Г. Бойко – майстер сміху. Життя і творчість Г. Бойка «Г. Бойко» (про нього). Г. Бойко «Як невдаха виступав», «Сашко». Людські чесноти.
Тема: Г. Бойко – майстер сміху. Життя і творчість Г. Бойка «Г. Бойко» (про нього). Г. Бойко «Як невдаха виступав», «Сашко». Людські чесноти. Мета: Ознайомити учнів із творчістю Г. Бойка. Вчити читати гумористичні твори. Визначати морально - етичні проблеми висвітлені в них. Вчити давати характеристику головних героїв з опорою на текст, виділяючи негативні риси характеру (хвалькуватість, самовпевненість, невихованість) . Розширити знання учнів про людські чесноти; вчити думати про свої вчинки та їхні наслідки. Формувати навички свідомого, правильного, виразного читання; збагачувати словниковий запас учнів. Вчити зв’язно висловлювати свої думки. Виховувати спостережливість, доброзичливість, уважність, повагу до старших. Обладнання: Виставка книжок Г.Бойка, портрет автора, уривок з біографії поета(відео), презентація. Хід уроку I. Організація класу У ч и т е л ь Любе сонечко нам посміхається, З нами радісно, щиро вітається І дарує веселий нам сміх — На здоров’я та щастя повний міх! Міх цей розв’язався, діти, а у ньому — жарти й сміх. Ось смішинка вам одна, скоромовочка така. Розминка перед читанням. ОЖИНА Біжать Стежини Поміж Ожини. І вже У Жені Ожина В жмені. ГОРІШИНА В горішнику Горішина Горішками Обвішана. Оришка Й Тимішко Струшують Горішки. ЧЕРЕДА Рано-Вранці В середу Пригнав Прокіп Череду. А корови В череді: Рябі,Чорні Та руді. ЧАПЛЯ В чаплі Чорні Черевички. Чапля Чапа До водички. СУМНО САМОМУ В ямі Не спиться Вусатому Сому. Сому Вусатому Сумно Самому. Кричав Архип, Архип охрип. Не треба Архипу кричати до хрипу! Вч. :Які емоції викликають у вас ці скоромовки? Уч.:Задоволення, радість ,сміх. Вч.: Діти, а який у вас сьогодні настрій? Уч.: Вч.: У мене теж гарний і чудовий настрій. Тому пропоную працювати за таким девізом: Девіз: Прочитай, посміхнись і …. задумайся. 2.Перевірка домашнього завдання Вч.:А над чим ви задумувались, коли писали есе «Моя мрія» ми дізнаємось перевіривши домашнє завдання. Поділіться своїми думками. Кілька учнів зачитують власний твір «Моя мрія» Вч.: Всі люди бажають жити в мирі і злагоді , бути щасливими, посміхалитись. Вч.: Сміх, діти, робить наше життя щасливим, веселим і радісним. Дотепний гумор належить до тих духовних начал,які ніколи і ніде не старіють. Наш народ здавна й недаремно славиться своїм гумором. Гумор породив прекрасних чародіїв сміху: Остапа Вишню,Павла Глазового . Сьогодні ми познайомимось із творчістю одого з них. II. Мотивація навчальної діяльності учнів Відео Надворі пізній вечір. Тихо постукують колеса приміського поїзда. У кутку, біля вікна, примостився 15- річний юнак. На колінах у нього лежать шкільні підручники, а в руках - олівець. Дорогою додому доводиться вчитися. Треба багато і наполегливо працювати. І районна газета вже надрукувала його перший вірш. Це юний Грицько Бойко - майбутній поет, гуморист. А для кого він писав свої вірші, загадки, скоромовки, веселинки ми дізнаємось сьогодні на уроці. III. Повідомлення теми та мети уроку. Вч.:Сьогодні ми дослідимо життєвий і творчий шлях Грицька Бойка. Робота в групах. Дослідження біографії поета, за методикою «джигсоу» Правила роботи в групі: 1. Перед роботою слід домовитися, хто що виконує. 2. Не сперечатись даремно. 