💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Сонце — джерело світла і тепла

УРОК 7

Тема. Сонце — джерело світла і тепла

Мета: розширювати уявлення про Сонце; з'ясувати роль Сонця для природи; ознайомити зі значенням сонячного світла і тепла для всього живого; пробуджувати інтерес до навколишнього світу; виховувати почуття любові до живого, доброту і людяність; ознайомити, як український народ вшановує Сонце; розвивати вміння спостерігати за об'єктами природи.

Обладнання: малюнки — предмети природи для встановлення ланцюжків живлення; схема-малюнок «Подорож до сонячної скриньки-скарбнички»; глобус.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Прослуховування грамзапису пісні «Голос дивокраю» у виконанні М. Ларіної.

II. Актуалізація опорних знань

1. Підсумок фенологічних спостережень.

Доповідають діти II групи, які цікавинки знайшли в природі, прогностик доповідає, що він помітив; діти доповідають, що корисного зробили природі.

— Яка осінь за вікном?

— Яке небо? Холодно чи тепло?

— Чи є вітер? Чи були опади?

— Яка погода переважала протягом тижня?

2. Перевірка домашнього завдання.

IV. Ознайомлення з темою та метою уроку

1. — Відгадайте загадки:

В небі я тружусь —

знає мене кожен,

Я на всіх дивлюся,

На мене ж не можна.

(Сонце)

Жовта поляна над дахом повисла

(Сонце)

2. — Отже, будемо говорити про Сонце. Сподіваюсь, що ви дізнаєтеся багато цікавого і корисного. А провідником нашої подорожі буде девіз:

Веди нас, сонечко, в політ —

Більше дізнаймось, діти сонця,

Ми — діти світла, діти сонця,

І ми заглянем у віконце,

Лишень прокинемося рано —

Зразу нам світленько стане.

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

— Ми щодня зустрічаємося з Сонечком, але ніколи не замислюємося про його значення для життя на

Землі. Воно безперервно посилає нам на Землю світло і тепло. Якщо уявити собі, що Сонце враз зникне, тоді Земля потоне в мороці, рослини загинуть, тварини помруть з голоду. Повітря, океан, суходіл віддадуть тепло, одержане від Сонечка. Усе живе замерзне від холоду, і Земля вкриється товстелезним шаром криги.

На щастя, такого не може трапитися. Сонце — джерело життя на Землі і знаходиться дуже далеко від нас.

Щоб доїхати до нього швидким поїздом, не вистачить і життя. А маленькому промінчику Сонця потрібно всього-навсього 3 хвилини, щоб дістатися до Землі.

І ось промінчики доторкнулися до дитячих щічок і носиків, і з'явились у декого маленькі крапочкивеснянки. І з'являються вони у того, кого Сонечко любить, бо ці діти веселі і допитливі, хоч Сонечко любить усіх без винятку.

Щоб більше дізнатися про Сонечко, світло і все, що воно освітлює, ми вирушимо в подорож, в кінці якої на нас чекатиме Сонячна скарбничка.

1. Перша зупинка — «Долина знайомств».

— Що таке Сонячна система? (Сонце і всі тіла, що рухаються навколо нього. Навколо Сонця рухаються планети, кожна з яких має свою доріжку, яка називається орбітою.

Є планети найближчі й найдальші до Сонця, назвіть їх. А між якими планетами розташована Земля?

Земля, на якій ми живемо — одна з планет Сонячної системи. Вона рухається по своїй дужці (орбіті) навколо Сонця. І долає цей шлях за один рік. Крім цього, Земля обертається навколо своєї осі. Земля не самотня, у неї є супутник — Місяць. Освітлює Землю

Сонце. Промінчики від Сонця рухаються тільки прямо, нікуди не звертаючи, і якщо зустрічають на своєму шляху якусь перешкоду, вони її не можуть обігнути і з'являється тінь.

Сонце — куля-велетень. Наша Земля в порівнянні з ним — маленька монетка, а Місяць, в 4 рази менший від Землі, як намистинка.

Сонце — дуже гаряча, розпечена куля, і якщо наблизитися до неї, то одразу згориш.

Отже, серед великої кількості планет і зірок знаходиться найтепліша і найяскравіша зірка. За тисячі кілометрів воно посилає свої промені, а разом з ними — тепло і життя іншим світам і планетам, свою любов до всього живого.

2 .Друга зупинка — «Практична».

а) (Якщо сонячне проміння б'є у віконце, а якщо, ні — використати настільну електролампу).

