💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Г. Бойко – майстер сміху. Життя і творчість Г. Бойка «Г. Бойко» (про нього). Г. Бойко «Як невдаха виступав», «Сашко». Людські чесноти.
Тема: Г. Бойко – майстер сміху. Життя і творчість Г. Бойка «Г. Бойко» (про нього). Г. Бойко «Як невдаха виступав», «Сашко». Людські чесноти.
Мета: Ознайомити учнів із творчістю Г. Бойка. Вчити читати гумористичні твори.  Визначати морально - етичні проблеми висвітлені в них. Вчити давати характеристику головних героїв з опорою на текст, виділяючи негативні риси характеру (хвалькуватість, самовпевненість, невихованість) . Розширити знання учнів про людські чесноти; вчити думати про свої вчинки  та їхні наслідки.
            Формувати навички свідомого, правильного, виразного читання; збагачувати словниковий запас учнів. Вчити зв’язно висловлювати свої думки. Виховувати спостережливість,  доброзичливість, уважність, повагу до старших.
Обладнання: Виставка книжок Г.Бойка, портрет автора, уривок з біографії поета(відео), презентація.
Хід уроку
I. Організація класу
У ч и т е л ь
Любе сонечко нам посміхається,
З нами радісно, щиро вітається
І дарує веселий нам сміх —
На здоров’я та щастя повний міх!
Міх цей розв’язався, діти, а у ньому — жарти й сміх.
Ось смішинка вам одна, скоромовочка така.

    Розминка перед читанням.

ОЖИНА                                                             
Біжать Стежини 
Поміж Ожини.
І вже У Жені
Ожина В жмені.

ГОРІШИНА
В горішнику Горішина
Горішками Обвішана.
Оришка  Й Тимішко
Струшують Горішки.

ЧЕРЕДА
Рано-Вранці 
В середу Пригнав 
Прокіп  Череду.
А корови В череді:
Рябі,Чорні Та руді.

ЧАПЛЯ
В чаплі Чорні Черевички.
Чапля  Чапа До водички.

СУМНО САМОМУ
В ямі
Не спиться
Вусатому
Сому.
Сому
Вусатому
Сумно
Самому.

Кричав Архип, Архип охрип.
Не треба Архипу кричати до хрипу!


Вч. :Які емоції викликають у вас ці скоромовки?
Уч.:Задоволення, радість ,сміх.
Вч.: Діти, а який у вас сьогодні настрій?
Уч.:
Вч.: У мене теж гарний і чудовий настрій. Тому пропоную працювати за таким девізом:
Девіз: Прочитай, посміхнись і …. задумайся.
2.Перевірка домашнього завдання
Вч.:А над чим ви задумувались, коли писали  есе «Моя мрія» ми дізнаємось перевіривши домашнє завдання. Поділіться своїми думками.
Кілька учнів зачитують власний твір «Моя мрія»
 Вч.:      Всі люди бажають жити в мирі і злагоді , бути щасливими,           посміхалитись.

Вч.:  Сміх, діти, робить наше життя щасливим, веселим і радісним.
Дотепний гумор належить до тих духовних начал,які ніколи і ніде не старіють. Наш народ здавна й недаремно славиться своїм гумором.
Гумор породив прекрасних чародіїв сміху: Остапа Вишню,Павла Глазового . Сьогодні ми познайомимось із творчістю одого з них.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів
Відео  

Надворі пізній вечір. Тихо постукують колеса приміського поїзда. У кутку, біля вікна, примостився 15- річний юнак. На колінах у нього лежать шкільні підручники, а в руках - олівець. Дорогою додому доводиться вчитися. Треба багато і наполегливо працювати. І районна газета вже надрукувала його перший вірш. Це юний Грицько Бойко - майбутній поет, гуморист. А для кого він писав свої вірші, загадки, скоромовки, веселинки ми дізнаємось сьогодні на уроці.

III. Повідомлення теми та мети уроку.
Вч.:Сьогодні ми дослідимо життєвий і творчий шлях Грицька Бойка.
    Робота в групах. Дослідження біографії поета, за методикою «джигсоу»
 Правила роботи в групі:
      1. Перед роботою слід домовитися, хто що виконує.
      2. Не сперечатись даремно.
      3. Намагатись зрозуміти одне одного.

