Людина без книги, як криниця без води

Урок 12. Людина без книги, як криниця без води

Матеріал до уроку: О. Пархоменко «Як краплин у Дніпрі»; Д. Павличко «Соняшник»; О. Вишня «Любіть книгу» (для самостійного читання вдома).

Мета: виховувати бажання самостійно читати книжки, удосконалювати вміння виразно читати, знаходити й пояснювати образні вирази; розвивати уміння складати план оповідання.

Обладнання: картки для гри «Квіткове поле», ключ-відгадка.

ХІД УРОКУ

I. Вправи на удосконалення читацьких навичок

1. Робота за картками «Квіткове поле».

На квітах написані слова. Спочатку учні читають слова, написані на ромашках, потім — на волошках, барвінку й на маках.

Учитель спеціально добирає такі слова, з яких учні зможуть скласти народні вислови — приказки, прислів’я — про книгу, читання, розум й навчання.

2. Виразне читання вірша.

 В книгах вірні друзі, герої живуть,

 I пам’ятаю, як кожного звуть.

 Он ключ чарівний від дверцят у стіні Несе Буратіно мені.

 Прочитаних книг виростає сім’я.

 Все більше із книгами дружба моя.

 (О. Пархоменко)

— Казковий герой — Буратіно дарує чарівний ключ-підказку.

 Лише той, хто швидко Слова позбирає Ключем чарівним,

 Мудрість народну прочитає!

II. Повідомлення теми й мети уроку

— Мудре сонце освітлює нам шлях до знань, веде до зустрічі із нашими вірними друзями — книгами.

Сьогодні на уроці ми дізнаємось, як пишуть про книги українські поети, з чим порівнюють їх у своїх творах.

III. Опрацювання вірша О. Пархоменка «Як краплин у Дніпрі»

1. Самостійне читання вірша.

— Подумайте, з чим порівнює автор кількість книг.

2. Виразне читання вірша.

— У якому рядочку виражена основна думка вірша?

Продовжте прислів’я:

• Життя без книжок — небо без... (пташок).

• Життя без книжок — весна без... (квітів).

• Книги читати — усе... (знати).

• День без книги, що обід без... (хліба).

• Дім без книги день без... (сонця).

— Отже, любі дітки, нехай у кожну оселю радо зглядає сонечко, нехай у кожній оселі живе мудра, вірна порадниця — люба книга.

IV. Опрацювання вірша Д. Павличка «Соняшник»

1. — Про кого цей вірш?

— До кого з проханням зверталась дівчинка?

2. Словникова робота.

Читання анаграм.

Ткавкі (квітка) атих (хати) нцесо (сонце) єчита (читає) онкві (вікно) лахапро (прохала) тужарлава (жартувала) ялося (сяяло)

3. Повторне читання вірша учнями вголос.

— Що мовив соняшник на прохання дівчинки? Як діяло Сонечко?

— Чим подібний цей вірш до казки?

4. Робота з ілюстрацією до вірша з елементами вибіркового читання.

— Який уривок із тексту проілюстровано? Зачитайте цей уривок.

— Що ви помітили в очах дівчинки та сонечка?

— А чому соняшник опустив свою голівку?

— Як саме він потрапив до віконця?

5. Вправи на розвиток техніки читання.

У швидкому темпі прочитати записані на дошці дієслова, у рядках вказати, яке дієслово зайве у кожному рядку.

• Читала, прохала, жартувала, посвіти, вийшла, стала, прохати, плакала, зайди, перепочинь, читає;

• перевести, дивився, мовив, здалося, усміхався, здивувався, пооглядав-ся, підкрався, побачив;

• зайшло, сяяло, перегортає, вливає, погасило.

6. Вправи на усвідомлення змісту тексту «Так чи не так».

1) А соняшник мовив:

— Я швидко прийду до хати.

2) Вийшла дівчинка з хати і стала Сонце прохати:

— Зайди до нашої хати!

3) Сонце зайшло. І все навкруг ожило.

4) Дівчинка книжку читає, а Сонце перегортає сторінки.

V. Опрацювання тексту «Любіть книгу» Остапа Вишні

1. Підготовча робота до опрацювання тексту «Любіть книгу».

