Урок 17 Тема: Одноцифрові і двоцифрові числа. Позиційний принцип запису числа. Випадки додавання і віднімання, пов'язані з нумерацією чисел. Творча робота над задачеюМета: узагальнювати поняття «одноцифрове» і «двоцифрове число»; повторити позиційний принцип запису числа; закріплювати знання усної і письмової нумерації чисел першої сотні; вправляти у визначенні попереднього і наступного числа до даного числа, розрядного складу двоцифрових чисел, уміння складати і розв'язувати задачі з грошовими одиницями; виховувати уважність. Хід Уроку I. Організаційний момент Пролунав уже дзвінок. Всіх покликав на урок. Тому дружно всі сідаємо. Працювати починаємо. II. Контроль, корекція і закріплення знань 1 Гра «Піднімися по драбинці» □ - 4 = □ □ + 6 = □ □ - 7 = □ 6 + 6 = □ Учні у зошитах записують тільки відповідь прикладу через клітинку. 12; 5; 11; 7. — Назвіть серед відповідей одноцифрові числа (5; 7) — Двоцифрові? (11,12) — Чим одноцифрове число відрізняється від двоцифрового? — Назвіть найбільше двоцифрове число. (99) — Найменше? (10) — Які числа називаються одноцифровими? (Числа, для запису яких використовується тільки один знак — цифра.) — Які числа називаються двоцифровими? (Числа, для запису яких використовується два знаки, тобто цифри.) — А якщо в записі числа використовуються три цифри, як його можна назвати? (Трицифрове) Наприклад, для запису числа 100 використано три цифри, це найменше трицифрове число, перше у ряді трицифрових чисел. Таким чином, залежно від кількості цифр, використаних для запису числа, числа поділяються на одноцифрові, двоцифрові, три-цифрові,.... (учні продовжують перелік). — Запишіть по порядку всі цифри. (Учитель записує цифри на дошці.) 2 Розповідь учителя про позиційний принцип запису числа — Одного разу цифри посперечалися з нулем і стали його дражнити: «Ти хоча теж цифра, але нічогісінько не значиш! От учень візьме цифру 2 і поставить 2 кубики, а візьме тебе — і нічого не поставить». «Правда, правда, ні-чо-го», — сказала п’ятірка. «Ні-чо-гі-сінь-ки, ні-чо-гі-сінь-ки», — забурмотіли цифри. «Дурні, ви нічого не розумієте, — сказав нуль. — Ось, ти, одиниця. Я стану із тобою поруч праворуч. Чим ти тепер стала? Відповідай!» — нуль став праворуч поруч з одиницею, і вона стала ... десяткою. «А от я встану поруч із тобою праворуч, п’ятірко, що ти будеш означати? Відповідай!» — нуль став праворуч із п’ятіркою, і стала вона... п’ятьма десятками, п’ятдесятьма. Нуль ставав праворуч від кожної цифри і вимагав відповісти, чим вона стала. «Я збільшую кожну з вас, а ви мене некчемою називали. Невдячні! Подумайте гарненько, і ви зрозумієте, що я для вас значу. Коли вас немає, я вас завжди заміняю... Чи можете ви записати відповідь у таких прикладах: 5 - 5 = ...? 47 - 47 = ...? Спробуйте! Нікого з вас тут не можна поставити. А чи знаєте, що при множенні на нуль я будь-яке число на нуль перетворюю! Хто з вас цим може похвалитися? А при діленні для мене спеціальне правило придумали: ділити на нуль не можна!» Замислилися цифри і припинили дражнити нуль. Але цифрам усе-таки хотілося посперечатися, і вони затіяли суперечку між собою. «Я більше за всіх, — заявила дев’ятка, — я не яка-небудь одиниця». Одиниця засміялася, підскочила до дев’ятки ліворуч і закричала: «Хто тепер більше, ти чи я? Відповідай!» Вийшло... 19. «Я— десяток, а ти — тільки дев’ять: десять більше дев’яти. Мовчиш?» Підбігла сімка, стрибнула на одиницю і сама стала ліворуч. Вийшло... 