УРОК 10 Тема. Перетворення води. Кругообіг води в природі Мета: формувати уявлення про умови перетворення води з одного стану в інший, про властивості снігу, льоду, про кругообіг води в природі; вміння застосовувати засвоєні знання в подібній і новій ситуаціях; удосконалювати вміння спостерігати за об’єктами і явищами природи, робити висновки, бачити і милуватись красою навколишнього світу; виховувати прагнення вивчати і берегти природу. Обладнання: 1. У кожного учня: підручник, робочий зошит, щоденник спостереження, ручка, кольорові олівці, аркуш паперу. 2. Ілюстрації малюнків «Види хмар». Оформлення дошки: 1. Тема уроку. 2. Схематичний малюнок кругообігу води в природі. 3. Словник. Випаровування —перетворення рідини на пару при і° вище +100С. Замерзання — перетворення рідини у твердий стан при і° нижче 0°С. Кругообіг води в природі — перетворення води в природі з одного стану в інший. ХІД УРОКУ I. Організація класу Треба всім нам привітатись: «Добрий день!» Дружно й голосно сказати: «Добрий день!» Вправо, вліво поверніться, Туди-сюди посміхніться. II. Підсумок спостереження за погодою (Доповідають учні чергової групи, відмічають спостереження за погодою у «Календарі погоди»). Якою була погода протягом тижня? Порівняйте з погодою минулого тижня. Повідомте про природні цікавинки. Які зміни в природі ви помітили? III. Перевірка домашнього завдання 1. Теми для перевірки: 1) Без води немає життя на Землі. 2) Властивості води як рідини. 3) Вода — розчинник. Виберіть тему і готуйтесь 3 хвилини. Дозволяється заглядати в підручник. Відповідати будуть 4 учні, а всі інші мають право задавати питання. Двоє учнів допомагають учителю правильно оцінювати відповіді і запитання дітей. (Ці двоє сидять за однією партою). Через 3 хвилини визначились чотири учні, яку тему будуть висвітлювати. Учень відповідає біля дошки, діти задають питання. Два учні і вчитель оцінюють. 2. Фронтальне опитування. 1. Вода перебуває у трьох станах, яких? 2. Вода — це. (рідина). 3. При нагріванні вода. (розширяється) і перетворюється на. (пару). 4. У воді деякі речовини. (розчиняються). 5. Де на Землі є вода? 3. Гра «Так! Ні!» Чи це є розчинні речовини? — цукор, сіль, мило, вугілля, пісок, молоко, сир, питна сода, лимонна кислота, олія, крейда, марганець, глина. 4. Поміркуйте. 1. Чому взимку під час сильних морозів можуть руйнуватись водопровідні труби? 2. Чому плями від олії, масла не можна змити водою? 1. Проблемні питання. 1) Звідки береться вода і куди вона дівається? 2) Вчора була калюжа, а сьогодні її немає? 3) Чому влітку в ставках, озерах, річках води стає менше? 2. Поетична хвилинка. (Вірш «Іди, іди, дощику» читає учень). Іди, іди, дощику, Зварим тобі борщику, Поставимо в кутику На терновім прутику. Іди, іди, дощику, Відром, цебром, дійницею, Холодною водицею Над нашою пашницею. Це закличка. Закликають кого? Дощ — це. (вода). Яка користь від дощу? 3. Слово вчителя. Сьогодні ви дізнаєтесь, які умови сприяють перетворенню води з одного стану в інший, про важливість цієї властивості води. Будете вчитись коректно сперечатись, доводити свою думку. Учень читає вірш З. Кучерявої. Не шукай — мене більше нема, Залишилась канава сама. Он там далі завод збудували, Мені дихати нічим стало. Чи подумав про мене хто? Ні. Всі відходи зливають мені. Не ввійшла я у плани і темпи. Всі гадали: природа стерпить. Споживацьке вам голови кружить. Ось — зробили із мене калюжу. Риба згинула вся до одної. Я вмираю в такім неспокої, Захистити себе не можу. Як ви гадаєте, де ділася річка? Хто винен в цьому? V. Вивчення нової теми 1.