Урок 37 Тема. Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм того самого слова Мета: формувати в учнів вміння розрізняти синоніми, спільно- кореневі слова та форми того самого слова, навички каліграфічного письма; збагачувати словниковий запас; розвивати мовленнєві навички, вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати; виховувати працьовитість. ХІД УРОКУ Організація класу до уроку Актуалізація опорних знань Перевірка домашнього завдання (Впр. 172) Які споріднені слова ви виписали з тексту? Назвіть у них основу і корінь. (ЛГкуваннИ лікарніюі лікарЦ лікЕ) Чому не виписали слово лікаря? (Це не споріднене, це форма слова «лікар».) Фронтальне опитування Які слова називаються спорідненими? Як правильно визначити корінь слова? (1) Дібрати спільнокореневі слова. 2) Порівняти їх і визначити спільну частину — корінь.) Вивчення нового матеріалу Проблемне запитання Чи можна слова кожного рядка назвати спорідненими? Сум, смуток, журба, печаль. Сумний, сум, сумно, сумувати, засумувати. Сум, суму, сумом. Доведіть свою думку. Як можна назвати слова кожного рядка? (1 — синоніми, 2 — спільнокореневі, 3 — форма одного слова сум) Оголошення теми й мети уроку Сьогодні ми будемо вчитися розпізнавати синоніми форми одного й того слова, відрізняти їх від споріднених. Для цього треба пам'ятати ознаки спільнокореневих слів: спільна частина — корінь; однакове значення. Робота з підручником 1) Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та форм слова. (Впр. 173) Робота з текстом. Знаходження в ньому спільнокореневих слів та форм одного слова. (Впр. 174) Про що йдеться в тексті? Знайдіть спонукальне речення. Яке речення вимовляється з особливим почуттям? Як воно називається? (Окличне) Знайдіть споріднені слова до слова праця. (Праця, працювати, працьовитість, працьовитим) Назвіть іншу форму слова праця. (Праця, працею) Каліграфічна хвилинка Людину праця величає. Як ви розумієте зміст речення? Списування тексту. Підкреслення спільнокореневих слів Закріплення вивченого матеріалу Робота з текстом (Впр. 176) Прочитати текст. Чому він поділений на абзаци? Випишіть в один рядок споріднені слова до слова зима, а в ін- ший — слово зима з різними закінченнями (різні форми цього слова). (Зима, зиму, зимовий. Зима, зиму) Спишіть три перші речення. Підкресліть головні члени. Робота над добором споріднених слів Відгадайте загадки, доберіть до слів-відгадок спільно- кореневі. У кожному місті і селі Головний я на столі. (Хліб) Хто малюнок на вікні уночі зробив мені? (Мороз) Чим більше миється, Тим меншим стає. (Мило) (Хліб, хлібець, хлібина, хлібний. Мороз, морозець, морозний, морозити, заморозити. Мило, милко, мильце, милити, мильний, намилити, миль- ниця) Утворіть речення зі словом першого рядку. Підсумок уроку Чого навчалися на цьому уроці? Домашнє завдання Вправа 177, С. 77. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2724 | |
Об’ємні вироби з природного матеріалу. Виготовлення із природних форм фігурок... |
М. Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку» |
Дива природи. Редагування текстів |
Аплікація із рослинних форм |
Українські дитячі пісеньки «Кукуріку, півнику», «Добрий вечір, зайчику». Дитя... |
Всього коментарів: 0 | |