3. Намагатись зрозуміти одне одного. 1 група – народився Григорій Пилипович Бойко 5 вересня 1923 року на Донеччині. Декілька поколінь Бойків, вміли говорити віршами. Дід і батько поета писали пісні і вірші. 2 група – по закінченню сільської школи, юнак навчався в Оленівській рудниковій школі. Щодня Грицькові доводилося йти до школи кілька кілометрів, їхати поїздом. 3 група – після випускного вечора, пішов на фронт,пройшов всю війну. Після війни закінчив інститут і взявся за перо. Початком літературної діяльності поет вважає 1950 рік. 4 група – перша дитяча збірка вийшла в 1951 році. Письменник видав близько 100 книжок для дітей, написав більше 400 пісень. Грицько Бойко працював у всіх жанрах дитячої літератури:поеми,вірші,скоромовки,веселики,загадки, п’єси,казки. Помер Гриць Бойко у 1978 році. Об’єднання в постійні групи, переказ тексту в цілому. Перевірка сприймання тестуванням. Тест: Де народився Грицько Бойко? А. На Київщині; Б. На Черкащині; В. На Донеччині. Кілька поколінь в сім’ї бойків вміли: А.Говорити віршами; Б. Будувати будинки; В. Шити взуття. До школи Грицько добирався: А. Пішки і автомобілем; Б. Пішки і поїздом; В. Велосипедом. Після випускного вечора Грицько Бойко: А. Вступив до університету; Б. Пішов на фронт; В. Працював на шахті. Письменник написав для дітей більше: А.100 книг; Б. 200 книг; В. 300 книг. В яких жанрах дитячої літератури працював поет: А. Вірші й поеми; Б. У всіх жанрах дитячої літератури В. Скоромовки і веселинки. Обговорення правил самооцінювання учнів за карткою Картка самооцінювання Тестове завдання (6 б.)__________________________ Утворення антонімічних пар ( 1 б.) Моделювання ситуацій в групах (1б.)_______________________ Відновлення послідовності подій(1б.)__________________________ Діаграма Вена(2б.)___________________________________ Загальний бал___________________ Вч.: То в яких літературних жанрах працював Грицько Бойко? (Гронування) Жанри: казки вірші п’єси скоромовки веселинки загадки поеми Вч.: Для кого поет писав вірші, загадки, веселинки? Уч.: Для дітей і про дітей. Вч.: А чому для дітей? Уч.: Тому, що дуже любив дітей і більшість його творів ті, які люблять читати діти. Вч.:Твори Грицька Бойка розкривають різні риси характеру . Автор прагнув, щоб з маленьких читачів виросли справжні люди з позитивними рисами в характері. Вч.:А як називаються гарні риси характеру прочитаємо в підручнику «Я у світі» на ст.58 4.Робота за підручником « Я у світі» с.58 Вч.: Як називаються гарні риси характеру людини? (прочитайте 1 речення) Уч.: Їх називають чеснотами. Вч.: Які риси характеру є чеснотами?( прочитайте 4 абзац) Уч.: Працьовитість,доброзичливість, чуйність, щедрість, чемність,сміливість, відповідальність. Вч.: Чи завжди у людини тільки добрі риси характеру? Уч.: Ні. Можуть бути і погані риси. Вч.: А які погані риси ви знаєте?(жадібність,заздрість, пихатість, брехливість) Вч.: прочитайте, як називають такі риси. Уч.:Їх називають вади. 5.