Узагальнення знань про змінювання прикметників за родами і числами.( Плетемо український віночок)
Окомашенко Н.С., вчитель початкових класів Піщанського НВК Покровського району Донецької області. Урок української мови. 3 клас. Тема уроку. Узагальнення знань про змінювання прикметників за родами і числами.( Плетемо український віночок) Мета уроку: систематизувати знання учнів про граматичні ознаки прикметника, який змінюється за родами і числами, закріплювати вміння розпізнавати прикметники серед інших частин мови; розвивати спостережливість, творчі здібності, уміння робити висновки; виховувати любов до України, до традицій українського народу, почуття прекрасного, вчити берегти свою національну культуру. Обладнання: загадки, малюнки до загадок, віночок, квіти до віночка, картки із завданнями, відеосюжет «На нашій Україні». Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок. Хід уроку І. Організація початку уроку Учитель. Пролунав дзвінок, починаємо урок. Учениця. Працюватимо старанно, Щоб почути у кінці, Що у нашім дружнім класі Діти просто молодці. ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок, Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну відому, в країну чудову, Що так нас чекає й збагачує мову. Сплетемо сьогодні вінок український. (Діти обирають по квітці, об’єднуються в групи). Учитель. Ми повинні виконати всі завдання, щоб сплести український віночок, а дізнатися про значення кожної квітки нам допоможе Мудра Сова. ІІІ. Закріплення знань, формування умінь та навичок. 1. Каліграфічна хвилинка з граматичним завданням. Зошит свій ви відкривайте, Та під нахилом кладіть. Сядьте рівно, не зігніться, За роботу враз візміться - Для того, щоб вплести у вінок ґрона калини, проведемо каліграфічну хвилинку. ЗА ВІ ІЛ ВО АЛ ЗАЦВІЛА Зацвіла в долині червона калина. - Хто автор цих слів? - Хто може продовжити вірш? Протягом уроку у нас будуть лунати уривки з творів Т.Г.Шевченка. Завдання: Підкреслити основу речення. Вказати зв’язок слів у реченні Назвати частини мови. - Завдання виконано, вплітаємо ґрона калини. Учень. Щоб вівся рід, калину садили біля хати. Кущ калини біля материної хати – це не тільки окраса, а й наш духовний символ, наша спадщина. З калини плели гірлянди, прикрашали світлиці, весільні столи, коровай. Калинові букети ставили перед молодими, бажаючи їм вічної краси і міцного кохання. Калина - символ нев’янучої краси, кохання, рідної землі. А ще калина- символ дівочої вроди та нашої України. 2. Інтерактивна вправа «Мікрофон». - Сьогодні ми з вами продовжимо подорожувати володіннями прикметника, а для того, щоб виконати наступне завдання, дещо пригадаємо. - Які частини мови ви знаєте? - Яку частину мови ми називаємо прикметником? - З якою частиною мови прикметник пов’язаний у реченні? - Як визначаємо рід і число прикметника? 3. Словникова робота а) запис словникових слів з коментуванням. Україна, столиця, Київ, до Києва, у Києві, вулиця, український. б) лексична робота в парах. До іменників добираємо прикметники. Україна-гостинна, привітна,славна, вільна, миролюбива. Київ-зелений, прекрасний, величавий, древній. Столиця-велика, багатолюдна,прекрасна. Вулиця-широка, вузька, затишна. в) колективна робота. Складаємо з цими словами речення. Наша Батьківщина-Україна, мій рідний край. Столиця нашої славної України- древній Київ. Головна вулиця Києва- Хрещатик. Величавий Київ розташований на річці Дніпро. До Києва можна доїхати автомобілем, прилетіти літаком, допливти теплоходом. У Києві працює Верховна Рада є багато музеїв, бібліотек,театрів. Український народ дуже гостинний. - Ви дуже добре попрацювали і тому ми вплетемо в наш віночок квіти деревію. Учениця. Найпочесніше місце у віночку належало деревію. Ці дрібненькі маленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку. Коли квіти перецвітають, вітер розносить насіння далеко-далеко. І де б не проросла ця рослина, вона завжди цвіте. Тому й люди шанують її як символ нескореності. г) робота в групах Кожна група отримує завдання на картках. Завдання. Виписати прикметники і вказати число і рід. 1. Реве та стогне Дніпр широкий, Сердитий вітер завива, Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма. 2. І блідий місяць на ту пору Із хмари де-де виглядав, Неначе човен синім морем То виринав, то потопав. 