💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Охорона ґрунту (20 хвилин — серед природи)

УРОК 14.

Тема. Охорона ґрунту (20 хвилин — серед природи)

Мета: формувати уявлення про значення ґрунту в природі і цінність його для людей, про шляхи забруднення і руйнування ґрунту, про охорону і збереження ґрунту; формувати уміння установлювати взаємозв’язки і залежності в природі; удосконалювати вміння спостерігати за явищами природи, встановлювати причини змін, бачити прекрасне, милуватись ним; виховувати бережливе ставлення до землі, прагнення охороняти і шанувати землю.

Обладнання: 1. У кожного учня — підручник, робочий зошит, щоденник спостереження, ручка, кольорові олівці, блокнот. 2. На парті — планшет для перевірки домашнього завдання, аркуш паперу. 3. Для кожної групи — сірникова коробочка, совок, лупа.

Оформлення дошки: 1. Тема уроку. 2. Правила поведінки на екскурсії. 3. Індивідуальні завдання для індивідуальної роботи.

Правила поведінки на екскурсії

1. Не відходити від своєї групи.

2. Не розмовляти, не бігати.

3. Слухати уважно завдання, запитання вчителя.

4. Виконувати поради вчителя.

5. У групі слухати завдання командира.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

Ранок стукає в віконце,

«Час вставати»,— каже сонце.

І промінчиком лоскоче —

Привітатись першим хоче!

Як знайомих я зустріну,

Посміхнусь їм неодмінно!

Гарний настрій принесе «Добрий день» чи «Здрастуйте».

(Цей вірш, записаний на переносній дошці, спочатку читає учитель, потім учні читають мовчки, а потім — усі хором).

II. Перевірка домашнього завдання

1. Прочитайте вголос (за абзацами) статтю «Охорона ґрунту», над якою працювали вдома.

2. Робота біля дошки.

На дошці записані завдання №№ 1, 2 і Словничок. (Троє учнів за бажанням готуються до відповіді біля дошки).

Завдання для індивідуальної роботи

№ 1

1. Яке значення має ґрунт для людини?

2. Чому не треба спалювати в садах, парках, на берегах річок опале листя й суху траву?

№ 2

1. Чому землю називають годувальницею?

2. Як ти розумієш прислів’я «Є сніг на полях — буде хліб на столах»?

Словничок: Ґрунт, поживні речовини, перегній, мінеральні солі, родючість, снігозатримання, лісозахисні смуги

3. Робота в парах.

На партах лежать планшети.

Примітка (для вчителя):

Планшет — це аркуш паперу, складений пополам.

На першій сторінці записані два питання, наприклад:

1. Що таке ґрунт?

2. Чому руйнується ґрунт?

1. Склад ґрунту.

2. Як треба охороняти ґрунт?

(Таких парних питань має бути стільки, скільки пар

дітей працюватиме. (Питання можуть повторюватись. На другій сторінці — відповіді на ці питання).

Прочитайте питання, дайте відповіді (по черзі), і тільки тоді, підглядаючи у відповідь на другій сторінці, порівняйте і відповідно оцініть.

На планшеті напишіть свої імена і кількість балів. Вкладіть планшети в робочі зошити і здайте вчителеві.

(На виконання завдання відводиться 7 хвилин).

4. Слухаємо відповіді учнів, що готувались біля дошки.

Хто хоче доповнити, задати питання, будь ласка. Оцінюємо відповіді всіх трьох учнів.

Обов’язково аналізуйте, чому ви оцінюєте відповіді саме такою кількістю балів.

5. Тестові завдання.

На переносній дошці записані тести на тему «Вода. Ґрунт. Охорона природних багатств». Знайдіть правильну відповідь (на вашу думку), і повідомте про свою готовність. Відповідайте усно.

1. Під час екскурсії ти натрапив на замулене джерельце. Що ти зробиш?

а) нап’юся і піду;

б) розчищу від мулу;

в) обкладу камінням;

г) посаджу деревце.

2. Як потрібно охороняти ґрунт?

а) насаджувати дерева і кущі;

б) вивозити сміття на поля;

в) боротися з ярами;

г) зрошувати поля.

3.Які природоохоронні заходи здійснюються у нашій державі?

а) створено Червону книгу України;

б) будуються повітроочисні споруди;

в) вирубуються ліси в Карпатах;

г) створено заповідники.

III. Ознайомлення з темою і метою, планом уроку

1. Робота на екологічній стежині.

Наступні 20 хвилин проведемо на екологічній стежині. Чому? Нам треба на природі подивитись на ґрунт, ознайомитись, на якому ґрунті ростуть які рослини, хоча вони уже, мабуть, готуються до сну. Проведіть спостереження за предметами живої і неживої природи, як вони себе почувають у ці перші зимові дні. Які ваші пропозиції?

Згадайте правила поведінки на екскурсії. Візьміть потрібне обладнання, блокноти і ручки.

IV. Урок серед природи

1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Озирніться навколо. Відчувається зимова пора? В чому?

Яке небо? А повітря? Давно були опади? Чому ви так думаєте? Як світить сонце? Чому вже мало тепла дає сонце? Виміряємо висоту сонця — довжину тіні. Всі дані запишіть у блокнот. Яка земля на дотик? А що ви скажете про рослини? Про тварин?

Подивіться уважно на екологічну стежину, як вона виглядає на початку зими.

Які найближчі будівлі від нас? З чого вони збудовані? А покрівля? Назвіть, які гірські породи, корисні копалини використали. Не забудьте про тротуари, скло у вікнах.

2. Робота в групах.