Робота в парі(1 бал) Утворіть антонімічні пари іменників з’єднавши слова лівого і правого стовпчика . Доброта – злість Ввічливість -нечемність Правдивість(чесність) - брехливість Сміливість - боягузство Щедрість - скупість Вч.: Чи буває так, що у людини тільки чесноти, або тільки вади? Уч.: Так не буває. У людини є і хороші риси і погані. Вч.: А як визначити , яких рис у неї більше – чеснот чи вад? Уч.: Подивитись, яких вчинків у людини більше – добрих чи поганих. Вч.:Дійсно, діти, це так. Коли людина вчиняє добре, люди ставляться до неї приязно та шанобливо, і навпаки. Щоразу, коли ти вибираєш, як учинити, ти вибираєш, яким бути. Пам'ятайте народну мудрість «Не роби іншому того, чого не хочеш, щоб робили тобі» Вч.: І саме у своїх творах Грицько Бойко у веселій, інколи смішній формі розкриває вади людського характеру, заставляє задуматись, оцінити вчинок того чи іншого героя, поміркувати - а як потрібно зробити. 6.Опрацювання вірша «Як невдаха виступав» Робота над заголовком Вч.:- Що означає слово невдаха? Вч.:- Як може виступити невдаха? Вч.:- Як ви гадаєте про що може йти мова у цьому вірші? Уч.: …… Вч.: Перевіримо ваші передбачення. 7.Слухання вірша у виконанні учня (відеозапис) Вч.: Чи справдились ваші передбачення? Уч.: Так. Хлопчик не вмів співати і його побили. Вч.: Прочитайте мовчки і визначте скільки частин у вірші. ( 2 частини) Вч.: Що робив хлопчик на сцені? Уч.: Співав Вч.:Як він співав? Уч.: Горлав щодуху. Вч.: А як це щодуху? Уч.: Співаючи кричав з усієї сили. Вч.: Чи сподобався б вам такий спів? А чому хлопчик так співав? Уч.: Бо він не мав слуху, але хотів щоб його почули всі. Вч.:А як кажуть у народі про людину ,у якої не має слуху? Уч.: Ведмідь на вухо наступив. Вч.:- На що розраховував співак виступаючи на сцені? Уч.:- На бурні аплодисменти. Вч.:- А чому на бурні аплодисменти? Уч.:- Сподівався, що його спів всім сподобається. Вч.:- А чи сподобався? Уч.:- Ні. 8.Робота над другою частиною вірша. Читання «сніговою кулею» Як глядачі віднеслися до виступу хлопчика? Вч.: Відновіть послідовність подій 9.Робота в парах (1 бал) (на картці слова: зірвались, ледь не рознесли,несли, набили, вхопили) Вч.: Як це зірвались?( Дуже швидко) Вч.: З яким настроєм слухачі покинули залу? ( роздратовані, злі) Вч.: А що зробили з співаком? Вч.: А чи треба було бити? А що можна було зробити? Вч.: Попрацюємо над інтонаційним оформленням вірша. Які рядки читаємо з найбільшою силою голосу? Тихо?(набили) Які повільніше? Швидше? Які речення переважають?( окличні) Чому? Уч.: Бо хлопчик із захопленням розповідає про свій виступ. Вч.:Чи зрозумів « артист» свою невдачу? - З якою інтонацією читаємо останнє слово у вірші?( із здивуванням) Вч.: Яку рису людської вдачі розкриває поет у вірші? Уч.: Хвалькуватість і невміння оцінювати свої можливості, самовпевненість. Вч.: То який це вірш? Уч.: жартівливий, веселий, гумористичний, Вч.: А ще який? Уч.: Не лише розважальний, а й повчальний. Вч.: Чого вчить цей вірш? Над чим примушує задуматись? Вч.: Яку пораду дасте хлопчику. Уч.: Не хвались, не задавайся, реально оцінюй свої можливості. Розвивай ті таланти, які є у тебе. 10.Робота над віршем Грицька Бойка «Сашко» Вч.: Розгляньте малюнок на ст.107 і поясніть ситуацію. Вч.: Де відбуваються події? Уч.: Автобус, трамвай.( В транспорті) Вч.: Кого ми бачимо в трамваї? Уч.: Хлопчика, дідуся... Вч.: Хто сидить на сидінні? А хто стоїть поруч? Вч.: Змоделюйте ситуацію за ілюстрацією і ситуативною підтримкою. 11.