1 група – народився Григорій Пилипович Бойко 5 вересня 1923 року на Донеччині. Декілька поколінь Бойків, вміли говорити віршами. Дід і батько поета писали пісні і вірші.
2 група – по закінченню сільської школи, юнак навчався в Оленівській рудниковій школі. Щодня Грицькові доводилося йти до школи кілька кілометрів, їхати поїздом.
3 група – після випускного вечора, пішов на фронт,пройшов всю війну. Після війни закінчив інститут і взявся за перо. Початком літературної діяльності поет вважає 1950 рік. 
4 група – перша дитяча збірка вийшла в 1951 році. Письменник видав близько 100 книжок для дітей, написав більше 400 пісень. Грицько Бойко працював у всіх жанрах дитячої літератури:поеми,вірші,скоромовки,веселики,загадки, п’єси,казки.
          Помер Гриць Бойко у 1978 році.
    Об’єднання в постійні групи, переказ тексту в цілому. 
    Перевірка сприймання тестуванням.
Тест:
    Де народився Грицько Бойко?
А. На Київщині;
Б. На Черкащині;
В. На Донеччині.
    Кілька поколінь в сім’ї бойків вміли:
А.Говорити віршами;
Б. Будувати будинки;
В. Шити взуття.
    До школи Грицько добирався:
А. Пішки і автомобілем;
Б. Пішки і поїздом;
В. Велосипедом.
    Після випускного вечора Грицько Бойко:
А. Вступив до університету;
Б. Пішов на фронт;
В. Працював на шахті.
    Письменник написав для дітей більше:
А.100 книг;
Б. 200 книг;
В. 300 книг.
    В яких жанрах дитячої літератури працював поет:
А. Вірші й поеми;
Б. У всіх жанрах дитячої літератури
В. Скоромовки і веселинки.
Обговорення правил самооцінювання учнів за карткою

Картка самооцінювання
    Тестове завдання  (6 б.)__________________________
    Утворення антонімічних пар ( 1 б.)
    Моделювання ситуацій в групах (1б.)_______________________
    Відновлення послідовності подій(1б.)__________________________
    Діаграма Вена(2б.)___________________________________
Загальний бал___________________

Вч.: То в яких літературних жанрах працював Грицько Бойко? (Гронування)

Жанри:           казки     вірші    п’єси   скоромовки    веселинки   загадки поеми