79. «Я — сім десятків, сімдесят, розумієш?» Так усі цифри ставали поруч з дев’яткою й усі виявлялися більше дев’ятки. Здивувалася дев’ятка, похнюпилася ... — Чи правильно сперечаються цифри? Який висновок можна зробити? (Дев’ятка — найбільша з цифр, коли цифри живуть окремо. Коли ж вони стають поруч друг із другом, усе навпаки. Головніше — місце цифр у числі. На першому місці праворуч пишуться одиниці, на другому справа наліво — десятки.) — Цифри зрозуміли це і з тих пір припинили сперечатися, хто з них більше. Отже, зміст цифри змінюється залежно від її положення в записі числа. У нас прийнята десяткова позиційна система числення. Тобто цифра, поставлена ліворуч, позначає число у 10 разів більше, ніж та сама цифра, що стоїть праворуч. У 10 разів більше У 10 разів менше — Запишіть двоцифрове число за допомогою цифри 5. Що позначає 5, що стоїть на першому місці, рахуючи справа наліво? На другому місці? — У десятковій системі числення 10 простих одиниць утворюють один десяток, чи одну одиницю другого розряду. Десятки можна рахувати, як прості одиниці: ми теж одержимо 1; 2; 3;..., але тільки десятки. Одноцифрове число містить тільки одиниці і записується однією цифрою, двоцифрове число обов’язково містить десятки, записується двома цифрами, тому 01; 02 не є двоцифровими числами. Розглянемо число 45. У нім 4 десятки і 5 одиниць. Одиниці пишуться на першому місці, починаючи справа наліво. Вони називаються одиницями першого розряду. Десятки пишуться на другому місці. Вони називаються одиницями другого розряду. Таким чином, в числі 45 є 5 одиниць першого розряду і 4 одиниці другого розряду. — Скільки одиниць першого розряду і скільки одиниць другого розряду міститься в числі: 75? 83? 50? — Укажіть найбільшу суму двох різних одноцифрових чисел. — Складіть усі можливі приклади на віднімання одноцифрових чисел з відповіддю 2 і з відповіддю 3. — Скільки вийшло прикладів з відповіддю 3? — Скільки вийшло прикладів з відповіддю 2? 3 Заповнення таблиці — Запишіть числа, що містять 3 десятки і 2 одиниці; 8 десятків; число 29; число 40; число 7; число 19; число 91. 4 Розкладання числа на розрядні доданки — Якщо двоцифрові числа складаються з десятків і одиниць, їх можна представити у виді особливої суми: суми доданків — це сума десятків і одиниць. Розгляньте приклад представлення числа у вигляді суми доданків. — Розкладіть числа на розрядні доданки. 27 = 20 + 749= + □18 = І І І + □ 38 = □ 0 +□77= Г~П + □81 = Г~П + □ — Таким чином, тепер, коли ми будемо давати характеристику числам ми будемо називати їхніх сусідів: попереднє і наступне; і представлення даного числа у вигляді суми доданків. — Візьмемо число 47. Давайте розповімо, що ми про нього знаємо: як дістати це число з попереднього, як дістати це число з наступного, як дістати це число з десятків і одиниць, яке це число, за допомогою яких цифр записується, що позначає кожна цифра в записі числа, як представити це число у вигляді суми доданків. — Охарактеризуйте числа: 86; 55; 40. — Чи можна представити у вигляді суми доданків число 7? Чому? 5 Арифметичний диктант — Запишіть число, яке стоїть перед числом 40. — Запишіть число, що йде за числом 59. — Яке число стоїть між 39 і 41. Дес. Од. — Записати число, в якому 6 дес. і 4 од. — Складіть і запишіть числа, використовуючи три задані цифри (2; 4; 9; 0; 5; 8). — Чому в другому випадку можна скласти тільки 4 числа, а не 6, як у першому випадку? — Запишіть числа, що складаються: а) з п’яти десятків і трьох одиниць; б) з семи десятків і п’яти одиниць; в) з чотирьох десятків і дев’яти одиниць. — Запишіть число, що складається: а) з шести одиниць другого розряду і трьох одиниць першого розряду; б) з чотирьох одиниць першого розряду і трьох одиниць другого розряду. ► Фізкультхвилинка Руки в боки. Нахились вперед, Нахились назад, І направо, і наліво, Щоб нічого не боліло. Раз, два, три, чотири — Набираємося сили. Нахились, повернись, До товариша всміхнись. III. Повідомлення теми і мети уроку IV. Розвиток математичних знань 1 Повторення обчислювальних прийомів, заснованих на нумерації чисел Учитель. Уважно розгляньте перший приклад: 55 = 54 + 1. Поміркуйте, яке число ми дістанемо, додавши 1? 