Слова з прямим і переносним значенням. Спостереження за значенням слів.
Тема: Слова з прямим і переносним значенням. Спостереження за значенням слів. Мета: формувати в учнів поняття про пряме і переносне значення слів; виробляти вміння визначати значення слова в тексті, самостійно вживати слова в переносному значенні;розвивати мовне чуття, навчити учнів зв’язно висловлювати свої думки. Обладнання: картки, підручники. Тип уроку:комбінований Хід уроку І.Організація класу. ІІ. Актуалізація опорних знань. 1.Робота в групах. I група. Визначити тип речення за метою висловлювання за інтонацією. Встановити зв’язок між словами в реченні. Вийшла з хати веселая мати. II група. Визначити тип речення за метою висловлювання за інтонацією. Встановити зв’язок між словами в реченні. Хлюпощуться качаточка поміж осокою. ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. 1.Проблемне запитання. -А навіщо взагалі потрібні слова? - Сьогодні ми вирушаємо у цікавий світ слів і дізнаємось, що слова мають свої таємниці. Хочете їх відкрити? Давайте спробуємо. Ви вже знаєте чимало слів і можете багато чого сказати про слово. 2. Асоціативний кущ до слова “слово Отже, ми почнемо знайомитися з різними властивостями слів 3. Формування поняття про пряме і переносне значення слів. - Прочитайте на дошці речення. Прийшла осінь. Прийшла мама. -Як ви розумієте перше речення? А друге? У якому реченні слово прийшла вжито, як буває в дійсності, тобто в прямому значенні? А де можна вжити друге речення? Тому вважається, що в першому реченні слово прийшла вжито в переносному значенні. Прийти може людина. І цю властивість людини прийти перенесено на пору року. Звідси й назва – переносне значення слова. ІV. Робота над новим матеріалом. 1. Робота за підручником, с.54. а) Колективне виконання вправи 108. Ознайомлення з висновками про пряме і переносне значення слів . 2.Самостійна робота. - Спишіть речення із словами, що вжити в переносному значенні, підкресліть головні члени речення. - Яка пора року до нас завітала? (осінь). - Прочитаємо прислів’я про осінь з дошки. Поясніть їх значення. Осінь усьому рахунок веде. Осінь на рябому коні їздить. Осінь збирає, а весна з’їдає. (Пояснення дітьми слів, ужитих в переносному значенні.) -Усно намалюйте малюнок до прислів’я, яке вам сподобалось. - Яке слово повторюється в кожному прислів’ї? (Осінь). 3.Каліграфічна хвилинка. Ос інь осінь 4.Фізкультхвилинка. 5. Виконання вправи 109. V. Узагальнення та систематизація знань. 1.Творче списування(вправа 110,с.54-55) -Спишіть, вставляючи замість крапок слова з довідки. Поясніть значення цих слів. 2. Вибірковий диктант. — Випишіть словосполучення, у яких уживаються слова у переносному значенні, в перший стовпчик, у прямому — в другий стовпчик. В оксамитовому вишневому футлярі лежали срібні монети. Піднесла мишка до мордочки свої оксамитові лапки. Кожна гілка на світанку дзвонить срібною росою. Вітер колише трави шовкові. У нашої Оксанки шовкова спідничка, білі рукавички. Горять ліси янтарним листом. Янтарне намисто не лише гарне, а й корисне. 3. Ігрова вправа «Впіймай слова, вжиті в переносному значенні» VІ. Підсумок уроку. — Що вивчали на уроці? — Що для вас було новим? — У якому значенні можуть уживатися слова? — Наведіть власні приклади, використовуючи слова золотий, кам’яний,залізний. VІІ. Домашнє завдання з інструкцією. С.55, вправа111. | |
| |
Переглядів: 3302 | |
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Малюнок на тему «Осінь-мальовничка» |
Ліплення з пластиліну овочів і фруктів |
Про що можна дізнатися спостерігаючи за Сонцем |
Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання |
Твій друг — книга. Урок позакласного читання |
Всього коментарів: 0 | |