💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Твір – опис за поданим початком і планом „Строкатий дятел – лісовий лікар"

Тема. Твір – опис за поданим початком і планом „Строкатий дятел – лісовий лікар"

Мета: навчити дітей складати твір-опис за поданим початком і планом, збагачувати словниковий запас учнів; ви­ховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: репродукції картин художників, ілюстрації дятла, таблиці.

Хід уроку

1. Організація класу

2. Актуалізація опорних знань

2.1.Загадка

Їх тіло вкрите пір'ям,

І більшість з них літають.

То хто ж оті тварини,

І як їх називають?(Птахи)

2.2.Розгадування загадкового кросворда.

(Вчитель виставляє ілюстрації із зображенням птахів.)

 

 

 

 

 

д

р

о

х

в

а

з

о

з

у

л

я

 

 

 

 

 

 

 

л

а

с

т

і

в

к

а

 

с

о

л

о

в

е

й

 

 

 

 

 

 

 

л

е

л

е

к

а

 

 

1.Який птах найважчий в Україні? (Дрохва)

2.Хоч гнізда свого не має,

яйця іншим підкладає

 та у лісі в холодку

все кує: Ку-ку! Ку-ку!(Зозуля)

         3.Швидко скрізь цей птах літає,

 безліч мушок поїдає,

 за вікном гніздо будує,

 тільки в нас він не зимує.(Ластівка)

4.В мене є великий хист,

 Я співаю, як артист.

Спів мій радісний усюди

Люблять слухати всі люди.(Соловей)

5.Довгі ноги, довгий ніс.

 Прилетів — обід приніс:

смач­них жабеняток

для своїх маляток.(Лелека)

- Що об'єднує всіх цих тварин?

- Чим вони від­різняються від інших тварин?

- Чому заєць, лисичка, білочка не можуть літати, а птахи можуть?

- Чим вкрито тіло птахів?

- Цікаво, навіщо пташкам пір'я? (Пір'я захищає їх від холоду, спеки та різних ушкоджень, допомагає постійно підтримувати високу температуру тіла).

3. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми поговоримо про дятла. Будемо вчитися описувати його. А також розширимо і поповнимо свої знання про цього птаха.

4. Робота з мовним матеріалом

4.1.Загадки про дятла

- Хто знає загадки про дятла?

Вірно людям я служу,

їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників їм добуваю.

Якого птаха підтримує хвіст,

коли він сидить на дереві?

Відгадайте, діти,

хто має носик-долото?

Ним ко­мах з кори виймає,

про здоров'я лісу дбає.

Цілий день працюю в гаї,

Діловито дзьобом б'ю.

Я не цвяхи забиваю,

Я комашок дістаю.

Він стукоче: Тук-тук!

— Хто це там? — пита борсук.

— Це, — сказав Поважно лев,

— Добрий лікар

Всіх дерев.

Хоч я не молоток —

По дереву вдаряю.

Кожнісінький куток

Обстежувать бажаю.

Б'ється, стука молоток,

Поправляє нам садок.

Хто комах з кори виймає,

Про здоров'я лісу дбає?

4.2.Зачитування віршів

 - Хто знає вірші про дятла?

По рецепту на базарі дятел вибрав окуляри,

натягнув собі на ніс, полетів трудитись в ліс.

У осінню хмуру пору хитрий жук зашивсь під кору.

Дятел глянув, сів на сук, носом тук — і згинув жук.

От які-то окуляри вибрав дятел на базарі.

М. Стельмах

Дятел дерево довбав,

Дятел гусінь діставав.

Добре дятел учинив,

Гарну справу він зробив.

Дятлик чув від діда, коли в лісі ріс:

Хто б про тебе відав, якби не твій ніс?

Дятлик тер свій лобик, а потім звик,

Хоч довший за дзьобик у нього язик.

                            Дятлова кузня

В дятловій кузні гаряча пора.

Дятлова кузня стоїть край двора,

Дятел невтомно працює щодня —

Така роботяща у нього рідня.

Вчився він змалку так працювати,

Щоб шкідників з-під кори добувати.

                   М. Сингаївський

— Чому вірш названо «Дятлова кузня»?

  1. Чи знаєте ви, що...

 Життя дятлів тісно пов'язане з деревами. На них вони їдять, гніздяться, ховаються від воро­гів. У лісах нашої країни живе їх 11 видів.

Дятли - осілі птахи, але восени і взимку кочують у пошуках їжі. Найбільш поширеним на Україні є дятел строкатий вели­кий. Маса його 100 г.

Розмножується дятел навесні. У цей час у лісі чути бара­банний стук. Це самець закликає до себе самку і сповіщає, що прийшла пора будувати гніздо. Гніздиться в дуплах де­рев, але не приносить в них ані бадилиночки. Пташенята повзають по голому дну. Самка відкладає 5 яєць і насиджує 14-15 днів. Близь­ко місяця батьки годують пташенят комахами, личинками. Далі вони переходять до самостійного життя.

Живляться дятли переважно комахами, їхніми личинками. Цих птахів називають лікарями дерев, бо вонизнищують величез­ну кількість комах-шкідників. Вистукуючи стовбури дерев, вони дізнаються – яке дерево пошкоджене, бо здорове відгукається дзвінко, а пошкоджене глухо.

