Слова з прямим і переносним значенням. Спостереження за значенням слів.
Тема: Слова з прямим і переносним значенням. Спостереження за значенням слів.
Мета: формувати в учнів поняття про пряме і переносне значення слів; виробляти вміння визначати значення слова в тексті, самостійно вживати слова в переносному значенні;розвивати мовне чуття, навчити учнів зв’язно висловлювати свої думки.
Обладнання: картки, підручники.
Тип уроку:комбінований
Хід уроку
І.Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Робота в групах.
I група. Визначити тип речення за метою висловлювання за інтонацією. Встановити зв’язок між словами в реченні.
Вийшла з хати веселая мати.
II група. Визначити тип речення за метою висловлювання за інтонацією. Встановити зв’язок між словами в реченні.
Хлюпощуться качаточка поміж осокою.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
1.Проблемне запитання.
-А навіщо взагалі потрібні слова?
- Сьогодні ми вирушаємо у цікавий світ слів і дізнаємось, що слова мають свої таємниці. Хочете їх відкрити? Давайте спробуємо. Ви вже знаєте чимало слів і можете багато чого сказати про слово.
2. Асоціативний кущ до слова “слово
Отже, ми почнемо знайомитися з різними властивостями слів
3. Формування поняття про пряме і переносне значення слів.
- Прочитайте на дошці речення.
Прийшла осінь. Прийшла мама.
-Як ви розумієте перше речення? А друге? У якому реченні слово прийшла вжито, як буває в дійсності, тобто в прямому значенні? А де можна вжити друге речення?
Тому вважається, що в першому реченні слово прийшла вжито в переносному значенні. Прийти може людина. І цю властивість людини прийти перенесено на пору року. Звідси й назва – переносне значення слова.
ІV. Робота над новим матеріалом.
1. Робота за підручником, с.54.
а) Колективне виконання вправи 108.
Ознайомлення з висновками про пряме і переносне значення слів .
2.Самостійна робота.
- Спишіть речення із словами, що вжити в переносному значенні, підкресліть головні члени речення.
- Яка пора року до нас завітала? (осінь).
- Прочитаємо прислів’я про осінь з дошки. Поясніть їх значення.
Осінь усьому рахунок веде.
Осінь на рябому коні їздить.
Осінь збирає, а весна з’їдає. (Пояснення дітьми слів, ужитих в переносному значенні.)
-Усно намалюйте малюнок до прислів’я, яке вам сподобалось.
- Яке слово повторюється в кожному прислів’ї? (Осінь).
3.Каліграфічна хвилинка.
Ос інь осінь
4.Фізкультхвилинка.
5. Виконання вправи 109.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1.Творче списування(вправа 110,с.54-55)
-Спишіть, вставляючи замість крапок слова з довідки. Поясніть значення цих слів.
2. Вибірковий диктант.
— Випишіть словосполучення, у яких уживаються слова у переносному значенні, в перший стовпчик, у прямому — в другий стовпчик.

В оксамитовому вишневому футлярі лежали срібні монети. Піднесла мишка до мордочки свої оксамитові лапки. Кожна гілка на світанку дзвонить срібною росою. Вітер колише трави шовкові. У нашої Оксанки шовкова спідничка, білі рукавички. Горять ліси янтарним листом. Янтарне намисто не лише гарне, а й корисне.
3. Ігрова вправа «Впіймай слова, вжиті в переносному значенні»
VІ. Підсумок уроку.
— Що вивчали на уроці?
— Що для вас було новим?
— У якому значенні можуть уживатися слова?
— Наведіть власні приклади, використовуючи слова золотий, кам’яний,залізний.
VІІ. Домашнє завдання з інструкцією.
С.55, вправа111.
Категорія: Рідна мова | Додав: luda-dyachenko (17.11.2016)
Переглядів: 3205 | Рейтинг: 1.0/1
Для чого ми вивчаємо природознавство
Складання записки, адресованої батькам (друзям)
Складові дороги. Основні відомості про організацію дорожнього руху
Українська народна казка «Лисичка та журавель»
Природа навколо нас
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]