— Сонячні промінчики скрізь проникають, а якщо я на шляху проміння поставлю ось цей кубик, чи проходить воно крізь кубик?

— Це тінь. Тінь — темна ділянка. Від яких предметів у природі падає тінь? Всі ці предмети непрозорі.

— Візьмемо скляні пластинки. Чи проходить сонячне проміння? Через прозорі предмети частина сонячного проміння проходить.

б) — Питання на осмислення: подивіться на нашу квітку, що стоїть на підвіконні, у який бік направлені її стебла? Про що це свідчить? (все живе тягнеться до Сонця, до його світла і тепла).

3. Третя зупинка— «Фізкультхвилинка». (Вчителька говорить слова, а підготовлені учні роблять вправи перед класом)

Вийди, вийди, сонечко {рукою кличуть сонечко)

На дідове полечко {показують широке поле)

На бабине зіллячко {садять в землю зіллячко)

На наше подвір'ячко

На весняні квіточки {присідають)

На маленькі діточки {показують один на одного)

Там вони граються {беруться за руки)

Тебе дожидаються {підстрибують).

4. Четверта зупинка — «Підніжжя поезії».

5. П'ята зупинка «Гора казок».

— Ця зупинка — найцікавіша. Скільки казок на нас тут чекає! (зачитування казки В. Сухомлинського «Бо сонце єдине», К. Ушинського «Сонце і Веселка»)

Придивіться до Сонечка, яке воно, на що схоже? (гарне, яскраве, золоте, ласкаве, схоже на соняшник, золоту тарілочку, паляничку...)

6. Шоста зупинка — «Вершина правил».

— Правила — це істини, які потрібно пам'ятати!

І основне сьогоднішнє правило, яке хоче подарувати вам Сонечко,— це любов. Без любові не можна прожити, бо вона дає тепло. Це вогонь, який постійно горить і творить добро, це світло на людських дорогах, це голос Бога, що заповнює землю. Отож любіть все живе так, як хотіли б ви, щоб любили вас.

7. Сьома зупинка — «Берізка завдань».

— Сьогоднішні завдання на спостережливість. Чи зумієте ви розповісти про схід і захід сонця. Послухайте, як про це пишуть:

«Сонце заходить, гори чорніють

Пташечка тихне, поле німіє...» (Т. Шевченко)

«Випливло на небо красне сонечко. Розіслало всюди золоті промені — розбудило землю» (К. Ушинський)

— Тепер вам слово. Слухаємо ваші слова про схід і захід сонця.

8. Восьма зупинка — «Море цікавинок».

— Уявімо себе в минулому. Українці завжди так любили Сонце, що навіть був у них Бог Сонця

 — Даждьбог. Даждьбога зображували верхи на коні, бо, за віруваннями наших предків, Сонце вдень мандрувало небом на коні, а вночі пливло водами підземного океану на човні-качці.

— Сонце таке велике, що всередині нього вмістилося б 6 мільйонів таких планет, як Земля.

— Світло від Сонця до Землі йде 8 хвилин 19 секунд.

— Температура Сонця на поверхні майже +6000° С, а в глибині у багато разів більша.

9. Дев'ята зупинка — «Острів загадок».

Іде ворог — не плюскотить {Сонячне проміння).

Високо стоїть, одне око має, всюди заглядає {Сонце).

Гарне, добре, на всіх дивиться, а людям на себе дивитися не дає {Сонце).

VI. Підсумок уроку

— Ви впорались з усіма завданнями і ми маємо право відкрити ось цю Сонячну скриньку (великий, красивий конверт або скринька):

а) книжечка Алли Кох «На сонячній галявині»;

б) іскринки із сонячної скриньки: прикмети осені, зими, які зв'язані з сонечком.

в) Пісня «Не гасіть сонце», слова В. Кудрявцева, музика І. Кириліної.

Всі ці сюрпризи ми опрацюємо у наших подальших мандрівках.

Подякуємо один одному і всім посмішкою і оплесками.

VII. Домашнє завдання

Намалювати малюнок на тему «Я вранці Сонце радо зустрічаю».

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (24.10.2013)
Переглядів: 5098 | Рейтинг: 0.0/0
Про доброту і милосердя. Ніхто не має права ображати людину
Декларація прав дитини. Основний Закон держави. Обов'язки батьків та діте...
Письмо малих дугоподібних ліній
Аналіз результатів контрольної роботи. Повторення дії множення. Назви чисел п...
О. Буцень «На вулиці». В. Струтинський «Сідайте, будь ласка»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]