Турбота зігріває в холодну пору. Побудова тексту за даним початком

Урок 9

Тема: Турбота зігріває в холодну пору. Побудова тексту за даним початком

Мета: вчити учнів будувати текст-міркування і текст–розповідь за даним початком, розвивати вміння слухати і поповнювати словникову скарбничку новими словами; виховувати чуйність, дбайливе ставлення до птахів,вправляти дітей у добрих справах: навчити виготовляти годівничку.

Обладнання: опорні схеми: метод «ПРЕС», будова тексту–міркування; малюнки птахів, зразокгодівнички.

Хід Уроку

1. Організація класу до уроку

2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і завдань уроку

- Діти, до нас залетіли пташки. (Вчитель показує ілюстрації горобчика, синички, посмітюшки, дятла.)

2.1. Аудіювання.

- Послухайте вірш Марійки Підгірянки «Пташки зимою». Зверніть увагу, про яких із пташок, що до нас завітали, йдеться в ньому і з яким проханням пернаті звертаються до людей.

Пташки зимою

Горобчик:

Цір, цір, цір!

Вийди, Івасю, надвір!

Синичка:

Час, час, час!

Вийди, Марусю, до нас!

Посмітюшка:

Цинь, цинь, цинь!

Хлопчику, зернятко кинь!

Жовтурка:

Ціть, ціть,ціть!

Дайте рятунок, спішіть!

Всі пташки:

Цір, цір, ціть, ціть,

Діти любенькі, спішіть,

Цинь, цинь, час, час,

Подбайте дрібку за нас!

Киньте зерна, киньте кашки,

Бо ми дуже бідні пташки.

Ціле літо працювали,

Сади з черви обчищали,

Ще й співали вам на втіху,

Порятуйте в пору лиху!

2.2. Перевірка сприймання

Про яких пташок говориться у вірші?

а)ластівку, зозулю, стрижа;

б)горобчика, синичку, посмітюшку, жовтурку;

в)шпака, соловейка, лелеку.

- З яким проханням звертаються пташки до дітей?

а)зігріти;

б)кинути їм зерна, кашки;

в)забрати їх додому.

- Що робили пташки влітку?

а) працювали, сади з черви обчищали;

б) відлітали в теплі краї;

в) будували гнізда.

2.2. Актуалізація знань учнів

- Чи можна вірш назвати текстом?

а) Метод«ПРЕС»

Я вважаю…

Тому що…

Наприклад,…

Отже,…

б) Фронтальна бесіда.

- Які бувають тексти?

- З яких частин складається текст?

-Тема сьогоднішнього уроку: «Турбота зігріває в холодну пору». Сьогодні на уроці ми будемо вчитися складати текст за даним початком..

- Продовжіть речення: «Якщо відповідаємо на запитання що відбулося?, це текст...

«Якщо відповідаємо на запитання чому?, це текст- …

3. Робота над новим матеріалом

3.1. Складання тексту-міркування за схемою

- Пригадайте будову тексту – міркування. (Твердження, доказ, висновок).

- За даним початком ісхемою побудуйте текст.

Твердження. Для багатьох птахів зима – ворог.

Доказ. Взимку птахам холодно і голодно. Дуже глибоко під снігом схована їжа. Важко пернатим знайти поживу.

Висновок.Отже, пташкам потрібно допомагати.

- Записати твердження і висновок.

Фізкультхвилинка

Три горобчики літали,

Хутко крильцями махали,

З вами ми швиденько встанем -

Теж горобчиками станем.

Раз, два, три, чотири, п’ять,

Нумо ручками махать!

Помахали, помахали –

І бадьорішими стали.

Робим вправи залюбки.

Будем сильні, діточки!

(М. Пономаренко)

3.2. Складання тексту – розповіді: «Турбота зігріває в холодну пору»

а) Читання початку тексту. Розгляд малюнка.

Настала зима.Випало багато снігу. Важко птахам знайти їжу.

-Про що має йти мова в основній частині, щоб розкрити тему твору?

- Якою може бути кінцівка?

- Продовжити текст вам допоможе малюнок.

б) Складання текстів усно (2-3 учні)

в) Запис тексту у зошит.

Другокласники вирішили допомогти пернатим.

Вони зробили годівничку і повісили на дерево. Насипали птахам різних зернят. До годівничкиприлетіли пташки.

   Діти дуже зраділи.

г) Перевірка написаного

3.3. Гра «Впіймай пташку»

- Які пташки могли прилітати до годівниці: зимуючі чи перелітні?

- Я називатиму птахів, якщо птах зимуючий, плескаєте в долоні.

Синичка, зозуля, сойка, соловейко, дятел, ворона, горобець, стриж, лелека, ластівка, снігур…

3.4. Поетична хвилинка. (Учень вивчив вірш заздалегідь)

Крихта хліба

З лісосмуг, де свищуть сніговиці,

Де не стало корму і тепла,

Перебрались лагідні синиці

У садки до нашого села.

В завірюху, ожеледь, морози

Стукають синиці у вікно,

З горобцями ділять на дорозі

Крихту хліба мерзлу і зерно.

Пригощав пташок я з годівниці

І почав нарешті відчувать,

Що для когось крихта – це дрібниця,

А для пташки – жить чи замерзать.

 ( Анатолій Качан)

 4. Підсумок уроку

4.1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Хто з вас змайстрував для птахів годівничку і хоче поділитися досвідом з однокласниками, як він це робив?

4.2. Практична робота«Виготовлення годівнички»

-Можливо, й мої вміння стануть вам у пригоді. Беремо5-літрову пластикову посудину з-під води, вирізаємо в ній віконечко, насипаємо насіння, годівничка готова. Повісимо її за вікно і спостерігатимемо, хто до неї прилетить.

4.3. Читання вірша учнем.

Ти добро лиш твори повсюди.

Хай добро твої повнять груди.

Типосій і доглянь пшеницю.

Ти викопай і почисть криницю.

Волю дай, нагодуй пташину.

Приласкай і навчи дитину.

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити.

( Л. Іванків)

- Яка головна думка вірша?

4.4. Слово вчителя

-  Людина приходить у цей світ, щоб творити добро: допомагати ближнім, дбати про братів наших менших, жити у згоді зі своєю совістю, робити цей світ добрішим, кращим.

Категорія: Розвиток зв’язного мовлення | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 6226 | Рейтинг: 0.0/0
Вода в природі. Властивості води. Як дбати про чистоту водоймищ
Різноманітність тварин. Що дають тварини людям
Фантастичні образи
Охорона тварин. Турбота людей про тварин
Складання записки, адресованої батькам (друзям)
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]