Урок 12. Людина без книги, як криниця без води Матеріал до уроку: О. Пархоменко «Як краплин у Дніпрі»; Д. Павличко «Соняшник»; О. Вишня «Любіть книгу» (для самостійного читання вдома). Мета: виховувати бажання самостійно читати книжки, удосконалювати вміння виразно читати, знаходити й пояснювати образні вирази; розвивати уміння складати план оповідання. Обладнання: картки для гри «Квіткове поле», ключ-відгадка. ХІД УРОКУ I. Вправи на удосконалення читацьких навичок 1. Робота за картками «Квіткове поле». На квітах написані слова. Спочатку учні читають слова, написані на ромашках, потім — на волошках, барвінку й на маках. Учитель спеціально добирає такі слова, з яких учні зможуть скласти народні вислови — приказки, прислів’я — про книгу, читання, розум й навчання. 2. Виразне читання вірша. В книгах вірні друзі, герої живуть, I пам’ятаю, як кожного звуть. Он ключ чарівний від дверцят у стіні Несе Буратіно мені. Прочитаних книг виростає сім’я. Все більше із книгами дружба моя. (О. Пархоменко) — Казковий герой — Буратіно дарує чарівний ключ-підказку. Лише той, хто швидко Слова позбирає Ключем чарівним, Мудрість народну прочитає! II. Повідомлення теми й мети уроку — Мудре сонце освітлює нам шлях до знань, веде до зустрічі із нашими вірними друзями — книгами. Сьогодні на уроці ми дізнаємось, як пишуть про книги українські поети, з чим порівнюють їх у своїх творах. III. Опрацювання вірша О. Пархоменка «Як краплин у Дніпрі» 1. Самостійне читання вірша. — Подумайте, з чим порівнює автор кількість книг. 2. Виразне читання вірша. — У якому рядочку виражена основна думка вірша? Продовжте прислів’я: • Життя без книжок — небо без... (пташок). • Життя без книжок — весна без... (квітів). • Книги читати — усе... (знати). • День без книги, що обід без... (хліба). • Дім без книги день без... (сонця). — Отже, любі дітки, нехай у кожну оселю радо зглядає сонечко, нехай у кожній оселі живе мудра, вірна порадниця — люба книга. IV. Опрацювання вірша Д. Павличка «Соняшник» 1. — Про кого цей вірш? — До кого з проханням зверталась дівчинка? 2. Словникова робота. Читання анаграм. Ткавкі (квітка) атих (хати) нцесо (сонце) єчита (читає) онкві (вікно) лахапро (прохала) тужарлава (жартувала) ялося (сяяло) 3. Повторне читання вірша учнями вголос. — Що мовив соняшник на прохання дівчинки? Як діяло Сонечко? — Чим подібний цей вірш до казки? 4. Робота з ілюстрацією до вірша з елементами вибіркового читання. — Який уривок із тексту проілюстровано? Зачитайте цей уривок. — Що ви помітили в очах дівчинки та сонечка? — А чому соняшник опустив свою голівку? — Як саме він потрапив до віконця? 5. Вправи на розвиток техніки читання. У швидкому темпі прочитати записані на дошці дієслова, у рядках вказати, яке дієслово зайве у кожному рядку. • Читала, прохала, жартувала, посвіти, вийшла, стала, прохати, плакала, зайди, перепочинь, читає; • перевести, дивився, мовив, здалося, усміхався, здивувався, пооглядав-ся, підкрався, побачив; • зайшло, сяяло, перегортає, вливає, погасило. 6. Вправи на усвідомлення змісту тексту «Так чи не так». 1) А соняшник мовив: — Я швидко прийду до хати. 2) Вийшла дівчинка з хати і стала Сонце прохати: — Зайди до нашої хати! 3) Сонце зайшло. І все навкруг ожило. 