Узагальнення знань про змінювання прикметників за родами і числами.( Плетемо український віночок)
Окомашенко Н.С.,
вчитель початкових класів Піщанського НВК Покровського району Донецької області.
Урок української мови. 3 клас.
Тема уроку. Узагальнення знань про змінювання прикметників за родами і числами.( Плетемо український віночок)
Мета уроку: систематизувати знання учнів про граматичні ознаки прикметника, який змінюється за родами і числами, закріплювати вміння розпізнавати прикметники серед інших частин мови;
розвивати спостережливість, творчі здібності, уміння робити висновки;
виховувати любов до України, до традицій українського народу, почуття прекрасного, вчити берегти свою національну культуру.
Обладнання: загадки, малюнки до загадок, віночок, квіти до віночка, картки із завданнями, відеосюжет «На нашій Україні».
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організація початку уроку
Учитель. Пролунав дзвінок, починаємо урок.
Учениця. Працюватимо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім дружнім класі
Діти просто молодці.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що так нас чекає й збагачує мову.
Сплетемо сьогодні вінок український.
(Діти обирають по квітці, об’єднуються в групи).
Учитель. Ми повинні виконати всі завдання, щоб сплести український віночок, а дізнатися про значення кожної квітки нам допоможе Мудра Сова.
ІІІ. Закріплення знань, формування умінь та навичок.
1. Каліграфічна хвилинка з граматичним завданням.
Зошит свій ви відкривайте,
Та під нахилом кладіть.
Сядьте рівно, не зігніться,
За роботу враз візміться
- Для того, щоб вплести у вінок ґрона калини, проведемо каліграфічну хвилинку.
ЗА ВІ ІЛ ВО АЛ ЗАЦВІЛА
Зацвіла в долині червона калина.
- Хто автор цих слів?
- Хто може продовжити вірш?
Протягом уроку у нас будуть лунати уривки з творів Т.Г.Шевченка.
Завдання:
Підкреслити основу речення.
Вказати зв’язок слів у реченні
Назвати частини мови.
- Завдання виконано, вплітаємо ґрона калини.
Учень. Щоб вівся рід, калину садили біля хати. Кущ калини біля материної хати – це не тільки окраса, а й наш духовний символ, наша спадщина. З калини плели гірлянди, прикрашали світлиці, весільні столи, коровай. Калинові букети ставили перед молодими, бажаючи їм вічної краси і міцного кохання. Калина - символ нев’янучої краси, кохання, рідної землі. А ще калина- символ дівочої вроди та нашої України.
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Сьогодні ми з вами продовжимо подорожувати володіннями прикметника, а для того, щоб виконати наступне завдання, дещо пригадаємо.
- Які частини мови ви знаєте?
- Яку частину мови ми називаємо прикметником?
- З якою частиною мови прикметник пов’язаний у реченні?
- Як визначаємо рід і число прикметника?
3. Словникова робота
а) запис словникових слів з коментуванням.
Україна, столиця, Київ, до Києва, у Києві, вулиця, український.
б) лексична робота в парах.
До іменників добираємо прикметники.
Україна-гостинна, привітна,славна, вільна, миролюбива.
Київ-зелений, прекрасний, величавий, древній.
Столиця-велика, багатолюдна,прекрасна.
Вулиця-широка, вузька, затишна.
в) колективна робота.
Складаємо з цими словами речення.
Наша Батьківщина-Україна, мій рідний край.
Столиця нашої славної України- древній Київ.
Головна вулиця Києва- Хрещатик.
Величавий Київ розташований на річці Дніпро.
До Києва можна доїхати автомобілем, прилетіти літаком, допливти теплоходом.
У Києві працює Верховна Рада є багато музеїв, бібліотек,театрів.
Український народ дуже гостинний.
- Ви дуже добре попрацювали і тому ми вплетемо в наш віночок квіти деревію.
Учениця. Найпочесніше місце у віночку належало деревію. Ці дрібненькі маленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку. Коли квіти перецвітають, вітер розносить насіння далеко-далеко. І де б не проросла ця рослина, вона завжди цвіте. Тому й люди шанують її як символ нескореності.
г) робота в групах
Кожна група отримує завдання на картках.
Завдання. Виписати прикметники і вказати число і рід.
1. Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
2. І блідий місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав,
Неначе човен синім морем
То виринав, то потопав.
3. Попрощалось ясне сонце
З чорною землею,
Виступає круглий місяць
З сестрою своєю.
4. Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила.
- Завдання виконано. Вплітаємо у наш віночок яблуневий цвіт.
