Тема: Відвідування музеїв, художніх виставок (екскурсія) Мета: формувати пізнавальний інтерес учнів до творів мистецтва; розвивати естетичний смак; виховувати бережливе ставлення до пам’яток культури та мистецтва. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Повідомлення теми уроку — Чи були ви коли-небудь у музеї? Музей — це таке місце, де зібрано дуже багато різноманітних цікавих речей. Є музеї, в яких вам розкажуть про природу, або про історію вашого краю, про життя видатних людей тощо. Звісно, туди, де багато цікавих речей, приходять багато людей і, якщо вони не будуть дотримуватися правил поведінки, то страшенно заважатимуть одне одному. Отже, пропоную вивчити правила поведінки в таких місцях. III. Ознайомлення з правилами поведінки в музеї • У музеї або на виставці не підходьте занадто близько до вітрин або картин, щоб не заважати дивитися іншим. • Не торкайтеся експонатів руками. Уважно слухайте, що розповідає екскурсовод. • Не розмовляйте голосно, не бігайте залою. IV. Проведення екскурсії' Перед виходом зі шкільної будівлі учні згадують правила дорожнього руху, правила безпечної поведінки на вулиці, у громадському транспорті. V. Підбиття підсумків екскурсії VI. Організоване повернення до школи VII. Домашнє завдання Скласти твір-мініатюру про хід екскурсії. інформація для вчителя КЛАСИФІКАЦІЯ ЕКСКУРСІЙ За складом • оглядові• історичні • природознавчі• виробничі • тематичні • мистецтвознавчі • архітектурно-містобудівні За складом учасників • доросла аудиторія• місцеве населення • міські жителі• організовані групи • діти • приїжджі туристи • сільські жителі• індивідуальні За місцем проведення • міські• заміські • виробничі • музейні За способом пересування • пішохідні • транспортні За формою проведення • екскурсія-масовка• екскурсія-прогулянка • екскурсія-лекція• екскурсія-вистава За змістом екскурсії поділяються на оглядові (багатопланові) та тематичні. Оглядові екскурсії, як правило, багатотематичні. Не випадково їх називають багатоплановими. У них використовується історичний і сучасний матеріал. Будуються такі екскурсії на показі різноманітних об’єктів. Це пам’ятки історії та культури, будинки і споруди, природні об’єкти, місця знаменних подій, елементи благоустрою міста, промислові і сільськогосподарські підприємства тощо. В оглядових екскурсіях події і факти викладаються великим планом. Це дає загальне уявлення про місто, край, область, регіон, державу в цілому. Хронологічні рамки такої екскурсії — час існування міста з першої згадки про нього й до сьогодення та перспектив розвитку. Тематична екскурсія присвячена розкриттю однієї теми. Якщо це історична екскурсія, то в її основу покладено одну значну подію чи кілька подій, об’єднаних однією темою, що іноді охоплюють триваліший період часу. Якщо це екскурсія з архітектури, то предметом вивчення можуть стати найцікавіші твори зодчества, архітектурні ансамблі, розташовані на вулицях і площах міста. Тематичні екскурсії поділяються на шість груп: історичні, виробничі, природознавчі, мистецтвознавчі, літературні, архітектурно-містобудівні. За своїм змістом історичні екскурсії підрозділяються на такі підгрупи: історико-краєзнавчі (наприклад, «Історія виникнення міста Львова», «З історії київського Подолу» та ін.); археологічні (наприклад, у Херсонесі з демонстрацією історичних джерел-розкопок); етнографічні; воєнно-історичні (наприклад, місце Корсунської битви та ін,). Виробничі екскурсії поділяються на: виробничо-історичні; виробничо-економічні; виробничо-технічні; професійно-орієнтаційні для учнів. Мистецтвознавство об’єднує такі групи екскурсій: театральні (наприклад, «Полтава театральна» тощо); історико-музейні з оглядом творів монументальної скульптури, присвячених діячам історії, культури і науки; музейні екскурсії в картинні галереї, музеї, в майстерні художників та скульпторів, у виставкові зали, по народних художніх промислах (Опішня та ін.), місцями життя діячів мистецтва («Шевченко в Києві», «Крушельницька у Львові» та ін.). Літературні екскурсії насамперед групують у такий спосіб: літературно-біографічні — місцями, що зберігають пам’ять про життя і творчість письменника, драматурга («Чехов у Ялті» тощо); історико-літературні, які розкривають певні періоди розвитку української національної літератури («Літературний Харків 20-х років XX ст.», «Письменники Тернополя» та ін.); літературно-художні екскурсії чи екскурсії місцями, описаними в творах певного письменника («Біла гвардія» (Київ), «Слідами героїв Франка» (Галичина) тощо). Екскурсії на архітектурно-містобудівні теми передбачають огляд пам’яток архітектури певного періоду (наприклад, «Уманська садиба XVIIст.»), уявлення про творчість одного архітектора, планування і забудова міст за генеральними планами, новобудови (огляд сучасної архітектури і процесу зведення будинків і цілих районів). За складом учасників екскурсії класифікують у такий спосіб: для місцевого населення і приїжджих туристів; для дорослої аудиторії і дітей; для міського і сільського населення; для організованих груп (групова екскурсія) і окремих відвідувачів (індивідуальна екскурсія). Особливості сприйняття екскурсійного матеріалу кожною із зазначених груп вимагають внесення змін до змісту заходів, методики і техніки, тривалості їх проведення. За місцем проведення екскурсії поділяються на: міські, заміські, виробничі, музейні. За способом пересування — на пішохідні й з використанням різних видів транспорту. Перевага пішохідних екскурсій у тому, що, обираючи необхідний темп руху, вони забезпечують сприятливі умови для показу й розповіді. Транспортні екскурсії (здебільшого автобусні) складаються з двох частин: аналізу екскурсійних об’єктів (пам’яток історії та культури) на зупинках і розповіді в дорозі між об’єктами, пов’язаної з характеристикою пам’яток і знаменних місць. За формою проведення екскурсії можуть бути різними: масовка (її учасники пересуваються по маршруту одночасно 10-20-ма автобусами, в кожному з яких працює свій екскурсовод; такі екскурсії можуть включати масові театралізовані заходи, фольклорні свята), прогулянка (сполучає елементи пізнавання з елементами відпочинку, проводиться в лісі, парку, на морі, річці й ін.), лекція (розповідь переважає над оглядом), концерт (присвячується музичній темі з про-слуховуванням музичних творів у салоні автобуса), вистава (форма проведення літературно-художньої екскурсії, підготовленої на основі конкретних творів художньої літератури) тощо. | |
| |
Переглядів: 8718 | |
Екскурсія до шкільної майстерні |
Екскурсія. Ознайомлення з об'єктами неживої та живої природи |
Колір як засіб створення образу. Практична робота «В гостях у казкового персо... |
Робочий стіл. Піктограми |
«Золотаосінь» |
Всього коментарів: 0 | |