Робота в групах (1 бал ) ПЕРША СИТУАЦІЯ У трамваї. Літній ранок. На зупинці до трамвая зайшов дідусь. Усі місця були зайняті, а на передньому сидінні сидів хлопчик із футбольним м'ячем. Д (дідусь); X (хлопчик). ДРУГА СИТУАЦІЯ Зупинка Подякував Зайшов Сидить Втомився Побачив Обіперся Підвівся Стоїть Привітався Сів Поступився місцем ТРЕТЯ СИТУАЦІЯ Автор: «В трамваї сидить ... і тримає м'яч. Поруч стоїть ... із паличкою. Дідусь запитує: Д. - Звідки ... хлопче? Х — Були змагання із ... Д. - Чому … веселий ? Х. - Бо наша ... перемогла. Д. - Ти мабуть ... Ну, посидь. Х. - Так, я дуже втомився. Автор: - Хлопчик... до вікна, а дідусь ... стояти. Вч. : У яких із змодельованих вами ситуацій ви схвалюєте вчинок хлопчика,а в яких ні? Вч.: Перевіримо, яку ж ситуацію описав у вірші «Сашко» Грицько Бойко. 12.Інсценізація вірша підготовленими учнями Вч.: То яка ситуація була змодельована подібно до змісту? (1 група, 3 група) Вч.: Прочитайте мовчки і скажіть: хто кого повчав? Уч.: Пасажир повчав хлопчика. Вч.: На що сподівався пасажир, звертаючись до Сашка? Уч.: Вч.: А як? ( доведіть словами з тексту) Вч.: Що відповів Сашко? Прочитайте. Вч.: Чи сподобалась вам відповідь Сашка? Уч.: Ні! (чому?) Вч.: А мені сподобалась. Хлопчик відповів з гумором. Він виявився кмітливим, Адже був на канікулах і не повинен виконувати правила для учнів. Уч.: Може розумний, може кмітливий, але безкультурний і невихований. 13.Робота над партитурою вірша Вч.: Прочитайте мовчки і визначте репліку кожної дійової особи , інтонацію з якою потрібно її читати. Читають в особах.(інсценізація) Вч.: То яка проблема розкривається автором вірша? Уч.: Культура поведінки. Вч.: Чи зрозумів Сашко свою помилку? Уч.: Ні! Вч.: То яким треба бути ? Вч.: Уявіть себе у ролі Сашка, як би ви вчинили у цій ситуації? Уч.: Встав і поступився місцем. Вч.: А хтось вчинив би так, як Сашко? Уч.: Ні! Вч.: Чому? Уч.: Бо старість треба поважати. Вч.: А яких людей поважають у суспільстві? Уч.: Чесних, чуйних, уважних, милосердних, культурних. 14.Діаграма Вена (2 бала) (працюємо в групах по 4 чоловіки, одна четвірка позаду дошки) Вч.: Порівняємо за діаграмою Вена вірші «Як невдаха виступав» і «Сашко», щоб знайти спільне і відмінне між ними.(Вони повчальні, жартівливі, герої діти, через їхні вчинки висміюються негативні риси характеру) V. Підсумок уроку Вч.: Ось і урок наш підходить до завершення. Пригадайте, за яким девізом ми сьогодні працювали? Уч.: «Прочитай, посміхнись … і задумайся» Вч.: Ми сьогодні читали? Ми сьогодні посміхались? Ми сьогодні задумувались? Над чим задумувались? Уч.:Чи мої вчинки не викликають у друзів сміх Чого у мене більше : чеснот чи вад? Чи не робив я так, як герої віршів Г.Бойка? Як товариші оцінюють мої вчинки? Вч .: Якщо хочеш , друже, Щоб тебе любили Чемним і привітним, Добрим, чесним будь! Не роби всім людям, що тобі не миле. Правило це мудре, Друже, не забудь. VI. Оцінювання. Вч.: Оцініть свою роботу на уроці за карткою самооцінювання. Тим, хто активно працював я маю право добавити бал. VII. Домашнє завдання 1 група - читають вірші ст..106-107, відповідають на питання 2 група - читають вірші ст..106-107, відповідають на питання, знайти гумористичні вірші на наступний урок . Вірш «Сашко» вивчити напам῾ять | |
| |
Переглядів: 2288 | |
Підсумковий урок за І семестр |
Здоров'я і хвороби. Інфекційні та застудні хвороби. Їх профілактика, щепл... |
Розвиток просторової уяви. Комп’ютерна підтримка уроків математики |
Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання |
М. Сингаївський «Що воно за диво?». П. Мовчан «Сіяв шпак». А. Григорук «Переп... |
Всього коментарів: 0 | |