УРОК 21 Тема. Різноманітність тварин у природі Мета: розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп; формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об’єкт серед їх сукупності, класифікувати, розвивати уяву; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності. Обладнання: таблиці, ілюстрації різних тварин, картки із завданнями. ХІД УРОКУ I. Хвилина спостережень — Що можна сказати про погоду сьогодні? — Який зараз місяць? — Що вам відомо про назву місяця? — Які зміни сталися в неживій природі? — А в живій? Розкажіть про спостереження за домашньою твариною. II. Тестові завдання 1) Який птах мешкає у нас і влітку, і взимку? а) Іволга; б) синиця; в) сойка. 2) Хто взимку змінює колір хутра? а) Ведмідь; б) заєць; в) бобер. 3) Що являє собою зимова посуха? а) Промерзання водоймища до дна; б) довгі, безсніжні морози; в) час, доки немає снігового покрову. III. Актуалізація опорних знань учнів Бесіда. — Чим тварини відрізняються між собою? — За якими ознаками вчені поділяють тварин на групи? — Які групи тварин ви знаєте? IV. Оголошення теми і завдань уроку — Сьогодні на уроці ми познайомимось із різноманітністю тварин у природі, навчимось розрізняти їх за групами. V. Опрацювання нового матеріалу 1. Різноманітність тварин (робота в малих групах). Головуючий кожної групи підходить до столу і виймає із скриньки конверт. У конвертах — назва кожної групи. 1 група — «Комахи»; 2 група — «Риби»; 3 група — «Земноводні»; 4 група — «Плазуни»; 5 група — «Птахи»; 6 група — «Звірі». Завдання для груп. Опрацювати відповідний текст у підручнику і підготувати коротку доповідь за планом. План 1) Назва групи тварин. 2) Наведи приклад. 3) Особливості зовнішньої будови. 4) Істотні ознаки цієї групи. Доповідь кожної з малих груп. 2. Фізкультхвилинка. Повз по лісу їжачок, В нього шубка з голочок. Ніс багато грушечок, Аж болів йому бочок. Раз! Два! Три! Чотири! П’ять! Зупинився спочивать. Піклувався їжачок Про маленьких діточок — Чарівних, непосидючих, Дуже милих і колючих. Десять! Дев’ять! Вісім! Сім! Грушечки ці ніс він їм. 3. Хвилинка-цікавинка. Зоолог. А чи знаєте ви, що... • Найсильніша на Землі істота — не тигр, не лев, не слон, а жук-гной-овик скарабей. Ця комаха підіймає і переносить на своїй спині вантаж, який у 850 разів важчий за масу її тіла; • Шпак працює на добу 17 годин, ластівка — 18 годин, стриж — 20 годин; • Кількість ікринок у риб сягає від кількох тисяч (форель) до кількох мільйонів (осетрові); • У середині лютого ведмедиця народжує в барлозі одне—двох малят; • ставкові та озерні жаби взимку зариваються в мул непромерзаючих водойм; • Вужі зимують у підземних норах кротів, ховрахів, хом’яків. VI. Закріплення та осмислення знань «Мозкова атака» (робота в парах). — Доведіть, що черепаха — плазун, хоча її тіло вкрите не лусочками, а панциром. — Доведіть, що їжак, вкритий голками, належить до групи звірів. VII. Робота в зошитах (С. 32—33) — Запишіть відповіді на запитання (завд. 1, 2). — Розподіліть тварин на групи (завд. 4). — Творча робота (завд. 3, 5, 7). — Підпишіть малюнки (завд. 6, 8). VIII. «Вікторина» Завдання даються по черзі двом командам. Перемагає команда, що дасть найбільше правильних відповідей на запитання. 1) Найвища тварина землі. (Жирафа — до 5м) 2) Хто важчий — найбільша акула чи слон. (Найбільша акула важча за слона у 5 разів.) 3) Найбільший птах у світі. (Африканський страус) 4) Найменший птах у світі. (Колібрі) 5) Які птахи прилітають до нас навесні? (Граки, шпаки, жайворонки) 6) Найбільший із ссавців, що існують у природі. (Синій кит) 7) Назвіть найменшого із ссавців. (Землерийка, її вага — лише 2 г.) 8) Хто плаває швидше від усіх? (Меч-риба) 9) Який із ссавців пірнає глибше від усіх? (Кашалот) 10) Які тварини можуть швидко змінювати своє забарвлення? (Хамелеони, молюски, деякі риби) IX. Підсумок уроку — Яка група тварин вам найбільше сподобалась і чому? — Чи є у вас вдома тваринка? — До якої групи вона належить? — Чому ви так вирішили? X. Домашнє завдання — Опрацювати статті «Звірі», «Птахи», «Плазуни», «Земноводні», «Риби», «Комахи». Підготувати розповідь про улюблену тварину. | |
| |
Переглядів: 1560 | |
Вітальні листівки. Оздоблення листівки |
Розповідь Мудрунчика або інформаційні процеси |
В. Артамонова «їжачок-реп'яшок» |
Дикорослі рослини рідного краю |
Аплікація з паперу «курчатко» |
Всього коментарів: 0 | |