4) Дівчинка книжку читає, а Сонце перегортає сторінки. V. Опрацювання тексту «Любіть книгу» Остапа Вишні 1. Підготовча робота до опрацювання тексту «Любіть книгу». — Книжки ведуть нас у дивовижний світ, знайомлять нас з прекрасними людьми. Читаючи книгу, ми самі стаємо розумнішими, добрішими, сильнішими. Тож хіба можна залишити такого друга у біді? — Чи можна псувати книжку, кидати її, рвати, малювати на ній? — Давайте поговоримо про це і прислухаємось до мудрих порад. 2. Вправи на розвиток швидкості читання. Люба дитино? До тебе це слово! Перед тобою — скарбниця чудова, Мудрих порад невичерпне джерельце. Книгу люби і душею, і серцем. Пам’ятка Але, щоб книжечки читати, Не можна їх нам ображати. Сторінки загинать не слід, На книжку ставити обід І ручок в неї не кладіть, Ви краще книгу обгорніть — Послужить довше вам вона. Як раптом книжка розірветься, То вам підклеїть доведеться. Цього так, діти, не лишайте, — Книжкам в біді допомагайте! Ці правила прості Запам’ятайте, дітки, всі. Iз радістю книжки читайте, Цікавий світ весь пізнавайте. — Ми маємо сьогодні зустрітись ще з такими дітками, які не дуже люблять книги. А зустрінемося ми з ними, читаючи оповідання Остапа Вишні «Любіть книгу!». 3. Розповідь про письменника. — Народився Остап Вишня (Павло Михайлович Губенко) 12 листопада 1889 року на хуторі Чечві біля села Грунь на Полтавщині в сім’ї селянина. Початкову освіту хлопець здобув у сільській школі. 1907 року Павло закінчив школу, почав працювати фельдшером і самостійно вчитися далі, щоб екстерном скласти іспит за гімназію. Остап Вишня плідно працював на ниві української гумористики. Тепла й ніжна любов до малечі спонукала його активно працювати в дитячій літературі. Лише у повоєнний час видано для юного читача цілу низку гумористичних оповідань письменника, найвідоміші серед яких — «Молоді будьмо!», «Дітям», «Перший диктант», «Великі ростіть». Помер Остап Вишня 1956 року в місті Києві. 4. Читання твору учителем. Перевірка первинного сприймання. — Як звали хлопчика? — Як Василько ставився до книжок? 5. Повторне читання оповідання, читання вголос «ланцюжком». 6. Робота над розумінням тексту. — З чого видно, що Василько не любив і не беріг книжку? — Який сон наснився Василькові? Ким він був уві сні й як почувався? — Яким виявився сон для Василька? (Повчальним) — Яке гасло склав Василько? 7. Самостійне читання. Поділ тексту на частини. Складання плану. Орієнтовний план 1) Не любив Василько книг. 2) Пригоди Василька-книжки уві сні. 3) Бережи книгу — це твій друг. 8. Докладний переказ оповідання за планом. Диференційовані завдання. Слабшим учням запропонувати опорні речення на картці, інші переказують за планом. VI. Підсумок уроку — Який висновок ми можемо зробити в кінці нашого уроку? Які поради ми можемо дати іншим учням. Складання пам’ятки «Як треба поводитися з книгою». Пам’ятка Негоже бруд заносити в науку, Простягай книзі лише чисті руки. Книгу не перегинай, Сторінок не розсипай! В книги ручки не клади — Її життя на довше збережи. Сторінок не загинай, Закладинки виготовляй! Хочеш за обід сідати — Залиш книгу відпочивати. Щоб книзі життя зберегти, Одяг їй ти підбери. Просто витрати хвилинку Та візьмися до пуття: Попідклеюй всі сторінки — Книзі дай нове життя! Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 2370 | |
Різання паперу ножицями по прямій лінії. Способи нанесення зображення на папі... |
«Колючий клубочок прибіг у садочок». Побудова текстів за поданим початком |
Мотивування дітей до систематичного заняття фізичними вправами. Рухливі ігри ... |
Вітальні листівки. Оздоблення листівки |
Професії батьків. Усі професії потрібні. Вшанування праці |
Всього коментарів: 0 | |