Узимку, коли немає комах, вони їдять на­сіння сосни, ялини. Роздовбують шишку, встромлюючи її в щілину кори. Під деревами нагромаджують купу вилущених шишок. Це місце називають "дятлова кузня".

Дятлів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони.

 

4.4. Легенда

- Хто знає легенду про дятла?

Легенда про дятла

Одного разу бідний чоловік пішов на Великдень до лісу зрубати дерево. Тіль­ки він почав рубати, як до нього підійшов старий дід і сказав: «Не рубай дерево. Іди додому. В тебе буде достатньо грошей, щоб купити дров і жити без злид­нів».

Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав: «Піду до того дерева, попрошу ще грошей». Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево. Тут і з'явився старий дід, він зрозумів, що чоловіка до лісу при­вела жадібність. Тоді дідусь мовив: «За твою жадібність перетворю тебе в пта­ха, стукай все життя по деревах».

Так з'явився птах дятел.

- Чому вчить нас ця легенда?

Фізкультхвилинка

- Де, вороно - каркароно, ти була?

Що, вороно - каркароно, принесла?

- Покружляла, покружляла на горі,

горобцівпорозганяла у дворі,

стріла півня розбишаку - пісняра

і чкурнула, дременула із двора.

5. Словникова робота

Строкатий -який має різнокольорове забарвлення, оперен­ня (про птахів);

Оперенняжорстке

Тілочорне з білими смугами, боки жовтуваті, підхвістя рожево-червоне

Хвісттвердий, пружний. На нього птах опирається, коли лазить по деревах.

Крила -широкі і тупі, з білими пля­мами

Голівка - на потилиці має червону шапочку

Дзьоб - прямий, гострий, міцний,як долото.Він є знаряддям для роздовбування кори і добу­вання корму.

Лоб і щоки -білі

Язик -із зазубринами, далеко висо­вується з рота. Тому птахи можуть діставати їжу із щілин.

Лапи - короткі сильні, на­гадують щипці (два пальці вперед, два — назад).

  1. Складання (усно) твору за поданим початком і планом (2 – 3 учні)

 

Зачин

Дятел — це невеликий птах, який гніздиться в дуплах дерев.

 

 

Основна частина

 

1. Яке оперення має дятел?

2. Які в нього спинка і крила?

3. Яка голівка?

4. Які дзьоб і язик?

5. Які у дятла лапи?

6. Який в нього хвіст?

Кінцівка

Яку користь приносить дятел?

 

7. Зразки твору

Дятел

На одному з дерев дятел влаштувався. Який він красивий!

Голова й спинка чорні, на потилиці червона плямочка, а на чорних крилах білі цяточки й смуги. Весь барвистий, тому його строкатим дятлом і прозвали.

Сів дятел на стовбур дерева. Роздовбає кору, дістане шкідника і з'їсть. І подумав я: недарма дятла лісовим лікарем називають. Він лікує хворі дерева.

(Г. Скребицький)

Дятел — це невеликий птах, який гніздиться в дуплах дерев.

Оперення у нього жорстке. Спинка чорна з білими смугами, боки жовтуваті, підхвістя рожево-червоне. Широкі чорні крила збілими пля­мочками. На маленькій голівці червона шапочка, а лоб і щоки білі. Прямим, гострим іміцним, як долото, дзьобом він видовбує у корі щілину, а потім своїм довгим із зазубринами язиком, наче пінцетом, дістає шкід­ливих комах та короїдів. Короткі сильні лапи на­гадують щипці. Хвіст твердий і пружний. На нього птах опирається, коли лазить по деревах.

Дятла називають лікарем дерев, бо вінзнищує величез­ну кількість комах-шкідників.

8.Написання учнями твору

9.Перевірка написаного

Пам'ятка

1.

Чи є у творі зачин?

2.

Чи виділена кожна частина в абзац?

3.

Чи достатньо розкрита основна частина? Чи послідовно розміщені речення? Чи вдалі переходи від однієї частини до другої?

4.

Чи правильно пов'язані між собою речення? Чи не повторюються одні й ті самі слова та вирази? Можливо, потрібно замінити деякі з них більш вда­лими?

5.

Чи відповідає назва твору його змісту? Чи немає зайвих слів або речень, що не стосуються теми?

6.

Чи є у творі кінцівка? Постарайся, щоб останнє речення зробило текст завершеним.

7.

Чи не пропустив букву, чи правильно написав слова, поставив знак у кінці речення?Не впевнений,запитай у вчителя.

Зачитуваннякращих творів.

10. Підсумок уроку

Чисподобався вам урок?

– Чого ви навчились на цьому уроці?

– Що нового дізналися сьогодні?

Діти малюють дятла на альбомних аркушах.

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (10.05.2014)
Переглядів: 13107 | Рейтинг: 1.5/2
Щоб бути здоровим і все встигати робити
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях. Правила ...
І. Жиленко «Доброго ранку!..», Т. Коломієць «Задзвонив синенький дзвоник». В....
Екскурсія до водойми (до лісу). Правила поведінки поблизу водойми (у лісі)
С. Жупанин «Грайте, грайте голосніше...». В. Гринько, А. Камінчук, Д. Чередни...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]