Завдання для групи: який ґрунт на стежині; візьміть зразок у сірникову коробочку; розгляньте уважно через лупу, що є в ґрунті? Придивіться, які рослини ростуть на цьому ґрунті. Обговоріть, як можна покращити родючість ґрунту.

1. Висновки екскурсії.

Командири груп дають відповіді на запитання:

1) Який ґрунт? Що ви побачили через лупу?

2) Які рослини ростуть на цьому ґрунті?

Після виступу всіх командирів діти роблять висновки:

1) Який ґрунт переважає на екологічній стежині?

2) Як можна покращити родючість ґрунту?

2. Доповідь синоптиків.

Приготуйте щоденники спостереження. Синоптики, доповідайте, яка сьогодні погода; якою вона була протягом тижня.

3. Доповідь прогностиків.

Прогностики, ознайомте учнів з прикметами зими. Діти, перевірте правдивість цих прикмет.

Прикмети

1) Бурхливий листопад — на сувору зиму.

2) Яка погода в листопаді, така і в квітні.

3) Пізній листопад — до суворої і затяжної зими.

4) Якщо в листопаді з’являються комахи — зима буде теплою.

Помістіть ці прикмети, записані на аркуші паперу, в потрібний конверт, що на стенді «Природа і ми».

Послухайте, будь ласка, загадки та вірші про пізню осінь, які для вас приготували учні чергової групи.

4. Загадки про пізню осінь.

(Загадує учениця у ролі Осені).

Добрий день, в добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Не сама до вас прийшла —

А гостинці принесла!

Але спочатку відгадайте мої загадки.

1) Стоїть рада, чепуриться,

Бо вдягла сорочок триста.

(Капуста)

2) Товстий Гнат —

При землі не впізнать,

А як вирвеш, борщик звариш,—

Тоді і похвалиш.

(Буряк)

3) А що то за коні стоять на припоні?

Довгасті, голчасті, зеленої масті.

Нікого не возять, лише солі просять.

(Огірки)

4) Сидить дівчина в коморі,

А коса її надворі.

(Морква)

5) Сидить Марушка в семи кожушках,

Хто її роздягає, той сльози проливає.

(Цибуля)

6) Без рук, без ніг, а виліз на пліт.

(Гарбуз)

Осінь дарує малюнки овочів, квітів тим, хто добре відгадує загадки.

5. Поетична хвилинка.

Осінь

Висне небо синє,

Синє, та не те,

Світить, та не гріє Сонце золоте.

Чистим стало поле Од серпа й коси,

Ніде приліпиться Крапельці роси.

Темная діброва Стихла і мовчить,

Листя пожовтіле З дерева летить.

Хоч би де замріла Квіточка одна,

Тільки червоніє Що горобина.

Здалеку над небом,

В вирій летючи,

Голосно курличуть Журавлів ключі.

(Яків Щоголів)

1. Слово вчителя.

Учні чергової групи будуть спостерігати за погодою, знаходити цікавинки в природі, слідкувати за тим, щоб діти нашого класу були чуйними, турботливими, кожній живій істоті допомагали, коли в цьому є потреба.

Любі діти! Відкривайте Серце для добра!

Всім, хто поруч, подаруйте Крихітку тепла.

Сильні будьте! Не лякайтесь Боротьби зі злом.

Пам’ятайте — перемога Завжди за добром!

VI. Підсумки уроку

Чим сподобався урок? А чим не сподобався? Що ми візьмемо на наступний урок? Чому ми ще не навчились?

Оцініть роботу кожного.

VII. Домашнє завдання

1. Намалюйте малюнок на конкурс «Стежина в грудні (листопаді) ».

2. Запишіть на аркуші паперу наукові пропозиції: що треба зробити, щоб покращити родючість ґрунту на екологічній стежині.

ПІДГОТОВКА ДО ПІДСУМКОВОГО УРОКУ «НЕЖИВА ПРИРОДА»

(за тиждень)

Учням:

1. Уважно, вдумливо прочитайте статті підручника с. 82—105, дайте відповіді на питання.

2. Підберіть прислів’я, загадки чи прикмети на тему «Нежива природа».

3. На уроках музики розучіть пісні «Надія», «Молитва за Україну», танок «Вальс».

4. На уроках малювання підготуйте малюнки на конкурс «Майбутнє нашого довкілля», «Екологічна стежина в перші дні зими».

5. Вивчіть вірші про воду, повітря, сонце, землю (ті, що порадив вчитель).

6. Підготуйтесь до написання казок «Крапелька-мандрівниця», «Піщинка», «Грудочка крейди».

7. Підготуйте науковий матеріал на теми «Річка», «Ґрунт», «Сонце», і той, що порадив вчитель.

8. Підготуйте цікаву розповідь про предмети неживої природи.

Учителю:

1. Підготувати трьох дітей-п’ятикласників, які будуть виконувати роль секретаря, членів журі.

2. Два столики по три маленьких стільці: за ними будуть працювати журі і діти, що змагаються.

3. Підготувати:

Полотно № 1

обліку змагання дітей з якості знань і умінь

Полотно № 2

обліку якості знань і умінь учнів з теми «Нежива природа»

Примітка: на полотні № 1 секретар відмічає якість знань і умінь позначками «+» або «—», а на полотні № 2 — кількістю балів.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (13.11.2014)
Переглядів: 1417 | Рейтинг: 0.0/0
В. Сухомлинський «Як же все це було без мене?», «По волосинці»
Елементарні уявлення про духовну складову здоров'я. Різні вияви краси пов...
«І вкрились луки цвітом, вітаючись із літом». Урок позакласного читання
М. Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку»
Розмітка за зразком, клітинками та лінійкою
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]