Бикович Наталія Миколаївна, вчитель І категорії Тема. Загальне поняття про прикметник Мета: закріпити знання учнів про слова-назви предметів, основних граматичних категорій іменників, уміння робити морфологічний розбір іменника; ознайомити з поняттям “прикметник”, його граматичними категоріями, роллю в реченні; розвивати мовлення учнів, уміння добирати синоніми до різних частин мови, уміння аналізувати і систематизувати вивчене, збагатити активний словник учнів, вчити помічати та добирати виразні мовні засоби для вираження думки; виховувати любов і повагу до рідної мови, до своєї Батьківщини. Обладнання: слайд-фільми “Частини мови”, “Іменник”, “Прикметник”, світлофорики, фішки для гри “Граматична мозаїка”, картки для індивідуальної роботи, словники синонімів. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Хід уроку І. Організація класу. - У нас сьогодні гості. Привітайтеся(нахил голови). - Я вас вітаю. А що це значить? Я бажаю вам впевненості, інтересу, творчості, активності! (Слайд 1) - Працювати будемо під девізом. А яким, спробуйте відгадати.(Діти складають девіз з розсипаних слів. навчати, Добре, знати, хто хоче все, того.(слайд 2, 3) (Добре того навчати, хто хоче багато знати.) - Хто з вас хоче багато знати? - Я рада, що знайшла так багато однодумців. ІІ. Повторення вивченого матеріалу. 1. Повторення граматичних категорій іменника. - Недавно ми з вами закінчили вивчати частину мови – іменник, але з ним ми не прощаємось. Іменники будуть допомагати нам на уроці. - Спишіть речення і підкресліть іменники. Висять на вишні ягоди великі і соковиті. (на вишні, ягоди). (слайд 4, 5) - Згадаємо все про іменник, а я вам допоможу.(слайд 6) - Частина мови(іменник); - Що означає (назву предметів); - Питання (хто? що?) - Член речення (Головний, другорядний) - Число (однина, множина) - Рід (чол.., жін., сер.) 2. Зміна слова школа за питаннями. (слайд 7, 8) Що?______(школа) Чого?______(школи) Чому_______(школі) Що?_______(школа) Чим?________(школою) На чому?______(на школі) 1. - Наша мова – милозвучна, поетична. Красивою її роблять також слова, близькі за значенням. Одне й те саме поняття, дію, явище ми можемо називати різними словами. Як називаються слова, близькі за значенням? (синоніми). Давайте і попрацюємо над ними. Індивідуальні картки. (слайд 9 )(світлофорики) - За якою ознакою ми поділяли ці слова? (за близьким значенням) - Чи можна їх розподілити на такі ж самі групи, але за іншою ознакою? (за частинами мови) - Пригадаємо, що ми знаємо про частини мови? (слайд 11) Підсумок за карткою. - Враховуйте своє виконання, бо воно пригодиться вам у самооцінюванні. ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Поетична хвилинка. - Сьогодні на уроці ми поширимо свої знання про прикметник, його дізнаємось про його значення у мові та роль у реченні. - А те, як зростатимуть ваші знання, ви покажете на гілочці росту. (Малюнок гілочки) - Ми потрапимо до країни Морфології. В цій країні багато жителів, які люблять свою країну, підтримують в ній порядок. Там діють свої закони і правила поведінки. Кожен з жителів має своє ім’я, своє місце і кожен виконує свою роботу сумлінно і ретельно. Називають цих жителів – Частини мови. Читають підготовлені учні. (Слайд 10) Чи ти задумувавсь, звідкіль оті У нашій мові злитки золоті? Як намистинки диво калинове Частини мови!!! Який співець, поет, який письменник Уперше слово вигадав-іменник? ІМЕННИК! Він узяв собі на плечі Велике діло – визначати речі, - Ім’я, найменування і наймення: Робота. Біль. І радість. І натхнення. Ну а візьмемо назву - ДІЄСЛОВО, Саме підказує, що діє – слово. Ще й прикладу на нього не навів, А вже до півдесятка дієслів ПРИКМЕТНИК дасть іменнику предмету Якусь його ознаку чи прикмету. Частини мови! Назви наче й звичні, Полюбиш їх – красиві, поетичні! (слайд 11) (Д. Білоус) - А зараз подумайте. Іменник може жити сам по собі, а прикметник тільки підтакує йому:»Так, так». Ось візьмемо слова школа. Це слово – назва предмета, іменник жіночого роду. А що про неї можна сказати? Яка вона?(велика, світла, рідна, тепла, сонячна, затишна). Кожен із вас сказав по-своєму, а всі разом дали характеристику школі з різних боків. Всі прикметники, які ви назвали, зв’язані зі словом школа, якого вони роду, як ви думаєте? (Жін.)а чи змогли б ми без прикметників, розказати, описати школу? Дійсно, ні! Висновок: Отже, прикметники в нашій мові мають велике значенн6я. це найчудовіша частина мови (роль у ренні показати на гілочці росту). ІV. Вивчення нового матеріалу. 1. Слайд-фільм коментує вчитель.(До того, де іменник зв’язаний у реченні з прикметником.) Вчитель заповнює «Гілочку росту». 