Учень. Квіти яблуні - символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голівоньки дитини і промовляв: «Мати-яблуня моя, дай моїй доньці здоров’я і долі щасливої».
д) Вибірковий диктант.
Записати прикметники чоловічого роду.
БАРВИСТИЙ, УКРАЇНСЬКА, АКТИВНИЙ, МОЛОДА, РОЖЕВИЙ, СОНЯЧНЕ, ВІЧНИЙ, ПАПЕРОВА, ІСКРИСТИЙ, НОВИЙ, СИНЄ, ОСІННІЙ, ШКІЛЬНА, КАЗКОВИЙ.
Підкреслити першу літеру в кожному прикметнику, що записали, прочитати слово, яке вийшло.
БАРВІНОК.
- Вплетемо в віночок наступну квітку - барвінок.
Учениця. Барвінок завжди до людської оселі, городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють від застуди, влітку прикрашають святковий стіл, хліб, хату, плетуть весільні вінки. На весіллі барвінок- символ вірності, краси. Цілий рік його шанують, вважають символом життя, мужності та безсмертя.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
(під пісню Н.Май і відеосюжет «На нашій Україні»).
е) робота в парах
Виписати прикметники з іменниками, визначити рід і число.
На дошці записаний наступний текст:
Волошка - здавна ніжна улюблениця українських дівчат. Волошки в житі - це клаптик блакитного неба серед хлібів. У народних піснях захоплено оспівується дивна краса цієї квітки, неповторними пахощами сповнюють волошки чудову прозу багатьох українських письменників.
(Після виконання завдання діти вплітають волошки у віночок).
Учень. Люди люблять їх не тільки за пахощі і красу, а й за лікарські властивості. Ними миють волосся, освіжають хатнє помешкання, купають маленьких дітей. Тому у віночку волошки - символ людського розуміння та відданості, краси та величі неба, чистоти, простоти та ніжності.
ж) робота в групах.
- Загадка- це народний твір. Він виник ще в первісному суспільстві.
Відгадайте загадку про квітку, яку також вплітають у віночок.
Вона красива, ніжна, ніби всміхається до кожного із нас. Її пелюстки ніжно-білі. Серединка жовтого кольору. Це цариця полів і садочків, це символ ніжності і доброти.
Так, правильно. Це ромашка.
Учениця. Ромашка здавна була окрасою українського віночка. Ромашка - це символ ніжності, доброти. Вважалося, що ромашка- це дівоча краса.
- А зараз прочитайте вірш, що записаний на дошці.
Певно, знає з вас усяк,
Хто бував у полі,
Що червоний гарний…?...
Там росте на волі.
Й на городах, на грядках,
І в малих садочках
Червоніє квітка та
Гарна на віночки.
- Що це за квітка? (мак).
з) колективна робота, складання сенкану.
Сенкан
1. Мак.
2. Червоний,гарний.
3. Росте, цвіте, дарує.
4. Пролита кров українського народу.
5. Символ боротьби.
- Вплітаємо в віночок мак.
Учень. Неповторна краса, коли цвіте мак. І на городі коло хати, і серед пшеничного степу. Мак у віночку - символ боротьби українського народу за волю, за незалежність. І процвітає пролита кров маковою квіткою в українському вінку.
Учениця.
У гаю, на лузі, в полі-
Скільки там квіток!
Ми нарвали їх доволі,
Потім сіли в дружнім колі
І сплели вінок.
ІV. Підсумок уроку
1) «Хвилинка- цікавинка»
Український віночок - не просто краса, а й оберіг. В ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже, душу зцілює. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Наші предки знали, як і коли плести віночки, як зберігати квіти у вінках. До українського віночка вплітали різноманітні квіти, всього в одному віночку могло бути до 12 квіток.
2) Рефлексія.
- Чи сподобався вам,діти, урок?
- Чим саме він вам сподобався?
- Що нового дізналися?
- Чого навчилися?
- Про яку частину мови ми з вами говорили?
- Які квіти вплітають в український віночок?
- Скільки квіточок ми вплели в віночок?
V. Домашнє завдання.
Скласти загадки про квіти, які ще можна вплести в український віночок.
Категорія: Рідна мова | Додав: olgagavrilova1987 (20.04.2017)
Переглядів: 1775 | Рейтинг: 0.0/0
Сонце та його значення для життя на Землі
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 20
Міні-проект. Як облаштувати джерело?
Спостереження та досліди. Практична робота. Дослідження дрібних деталей предм...
Дослідницький практикум. З чого це виготовлено?
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]