав лист бабусі: „ Мені дуже подобається математика. Сиджу зараз над ... «і спіткнувся: не знає, як написати — задачею чи задачою. — Хто може йому допомогти? 2. Оголошення теми і мети уроку. — Сьогодні на уроці ми будемо працювати над правописом іменників жіночого роду в орудному відмінку однини. Спробуємо зрозуміти і запам'ятати особливості закінчень таких іменників, щоб не опинитися в такій ситуації, в якій був Незнайко. 3. Спостереження над мовним матеріалом. (Вправа 148.) — Які закінчення мають іменники жіночого роду в орудному відмінку? — Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи і спробуйте пояснити, чому закінчення у них різне. 4. Засвоєння теоретичного матеріалу, с. 74. — Подані іменники поставте в орудному відмінку однини. Роса, верба, лінія, пожежа, тиша, круча. 5. Складання опорної схеми. Фізкультхвилинка. IV. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Робота з підручником. (Вправа 149.) а) Читання тексту і добір заголовка. б) Списування тексту, ставлячи слова, що в дужках, в орудному відмінку. в) Пояснення написання закінчень г) Звуко-буквений аналіз слова лінія. г) Повторення правила вживання апострофа після префіксів і пояснення написання слова з'являється. 2. Тренувальні вправи. а) Вправа 150. — Запишіть письмові відповіді на запитання. — Подумайте, чому орудний відмінок має таку назву. (Вказівка: використати подані слова-синоніми.) б) Вправа 151. — Відгадайте загадки. — Спишіть загадки, ставлячи іменники, шо в дужках, в орудному відмінку однини. — Зробіть звуко-буквений аналіз слова яєць. 3. Розумова гімнастика. — Казкові герої Крутивус, Вернидуб і Вернигора вирішили позмагатися в орфографії. — Хто з них переміг? Крутивус Вернидуб Вернигора мовою музикою скрипкою пшеницею черешнею яблунею душею їжою вежою — Запишіть слова без помилок. 4. Завдання в групах. — Запишіть словосполучення, ставлячи іменники в орудному відмінку. Виділіть закінчення іменників. І група. Сиділи (під чим?) вишня, груша, слива, акація. ІІ група. Йшли (чим?) стежка, межа, вулиця. III група. Жити (з чим?) мрія, надія, пісня. 5. Гра „Зрозумій мене». — Відгадайте загадку з бабусиної скрині. • Якщо не маєш сили — виходить, мало її з'їв. Коли безлад у думках — то вона може бути у голові. І, нарешті, якщо вона березова, то може бути дуже боляче. (Каша.) — Які вислови, пов'язані зі словом каша, ви знаєте? (Каша в голові, заварити кашу, березова каша, мало каші зів, каші маслом не зіпсуєш.) — Провідміняйте (усно) іменник каша. V. Підсумок уроку. 1. Взаємоопитування. Клас ділиться на дві групи. Учні кожної групи по черзі ставлять запитання з теми уроку і відповідають на них. 2. Поетична хвилинка. Хай іменник візьме —ею за потребою своєю. Отже, груш... смачнішою, А задач... складнішою, Ну, а вдач... ледачою, Як і каш... гарячою. VI. Домашнє завдання. С. 74, правило; вправа 152. | |
| |
Переглядів: 4155 | |
Аплікація з паперу «Прикрась ялинку» |
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка» |
Робота з папером. Іграшки зі складеного аркуша |
Запитання до природи. З чого виготовляють папір? Чому малює твій олівець? |
І. Гнатюк «Наша хата». Прислів'я. «Роде наш красний» (українська народна ... |
Всього коментарів: 0 | |