УРОК 7 Тема. Без води немає життя. Властивості води-рідини. Вода — розчинник Мета: розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води (не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху рідина, під час нагрівання розширюється і стискується під час охолодження); формувати елементарні поняття, що вода — речовина, розчинник, розчин; вчити робити розчини; виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу. Обладнання: склянка з водою і паличками на кожну парту, банка з водою і ложкою для демонстрації, пляшки різної форми (порожні), дощечка, шматочки льоду, ілюстрації. ХІД УРОКУ I. Перевірка домашнього завдання 1. Фронтальне опитування. — Як люди піклуються про чистоту повітря? — Як людина використовує повітря? — Де знаходиться повітря? — Яке значення має повітря? 2. Індивідуальне опитування. 1-й учень. З чого складається повітря? 2-й учень. Властивості повітря. 3-й учень. Які речовини забруднюють повітря? II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку Розгадування та обговорення загадок. • Відома з віку рідина, Усяк її вживає, Буває маркою вона, Сніжинкою буває, Бува, як скло, Крихка, тверда — Звичайна, підкажіть,... (вода). • Мене частенько просять, ждуть, А тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ) • Білим килимом все поле вкрило. (Сніг) Ніжна зірка сніжно-біла На рукав згори злетіла. Поки ніс її сюди, Стала краплею води. (Сніжинка) • Я вода і на воді плаваю. (Лід) • Вночі спить на землі, а вранці висихає. (Роса) — Ви відгадували загадки. Давайте ще раз скажемо, про що вони. (Дощ, сніжинка, лід, роса, вода...) — А давайте подумаємо і скажемо одним словом: це все... (Вода) — А тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиме мова? (Про воду) Оголосити тему уроку. III. Актуалізація опорних знань учнів — Чи доводилося вам бачити воду в природі? — Де вона знаходиться? — Для чого потрібна вода? — Ми відгадували загадки. В яких станах може перебувати вода? — Які властивості води ви знаєте? — Чому говорять: «Без води не було б життя на Землі»? IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу 1. Бесіда. — Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів. Кількість її на планеті зазначено на діаграмі. — У природі вода перебуває у трьох станах: рідкому (дощ, туман, роса, вода), твердому (сніг, лід, іній, крига, бурульки), газоподібному (водяна пара). — А тепер пригадаємо, з чого складається будь-яка речовина. (Підручник, С. 81) — Які молекули води за формою і розміром в усіх трьох станах? — А які відстані між молекулами у воді-рідині, воді — твердому тілі і воді — газоподібному тілі? 2. Ознайомлення з властивостями води. — Про які властивості рідин ви дізнались на попередніх уроках? — Виллємо воду в тарілку. Що трапилось? — Яка ж перша властивість води? (Розтікається) — Із банки переллємо воду у пляшки різної форми. Яку форму мала вода в банці? — Яку форму має вода в пляшках? — А свою форму має вода? (Вода набуває форми тієї посудини, в якій знаходиться.) — Опустимо у склянку з водою ложку. Чи добре її видно? Отже, вода прозора. — Подивіться, чи має вода колір? Визначте, чи має запах? (Вода — безбарвна рідина без запаху.) — Як і всі інші рідини, вода під час нагрівання розширюється, а під час охолодження — стискається. Кому з вас доводилось спостерігати, що станеться з пляшкою чи склянкою з водою, якщо її винести, закрити і поставити на мороз? — Отже, ще одна властивість води: коли вода замерзає і перетворюється на лід, вона перестає стискатися і починає розширюватися, саме тому пляшка або склянка трісне. Дослід 1. Кинути в склянку з водою 2—3 кришталики марганцівки, розмішати. — Куди зникли кришталики? — Якою стала вода? (Кришталики марганцівки розчинилися у воді.) — Які ще речовини можуть розчинятись у воді? (Сіль, цукор, сік рослин, кров людей і тварин.) — Для речовин, які розчинилися у воді, вода є розчинником. А вода з розчиненою в ній речовиною називається розчином (розчин солі, розчин цукру). Дослід 2. У склянку з водою вкинемо пісок або глину. Ні пісок, ні глина не розчинилися. Речовини, які не розчиняються у воді, називають не розчинними у воді речовинами. Фізкультхвилинка Гра «Струмочок» Діти стають парами. Беруться за руки і піднімають їх вгору. Той, хто без пари, рухається «коридором», який утворили пари. Бере когось за руку і разом з ним стає першою парою. Той, хто залишився без пари, біжить в кінець «струмка», рухається до початку, вибирає собі одного з гравців і т. ін. V. робота з підручником (С. 91—93) VI. Закріплення та осмислення знань 1) Робота в зошиті (С. 32, завдання 2, 3). 2) Як довести, що вода в газоподібному стані (пара) дійсно існує? 3) Чому вода має різний смак у колодязях, морях, мінеральних джерелах? 4) Чому плями від олії не змиваються водою? VII. Узагальнення та систематизація знань Технологія «Мікрофон» 1. Які ви знаєте властивості води? 2. Вода — розчинник: а) тверді речовини; б) рідкі речовини; в) газоподібні речовини. VIII. Домашнє завдання 1) Опрацювати статтю «Без води немає життя», «Властивості води-рі-дини», «Вода — розчинник». 2) Закінчити роботу в зошиті (С. 31, 33, завдання 1, 2). | |
| |
Переглядів: 1956 | |
З чого складається комп’ютер |
Червона книга. Червонокнижні рослини рідного краю |
Осінь. Рослини восени. Охорона здоров'я восени |
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 17 |
Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля» |
Всього коментарів: 0 | |