Тема: Дієслова минулого часу. Змінювання дієслів минулого часу за числами та за родами (в 3-й особі однини) Мета: познайомити з граматичними ознаками дієслів минулого часу, вчити визначати число і рід дієслів минулого часу, змінювати за родами дієслова минулого часу; розвивати навички грамотного письма; виховувати інтерес до вивчення історії своєї держави. Обладнання: картки із завданнями для груп. ХІД УРОКУ I. Перевірка домашнього завдання 1. Бесіда — З якою великою темою ми працюємо? (Дієслово) — Відновіть таблицю. Дієслово • Називає... • Відповідає... • Виражає дію... • Змінюється за... — З якою орфограмою, що стосується дієслова, ви працювали вдома? 2. Перевірка вправи 136 II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання — Відновіть алгоритм перевірки ненаголошеного голосного в закінченні дієслів: 1. Поставити... 2. Визначити...
3.Вибрати — Користуючись алгоритмом, поясніть правопис. Напиш_ш, мовч_те, гра_ш, пис_в. — Чому виникли непорозуміння із словом писав? (Бо воно — минулого часу.) III. Оголошення теми й мети уроку — Дивіться, ми з’ясували, що дієслова у минулому часі мають відмінності. Значить, логічно було б припустити, що існують відмінності й у системі змінювання. — Як змінюються дієслова майбутнього і теперішнього часу? — А що ж ми будемо дослідувати сьогодні на уроці? (Учитель записує тему уроку на дошці.) IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. Дослідження в групах 1 група досліджує зміну дієслів за числами. Поставте дієслова у форму минулого часу. Змініть за числами. Писати — Читати — Мити — 2 група досліджує, чи може дієслово минулого часу позначити завершену й незавершену дію. Змініть незавершену дію завершеною. Читав — Мив — Дивився — 3 група досліджує зміну дієслів за особами. Змініть за особами та числами дієслово «писав». Виділіть закінчення. 4 група досліджує зміну за родами. Поставте дієслова у формі минулого часу, спробуйте змінити їх за родами. Виділіть закінчення. Читати — він... , вона — вона... , Мити — він..., вона — вона..., Групи обмінюються спостереженнями. Вчитель звертає особливу увагу на те, що дієслова минулого часу не змінюються за особами (про це свідчить закінчення, яке не змінюється), натомість вони отримують категорію роду в 3-й особі однини. Спостереження вчитель фіксує на дошці у вигляді опорної • виражають завершену і незавершену дію; • змінюються: за числами; за родами (в 3-й особі однини); • не змінюються за особами. V. Закріплення та систематизація знань 1. Колективне виконання вправи 138 Світити — світив, засвітив; світила, засвітила; світило, засвітило; світили, засвітили. Далі — робота над варіантами: I варіант — ходити; II варіант — віяти; III варіант — носити. — Що цікавого ви можете розповісти про дієслова минулого 2. Робота у парах (за вправою 139) Учень читає текст вправи. — Який це тип тексту? — Чому вчитель запропонував відновити вітряк? — Які символи нашої історії ви знаєте? — Як до них треба ставитися? Чому? — Випишіть дієслова тільки основної частини тексту. Визначте число і рід. я писав ти? він? ми? ви? вони? схеми. ДІЄСЛОВА МИНУЛОГО ЧАСУ: часу? Перевірка — опитування пари. — Чому ви не виписали дієслово ходити? — Що можете розповісти про дієслова минулого часу? VI. Підсумок уроку 1. Робота із таблицею «Дієслово», складеною на початку уроку — Змініть таблицю так, щоб вона розповіла про дієслова минулого часу. ДІЄСЛОВО (МИНУЛОГО ЧАСУ): • називає дію (не змінюємо); • відповідає на... (питання змінити); • виражає дію... (не змінюємо); • змінюються за... (прибираємо особи, додаємо рід). — Розберемо за допомогою цієї схеми одне дієслово минулого часу морфологічно (за вибором із вправи 139). — А що ще можна визначити для дієслова? (Дієвідміну) — Визначте. Алгоритм на дошці може стати вам у пригоді. 2. Коментар до домашнього завдання VI. Домашнє завдання Вправа 140; правило на С. 73. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1150 | |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
Робота з папером. Іграшки зі складеного аркуша |
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П... |
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Виконання аплікації «Рибки» з подаль... |
Смішинки-веселинки. М. Хоросницька «Матусин заповіт», «Дві душі», «Обіцянка» |
Всього коментарів: 0 | |