Розвиток зв’язного мовлення. Усне складання твору з елементами опису « Моя мама»

Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Усне складання твору з елементами опису « Моя мама».

Мета: 1. Розширити знання учнів про текти-описи; вчити використовувати прикметникові форми для опису характерних ознак зовнішності людини; удосконалювати навички вживати прикметники в тій формі, якої вимагають зв’язані з ними іменники; збагачувати активний і пасивний словник учнів.

             2.Виховувати любов до мистецтва слова і любов та повагу  до матері.

             3. Розвивати вміння спостерігати, виявляти істотні ознаки.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • Що таке текст?
  • Які є типи текстів?
  •  Яке питання можна поставити до тексту-опису? ( Який?)
  • Які можуть бути тексти-описи? ( Художні, науково-популярні)
  • Як називається текст, в якому описана природа? (Пейзаж)
  • А якщо описана людина? ( Портрет)
  1. Словникова робота.

Портрет – мальоване, скульптурне або фотографічне зображення обличчя людини або групи людей.

  1. Робота над загадкою.
  • Чий портрет опишемо, дізнаєтесь відгадавши загадку?

Хто вас дуже щиро любить,

І вбирає, і голубить,

І кладе у постіль спати?

Хто для вас пісні співає,

Хто в негодах забавляє,

Гарні вам дає ляльки

І розказує казки?

Хто узяв вас за руку

І до школи на науку

Вів, щоб розуму навчити? ( Рідна матусенька)

                (З. Головко)

4. Інтерактивна вправа « Сенкан»

Хто?                            мама

Яка?                       Добра, лагідна

Що робить?         Голубить, пестить, дарує

Відношення        дітям радість і тепло.

Узагальнення    Люблю тебе, матусю!

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Інтерактивна вправа « Очікування»

  • На сьогоднішньому уроці ми складемо текст-опис мами ( з елементами характеристики), використовуючи прикметники і образні вислови. Чого очікуєте від уроку запишіть на картках?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розгляд і аналіз репродукцій робіт Рафаеля « Сікстинська мадонна»,              А. Дейнеки «Мати», Леонардо да Вінчі «Мадонна Ліза».
  • Рафаель « Сікстинська мадонна»
  • У його мадонни гладке волосся, чистий овал обличчя, високий лоб. Спадаюче покривало охоплює фігуру зверху донизу єдиним плавним контуром.

Молода мати та її дитятко нескінченно зворушливі, але дуже простодушні. В обличчі і в погляді немовляти є щось недитяче – прозоре і глибоке, а в  обличчі і  погляді   матері – дитяча чистота. Мати покірна, босонога, круглолиця,світла.

  • Розгляд інших картин.
  • А тепер розгляньте інші репродукції картин, на яких художники відтворили образ матері. Що спільного між ними?
  • Чи подобаються вони вам? Чому?
  • Як би ви назвали ці картини?
  1. Словесні портрети письменників і їх аналіз.
  • « Іде старець, увесь білий. Білий одяг, біле довге волосся, біла, як сніг, борода в нього. Легкий вітерець розвіває чуприну і бороду. У руці у нього палиця висока, з перехрестям угорі. Іде…Видно, що змучений – ледве ноги волочить… А очі в нього такі лагідні, така добрість бє із них … « ( А. Лотоцький)
  • “ Миколка, Прокопів син, такий школярик гарненький був: сумирненький, соромливенький, млявенький , як дівчинка. Та ще й такий чорнобривенький, білолиценький, носик невеличкий, щічки круглесенькі, ще й чубок кучерявий. «            ( А. Тесленко )   
  • « Дівчинка була дуже гарна. Важкі золоті коси спускалися нижче пояса. Сині очі дивилися весело й довірливо. На голові – віночок з хмелю, на шиї – намисто із шипшини. Гілочки яскравої горобини багряніли на рукавах білосніжної сорочки. Жовта спідничка робила її схожою на золоту пухнасту бджілку.»       (О. Донченко)
  • « Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці – як тернові ягідки, брівоньки – як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що в саду цвіте, носочок так собі пряменький, з горбочком, а губоньки – як цвіточки розцвітають, і між ними зубоньки – неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані.» ( Г. Квітка-Основяненко)   
  1. Узагальнююча бесіда.
  • Який тип тексту називається описом?
  • Яка його мета? ( Описати зовнішність людини, тобто подати її словесний портрет)
  • Які слова допомагають створити словесний портрет людини? ( Прикметники, образні вислови)
  • Чим ще відрізняється опис від інших текстів? ( В описі багато порівнянь)

4.Робота над мовним матеріалом.

