УРОК 28 Тема. Як дикі тварини захищаються. Охорона тварин Мета: закріплювати уявлення про ознаки пристосування тварин до захисту від ворогів у природі; формувати уявлення про причини зникнення тварин, про шляхи охорони і збереження тварин у природі; формувати вміння розрізняти ознаки пристосування окремих тварин до захисту від ворогів; формувати вміння самостійно встановлювати функціональні зв’язки (ознака — її функція) в природі, формулювати пізнавальні запитання; виховувати впевненість кожного учня у своїх діях під час пізнавальної діяльності, здатність співпереживати, різнобічно сприймати об’єкти природи, тобто бачити їх різнобічну цінність, прагнення охороняти тваринний світ. Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, робочий зошит, щоденник спостереження, ручка, кольорові олівці, сигнали — числа від 4 до 12 (бали); на партах — атлас. 2. Карта України з умовними позначками заповідників. 3. У вчителя: план розповіді на тему «Як тварини захищаються», картки-малюнки тварин, завдання для логічної розминки, зразок Червоної книги. 4. Малюнки сороки-білобоки, берези, синички. Оформлення дошки: 1. Тема, мета уроку. 2. Виставка малюнків учнів на тему «Екологічна стежина у березні». 3. Плани розповіді: а) опису тварини, б) з теми «Довкілля тварин». 4. Схематичний малюнок «Як захищаються тварини?» 5. Словничок: довкілля тварин, необхідні умови життя тварин, пристосувалися захищатися від ворогів (використовується малюнок). На переносній дошці: віршик «Хто чого вчить», жартівливий віршик «Летюча квітка». ХІД УРОКУ I. Логічна розминка 1. Виправ помилки. 1) У деяких комах є крила. Значить, це птахи. 2) Кит — це риба, бо живе у воді. 3) Страус — це звір, бо він не літає. 4) З ікри жаби спочатку з’являються мальки, тобто маленькі жабки. 2. Роз’ясни. 1) Чому в природі виживає мало плазунів? 2) Порівняй розмноження птахів і плазунів. (Назви подібне і відмінне). 3. Гра «Назви друге». Тема «Як тварини добувають корм». • зелена жаба — (довгий липкий язик); • орел —........; • дятел —.......; • вовк —........; • лисиця —........; • їжачок —........ II. Перевірка домашнього завдання 1. Слово вчителя. Наступного уроку синоптики будуть повідомляти про підсумки спостереження за погодою за березень. Домовтесь, хто про що буде говорити, підготуйте вірші, прислів’я, загадки. А Прогностик — квітень буде знайомити дітей з прикметами квітня. 2. Конкурс малюнків. Зверніть увагу на виставку малюнків на тему «Екологічна стежина у березні». Проведемо конкурс, чий малюнок найкращий, але ще заслухаємо захист, тобто розповідь. Хто бажає? (Заслуховується 4—5 розповідей). 3. Фронтальна робота в зошитах. Виконайте завдання 1 на с.48. 4. Індивідуальні завдання. Індивідуальна перевірка знань у трьох учнів: один готується усно описати вибрану тварину за планом; другий — розповісти за планом «Як тварини добувають корм» (план на дошці), а третій пояснює слова із Словничка. План розповіді «Як тварини добувають корм». — назва тварини; — до якої групи належить за зовнішньою будовою тіла; — чим живиться; до якої групи належить за способом живлення; — як добуває корм. Час на підготовку 5 хвилин. 5. Перевірка знань, умінь і навичок. Доки діти готуються, учні — «вчителі» I варіанту перевіряють і оцінюють знання учнів II варіанту з теми «Довкілля тварини» (питання записані на дошці). План розповіді з теми «Довкілля тварини». — Що таке довкілля? — Назви довкілля. (конкретної тварини). — Які необхідні умови для життя цієї тварини? — Чому тваринам слід пристосовуватись до життя в довкіллі? Що це означає? «Вчителі» повідомляють сигналами оцінки. Клас заслуховує розповіді трьох учнів, діти задають запитання, оцінюють. 6. Поетична хвилинка. (Жартівливий віршик «Летюча квітка»). На квітку квітка сіла, Знялась — і полетіла! Я квітку наздогнала, Сачком її спіймала, Як дорогу прикрасу До плаття притулила. А квітка та знялася — І знову полетіла! Я квітку наздогнала, Сачком її спіймала, І знову, як прикрасу До плаття притулила. А квітка та знялася — І знову полетіла! Я квітку наздогнала, Сачком її спіймала. Чому ви смієтесь? Який це віршик? А що то за квітка? Прочитайте цей віршик удвох (дві дівчинки). Є бажаючі? III. Фізкультхвилинка 1. Гра «Хто що промовляє?» Учитель. Зозуля кує. Учні. Ку-ку, ку-ку, ку-ку! Учитель. Голуб воркує. Учні. Гу-гу, гу-гу, гу-гу! Учитель. Півень кукурікає. Учні. Ку-ку-рі-ку! Ку-ку-рі-ку! Учитель. Сова кричить! Учні. Угу! Угу! Угу! 2. Гра «Ведмідь». Покажіть, як повільно ходить ведмідь, вайлувато переступаючи з ноги на ногу, як бурчить. 