Загальне поняття про прикметник

Бикович Наталія Миколаївна, вчитель І категорії

Тема. Загальне поняття про прикметник

Мета: закріпити знання учнів про слова-назви предметів, основних граматичних категорій іменників, уміння робити морфологічний розбір іменника; ознайомити з поняттям “прикметник”, його граматичними категоріями, роллю в реченні; розвивати мовлення учнів, уміння добирати синоніми до різних частин мови, уміння аналізувати і систематизувати вивчене, збагатити активний словник учнів, вчити помічати та добирати виразні мовні засоби для вираження думки; виховувати любов і повагу до рідної мови, до своєї Батьківщини.

Обладнання: слайд-фільми “Частини мови”, “Іменник”, “Прикметник”, світлофорики, фішки для гри “Граматична мозаїка”, картки для індивідуальної роботи, словники синонімів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організація класу.

- У нас сьогодні гості. Привітайтеся(нахил голови).

- Я вас вітаю. А що це значить? Я бажаю вам впевненості, інтересу, творчості, активності! (Слайд 1)

- Працювати будемо під девізом. А яким, спробуйте відгадати.(Діти складають девіз з розсипаних слів.

навчати, Добре, знати, хто хоче все, того.(слайд 2, 3)

(Добре того навчати, хто хоче багато знати.)

- Хто з вас хоче багато знати?

- Я рада, що знайшла так багато однодумців.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

1. Повторення граматичних категорій іменника.

- Недавно ми з вами закінчили вивчати частину мови – іменник, але з ним ми не прощаємось. Іменники будуть допомагати нам на уроці.

- Спишіть речення і підкресліть іменники.

Висять на вишні ягоди великі і соковиті. (на вишні, ягоди). (слайд 4, 5)

- Згадаємо все про іменник, а я вам допоможу.(слайд 6)

- Частина мови(іменник);

- Що означає (назву предметів);

- Питання (хто? що?)

- Член речення (Головний, другорядний)

- Число (однина, множина)

- Рід (чол.., жін., сер.)

2. Зміна слова школа за питаннями. (слайд 7, 8)

Що?______(школа)

Чого?______(школи)

Чому_______(школі)

Що?_______(школа)

Чим?________(школою)

На чому?______(на школі)

1. - Наша мова – милозвучна, поетична. Красивою її роблять також слова, близькі за значенням. Одне й те саме поняття, дію, явище ми можемо називати різними словами. Як називаються слова, близькі за значенням? (синоніми).

Давайте і попрацюємо над ними.

Індивідуальні картки. (слайд 9 )(світлофорики)

- За якою ознакою ми поділяли ці слова? (за близьким значенням)

- Чи можна їх розподілити на такі ж самі групи, але за іншою ознакою? (за частинами мови)

- Пригадаємо, що ми знаємо про частини мови? (слайд 11)

Підсумок за карткою.

- Враховуйте своє виконання, бо воно пригодиться вам у самооцінюванні.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Поетична хвилинка.

- Сьогодні на уроці ми поширимо свої знання про прикметник, його дізнаємось про його значення у мові та роль у реченні.

- А те, як зростатимуть ваші знання, ви покажете на гілочці росту. (Малюнок гілочки)

- Ми потрапимо до країни Морфології. В цій країні багато жителів, які люблять свою країну, підтримують в ній порядок.

Там діють свої закони і правила поведінки. Кожен з жителів має

своє ім’я, своє місце і кожен виконує свою роботу сумлінно і ретельно. Називають цих жителів – Частини мови.

Читають підготовлені учні. (Слайд 10)

Чи ти задумувавсь, звідкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

Як намистинки диво калинове

Частини мови!!!

Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав-іменник?

ІМЕННИК! Він узяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі, -

Ім’я, найменування і наймення:

Робота. Біль. І радість. І натхнення.

Ну а візьмемо назву - ДІЄСЛОВО,

Саме підказує, що діє – слово.

Ще й прикладу на нього не навів,

А вже до півдесятка дієслів

ПРИКМЕТНИК дасть іменнику предмету

Якусь його ознаку чи прикмету.

Частини мови! Назви наче й звичні,

Полюбиш їх – красиві, поетичні! (слайд 11)

(Д. Білоус)

- А зараз подумайте. Іменник може жити сам по собі, а прикметник тільки підтакує йому:»Так, так». Ось візьмемо слова школа. Це слово – назва предмета, іменник жіночого роду. А що про неї можна сказати? Яка вона?(велика, світла, рідна, тепла, сонячна, затишна). Кожен із вас сказав по-своєму, а всі разом дали характеристику школі з різних боків. Всі прикметники, які ви назвали, зв’язані зі словом школа, якого вони роду, як ви думаєте? (Жін.)а чи змогли б ми без прикметників, розказати, описати школу? Дійсно, ні!

Висновок: Отже, прикметники в нашій мові мають велике значенн6я. це найчудовіша частина мови (роль у ренні показати на гілочці росту).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Слайд-фільм коментує вчитель.(До того, де іменник зв’язаний у реченні з прикметником.) Вчитель заповнює «Гілочку росту».

2. Фізхвилинка(підготовлені учні)

- Хто ж там, хто вже так втомився, і наліво нахилився?

- Треба дружно всім нам встати

- Фізкультпаузу почати.

Всі піднесли руки – раз!

На носках стоїть весь клас.

Два-присіли, руки вниз, на сусіда подивись.