2. Фізхвилинка(підготовлені учні) - Хто ж там, хто вже так втомився, і наліво нахилився? - Треба дружно всім нам встати - Фізкультпаузу почати. Всі піднесли руки – раз! На носках стоїть весь клас. Два-присіли, руки вниз, на сусіда подивись. Раз!-і вгору, два!-і вниз На сусіда не дивись. Будем дружно ми вставати, Щоб ногам роботу дати. Раз! Два! Всі присіли, Потім вгору підлетіли. Три! Чотири!-нахилились Із струмочка дружно вмились. П’ять! Шість!-всі веселі Крутимось на каруселі. Сім! Вісім – в поїзд сіли Ніжками затупотіли. Дев’ять! Десять-відпочили Й за навчання дружно сіли. 3. Усвідомлення ролі прикметників у реченні. Робота в парах. - Спишіть речення. Підкресліть прикметник. Визначте, яким членом речення він є-головним чи другорядним?(світлофорики) - Взимку дмуть холодні вітри. - Вишитий рушник Оленка подарувала мамі. - Дерева вкрились сріблястим інеєм. - Мохнаті гілки нависають над стежкою. - Світить тепле весняне сонечко. Висновок: прикметник є другорядним членом речення. (зробити запис у «Гілочці росту».) V. Закріплення нової теми. 1. Інтерактивна гра «Граматична мозаїка». “Слова, наче кольорові камінці. І мало їх назбирати купу… Треба ще й уміти викладати узори з них. Вміти складати речення і правильно вимовляти їх.” – це слова Вільде. Зараз ми спробуємо поскладати ці “кольорові камінці” У учнів є поле для мозаїки і фішки трьох кольорів. Якщо вчитель називає слово-прикметник жіночого роду, діти викладають червону фішку, прикметник чоловічого роду – зелену, середнього – жовту. Повинен вийти певний візерунок. ( Синє, молода, зелене, високий, гарна, відважний, молоде, чудова, швидке.) 2. Гра “Будуємо слово”: словотворча вправа - Ми нещодавно працювали по темі “Будова слова”. Відгадаємо слово: Корінь в слові “відгадай” Префікс в слові “запитай” Суфікс в слові “нічка” Закінчення – в “криничка” - Це слово… (загадка). До якої частини мови воно належить? - Доберемо спільнокореневе слово, щоб воно належало до прикметників. Змінимо його за родами. Загадковий- загадкова, загадкове. 3.Малюнковий диктант. (світлофорики) Лимон, ведмідь, диван, цибуля, листок, заєць. - До одного з іменників підберіть і запишіть його ознаки. Резерв. Індивідуальні картки на закріплення: - Відгадайте загадку. Ой, яке ж воно гарненьке, І пишнохвосте, і руденьке, Не звірятко, просто диво. І невгамовне, і пустотливе. Вгору, вниз, на гілку, з гілки. Хто ж це буде, дітки? (Білка.) - До слова-відгадки доберіть якомога більше прикметників. - Яка? (Руденька, гарненька, пишно хвоста, невгамовна, пустотлива, моторна, швидка, красива, рухлива, прудка, завзята, працьовита, весела) - Діти, а якого роду іменник «білка»? А прикметники, зв’язані з ним? Робота з таблицею VІ. Підсумок уроку. Самооцінювання. 1. Аналіз граней. - Частина мови (прикметник); - Що означає (ознаку предметів); - Питання( Який? Яка? Яке? Які?); - Рід (чол.., жін., сер.) - Число (одн., множ.) - Член речення (другорядний); - Роль у мовленні(уточнює й прикрашає мовлення). 2. Тести (резерв) І рівень (4-6 балів) 1. Слова, що вказують ознаку предмета і відповідають на питання який? яка? яке? які?, називаються: а) дієсловами б) прикметниками в) іменниками. 2. У реченні прикметник виступає: а) присудком б) другорядним членом речення в) підметом 3. До іменників добери по два прикметники. Хвилі (які?) – Пісня (яка?) – Морозиво (яке?) – ІІ рівень ( 7 – 9 балів) 1. В однині прикметники змінюються: а) за родами б) за числами 2. До виділених прикметників добери і запиши антоніми. Визнач рід. Свіже яблуко - … Широка стежка - … 3. Визначити рід прикметників. Золоте колосся – Густий туман – Осіння горобина – Макове зерно – ІІІ рівень ( 10-12 балів) 1. Прочитай. Допиши слова, розкриваючи дужки. Підкресли прикметники з іменниками, до яки вони належать. Дрімає зимовий ліс. Застигли (білий) берези і (могутній) дуби. Схилилися до землі (тоненький) гілочки верби. 2. Прочитай текст. Доповни його прикметниками. Настала зима. Подув … вітер. … сонце встає пізно і мало гріє. Зимові дні … . Пролітає … сніжок. 3.Заміни словосполучення прикметниками. М’яч зі шкіри – Парта з дерева - 4. Гра «Мікрофон». - Сьогоднішній урок навчив мене… VІІ. Домашнє завдання. - скласти текст опис про однокласника, використовуючи прикметники. - вставити замість крапок прикметники і записати. - вправа 86 (підручник) | |
| |
Переглядів: 4220 | |
А. Качан «Загадки», «Білі мухи налетіли». С. Жупани «Підкажи словечко». Г. Ма... |
Різноманітність тварин. Що дають тварини людям |
Новорічні гірлянди. З’єднання елементів гірлянди. Виготовлення новорічної гір... |
«Грамотний-видющий і на все тямущий» |
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини |
Всього коментарів: 0 | |