*  Гра «Доповни»

- Доповни ряд слів, які можна використати для опису людини.

Обличчя – кругле … ( овальне, ніжне, веселе, засмучене, ласкаве, щасливе, гарне, миловидне … )

Волосся – русяве … ( коротке, кучеряве, біляве, пряме, довге, хвилясте … )

Очі – карі … ( великі, голубі, ніжні, усміхнені, сумні, заспані, заплакані, вдячні, мрійливі, мудрі,дивовижні, насмішкуваті, людяні,  … )

Ніс – кирпатий … ( прямий, з горбинкою, задиркуватий, симпатичний, класичний … )

Руки – ніжні … ( натруджені, ласкаві, роботящі, працьовиті … )

Посмішка – весела … ( загадкова, чарівна, щаслива, задоволена, замріяна … )

Поза – горда … ( зажурена, змучена, пряма, тривожна, здивована  … )

Одяг – простий… ( охайний, нарядний … )

  • Гра «Скажи своє слово»
  • Скажи своє слово про маму, використовуючи образні слова і порівняння.

\\ Про очі. ( Схожі на стиглі вишні; подібні до весняного неба; голубі, як волошки … )

\\ Про усмішку. ( Схожа на сонце; радісна, як весна; ніжна, як перша весняна квітка … )

\\ Про руки. ( Теплі, ніжні і лагідні, як сонячні промені; немов вилиті із золота… )

\\ Що робить мама? ( Купає, любить, пестить, піклується, жаліє, втішає, розуміє, вислухає, порадить … )

\\ Яка мама? (Мила, добра, любляча, єдина, весела, працьовита, ласкава, дбайлива, ніжна, правдива, серйозна, спокійна, привітна, лагідна, щедра, щаслива … )

5.  Робота над будовою тексту.

- З чого складається текст? ( Зачин,основна частина, кінцівка )

- Про що можна сказати в кожній із цих частин, описуючи маму?

- Складемо план.

                               1. Матінка рідненька.

                              2. Опис зовнішності: очі, ніс,губи, посмішка, волосся …

                              3.Спасибі, люба мамо.

6. Усне складання опису мами. Робота в групах.

Моя мама

        Моя мама найкраща у світі. Вона дуже гарна.

       В неї кругле, серйозне обличчя, яке,як сонечко, випромінює тепло. Щічки в неї, як стиглі яблучка. Очі в моєї матусі голубі, як волошки (чорні, схожі на вишні). Брови, як два шнурочки, чорніють на біленькому личку. Волосся довге, густе, кучеряве, спадає блискучими  каштановими хвилями на плечі ( коротке, світле, блискуче, чорне з сивиною.. ). У мами рожеві пестливі уста. Погляд у неї ніжний, як перша весняна квіточка, добрий, як наша матінка-земля. Руки моєї неньки теплі і лагідні і працьовиті. Вони у неї золоті, бо завжди в роботі, яку роблять з любов’ю і знанням. Мамині руки ладні приголубити всіх дітей світу.

    Якщо мами немає поруч, я скучаю за нею, немов природа за сонячним промінням, виглядаю її, як вишневий садок виглядає соловейка. Я чекаю її. Як суха земля чекає краплини води. Коли далеко моя ненько, вона сниться мені, як  троянді сниться роса в спеку. Моя рідна, ласкава і дбайлива матусю, я тебе дуже люблю!

V. Руханка.

Руки в мами працьовиті.

Вони вміють все робити.

Ой, навчи й мене ти, нене,

Щоб такі були і в мене.

VІ. Підсумок уроку.

  1. Читання і аналіз вірша.

Можна в світі чимало зробити:

Перетворити зиму на літо,

Можна пізнати стежки таємничі

Та підкорити далеч космічну.

Можна характер свій подолати,

Штормом вершини казки узяти,

Можна пройти крізь пустелі і хащу…

Тільки без мами - не можна нізащо:

Все найдорожче, що є тільки з нами, -

Все починається з нашої мами! ( А. Костецький)

  1. Аналіз очікувань уроку( з використанням карток).
Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (10.05.2014)
Переглядів: 3794 | Рейтинг: 0.0/0
Практична робота: удосконалення навички догляду за порожниною рота, руками та...
Про що можна дізнатися спостерігаючи за Сонцем
Методика загартування; засвоєння елементарних правил приймання повітряних і с...
Повітря та його властивості. Демонстрація властивостей повітря
Продовження екскурсії
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]