Інтегрований урок з літературного читання і природознавства. Тема "Сербська народна казка «Жбан меду». Тварини лісу"
Тема. Зустріч із тими самими казковими персонажами в казках різних народів. Сербська народна казка «Жбан меду» Тема. Тварини лісу Мета: ознайомити учнів з сербською казкою; збагачувати словниковий запас учнів; навчати визначати головну думку, сюжет у казках різних народів, робити висновки, розвивати вміння складати продовження сюжету на основі знання про повтори в основній частині казки казки, навчити називати і розпізнавати 2 тварин лісу. Тип уроку. Інтегрований урок з літературного читання і природознавства. Методи і прийоми: скоромовка, «Асоціативний кущ», бесіда, мовленнєва розминка, робота з підручником, робота в групах, «Продовж речення», напівголосне читання, інсценізація, робота в парах, «Сенкан» Обладнання. Зображення вовка та лисиці, політична карта світу, таблиці для словникової роботи, мультимедійна презентація, аудіозапис казки, М.Лисенко «Пісня про лисичку», картки з прислів’ями, маски тварин. Хід уроку I. Організаційний момент Сьогодні у нас незвичайний урок, У казку сьогодні ми зробимо крок. Із казкою ми вже стрічались не раз. І знову вона завітає у клас. ІІ. Мовленнєва розминка 1. Вправи на розвиток дихання Для того, щоб нам грамотно, швидко і виразно читати, нам потрібно правильно дихати. Для читання необхідно використовувати глибоке, черевне дихання. Тому будемо дихати, залучаючи животик. Вправа «Кулька». Вдих: уявити, що кулька котиться в животик, живіт вперед. Видих: живіт «притягуємо» до хребта. 2. Робота над скоромовкою. Про кого розповідається у скоромовці? - Чим займались щодня тварини? - Поступово прибираю по одному слову (2 слова) Лисеня і вовченя Їли ласощі щодня. Кожен мав велику ложку, Горщик порожнів потрошку. Читання скоромовки класом, ( повільно, швидше, швидко,) - Чому я використала скоромовку такого змісту? - Що вам відомо про вовчика та лисичку? (Хижі звірі. Живуть у лісі, лисиця хитра, улеслива, руда, полює вночі і вдень. Вовк сірий, полює переважно вночі) - В яких народних казках ми зустрічали цих героїв? (Малюнки вовка та лисиці). - 3. Гра «Впізнай казку» - Перегляньте ілюстрації, назвіть казку.(«Колобок», «Котик і Півник», «Лисиця і Журавель», «Пан Коцький», «Рукавичка», «Лисичка-кума») . ІІ. Актуалізація опорних знань 1. Складання асоціативного куща. - З розсипаних букв зберіть і прочитайте слово. - Які асоціації у вас виникли, коли ви прочитали слово «казка»? (народна, авторська, добра, бабуся, мама, книга, школа, дитинство, чарівна, цікава) 2. Вступне слова вчителя Немає на цілій планеті дитини, яка б не любила казки. Та дорослі їх теж люблять. Вони їх читають і розповідають своїх дітям. Казки бувають різні: про тварин, про чарівників, про злодіїв. У казках розмовляють тварини і перетворюються на різні предмети. Казка – це справжня скарбниця. - Сьогодні ми вирушимо до Сербії, яка знаходиться в Європі. (Політична карта світу) Усна народна творчість цієї країни сповнена цікавими казками. Сьогодні на уроці ми ознайомимось із сербською казкою. ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку Сьогодні на уроці ми ознайомимося з сербською народною казкою «Жбан меду», будемо порівнювати її з українською за змістом та основною думкою, дізнаємося, з яких частин складається казка. ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. 1. Робота над заголовком — Прочитайте назву казки. Учні з’ясовують значення слова жбан. Жбан, дзбан — глиняний, дерев’яний або металевий посуд для води, молока тощо. 2. Словникова робота Розчитування за складовою таблицею. Згори вниз, знизу вгору, через один склад). Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем. Поставити наголос в словах ЛИСИ ЦЯ ВО ВК ГРУБ КА ПСУ ЄТЬСЯ ПРИПІ ЧОК СКОР ТІЛО РОЗІМ ЛІВ КОМІР ЧИНА - Прочитайте односкладові, слова. - Прочитайте слова, записані синім кольором. Що між ними спільного (Вони трискладові). - Прочитайте назви тварин. Яке слово зайве у І стовпчику? Чому? Кахлі – керамічна плитка. Комірчина – приміщення для зберігання продуктів. Скортіло – дуже захотілося. Припічок — горизонтальна площина перед челюстями печі під комином, продовженням якої є черінь печі. Кума — хрещена мати стосовно батьків похресника; звертання до приятельки. Грубка — піч, що потрібна для опалювання приміщення. Розімлів на сонці - розм'як під дією тепла, розслабився. 