Розвиток зв’язного мовлення. Усне складання твору з елементами опису « Моя мама»

Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Усне складання твору з елементами опису « Моя мама».

Мета: 1. Розширити знання учнів про текти-описи; вчити використовувати прикметникові форми для опису характерних ознак зовнішності людини; удосконалювати навички вживати прикметники в тій формі, якої вимагають зв’язані з ними іменники; збагачувати активний і пасивний словник учнів.

             2.Виховувати любов до мистецтва слова і любов та повагу  до матері.

             3. Розвивати вміння спостерігати, виявляти істотні ознаки.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • Що таке текст?
  • Які є типи текстів?
  •  Яке питання можна поставити до тексту-опису? ( Який?)
  • Які можуть бути тексти-описи? ( Художні, науково-популярні)
  • Як називається текст, в якому описана природа? (Пейзаж)
  • А якщо описана людина? ( Портрет)
  1. Словникова робота.

Портрет – мальоване, скульптурне або фотографічне зображення обличчя людини або групи людей.

  1. Робота над загадкою.
  • Чий портрет опишемо, дізнаєтесь відгадавши загадку?

Хто вас дуже щиро любить,

І вбирає, і голубить,

І кладе у постіль спати?

Хто для вас пісні співає,

Хто в негодах забавляє,

Гарні вам дає ляльки

І розказує казки?

Хто узяв вас за руку

І до школи на науку

Вів, щоб розуму навчити? ( Рідна матусенька)

                (З. Головко)

4. Інтерактивна вправа « Сенкан»

Хто?                            мама

Яка?                       Добра, лагідна

Що робить?         Голубить, пестить, дарує

Відношення        дітям радість і тепло.

Узагальнення    Люблю тебе, матусю!

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Інтерактивна вправа « Очікування»

  • На сьогоднішньому уроці ми складемо текст-опис мами ( з елементами характеристики), використовуючи прикметники і образні вислови. Чого очікуєте від уроку запишіть на картках?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розгляд і аналіз репродукцій робіт Рафаеля « Сікстинська мадонна»,              А. Дейнеки «Мати», Леонардо да Вінчі «Мадонна Ліза».
  • Рафаель « Сікстинська мадонна»
  • У його мадонни гладке волосся, чистий овал обличчя, високий лоб. Спадаюче покривало охоплює фігуру зверху донизу єдиним плавним контуром.

Молода мати та її дитятко нескінченно зворушливі, але дуже простодушні. В обличчі і в погляді немовляти є щось недитяче – прозоре і глибоке, а в  обличчі і  погляді   матері – дитяча чистота. Мати покірна, босонога, круглолиця,світла.

  • Розгляд інших картин.
  • А тепер розгляньте інші репродукції картин, на яких художники відтворили образ матері. Що спільного між ними?
  • Чи подобаються вони вам? Чому?
  • Як би ви назвали ці картини?
  1. Словесні портрети письменників і їх аналіз.
  • « Іде старець, увесь білий. Білий одяг, біле довге волосся, біла, як сніг, борода в нього. Легкий вітерець розвіває чуприну і бороду. У руці у нього палиця висока, з перехрестям угорі. Іде…Видно, що змучений – ледве ноги волочить… А очі в нього такі лагідні, така добрість бє із них … « ( А. Лотоцький)
  • “ Миколка, Прокопів син, такий школярик гарненький був: сумирненький, соромливенький, млявенький , як дівчинка. Та ще й такий чорнобривенький, білолиценький, носик невеличкий, щічки круглесенькі, ще й чубок кучерявий. «            ( А. Тесленко )   
  • « Дівчинка була дуже гарна. Важкі золоті коси спускалися нижче пояса. Сині очі дивилися весело й довірливо. На голові – віночок з хмелю, на шиї – намисто із шипшини. Гілочки яскравої горобини багряніли на рукавах білосніжної сорочки. Жовта спідничка робила її схожою на золоту пухнасту бджілку.»       (О. Донченко)
  • « Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці – як тернові ягідки, брівоньки – як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що в саду цвіте, носочок так собі пряменький, з горбочком, а губоньки – як цвіточки розцвітають, і між ними зубоньки – неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані.» ( Г. Квітка-Основяненко)   
  1. Узагальнююча бесіда.
  • Який тип тексту називається описом?
  • Яка його мета? ( Описати зовнішність людини, тобто подати її словесний портрет)
  • Які слова допомагають створити словесний портрет людини? ( Прикметники, образні вислови)
  • Чим ще відрізняється опис від інших текстів? ( В описі багато порівнянь)

4.Робота над мовним матеріалом.