3. Попрощалось ясне сонце З чорною землею, Виступає круглий місяць З сестрою своєю. 4. Встала весна, чорну землю Сонну розбудила, Уквітчала її рястом, Барвінком укрила. - Завдання виконано. Вплітаємо у наш віночок яблуневий цвіт. Учень. Квіти яблуні - символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голівоньки дитини і промовляв: «Мати-яблуня моя, дай моїй доньці здоров’я і долі щасливої». д) Вибірковий диктант. Записати прикметники чоловічого роду. БАРВИСТИЙ, УКРАЇНСЬКА, АКТИВНИЙ, МОЛОДА, РОЖЕВИЙ, СОНЯЧНЕ, ВІЧНИЙ, ПАПЕРОВА, ІСКРИСТИЙ, НОВИЙ, СИНЄ, ОСІННІЙ, ШКІЛЬНА, КАЗКОВИЙ. Підкреслити першу літеру в кожному прикметнику, що записали, прочитати слово, яке вийшло. БАРВІНОК. - Вплетемо в віночок наступну квітку - барвінок. Учениця. Барвінок завжди до людської оселі, городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють від застуди, влітку прикрашають святковий стіл, хліб, хату, плетуть весільні вінки. На весіллі барвінок- символ вірності, краси. Цілий рік його шанують, вважають символом життя, мужності та безсмертя. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (під пісню Н.Май і відеосюжет «На нашій Україні»). е) робота в парах Виписати прикметники з іменниками, визначити рід і число. На дошці записаний наступний текст: Волошка - здавна ніжна улюблениця українських дівчат. Волошки в житі - це клаптик блакитного неба серед хлібів. У народних піснях захоплено оспівується дивна краса цієї квітки, неповторними пахощами сповнюють волошки чудову прозу багатьох українських письменників. (Після виконання завдання діти вплітають волошки у віночок). Учень. Люди люблять їх не тільки за пахощі і красу, а й за лікарські властивості. Ними миють волосся, освіжають хатнє помешкання, купають маленьких дітей. Тому у віночку волошки - символ людського розуміння та відданості, краси та величі неба, чистоти, простоти та ніжності. ж) робота в групах. - Загадка- це народний твір. Він виник ще в первісному суспільстві. Відгадайте загадку про квітку, яку також вплітають у віночок. Вона красива, ніжна, ніби всміхається до кожного із нас. Її пелюстки ніжно-білі. Серединка жовтого кольору. Це цариця полів і садочків, це символ ніжності і доброти. Так, правильно. Це ромашка. Учениця. Ромашка здавна була окрасою українського віночка. Ромашка - це символ ніжності, доброти. Вважалося, що ромашка- це дівоча краса. - А зараз прочитайте вірш, що записаний на дошці. Певно, знає з вас усяк, Хто бував у полі, Що червоний гарний…?... Там росте на волі. Й на городах, на грядках, І в малих садочках Червоніє квітка та Гарна на віночки. - Що це за квітка? (мак). з) колективна робота, складання сенкану. Сенкан 1. Мак. 2. Червоний,гарний. 3. Росте, цвіте, дарує. 4. Пролита кров українського народу. 5. Символ боротьби. - Вплітаємо в віночок мак. Учень. Неповторна краса, коли цвіте мак. І на городі коло хати, і серед пшеничного степу. Мак у віночку - символ боротьби українського народу за волю, за незалежність. І процвітає пролита кров маковою квіткою в українському вінку. Учениця. У гаю, на лузі, в полі- Скільки там квіток! Ми нарвали їх доволі, Потім сіли в дружнім колі І сплели вінок. ІV. Підсумок уроку 1) «Хвилинка- цікавинка» Український віночок - не просто краса, а й оберіг. В ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже, душу зцілює. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Наші предки знали, як і коли плести віночки, як зберігати квіти у вінках. До українського віночка вплітали різноманітні квіти, всього в одному віночку могло бути до 12 квіток. 2) Рефлексія. - Чи сподобався вам,діти, урок? - Чим саме він вам сподобався? - Що нового дізналися? - Чого навчилися? - Про яку частину мови ми з вами говорили? - Які квіти вплітають в український віночок? - Скільки квіточок ми вплели в віночок? V. Домашнє завдання. Скласти загадки про квіти, які ще можна вплести в український віночок. | |
| |
Переглядів: 1898 | |
Елементи графічної грамоти. Виготовлення «Монгольської гри» |
Жива і нежива природа. Що належить до природи |
Л. Костенко «Ліс на світанку», «Березовий листочок», «Берізка по коліна у вод... |
Обладнання для роботи з глиною і пластиліном. Прийоми ліплення |
Водойми рідного краю |
Всього коментарів: 0 | |