УРОК 7 Тема. Сонце — джерело світла і теплаМета: розширювати уявлення про Сонце; з'ясувати роль Сонця для природи; ознайомити зі значенням сонячного світла і тепла для всього живого; пробуджувати інтерес до навколишнього світу; виховувати почуття любові до живого, доброту і людяність; ознайомити, як український народ вшановує Сонце; розвивати вміння спостерігати за об'єктами природи. Обладнання: малюнки — предмети природи для встановлення ланцюжків живлення; схема-малюнок «Подорож до сонячної скриньки-скарбнички»; глобус. Хід уроку I. Організаційний момент Прослуховування грамзапису пісні «Голос дивокраю» у виконанні М. Ларіної. II. Актуалізація опорних знань 1. Підсумок фенологічних спостережень. Доповідають діти II групи, які цікавинки знайшли в природі, прогностик доповідає, що він помітив; діти доповідають, що корисного зробили природі. — Яка осінь за вікном? — Яке небо? Холодно чи тепло? — Чи є вітер? Чи були опади? — Яка погода переважала протягом тижня? 2. Перевірка домашнього завдання. IV. Ознайомлення з темою та метою уроку 1. — Відгадайте загадки: В небі я тружусь — знає мене кожен, Я на всіх дивлюся, На мене ж не можна. (Сонце) Жовта поляна над дахом повисла (Сонце) 2. — Отже, будемо говорити про Сонце. Сподіваюсь, що ви дізнаєтеся багато цікавого і корисного. А провідником нашої подорожі буде девіз: Веди нас, сонечко, в політ — Більше дізнаймось, діти сонця, Ми — діти світла, діти сонця, І ми заглянем у віконце, Лишень прокинемося рано — Зразу нам світленько стане. V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу — Ми щодня зустрічаємося з Сонечком, але ніколи не замислюємося про його значення для життя на Землі. Воно безперервно посилає нам на Землю світло і тепло. Якщо уявити собі, що Сонце враз зникне, тоді Земля потоне в мороці, рослини загинуть, тварини помруть з голоду. Повітря, океан, суходіл віддадуть тепло, одержане від Сонечка. Усе живе замерзне від холоду, і Земля вкриється товстелезним шаром криги. На щастя, такого не може трапитися. Сонце — джерело життя на Землі і знаходиться дуже далеко від нас. Щоб доїхати до нього швидким поїздом, не вистачить і життя. А маленькому промінчику Сонця потрібно всього-навсього 3 хвилини, щоб дістатися до Землі. І ось промінчики доторкнулися до дитячих щічок і носиків, і з'явились у декого маленькі крапочкивеснянки. І з'являються вони у того, кого Сонечко любить, бо ці діти веселі і допитливі, хоч Сонечко любить усіх без винятку. Щоб більше дізнатися про Сонечко, світло і все, що воно освітлює, ми вирушимо в подорож, в кінці якої на нас чекатиме Сонячна скарбничка. 1. Перша зупинка — «Долина знайомств». — Що таке Сонячна система? (Сонце і всі тіла, що рухаються навколо нього. Навколо Сонця рухаються планети, кожна з яких має свою доріжку, яка називається орбітою. Є планети найближчі й найдальші до Сонця, назвіть їх. А між якими планетами розташована Земля? Земля, на якій ми живемо — одна з планет Сонячної системи. Вона рухається по своїй дужці (орбіті) навколо Сонця. І долає цей шлях за один рік. Крім цього, Земля обертається навколо своєї осі. Земля не самотня, у неї є супутник — Місяць. Освітлює Землю Сонце. Промінчики від Сонця рухаються тільки прямо, нікуди не звертаючи, і якщо зустрічають на своєму шляху якусь перешкоду, вони її не можуть обігнути і з'являється тінь. Сонце — куля-велетень. Наша Земля в порівнянні з ним — маленька монетка, а Місяць, в 4 рази менший від Землі, як намистинка. Сонце — дуже гаряча, розпечена куля, і якщо наблизитися до неї, то одразу згориш. Отже, серед великої кількості планет і зірок знаходиться найтепліша і найяскравіша зірка. За тисячі кілометрів воно посилає свої промені, а разом з ними — тепло і життя іншим світам і планетам, свою любов до всього живого. 2 .