3. Розповідь першої частини казки вчителем (с. 46) - Назвіть персонажів казки. — Що ви можете про них розповісти? 4. Аналіз змісту першої частини казки з елементами вибіркового читання — Коли відбувалися описувані у казці події? — Що вкрали лисиця і вовк? — Де вони поділи здобич? — Як лисичка вперше надумала обманути вовка? 5. Робота в групах Учні в групах розповідають пропущену частину казки, використовуючи повтори. Учитель наголошує, що наступних вигаданих «хрещеників» лисиця назвала Половинкою й Остаточком. 6. Гра «Читає Незнайко» Якось украли жбан меду, поставили (сховали) в комірчину та й полягали спати. От лисиці захотілося (скортіло) меду. Вдруге постукала (забила) вона по лавці. — Скільки разів лисиця обманювала вовка? — Як її витівки пов’язані з іменами вдаваних похресників? 7. Гра «Рибки» Самостійне читання заключної частини казки (с. 46-47) мовчки учнями — Чи вдалося лисиці обдурити вовка? V. Фізкультхвилинка М.Лисенко «Пісня про лисичку» - Якою зобразив композитор лисичку? Чи відрізняється музичний портрет композитора від портрету лисички в сербській казці? VI. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Робота над будовою казки - Яку будову часто мають народні казки? - Народні казки часто мають таку будову: зачин, потрійний повтор, кінцівка. 2. Порівняння сербської народної казки з українською казкою «Лисичка - кума» - Чи схожі вовк і лисиця із сербської казки на цих героїв в українській казці «Лисичка - кума»? Чим саме? - Порівняйте риси характеру персонажів в обох казках? 3. Читання першого повтору казки учнем - Куди пішла лисичка? - Навіщо вона пішла до комори? - Як пояснила вовкові свою відсутність? - Як назвала свого похресника? Чому? - Ми з вами почали опрацьовувати яку частину казки?( Основну. Перший повтор). - Скільки повторів у казках ? Спробуємо продовжити казку. 4. Робота в групах. Складання сенкану. - Давайте складемо сенкан про наших героїв. Предмет – лисичка. Опис –жадібна, руда. Дія – дурить, краде, обманює. Відношення – Нам не подобається вона. Узагальнення – хитрунка. Предмет – вовк. Опис – сірий, голодний. Дія – суне, полює, довіряє. Відношення – Нам дуже жаль його. Узагальнення – хижак. (Словничок: жадібна, руда, хитра, підступна, сірий, голодний, злий, довірливий, суне, бреде, краде, дурить, обманює, полює, виє, жалію, засуджую, подобається, не подобається, хитрюга, хижак) 5.Читання в особах. (кінцівку). Як треба читати слова Лисички? Вовчика? - З якою інтонацією потрібно читати слова лисички? (Хитрувато, улесливо, підступно) - З якою інтонацією читатимемо слова вовка? (Спокійно, стримано, з цікавістю). - Слова автора? (Спокійним, розповідним тоном). 6. Головна думка казки. Робота з прислів'ями. - Я вважаю, що з цього часу Лисичка і Вовк перестали дружити. - На вашу думку, Лисичка гарно поступила по відношенню до свого друга? - Чи можемо сказати , що вовк і лисичка справжні друзі? 7. Прийом «дружня порада». -Яку пораду ви дали б лисичці? І група Розум за гроші не купиш. Дружба – найбільший скарб. На сонці тепло, а біля матері добре. ІІ група Бджола мала, а й та працює. Справжній друг той, хто ніколи не обманює свого друга. Бережи одяг, доки новий, а здоров'я – доки молодий. ІІІ група Дерево міцне корінням, а людина друзями. У гостях добре, а вдома краще. Друга шукай, а найдеш – тримай. - Яка основна думка казки? Чого навчає казка? - Я сподіваюсь, що у вас є дуже багато друзів і ви ніколи з ними не вчинете так, як це зробила лисичка. VI. Підсумок уроку Гра «Продовж речення» — На уроці мені найбільше сподобалося... — Я вчився... — Я дізнався... — Мені б хотілося ще... — Казка вчить нас... VII. Домашня робота Переказувати казку. Пригадати інші казки, у яких героями є лисиця і вовк. Література: 1. Інтегровані уроки в початковій школі / Упоряд. Н. С. Вегера — Тернопіль—Харків: Ранок, 2010. — 160 с. — (Серія «Відкритий урок»). 2. Уроки літературного читання в 2 класі: метод. посіб. для вчителя / Віра Науменко. – К.: Генеза, 2013. – 280 с. 3. Бугай Ю. В. «Сербська казка «Жбан меду» (уривки). Однакові герої в різних казках. Читання в особах». | |
| |
Переглядів: 2964 | |
Л. Вахніна «Кордон», Г. Бойко «Ділові розмови» |
Істинні та хибні висловлення |
Щоб бути здоровим і все встигати робити |
Екскурсія. Ознайомлення з об'єктами неживої та живої природи |
«Зима-білосніжка». Урок позакласного читання |
Всього коментарів: 0 | |