За добро добром платять. Українська народна казка «Кривенька качечка», 3 клас
Урок літературного читання, 3 клас
Тема: За добро добром платять
Українська народна казка «Кривенька качечка»
Мета: : Удосконалювати навички швидкого, правильного, свідомого читання; формувати навички особистісного спілкування. Навчити дітей доносити зміст прочитаного шляхом виразного читання казки; визначати своє ставлення до казкових героїв.
Розвивати вміння міркувати про життєві цінності, цінувати дружбу, відданість, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, доводити.
Виховувати почуття поваги одне до одного, співчутливість, вміння робити добрі вчинки.
Обладнання: записана тема уроку, малюнки дітей до українських народних казок, «чарівна пір’їнка», картки (зелені, сині, червоні для домашнього завдання), набір для асоціативного куща.
Методи і прийоми: «асоціативний кущ», «почесний гість».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I . Організація класу
1. Віршоване привітання та привітання гостям.
Знову день почався, діти!
Кличе в подорож дзвінок.
Тож пора нам поспішати –
Розпочався вже урок.
Він незвичний і цікавий до нас гості завітали.
Повернімось до гостей
Скажем дружно : «Добрий день!»
2. Посадка за парти
- Сьогодні ми з вами проведемо надзвичайно цікавий урок українського читання. Мені дуже приємно бачити вас таких натхненних і творчих.
- Сідайте тихенько.
3. Девіз уроку
- Прочитаємо разом девіз нашого уроку:
Хто казок багато знає,
Той завжди перемагає.
II . Мотивація навчальної діяльності
1.Створення емоційного настрою
- Кожного дня ми наче відкриваємо нові, чисті сторінки нашого життя. Що ми на них запишемо, залежить від кожного з нас. У наших силах залишити на чистих аркушах цілий список добрих і красивих вчинків та справ.
Сьогодні нам у цьому допоможе казка.
III. Актуалізація опорних знань
1. « Казковий ерудит»
- У казках зустрічається багато приказок і прислів’їв, а також пісень. Відгадайте з яких казок ці пісні. Будь ласка, піднімайте руки, хто здогадався.
1. Гуси, гуси, гусенята,
візьміть мене на крилята.
та понесіть до батечка…(«Івасик - Телесик»).
2. Мій котику, мій братику,
Несе мене лиска за круті гори, за бистрії води.
Порятуй мене! («Котик і півник»)
3. Я по коробу метений,
на яйцях спечений.
Я від баби втік,
і від діда втік,
так і від тебе втечу. («Колобок»).
4. Ой ви діточки, козенята,
Відімкнітеся, відчинітеся!
Ваша матінка прийшла,
Молочка вам принесла. ( « Вовк та козенята»)
- Які з цих казок про тварин?
- Яка з них належить до чарівних? («Івасик – Телесик»)
- Чим відрізняються чарівні казки від казок про тварин? (герої чарівних казок мають надзвичайну силу, описані незвичайні пригоди, які обов’язково пов’язані з чарами і дивовижними перетвореннями).
2. Бесіда
- Без казки не буває дитинства: веселого, доброго, грайливого.
Казки виникли раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не записували, а переказували один одному. При переказуванні ці казки змінювалися. Ім’я автора забувалося за давністю. Казка ставала народною. Ми з вами читали багато народних казок і ви намалювали малюнки до них.
- Давайте пригадаємо, яку казку ми читали на попередньому уроці?
3.Перевірка домашнього завдання
А тепер прочитайте прислів’я:
Яке прислів’я виражає головну думку казки «Кирило Кожум’яка»?
- Зачитайте план до цієї казки. Робота в парах.
- До яких казок відноситься казка «Кирило Кожум’яка»? ( До чарівних.)
4. Побудова асоціативного куща.
Діти, в кожній казці обов’язково перемагає добро над злом. На вашу думку, що таке добро?
Добро – це… Робота в групах.
IV . Оголошення теми і очікуваних результатів
- Ми не даремно з вами так багато говорили про добро і добрі вчинки, бо тема нашого уроку
« За добро добром платять». Сьогодні ми з вами познайомимось з народною казкою, яка називається « Кривенька качечка».
Урок нас навчить:
 доносити зміст прочитаного шляхом виразного читання казки;
 визначати своє ставлення до казкових героїв;
 цінувати дружбу, відданість, робити добрі вчинки;
 міркувати про життєві цінності.
- Оскільки наш урок не звичайний, а казковий, то з нами буде вчитися чарівна качечка, вона несе незвичайні яєчка, а вчені. На кожному з них написане завдання .
– Яка користь від яєць?
Присутність вітаміну Е в курячому яйці зміцнює серце і судини.
Вітамін D ідеально поєднується з фосфором і впливає позитивно на кісткову тканину і зуби.
Яйця нормалізують тиск і є профілактикою проблем із зором.
Проглядається цікава особливість яєць. При своїй низькій калорійності вони є потужним енергетичним продуктом. Цю властивість яєць знають і спортсмени.
Також яйця повинні в обов'язковому порядку бути присутнім в меню дітей.
У косметології користь і використання яєць, просто не знає кордонів.
Беремо перше яєчко і прочитаємо що тут написано. Словникова робота.
V. Робота над темою уроку
1. Словникова робота
Щоб вам у казці все було зрозуміло, ми познайомимося з окремими словами, які будуть зустрічатися . Увага на екран.
Починочок – пряжа, намотана на веретено.
Галочка – пестливе звертання до дівчини.
Кужілочка – частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу.
Веретенце – ручне знаряддя для прядіння у вигляді тонкої палички із загостреними кінцями.
Іва – діва – звертання до дівчини.