Друга зупинка — «Практична». а) (Якщо сонячне проміння б'є у віконце, а якщо, ні — використати настільну електролампу). — Сонячні промінчики скрізь проникають, а якщо я на шляху проміння поставлю ось цей кубик, чи проходить воно крізь кубик? — Це тінь. Тінь — темна ділянка. Від яких предметів у природі падає тінь? Всі ці предмети непрозорі. — Візьмемо скляні пластинки. Чи проходить сонячне проміння? Через прозорі предмети частина сонячного проміння проходить. б) — Питання на осмислення: подивіться на нашу квітку, що стоїть на підвіконні, у який бік направлені її стебла? Про що це свідчить? (все живе тягнеться до Сонця, до його світла і тепла). 3. Третя зупинка— «Фізкультхвилинка». (Вчителька говорить слова, а підготовлені учні роблять вправи перед класом) Вийди, вийди, сонечко {рукою кличуть сонечко) На дідове полечко {показують широке поле) На бабине зіллячко {садять в землю зіллячко) На наше подвір'ячко На весняні квіточки {присідають) На маленькі діточки {показують один на одного) Там вони граються {беруться за руки) Тебе дожидаються {підстрибують). 4. Четверта зупинка — «Підніжжя поезії». 5. П'ята зупинка «Гора казок». — Ця зупинка — найцікавіша. Скільки казок на нас тут чекає! (зачитування казки В. Сухомлинського «Бо сонце єдине», К. Ушинського «Сонце і Веселка») Придивіться до Сонечка, яке воно, на що схоже? (гарне, яскраве, золоте, ласкаве, схоже на соняшник, золоту тарілочку, паляничку...) 6. Шоста зупинка — «Вершина правил». — Правила — це істини, які потрібно пам'ятати! І основне сьогоднішнє правило, яке хоче подарувати вам Сонечко,— це любов. Без любові не можна прожити, бо вона дає тепло. Це вогонь, який постійно горить і творить добро, це світло на людських дорогах, це голос Бога, що заповнює землю. Отож любіть все живе так, як хотіли б ви, щоб любили вас. 7. Сьома зупинка — «Берізка завдань». — Сьогоднішні завдання на спостережливість. Чи зумієте ви розповісти про схід і захід сонця. Послухайте, як про це пишуть: «Сонце заходить, гори чорніють Пташечка тихне, поле німіє...» (Т. Шевченко) «Випливло на небо красне сонечко. Розіслало всюди золоті промені — розбудило землю» (К. Ушинський) — Тепер вам слово. Слухаємо ваші слова про схід і захід сонця. 8. Восьма зупинка — «Море цікавинок». — Уявімо себе в минулому. Українці завжди так любили Сонце, що навіть був у них Бог Сонця — Даждьбог. Даждьбога зображували верхи на коні, бо, за віруваннями наших предків, Сонце вдень мандрувало небом на коні, а вночі пливло водами підземного океану на човні-качці. — Сонце таке велике, що всередині нього вмістилося б 6 мільйонів таких планет, як Земля. — Світло від Сонця до Землі йде 8 хвилин 19 секунд. — Температура Сонця на поверхні майже +6000° С, а в глибині у багато разів більша. 9. Дев'ята зупинка — «Острів загадок». Іде ворог — не плюскотить {Сонячне проміння). Високо стоїть, одне око має, всюди заглядає {Сонце). Гарне, добре, на всіх дивиться, а людям на себе дивитися не дає {Сонце). VI. Підсумок уроку — Ви впорались з усіма завданнями і ми маємо право відкрити ось цю Сонячну скриньку (великий, красивий конверт або скринька): а) книжечка Алли Кох «На сонячній галявині»; б) іскринки із сонячної скриньки: прикмети осені, зими, які зв'язані з сонечком. в) Пісня «Не гасіть сонце», слова В. Кудрявцева, музика І. Кириліної. Всі ці сюрпризи ми опрацюємо у наших подальших мандрівках. Подякуємо один одному і всім посмішкою і оплесками. VII. Домашнє завдання Намалювати малюнок на тему «Я вранці Сонце радо зустрічаю». | |
| |
Переглядів: 5031 | |
Текстильні матеріали. Плетіння «косичка» |
Формування художньо-конструктивних навичок роботи в техніці паперопластики. П... |
Створення макета предмета для казкового персонажа |
«Які чудові нам земля дає плоди...». Складання текстів-описів за малюнком і п... |
Т. Коломієць «На роботу». О. Буцень «Помічниці». Б. Вовк «З кого песик прикла... |
Всього коментарів: 0 | |