70 = 71 - 1. Яке число ми дістанемо, віднявши 1? 93 - 3 = 90. Назвіть десятковий склад числа 93. Прочитайте цей приклад зі словами «було», «відняли», «залишилося». (Було 9 дес. і 3 од., відняли 3 од., залишилося 9 десятків, чи 90.) — Отже, згадаємо правила, що діють, коли числа додаються чи віднімаються. ► Обчислювальні прийоми, засновані на нумерації чисел Додати 1 — це означає дістати наступне за ним число. Наприклад: 85 + 1 = 86 Відняти 1 — це означає дістати попереднє йому число. Наприклад: 85 - 1 = 84 Пам'ятка 1. Визначаю, скільки у двоцифровому числі десятків і одиниць. 2. Визначаю, скільки десятків чи одиниць треба додати (відняти). 3. Читаю приклад зі словами «було», «додали» («відняли»), «вийшло». 4. Записую, читаю число, що складається з отриманого числа десятків і одиниць. Наприклад: 50 + 2 = 5 дес. од. + 2 од. = 5 дес. 2 од. = 52 52 - 2 = 5 дес. од. - 2 од. = 5 дес. = 50 52 - 50 = 5 дес. од. - 5 дес. = 2 од. = 2 ► Спосіб укрупнення розрядних одиниць Пам'ятка 1. Заміняю кругле число десятками. 2. Додаю (віднімаю) десятки. 3. Представляю результат в одиницях. Наприклад: 40 + 20 = 4 дес. + 2 дес. = 6 дес. = 60 80 - 60 = 8 дес. - 6 дес. = 2 дес. = 20 2 Коментоване розв'язування прикладів 19 + 127- 20 20 - 074- 4 20 - 1020+ 368 - 60 20- 1 60 + 682- 80 30 + 890+ 6 3 Виконання завдань 1) Скільки двоцифрових чисел можна записати за допомогою цифр 3; 5; 7? (Повторювати цифри не можна.) Розв’язання Двоцифрові числа записуються двома цифрами, що позначають десятки й одиниці. Нехай на місці десятків стоїть цифра 3, тоді на місці одиниць можуть стояти цифри 5 чи 7: 35; 37. Нехай на місці десятків стоїть цифра 5, тоді дістанемо: 53 чи 57. Нехай на місці десятків стоїть цифра 7, тоді дістанемо: 73 чи 75. Таким чином, ми дістали 6 чисел. 2) Скільки двоцифрових чисел можна записати за допомогою цифр 0; 2; 7? (Повторювати цифри можна.) Розв’язання На місці десятків можуть стояти тільки дві цифри 2 чи 7; число з нуля починатися не може! Нехай на місці десятків стоїть цифра 2, тоді на місці одиниць може стояти цифра 0 чи 7: 20; 27. Нехай на місці десятків стоїть цифра 7, тоді дістанемо: 70; 72. Таким чином, можна скласти тільки 4 числа. 3) Назвіть «сусідів» кожного з чисел: 30; 28; 59; 70; 89. 4) Яка сторінка йде за сторінкою 37? за сторінкою 69? за сторінкою 99? 5) Яка сторінка передує сторінці 20? сторінці 44? сторінці 90? 4 Розв'язування задач 1) Василько заплатив за булочку 9 монетами по 10 к. Скільки коштує булочка? 2) У хлопчика було 20 моделей вантажних автомобілів, а легкових — на 7 моделей більше. Скільки моделей легкових автомобілів було в колекції хлопчика? 3) В одній каністрі було 23 л бензину, а в другій — на 3 л менше. Скільки літрів бензину було в другій каністрі? 5 Офтальмологічна пауза 6 Розв'язування логічних задач 1) Скільки яблук на столі? Чотири лежало, одне упало, а одне розрізали. (3) 2) Скільки вух у трьох мишенят? (6) V. Підбиття підсумків. Рефлексія — Які числа вам відомі? — Чим відрізняються одноцифрові числа від двоцифрових? — Як утворюються одноцифрові числа? — Як утворюються двоцифрові числа? — Який загальний спосіб утворення є у всіх чисел? | |
| |
Переглядів: 12288 | |
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint. В гостях у Ганнусі |
Природні та рукотворні об'єкти (тіла) |
Російська народна казка «Лисичка» |
Чому пташки в'ють гнізда по-різному? Англійська народна казка «Сороче гні... |
Методика загартування; засвоєння елементарних правил приймання повітряних і с... |
Всього коментарів: 0 | |