Робота з словником. Ці слова зустрінуться у процесі вивчення цієї теми. Поясніть, як ви розумієте значення слів. Доведіть вашу думку, а потім прочитайте наукове тлумачення. • випаровування —...; • замерзання —...; • кругообіг води в природі —.... 2. Слово вчителя. У природі весь час відбувається перетворення води з одного стану в інший і перенесення її з одного місця на інше. В повітрі майже завжди є пара. При охолодженні з неї утворюються хмари. З хмар випадає дощ, сніг, град. Після дощу утворюються калюжі, струмки. Струмки течуть у річки, а річки в моря. Припікає сонечко, і вода з моря, річки випаровується, піднімається вгору! Пара збирається в хмари. Якщо пари небагато, хмари легенькі, добре тримаються в повітрі. Піднявшись вище, де холодніше, пара перетворюється на воду. І хмари стають іншими. (Учитель використовує ілюстрації з видами хмар). Вода не втримується, і падає на землю дощем, або снігом (це взимку, бо температура повітря нижче 0°), а може й градом (це влітку, коли температура повітря вгорі теж нижче 0°). Перехід води з одного стану в інший, її перенесення з одного місця на інше повторюється знову і знову. Ці явища називаються кругообігом води в природі. Вода ніби «перебігає» з одного місця на інше і знову повертається назад. При цьому жодна молекула води не зникає безслідно і не виникає з нічого. (Використовується схематичний малюнок). Отже, які умови потрібні, щоб вода перетворилась на водяну пару? Щоб вода із газоподібного стану перетворилась на рідину? На лід? VI. Фізкультхвилинка (Учні виконують фізичні вправи під вірш «Подоляночка»). Десь тут була подоляночка, Десь тут була молодесенька, Тут вона впала, До землі припала, Сім літ не вмивалась, Бо води не мала. — Устань, устань, подоляночко, Устань, устань, молодесенька, Умий личко так, як скляночку, Утрись, утрись шовковим рушничком. Та візьмися в боки, Покажи нам скоки, Біжи до Дунаю, Бери ту, що скраю. VII. Закріплення та усвідомлення знань 1. Робота з підручником. С. 94-95. Читайте вдвох за абзацами. 2. Гра «Ти — мені, я — тобі». Учні задають один одному питання на цю тему. Змагаються, хто більше запропонує питань і хто правильно і швидше відповість. 3. Самостійна робота з підручником. С. 96. Проконтролюємо, як добре ви зрозуміли зміст цієї статті. 4. Контрольні запитання. 1) Де дівається легка водяна пара? 2) Прочитайте про сніжинку. 3) Що таке кругообіг води в природі? VIII. Контроль і оцінка якості засвоєння 1.Тестові завдання: 1. Коли рідина перетворюється на пару? а) при температурі +40°С; б) при 0°; в) при +100С. 2. Що таке хмара? а) це багато повітря; б) це водяна пара. 3. Пройшов дощ, де ділась вода? а) випарувалась; б) попала в річки, озера, ґрунт. У робочих зошитах кольоровими олівцями виконайте завдання № 3 (с. 33). IX. Підсумок уроку Порадьтеся удвох: яким балом ви оцінили б сьогоднішній урок, враховуючи: — організованість, — активність, — знання і уміння однокласників, — форму і проведення уроку. Висловіть ваші пропозиції щодо форми і виду наступного уроку. (Учитель називає кількість балів, отриману за урок кожним учнем). X. Домашнє завдання 1. У підручнику тричі прочитайте статтю на с. 94-97. 2. До наступного уроку прочитайте статтю на с. 97-98, приготуйте альбомний аркуш паперу. 3. Спостерігайте за змінами в живій природі, не забувайте шукати цікавинки, не проходьте повз тих, хто потребує вашої турботи, допомоги. | |
| |
Переглядів: 4202 | |
«Україно, ясен мій цвіте...» Урок позакласного читання |
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини |
Народні традиції і здоров'я |
Весняні свята. Мамин день |
Охайність й особиста гігієна першокласників: як правильно вмиватися, купатис... |
Всього коментарів: 0 | |