Урок № 33. Як розвивається музикаМета: закріпити набути знання елементів музичної мови та вчити застосовувати їх на практиці; продовжити ознайомлення учнів з українською музикою; розвивати в учнів чуття ритму, розуміння емоційного змісту й характеру народних танців; виховувати в учнів інтерес до народної творчості, заохочувати до її вивчення. Музичний матеріал: український народний танець «Гопак»; українська народна пісня «Ой єсть в лісі калина»; Ю. Щуровський. Варіації на тему української народної пісні «Ой єсть в лісі калина»; В. Гребенюк«Кущ калини». Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрет Ю. Щу-ровського; ілюстрації музичних інструментів; конверти з картками, на яких зазначено основні елементи музичної мови (по декілька різних варіантів кожного). Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія. Тип уроку: комбінований. Хід уроку Учні входять до класу під музичний супровід (М. Ведмедеря «Веснянка»). 1. Організаційний момент Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання 2. Мотивація навчальної діяльності Учитель. Як ви розумієте слово «розвиток»? Наведіть приклади. Чи може бути розвиток у музиці? Саме про це ми сьогодні поговоримо. 3. Актуалізація опорних знань Бесіда Назвіть елементи музичної мови, що ми вивчали. Схарактеризуйте кожен з елементів. 4. Основна частина Учитель. Саме елементи музичної мови надають музиці особливої виразності. А чи є з-поміж них найважливіший? Музичні якості разом якось всі зібрались, «Панство, що за суперечка? Сперечатись почали, ледь вже не побились! Я — головніша, безперечно!» Хто ж у музиці главніший,Тембр теж вже не стерпів Хто у ній — найважливіший? Й рішуче промовив: Ритм з тривалостями встав«Без мене зовсім чорно-біла І рішуче всім сказав:Була б музична мова!» «Доповісти ми всім повинні, На зібрання прибіг і Темп, Що ми так більш за всіх потрібні!» Віддихався повільно, У відповідь брати-лади:Сказав: «Я буду головним, «Без нас і не туди і не сюди!А ви, будь ласка, вільні!» Прісною б музика була,Що ж тут тільки почалося, Зовсім без настрою б жила!» Скільки сварок відбулося! Тут Сила звуку підскочилаА Мелодія в куточку І заволала, й зашепотіла:Зітхай шепоче: «Почнітьспочаткуі» Вірш можна супроводжувати інсценуванням за участю учнів. Гра «Композитори» (робота в групах) Учні об’єднуються у чотири команди. Команди отримують конверти, у яких — картки з різними темпами, ладами, малюнками музичних інструментів, ритмічними рисунками та динамічними відтінками. Також кожній команді повідомляють назву її майбутнього музичного твору («Сонячний день», «Осінній дощ», «Боязливий зайчик», «Відважний солдат»). Команди обговорюють характер уявної музики, добирають до неї музичні якості. Завершивши роботу, представники команд виходять до дошки й називають обрані елементи для своїх творів. Учитель. Кожна з команд використала у своїй роботі лад, динаміку або темп чи тембр із ритмом. Отже, найголовнішого з-поміж них немає! Усі елементи музичної мови забезпечують її розвиток. Слухання музики Учитель. Пропоную прослухати відому українську народну музику. Спробуйте пригадати її назву. Слухання українського народного танцю «Гопак». Це — запальний танець «Гопак». Ми вже можемо схарактеризувати його музику, сміливо користуючись професійною музичною термінологією. Учні описують характер музики, використовуючи картки. Прослухаймо ще раз «Гопак» і перевіримо ваші відповіді. Повторне слухання українського народного танцю «Гопак». Робота з поняттями Отже, завдяки постійним змінам у музичному творі відбувається розвиток музики. За назвами основних елементів музичної мови він може бути мелодичним, ладовим, ритмічним, темповим, динамічним або тембровим. Вокально-хорова робота Учитель. Ми випробували себе в ролі композиторів, тепер будемо співаками. Розучимо чудову українську народну пісню «Ой єсть в лісі калина». Розучування пісні. Про що ця пісня? Чи чули ви її раніше? Чарівна мелодія та ласкавий характер пісні приваблювали професійних музикантів. Один з них — український композитор Юрій Щуровський — створив варіації на тему цієї пісні. Мелодія у його творі залишилася незмінною, але щоразу варіюється, тобто звучить дещо змінено. Такий музичний твір називають варіаціями. Прослухайте варіації на цю чудову пісню та поміркуйте, завдяки чому змінюється характер музики. Слухання музичного твору та обговорення варіацій. Що допомогло Ю. Щуровському створити свої варіації? (Елементи музичної мови) Чи можемо сказати, що завдяки створенню цього твору пісня отримала нове життя, тобто набула певного розвитку? Продовжимо грати роль співаків та розучимо ще одну пісню, у якій ідеться про чудову рослину, символ нашої Батьківщини — калину. Слухання та розучування 1-го куплету пісні В. Гребенюка «Кущ калини». 5. Підбиття підсумків уроку Бесіда Завдяки чому відбувається розвиток музики? Які види розвитку ви можете назвати? Який музичний твір називають варіаціями? Які пісні вивчали? Учні виходять із класу під мелодію «Варіацій...» Ю. Щуровського. | |
| |
Переглядів: 2188 | |
Сонце — джерело світла і тепла |
«Бременські музиканти» (німецька народна казка). Продовження |
Охорона тварин |
У школі детективів |
Текстильні матеріали. Загальні поняття про прядиво, нитки, тканини та ткацтво |
Всього коментарів: 0 | |