Вч.: Для кого поет писав вірші, загадки, веселинки?
Уч.: Для дітей і про дітей.
Вч.: А чому для дітей?
Уч.: Тому, що дуже любив дітей і більшість його творів ті, які люблять читати діти.
Вч.:Твори Грицька Бойка розкривають різні риси характеру . Автор прагнув, щоб з маленьких читачів виросли справжні люди з позитивними рисами в характері.
Вч.:А як називаються гарні риси характеру прочитаємо в підручнику «Я у світі» на ст.58
4.Робота за підручником « Я у світі» с.58
Вч.: Як називаються гарні риси характеру людини? (прочитайте 1 речення)
Уч.: Їх називають чеснотами.
Вч.: Які риси характеру є чеснотами?( прочитайте 4 абзац)
Уч.: Працьовитість,доброзичливість, чуйність, щедрість, чемність,сміливість, відповідальність.
Вч.: Чи завжди у людини тільки добрі риси характеру?
Уч.: Ні. Можуть бути і погані риси.
Вч.: А які погані риси ви знаєте?(жадібність,заздрість, пихатість, брехливість)
Вч.: прочитайте, як називають такі риси.
Уч.:Їх називають  вади.
5.Робота в парі(1 бал)
Утворіть антонімічні пари іменників з’єднавши слова лівого і правого
стовпчика .
           Доброта                           – злість
           Ввічливість                     -нечемність
           Правдивість(чесність)   - брехливість
          Сміливість                      - боягузство
          Щедрість                         - скупість 
Вч.: Чи буває так, що у людини тільки чесноти, або тільки вади?
Уч.: Так не буває. У людини є і хороші риси і погані.
Вч.: А як визначити , яких рис у неї більше – чеснот чи вад?
Уч.: Подивитись, яких вчинків у людини більше – добрих чи поганих.
Вч.:Дійсно, діти, це так. Коли людина вчиняє добре, люди ставляться до неї приязно та шанобливо, і навпаки. Щоразу, коли ти вибираєш, як учинити, ти вибираєш, яким бути. Пам'ятайте народну мудрість «Не роби іншому того, чого не хочеш, щоб робили тобі»
Вч.:     І саме  у своїх творах Грицько Бойко у веселій, інколи смішній      формі розкриває вади людського характеру, заставляє задуматись, оцінити вчинок того чи іншого героя, поміркувати - а як потрібно зробити. 
6.Опрацювання вірша  «Як невдаха виступав»
Робота над заголовком
Вч.:- Що означає слово невдаха?
Вч.:- Як може виступити невдаха?
Вч.:- Як ви гадаєте про що може йти мова у цьому вірші?
Уч.: ……
Вч.: Перевіримо ваші передбачення.
7.Слухання вірша у виконанні учня (відеозапис)
Вч.: Чи справдились ваші передбачення?
Уч.: Так. Хлопчик не вмів співати і його побили.
Вч.: Прочитайте мовчки і визначте скільки частин у вірші.  ( 2 частини)
Вч.: Що робив хлопчик на сцені?
Уч.: Співав
Вч.:Як він співав?
Уч.: Горлав щодуху.
Вч.: А як це щодуху?
Уч.: Співаючи кричав з усієї сили.
Вч.: Чи сподобався б вам такий спів?
        А чому хлопчик так співав?
Уч.: Бо він не мав слуху, але хотів щоб його почули всі.
Вч.:А як кажуть у народі про людину ,у якої не має слуху?
Уч.: Ведмідь на вухо наступив.
Вч.:- На що розраховував співак виступаючи на сцені?
Уч.:- На бурні аплодисменти.
Вч.:- А чому на бурні аплодисменти?
Уч.:- Сподівався, що його спів всім сподобається.
Вч.:- А чи сподобався?
Уч.:- Ні.
8.Робота над другою частиною вірша.
Читання «сніговою кулею»
    Як глядачі віднеслися до виступу хлопчика?
Вч.: Відновіть  послідовність подій
9.Робота в парах (1 бал)
(на картці слова: зірвались, ледь не рознесли,несли, набили, вхопили)
 Вч.: Як це зірвались?( Дуже швидко)
Вч.:  З яким настроєм слухачі покинули залу? ( роздратовані, злі)
Вч.:   А що зробили з співаком?
Вч.:  А чи треба було бити? 
         А що можна було зробити?
Вч.: Попрацюємо над інтонаційним оформленням вірша.
    Які рядки читаємо з найбільшою силою голосу?
    Тихо?(набили)
    Які повільніше? Швидше?
    Які речення переважають?( окличні)
    Чому?
Уч.: Бо хлопчик із захопленням розповідає про свій виступ.
Вч.:Чи зрозумів « артист» свою невдачу?
- З якою інтонацією читаємо останнє слово у вірші?( із здивуванням)
Вч.: Яку рису людської вдачі розкриває поет у вірші?
Уч.: Хвалькуватість і невміння оцінювати свої можливості, самовпевненість.
Вч.: То який це вірш?
Уч.: жартівливий, веселий, гумористичний,
 Вч.: А ще який? 
Уч.: Не лише розважальний, а й повчальний.
Вч.: Чого вчить цей вірш? Над чим примушує задуматись?
Вч.: Яку пораду дасте хлопчику.
Уч.: Не хвались, не задавайся, реально оцінюй свої можливості. Розвивай ті таланти, які є у тебе.
10.Робота над віршем Грицька Бойка «Сашко»
Вч.: Розгляньте малюнок на ст.107  і поясніть ситуацію.
Вч.: Де відбуваються події?
Уч.: Автобус, трамвай.( В транспорті)
Вч.: Кого ми бачимо в трамваї? 
Уч.: Хлопчика, дідуся...
Вч.: Хто сидить на  сидінні? А хто стоїть поруч?
Вч.: Змоделюйте ситуацію за ілюстрацією і ситуативною підтримкою.
11.Робота в групах (1 бал )
ПЕРША СИТУАЦІЯ 
У трамваї.
Літній ранок. На зупинці до трамвая зайшов дідусь. Усі місця були зайняті, а на передньому сидінні сидів хлопчик із футбольним м'ячем.
Д (дідусь);
X (хлопчик).
ДРУГА СИТУАЦІЯ
Зупинка     Подякував
Зайшов    Сидить
Втомився    Побачив
Обіперся    Підвівся
Стоїть    Привітався
Сів    Поступився місцем

ТРЕТЯ СИТУАЦІЯ
Автор: «В трамваї сидить ... і тримає м'яч. Поруч стоїть ... із паличкою.
Дідусь запитує:
Д.  - Звідки ... хлопче?
Х — Були змагання із ...
Д. - Чому …  веселий ?
Х. - Бо наша ... перемогла.
Д. - Ти мабуть ... Ну, посидь.
Х. - Так, я дуже втомився.
Автор: - Хлопчик... до вікна, а дідусь ... стояти.