— Книжки ведуть нас у дивовижний світ, знайомлять нас з прекрасними людьми.

Читаючи книгу, ми самі стаємо розумнішими, добрішими, сильнішими.

Тож хіба можна залишити такого друга у біді?

— Чи можна псувати книжку, кидати її, рвати, малювати на ній?

— Давайте поговоримо про це і прислухаємось до мудрих порад.

2. Вправи на розвиток швидкості читання.

Люба дитино? До тебе це слово!

Перед тобою — скарбниця чудова,

Мудрих порад невичерпне джерельце.

Книгу люби і душею, і серцем.

Пам’ятка

 Але, щоб книжечки читати,

 Не можна їх нам ображати.

 Сторінки загинать не слід,

 На книжку ставити обід І ручок в неї не кладіть,

 Ви краще книгу обгорніть —

 Послужить довше вам вона.

 Як раптом книжка розірветься,

 То вам підклеїть доведеться.

 Цього так, діти, не лишайте, —

 Книжкам в біді допомагайте!

 Ці правила прості

Запам’ятайте, дітки, всі.

Iз радістю книжки читайте,

Цікавий світ весь пізнавайте.

— Ми маємо сьогодні зустрітись ще з такими дітками, які не дуже люблять книги. А зустрінемося ми з ними, читаючи оповідання Остапа Вишні «Любіть книгу!».

3. Розповідь про письменника.

— Народився Остап Вишня (Павло Михайлович Губенко) 12 листопада 1889 року на хуторі Чечві біля села Грунь на Полтавщині в сім’ї селянина. Початкову освіту хлопець здобув у сільській школі. 1907 року Павло закінчив школу, почав працювати фельдшером і самостійно вчитися далі, щоб екстерном скласти іспит за гімназію.

Остап Вишня плідно працював на ниві української гумористики.

Тепла й ніжна любов до малечі спонукала його активно працювати в дитячій літературі. Лише у повоєнний час видано для юного читача цілу низку гумористичних оповідань письменника, найвідоміші серед яких — «Молоді будьмо!», «Дітям», «Перший диктант», «Великі ростіть».

Помер Остап Вишня 1956 року в місті Києві.

4. Читання твору учителем.

Перевірка первинного сприймання.

— Як звали хлопчика?

— Як Василько ставився до книжок?

5. Повторне читання оповідання, читання вголос «ланцюжком».

6. Робота над розумінням тексту.

— З чого видно, що Василько не любив і не беріг книжку?

— Який сон наснився Василькові? Ким він був уві сні й як почувався?

— Яким виявився сон для Василька? (Повчальним)

— Яке гасло склав Василько?

7. Самостійне читання. Поділ тексту на частини. Складання плану.

Орієнтовний план

1) Не любив Василько книг.

2) Пригоди Василька-книжки уві сні.

3) Бережи книгу — це твій друг.

8. Докладний переказ оповідання за планом.

Диференційовані завдання.

Слабшим учням запропонувати опорні речення на картці, інші переказують за планом.

VI. Підсумок уроку

— Який висновок ми можемо зробити в кінці нашого уроку? Які поради ми можемо дати іншим учням.

Складання пам’ятки «Як треба поводитися з книгою».

Пам’ятка

Негоже бруд заносити в науку,

Простягай книзі лише чисті руки.

Книгу не перегинай,

Сторінок не розсипай!

В книги ручки не клади —

Її життя на довше збережи.

Сторінок не загинай,

Закладинки виготовляй!

Хочеш за обід сідати —

Залиш книгу відпочивати.

Щоб книзі життя зберегти,

Одяг їй ти підбери.

Просто витрати хвилинку Та візьмися до пуття:

Попідклеюй всі сторінки —

Книзі дай нове життя!



Джерело: noindex
Категорія: Читання | Додав: SYLER (13.10.2014)
Переглядів: 2332 | Рейтинг: 0.0/0
«Грамотний-видющий і на все тямущий»
Робота з папером. Іграшки зі смужок. Котик
Розкрій тканини. Виготовлення спіднички прямолінійної форми для ляльки
Осінь. Рослини восени. Охорона здоров'я восени
Чеська народна казка «Собака, коти та миші». Творчий переказ за кадром фільму
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]