*  Гра «Доповни»

- Доповни ряд слів, які можна використати для опису людини.

Обличчя – кругле … ( овальне, ніжне, веселе, засмучене, ласкаве, щасливе, гарне, миловидне … )

Волосся – русяве … ( коротке, кучеряве, біляве, пряме, довге, хвилясте … )

Очі – карі … ( великі, голубі, ніжні, усміхнені, сумні, заспані, заплакані, вдячні, мрійливі, мудрі,дивовижні, насмішкуваті, людяні,  … )

Ніс – кирпатий … ( прямий, з горбинкою, задиркуватий, симпатичний, класичний … )

Руки – ніжні … ( натруджені, ласкаві, роботящі, працьовиті … )

Посмішка – весела … ( загадкова, чарівна, щаслива, задоволена, замріяна … )

Поза – горда … ( зажурена, змучена, пряма, тривожна, здивована  … )

Одяг – простий… ( охайний, нарядний … )

  • Гра «Скажи своє слово»
  • Скажи своє слово про маму, використовуючи образні слова і порівняння.

\\ Про очі. ( Схожі на стиглі вишні; подібні до весняного неба; голубі, як волошки … )

\\ Про усмішку. ( Схожа на сонце; радісна, як весна; ніжна, як перша весняна квітка … )

\\ Про руки. ( Теплі, ніжні і лагідні, як сонячні промені; немов вилиті із золота… )

\\ Що робить мама? ( Купає, любить, пестить, піклується, жаліє, втішає, розуміє, вислухає, порадить … )

\\ Яка мама? (Мила, добра, любляча, єдина, весела, працьовита, ласкава, дбайлива, ніжна, правдива, серйозна, спокійна, привітна, лагідна, щедра, щаслива … )

5.  Робота над будовою тексту.

- З чого складається текст? ( Зачин,основна частина, кінцівка )

- Про що можна сказати в кожній із цих частин, описуючи маму?

- Складемо план.

                               1. Матінка рідненька.

                              2. Опис зовнішності: очі, ніс,губи, посмішка, волосся …

                              3.Спасибі, люба мамо.

6. Усне складання опису мами. Робота в групах.

Моя мама

        Моя мама найкраща у світі. Вона дуже гарна.

       В неї кругле, серйозне обличчя, яке,як сонечко, випромінює тепло. Щічки в неї, як стиглі яблучка. Очі в моєї матусі голубі, як волошки (чорні, схожі на вишні). Брови, як два шнурочки, чорніють на біленькому личку. Волосся довге, густе, кучеряве, спадає блискучими  каштановими хвилями на плечі ( коротке, світле, блискуче, чорне з сивиною.. ). У мами рожеві пестливі уста. Погляд у неї ніжний, як перша весняна квіточка, добрий, як наша матінка-земля. Руки моєї неньки теплі і лагідні і працьовиті. Вони у неї золоті, бо завжди в роботі, яку роблять з любов’ю і знанням. Мамині руки ладні приголубити всіх дітей світу.

    Якщо мами немає поруч, я скучаю за нею, немов природа за сонячним промінням, виглядаю її, як вишневий садок виглядає соловейка. Я чекаю її. Як суха земля чекає краплини води. Коли далеко моя ненько, вона сниться мені, як  троянді сниться роса в спеку. Моя рідна, ласкава і дбайлива матусю, я тебе дуже люблю!

V. Руханка.

Руки в мами працьовиті.

Вони вміють все робити.

Ой, навчи й мене ти, нене,

Щоб такі були і в мене.

VІ. Підсумок уроку.

  1. Читання і аналіз вірша.

Можна в світі чимало зробити:

Перетворити зиму на літо,

Можна пізнати стежки таємничі

Та підкорити далеч космічну.

Можна характер свій подолати,

Штормом вершини казки узяти,

Можна пройти крізь пустелі і хащу…

Тільки без мами - не можна нізащо:

Все найдорожче, що є тільки з нами, -

Все починається з нашої мами! ( А. Костецький)

  1. Аналіз очікувань уроку( з використанням карток).
Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (10.05.2014)
Переглядів: 3914 | Рейтинг: 0.0/0
Таблиця додавання числа 5. Складання прикладів за числовою шкалою. Складання ...
Предметна аплікація із рослинних форм. Зайчик
Правила поведінки за столом
Різання паперу ножицями по прямій лінії. Способи нанесення зображення на папі...
П. Воронько «Липка». В. Сухомлинський «Покинуте кошеня». Г. Могильницька «Баб...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]