Вч. : У яких із змодельованих вами ситуацій ви схвалюєте вчинок хлопчика,а в яких ні?
Вч.: Перевіримо, яку ж ситуацію описав у вірші «Сашко» Грицько Бойко.
12.Інсценізація вірша підготовленими учнями
Вч.: То яка ситуація була змодельована подібно до змісту? (1 група, 3 група)
Вч.: Прочитайте мовчки і скажіть: хто кого повчав?
Уч.: Пасажир повчав хлопчика.
Вч.: На що сподівався пасажир, звертаючись до Сашка?
Уч.:
Вч.: А як? ( доведіть словами з тексту)
Вч.: Що відповів Сашко? Прочитайте.
Вч.: Чи сподобалась вам відповідь Сашка?
Уч.: Ні! (чому?)
Вч.: А мені сподобалась. Хлопчик відповів з гумором. Він виявився кмітливим,
        Адже був на канікулах і не повинен виконувати правила для учнів.
Уч.: Може розумний, може кмітливий, але безкультурний і невихований.
13.Робота над партитурою вірша
Вч.: Прочитайте мовчки і визначте репліку кожної дійової особи , інтонацію з якою потрібно її читати.
 Читають в особах.(інсценізація)
Вч.: То яка проблема розкривається автором вірша?
Уч.: Культура поведінки.
Вч.: Чи зрозумів Сашко свою помилку?
Уч.: Ні!
Вч.: То яким треба бути ?
Вч.: Уявіть себе у ролі Сашка, як би ви вчинили у цій ситуації?
Уч.: Встав і поступився місцем.
Вч.: А хтось вчинив би так, як Сашко?
Уч.: Ні!
Вч.: Чому?
Уч.: Бо старість треба поважати.    
Вч.: А яких людей поважають у суспільстві?    
Уч.: Чесних, чуйних, уважних, милосердних, культурних.
14.Діаграма Вена   (2 бала)  (працюємо в групах по 4 чоловіки, одна четвірка позаду дошки)
Вч.: Порівняємо за діаграмою Вена вірші «Як невдаха виступав» і «Сашко»,     щоб знайти спільне і відмінне між ними.(Вони повчальні, жартівливі, герої діти, через їхні вчинки висміюються негативні риси характеру)
V. Підсумок уроку
Вч.: Ось і урок наш підходить до завершення. Пригадайте, за яким девізом ми сьогодні працювали?
Уч.:   «Прочитай, посміхнись … і задумайся»
Вч.: Ми сьогодні читали? Ми сьогодні посміхались? Ми сьогодні задумувались?
       Над чим задумувались?
Уч.:Чи мої вчинки не викликають у друзів сміх
        Чого у мене більше : чеснот чи вад?
        Чи не робив я так, як герої віршів Г.Бойка?
        Як товариші оцінюють мої вчинки? 
Вч .:       Якщо хочеш , друже, 
           Щоб тебе любили
           Чемним і привітним, 
           Добрим, чесним будь!
           Не роби всім людям, 
           що тобі не миле.
           Правило це мудре,
           Друже, не забудь.
VI. Оцінювання.
Вч.: Оцініть свою роботу на уроці за карткою самооцінювання. Тим, хто активно працював я маю право добавити бал.
VII. Домашнє завдання 
1 група - читають вірші ст..106-107, відповідають на питання
2 група - читають вірші ст..106-107, відповідають на питання, знайти гумористичні вірші на наступний урок . Вірш «Сашко» вивчити напам῾ять 
Категорія: Читання | Додав: SYLER (14.09.2016)
Переглядів: 2288 | Рейтинг: 0.0/0
Підсумковий урок за І семестр
Здоров'я і хвороби. Інфекційні та застудні хвороби. Їх профілактика, щепл...
Розвиток просторової уяви. Комп’ютерна підтримка уроків математики
Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання
М. Сингаївський «Що воно за диво?». П. Мовчан «Сіяв шпак». А. Григорук «Переп...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]