Раз!-і вгору, два!-і вниз

На сусіда не дивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз! Два! Всі присіли,

Потім вгору підлетіли.

Три! Чотири!-нахилились

Із струмочка дружно вмились.

П’ять! Шість!-всі веселі

Крутимось на каруселі.

Сім! Вісім – в поїзд сіли

Ніжками затупотіли.

Дев’ять! Десять-відпочили

Й за навчання дружно сіли.

3. Усвідомлення ролі прикметників у реченні.

Робота в парах.

- Спишіть речення. Підкресліть прикметник. Визначте, яким членом речення він є-головним чи другорядним?(світлофорики)

- Взимку дмуть холодні вітри.

- Вишитий рушник Оленка подарувала мамі.

- Дерева вкрились сріблястим інеєм.

- Мохнаті гілки нависають над стежкою.

- Світить тепле весняне сонечко.

Висновок: прикметник є другорядним членом речення. (зробити запис у «Гілочці росту».)

V. Закріплення нової теми.

1. Інтерактивна гра «Граматична мозаїка».

“Слова, наче кольорові камінці. І мало їх назбирати купу… Треба ще й уміти викладати узори з них. Вміти складати речення і правильно вимовляти їх.” – це слова Вільде. Зараз ми спробуємо поскладати ці “кольорові камінці”

У учнів є поле для мозаїки і фішки трьох кольорів. Якщо вчитель називає слово-прикметник жіночого роду, діти викладають червону фішку, прикметник чоловічого роду – зелену, середнього – жовту. Повинен вийти певний візерунок.

( Синє, молода, зелене, високий, гарна, відважний, молоде, чудова, швидке.)

2. Гра “Будуємо слово”: словотворча вправа

- Ми нещодавно працювали по темі “Будова слова”. Відгадаємо слово:

Корінь в слові “відгадай”

Префікс в слові “запитай”

Суфікс в слові “нічка”

Закінчення – в “криничка”

- Це слово… (загадка). До якої частини мови воно належить?

- Доберемо спільнокореневе слово, щоб воно належало до прикметників. Змінимо його за родами.

Загадковий- загадкова, загадкове.

3.Малюнковий диктант. (світлофорики)

Лимон, ведмідь, диван, цибуля, листок, заєць.

- До одного з іменників підберіть і запишіть його ознаки.

Резерв.

Індивідуальні картки на закріплення:

- Відгадайте загадку.

Ой, яке ж воно гарненьке,

І пишнохвосте, і руденьке,

Не звірятко, просто диво.

І невгамовне, і пустотливе.

Вгору, вниз, на гілку, з гілки.

Хто ж це буде, дітки? (Білка.)

- До слова-відгадки доберіть якомога більше прикметників.

- Яка? (Руденька, гарненька, пишно хвоста, невгамовна, пустотлива, моторна, швидка, красива, рухлива, прудка, завзята, працьовита, весела)

- Діти, а якого роду іменник «білка»? А прикметники, зв’язані з ним?

Робота з таблицею

VІ. Підсумок уроку. Самооцінювання.

1. Аналіз граней.

- Частина мови (прикметник);

- Що означає (ознаку предметів);

- Питання( Який? Яка? Яке? Які?);

- Рід (чол.., жін., сер.)

- Число (одн., множ.)

- Член речення (другорядний);

- Роль у мовленні(уточнює й прикрашає мовлення).

2. Тести (резерв)

І рівень (4-6 балів)

1. Слова, що вказують ознаку предмета і відповідають на питання який? яка? яке? які?, називаються:

а) дієсловами

б) прикметниками

в) іменниками.

2. У реченні прикметник виступає:

а) присудком

б) другорядним членом речення

в) підметом

3. До іменників добери по два прикметники.

Хвилі (які?) –

Пісня (яка?) –

Морозиво (яке?) –

ІІ рівень ( 7 – 9 балів)

1. В однині прикметники змінюються:

а) за родами

б) за числами

2. До виділених прикметників добери і запиши антоніми. Визнач рід.

Свіже яблуко - …

Широка стежка - …

3. Визначити рід прикметників.

Золоте колосся –

Густий туман –

Осіння горобина –

Макове зерно –

ІІІ рівень ( 10-12 балів)

1. Прочитай. Допиши слова, розкриваючи дужки. Підкресли прикметники з іменниками, до яки вони належать.

Дрімає зимовий ліс. Застигли (білий) берези і (могутній) дуби. Схилилися до землі (тоненький) гілочки верби.

2. Прочитай текст. Доповни його прикметниками.

Настала зима. Подув … вітер. … сонце встає пізно і мало гріє. Зимові дні … . Пролітає … сніжок.

3.Заміни словосполучення прикметниками.

М’яч зі шкіри –

Парта з дерева -

4. Гра «Мікрофон».

- Сьогоднішній урок навчив мене…

VІІ. Домашнє завдання.

- скласти текст опис про однокласника, використовуючи прикметники.

- вставити замість крапок прикметники і записати.

- вправа 86 (підручник)

Категорія: Рідна мова | Додав: natka (07.04.2015)
Переглядів: 4179 | Рейтинг: 0.0/0
Червона книга. Червонокнижні рослини рідного краю
Розмітка за зразком, клітинками та лінійкою
Вирізування з паперу серветок, сніжинок
Вода в природі. Властивості води. Як дбати про чистоту водоймищ
Панно для класної кімнати. Підбір технік для виготовлення
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]