Полинули – полетіли
Жалувати – жаліти
Міні - підсумок
Запам’ятайте значення цих слів, їхню правильну вимову, так вам легше буде читати та сприймати текст казки.
2. Вправи на розвиток читацьких навичок. Артикуляційна гімнастика.
Беремо з гніздечка 2 яєчко. Артикуляційна гімнастика
- А для того, щоб виразно і правильно прочитати казку, пропоную наступне завдання. Подивіться на екран. Перед вами слова пісні з казки «Кривенька качечка». Прочитайте тихенько пошепки цю пісеньку.
Прочитайте її з веселою, грайливою інтонацією; сумно, повільно; зі здивуванням
Онде наша iва,
Онде наша діва,
На метеному дворці,
На тесаному стовпці.
Міні – підсумок :
Молоці діти! Правильно прочитали пісню, емоційно, намагались передати настрій.
3. Первинне сприйняття тексту
Беремо з гніздечка 3 яєчко. Слухання казки.(слухання)
- Розгорніть підручники на стор. 50.( п’ятдесятій)
Слухайте уважно казку «Кривенька качечка» і слідкуйте, щоб відповісти на питання:
- Які ознаки чарівності присутні у цій казці?
- Кого дід і баба знайшли у лісі?
- З чого дивувались дід і баба?
Беремо з гніздечка 4 яєчко Фізкультхвилинка
4.Фізхвилинка
Всіх качка повела на кладку,
Стали швидко на зарядку,
Повернулись вліво, вправо
Чітко робим вільні вправи.
Крильця вгору, крильця вниз
На сусіда подивись!
От зробили всі зарядку
Молодці, усе в порядку.
Беремо з гніздечка 5 яєчко. Читання казки.
5. Читання тексту. Гра «Естафета»
Зараз ми з вами прочитаємо цю казку естафетою. Починаю читати я, потім передаю пір’їнку комусь з вас. Читати треба виразно, гарно сидіти, як справжні учні 3 класу і слідкувати.
Беремо з гніздечка 6 яєчко. Вправи на розвиток техніки читання
6. Вправи на вдосконалення техніки читання
Пропоную вам таке завдання: прочитайте речення про:
 …те, що дід і баба були самотні.
 …те, що дівчина була гарна.
 ..те, що зробили дід і баба з гніздечком.
 …те, як дівчина знову перетворилася на качку.
Які рядочки підходять до малюнків: 1,2,3,4
VI. Узагальнення і систематизація знань.
Беремо з гніздечка 7 яєчко. Зустріч з гостем.
1 . «Почесний гість»
Діти уявіть собі, що Кривенька качечка завітала до нас у гості. Уявили? А тепер подумайте про що ви б хотіли її спитати, що дізнатись нового, про те чого немає у казці. Кожен зараз подумає і підготує запитання, бо сьогодні до нас у гості завітала головна героїня казки – Кривенька качечка. ( виходить дівчина)
Крив. качечка: Доброго дня! Як у вас тут тепло та затишно. Мені дуже приємно що мене запросили на цей урок!
Вчитель: Кривенька качечка, а чи не могла б ти трохи поспілкуватися з нами. Наші дітки підготували тобі цікаві запитання.
Крив. качечка: Звичайно, я згодна. Я з задоволенням вислухаю та відповім на усі ваші питання.
Вчитель: Дуже добре!
1.Що ти бачила, перебуваючи у інших країнах?
2.Що з тобою трапилось, як ти пошкодила лапку?
3.Чому ти зосталась одна у лісі?
4.Чому ти залишилась жити у діда с бабою?
5.Чому потім ти вирішила від них полетіти?
Вчитель: Молодці, діти ! Ви зрозуміли текст прочитаного і задавали досить цікаві питання. Я дуже вдячна вам за прояв творчості та активність.
Крив. качечка: Дякую вам за таку приємну бесіду! До зустрічі!
Діти: На все добре Кривенька качечка! Було приємно з тобою познайомитись.
VII. Підсумок уроку.
Робота з прислів’ям
ЗАДОБРОДОБРОМПЛАТЯТЬ
-Чи виражає воно головну думку казки?
-Кому з героїв казки воно могло бути порадою?

До якої групи казок можна віднести цю казку?
-Хто автор казки?
- Які ознаки чарівності є у ній?
- Чи сподобалась вам казка?
Розташуй малюнки по-порядку
Оцінювання
За урок я хочу поставити такі оцінки…( виставлення оцінок з іх попереднім коментуванням)
VIII. Домашнє завдання.
Ви такі творчі, тому пропоную вам завдання по групам. Діти в яких бейджики зеленого кольору, виконують таке завдання: поділити казку на зачин, основну частину і кінцівку. Переказати їх від імені Кривенької качечки.
У кого синього кольору: скласти план казки і переказати кожний пункт плану.
А у кого червоного кольору: читати казку «Кривенька качечка», переказати її.
Заключне слово вчителя:
Не лінуйтесь робити добро,
Лише зла не бажайте нікому,
Бо воно, як велика гора,
Стане вам на шляхові земному.
І заступить навколишній світ,
Зробить серце жорстоким, холодним.
Ви з любов’ю живіть з юних літ,
Будьте чуйним, веселим і добрим. Урок закінчено! До нових зустрічей!
Категорія: Читання | Додав: olechka_7023 (07.12.2015)
Переглядів: 2355 | Рейтинг: 0.0/0
Україна — моя Батьківщина. Дослідницький практикум. Мандрівка Україною, про я...
«А вже весна, а вже красна». Урок позакласного читання
Про доброту і милосердя. Ніхто не має права ображати людину
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКІВ № 24
«Приховала». О. Орач «Вчуся у мами». П. Осадчук «Я навчаюся у тата». «Наш Анд...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]