3. Гра «Лисичка». Покажіть, як лисичка підкрадається до здобичі. 4. Гра «Зайчик». Учні присідають біля своїх парт. На слова вчителя: «Сірий зайчик сів і жде, спритно вушками пряде», діти, приклавши до вух кисті рук, то розгинають їх, то згинають. IV. Робота над новою темою 1.Робота з підручником. Тема «Як тварини захищаються» вам знайома. Прочитайте текст підручника на с. 148—149. Фронтальна перевірка: учитель показує малюнок тварини і запитує, хто знає, як вона захищається від ворогів (козуля, заєць, їжак, черепаха, ящірка, гадюка, сонечко)? 2. Робота в парах. Тема — «Охорона тварин». Поміркуйте: яке значення мають тварини в природі? Для чого людям потрібні тварини? Працюємо в парах. Читайте по абзацах. Як ви зрозуміли: 1) Як треба поводитись в природі, щоб не зашкодити тваринам? Чому кажуть «Травень — місяць тиші»? 2) Що робиться в нашій країні для збереження рідкісних тварин? 3. Робота з картою. Учитель, використовуючи карту України, помічає умовними позначками заповідники, учні знаходять на своїх картах. Учні розглядають малюнки рідкісних тварин на сторінках Червоної Книги України. V. Закріплення знань і умінь 1. Виправте віршик. Подумайте, що в вірші В. Фетисова «Хто чого навчить?» переплутано? лісових звірі в хащах, в водах річкових риби, віток поміж птиці своїх діток учать. Виправлений віршик: Звірі в хащах лісових, Риби в водах річкових, Птиці поміж віток Учать своїх діток. Про кого розповідається в цьому вірші? Як ви думаєте, чого можуть навчити тварини своїх дітей? 2. Виступи учнів. 1) Прилетіли гості, Сіли на помості. Без сокири, без лопати Поробили собі хати. Хто ці гості? Як називаються їхні хатки? А хто найкраще будує гнізда? (Сорока — майстер вити гніздо). Сорока — лісовий птах з довгим хвостом і чорно-білим пір’ям, що видає характерні звуки — скрекотіння, будує дуже гарне гніздо. 2) «Як збирати березовий сік». Для збирання березового соку потрібно вибирати не молоді, а достиглі дерева. Зробити невеликий отвір у стовбурі старої берези, вставити в нього жолобок. Після закінчення збирання соку отвір у стовбурі треба замазати садовим варом або живицею, якщо їх немає, то навіть глиною чи пластиліном. Рух соків триває місяць. За цей час рослини перекачують сотні літрів води. Вода розчиняє поживні речовини, що відкладалися про запас минулого літа в стеблах і доносить їх до кожної бруньки. Бруньки починають бубнявіти, а сережки — чоловічі суцвіття — збільшуються у довжину. Березовий сік містить 1% цукру. 3. Дідусь Лісовичок. До нас завітав цікавий гість — дідусь Лісовичок (заходить учень-старшокласник). Дідусь Лісовичок. Доброго дня, діти! Учні. Розкажіть нам щось цікаве про природу птахів. Дідусь Лісовичок. Добре. Послухайте бувальщину про синичку дзвінкоголосу. Одного разу я поставив капкан. Сиджу в кущах, спостерігаю. І раптом в нього попалась пташка. Підійшов, подивився — це була синичка. Я взяв її в руку, а вона. вмерла. Тільки що була жива, пощипувала мене за пальці і раптом — мертва. Вона нерухомо лежала на моїй долоні догори лапками, очі затягнулися білою полудою. Я потримав, потримав, а потім поклав на пеньок. І тільки руку відвів, а вона змахнула крильцями, щось прощебетала і зникла. Ну і хитра пташка! Захотіла — вмерла, захотіла — ожила! Хіба ж вона звичайна синичка? Незвичайна вона! А тепер я вам поставлю кілька запитань. Чи любите ви природу? Як ви вмієте її берегти? Діти. Ми садимо дерева, квіти; разом з батьками взимку на річках робимо ополонки, щоб рибам було чим дихати; виготовляємо для пташок годівнички, шпаківні. Дідусь Лісовичок. А як ви турбуєтесь про птахів весною? Яку користь приносять зелені насадження? (Діти відповідають). Молодці, відповіли правильно. Бачу, ви справжні друзі Природи. Хай вам щастить у добрих справах! VI. Підсумок уроку Оцініть свою роботу на уроці. Що було найцікавішого, що ви дізналися нового? Що б ви хотіли взяти з цього уроку, а що б ви порадили мені запланувати на наступний урок? VII. Домашнє завдання 1. У підручнику: с. 148—150, прочитайте тричі, виконайте завдання «Перевір себе». 2. У робочому зошиті: завдання 2 на с. 48. | |
| |
Переглядів: 1695 | |
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас... |
«А вже весна, а вже красна». Урок позакласного читання |
Екскурсія до шкільної майстерні |
Екскурсія у сад (парк, сквер, ліс). Правила поведінки у природі |
Взаємозв’язок частин із цілою формою. Практична робота «Ліплення тварини» |
Всього коментарів: 0 | |