Тема: Орнамент. Візерунок у квадраті з рослинних формМета: ознайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом; сформувати уявлення про орнамент, про спосіб його отримання шляхом вирізування з паперу; навчити вирізати симетричні фігури з паперу; розвивати фантазію та уяву, дрібну моторику рук; розширювати світогляд; виховувати любов до національних традицій, терпіння і акуратність. Обладнання: кольоровий папір, ножиці, клей, пензлик, серветка для рук, ілюстрації із зображенням мальовничих українських пейзажів, предметів українського побуту, одягу, рушників, аудіозапис українських пісень у виконанні С. Ротару. Хід Уроку I. Організаційний момент II. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1.Повідомлення теми та мети уроку — Сьогодні на уроці ми вирушимо у подорож до світу веселого та щасливого дитинства. А дитинства не буває без гри. — Ви любите гратися? — Які іграшки вам подобаються найбільше? — Які іграшки бувають? (М’які, залізні, пластмасові та ін.) — А чи бувають іграшки, якими можна не тільки гратися? — Іграшки, які мають художню цінність і виготовлені народними майстрами, називаються декоративними. А мистецтво їх виготовлення прийнято вважати декоративно-ужитковим. До декоративно-ужиткового мистецтва належать художньо виконані меблі, посуд, одяг, килими, мереживо, ювелірні вироби, іграшки та інші предмети. В Україні історично склалися центри декоративно-ужиткового мистецтва у Косові, Яворові, Опішні, Решетилівці, Дибінцях, Ічні, Дегтярах, Петриківці, Бубнівці, Клембівці, Кролевці та інших населених пунктах. (На дошці — ілюстрації із зображенням мальовничих міст України.) Розгляньте на с. 56 вироби народних майстрів. — Здогадайтеся, чим оздоблювали свої вироби народні майстри? 1 234 А Б КАЮ Б У 0їт «ш» В Н п •Лл я Г 3 ємр Б-2 Г-4 В-1 А-3 Г-3 А-1 В-1 Б-4 0РНАМБнТ — Так, вони прикрашали свої вироби орнаментом. 2.Вступна бесіда — Здавна основним видом оздоблення виробів декоративно-ужиткового мистецтва був орнамент (від лат. огпатепіит — прикраса) — візерунок, побудований на ритмічно організованому сполученні зображувальних елементів, виконаних засобами живопису, опалювання, різьби, графіки тощо. — Перш ніж приступити до роботи, потрібно з’ясувати зміст поняття «орнамент». Орнамент — найпоширеніша композиційна побудова; це багаторазове повторення зображення предметів. Зустрічається в архітектурі, декоративно-ужитковому мистецтві, графіцІ. Клас Орнаменти з паперу використовують для прикрашання інтер’єру, новорічних ялинок, приміщень, сценічних костюмів, альбомів та інше. (На дошці — ілюстрації із зображенням українського одягу, посуду, рушників.) Демонструються плакати з різними видами орнаментів. Підручник, с. 64. 3. Розповідь учителя (див. додаток нас. 34) Фізкультхвилинка 4. Демонстрування та аналіз зразка 1) Принцип виконання орнаменту з паперу. — Смужка білого або кольорового тонкого паперу складається кілька разів навпіл, поки не вийде заготовка потрібного розміру. З одного боку наноситься половинне зображення предмета і вирізається по контурних лініях. (Учитель демонструє принцип роботи.) Деталь розгортається і прогладжується, щоб зникли лінії згинів. 2) Інструктаж учителя. — Які предмети побуту можна прикрасити орнаментом? (Предмети побуту, одяг, взуття) 3 якими видами орнаменту ви вже знайомі? — Рослинний орнамент складається зі стилізованих листя, квітів, плодів, гілок. Геометричний орнамент складається з точок, ліній (прямих, ламаних, зигзагоподібних), і фігур (кіл, ромбів, багатогранників, зірок, хрестів, спіралей). — А сьогодні будемо створювати рослинний орнамент у квадраті або у прямокутнику. Розгорніть підручники на с. 61 і розгляньте рослинний орнамент з природних матеріалів. Ми будемо працювати з папером. • Користуючись шаблонами, обведіть та виріжте деталі квітів, листя. Якщо бажаєте, додайте свої власні деталІ. • Заготовлені деталі зображення розташовуються на столі так, щоб вийшла задумана композиція. Якщо отримана композиція не подобається, деталі розташовують інакше — знаходять більш вдалі композиційні рішення. • Клейстером промащується тільки наклеювана деталь зображення. Зручніше промащувати від середини до країв. Кожне нове промазування робиться на чистому аркушІ. Дрібні форми рекомендується промащувати дерев’яною паличкою, намагаючись не промащувати клейстером краї. • На фон зображення наклеюються в певній послідовності: спочатку — найбільш віддалені, а потім — поступово наближаються до переднього плану. • Потім деталь потрібно приклеїти на її місце і пригладити ганчірочкою (або накрити чистим аркушем паперу і пригладити). III. Практична робота учнів Діти виконують роботу під аудіозапис українських пісень у виконанні Софії Ротару. IV. Виставка та оцінювання робіт — Чим схожі ваші роботи? чим відрізняються? (Кількістю елементів та їх розташуванням.) Зверніть увагу на якість роботи: точність, акуратність, оформлення. Діти виходять по рядах і показують свої роботи. Решта учнів аналізують складені орнаменти. V. Підсумок уроку — Про що нове дізналися на уроці? Кому хотіли б розповісти про це? — Що таке орнамент? — Де найчастіше застосовували орнамент українські майстри? | |
| |
Переглядів: 4037 | |
Різноманітність дитячих ігор. Значення гри у житті дитини |
Таблиці додавання й віднімання чисел 4 і 5. Нумерація чисел у межах 20. Задач... |
С. Жупанин «Грайте, грайте голосніше...». В. Гринько, А. Камінчук, Д. Чередни... |
Міні-проект. Як облаштувати джерело? |
Запитання до природи. Чи розуміються тварини між собою? |
Всього коментарів: 0 | |