Урок 16 Тема: Цікаві слова. А. Коваль «Слова розповідають». Л. Компанієць «Ковалівна». Олена Пчілка «Журавель». А. М'ястківський «Неня»Мета: продовжувати роботу над удосконаленням читацьких навичок; учити аналізувати художній твір; розвивати в учнів прагнення вивчати рідну мову, дізнаватися більше про походження слів, що є в українській мові; виховувати наполегливість. 1-ша група осінь 2-га група сонце 3-тя група вітер Хід Уроку I. Організаційний момент На перерві постаралися — До уроку читання приготувалися. II. Мовленнєва розминка 1 Читайте чітко, весело! ОДУД — Ду-ду-ду, Чі-чі-чі. Де ночуєш ти вночі? — Чі-чі-чі, Ду-ду-ду. Я ночую у саду. — Ду-ду-ду, Чі-чі-чі. Од садка віддай ключі. — Чі-чі-чі, Ду-ду-ду. Загубив і не знайду. А.М’ястківський 2 Гра зі звуками Із задертими носами По снігу помчали САНИ. А як зміниш А на И, По снігу помчать СИНИ. 3 Упізнай і швидко відповідай! Літній, сонячний, теплий — (що?). день. Жовті, червоні, осінні — (що?). дерева, кущі. Чорна, дощова, велика — (що?). хмара. III. Перевірка домашнього завдання Розповіді учнів про осіннє небо. IV. Повідомлення теми і мети уроку — Щодня ми промовляємо безліч добре знайомих слів. І ніколи не замислюємося, звідки прийшло до нас це слово, як воно виникло. Сьогодні ми поринемо в історію. Допоможе нам у цьому письменниця Алла Коваль. V.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Опрацювання оповідання Алли Коваль «Слова розповідають» 1) Будьте готові до тесту! Читання вчителем разом з учнями твору «буксиром». 2) Перевірка первинного сприйняття тексту. Тестування 1. Писати — це: а) розписувати, розмальовувати фарбами, вкривати візерунками; б) розписувати, розкреслювати, заштриховувати; в) вкривати візерунками, креслити, фотографувати. 2. Колись слово писати було близьким до слова: а) яскравий; б) ясний; в) пістрявий — «різнокольоровий». 3. Сьогодні слово писати має ще одне значення: а) малювати, створювати картину; б) плавати; в) креслити. 4. «Неначе писанка, село.» — це слова: а) М. Рильського; б) Лесі Українки; в) Т. Шевченка. 5. Писанка — це: а) яскраво розмальоване куряче яйце; б) яскраво розмальований глечик; в) яскраво розмальована картина. 6. Коли кажуть «мов писанка», мають на увазі: а) щось різнокольорове; б) щось яскраве, багатобарвне, красиве; в) прописи. 3) Перевірка. 1) а; 2) в; 3) а; 4) в; 5) а; 6) б. 4) Словникова робота. Яйця писанка фарбами розписувати звичай записувати занотувати розмальовувати — Яке слово «зайве» у першому стовпчику? (Розписувати — назва дії) — У другому стовпчику? (Звичай — що?), або розмальовувати — перша буква.) 5) Читання тексту учнями «ланцюжком». — Знайдіть питальні речення. — Прочитайте третій абзац. — Поясніть значення слів пістрявий, занотувати. — Що означає слово писанка? Прочитайте. — Послухайте вірш і скажіть, до якого свята розписують писанку? Сонечко сміється у вікно: — Вже Великдень! — тішиться воно. І пташки щебечуть угорі: — Пасху ми зустріли на зорі! Он і зайчик — просто чудеса: В лапках сяє писанка-краса. 6) Гра «Хвости». Учитель читає початок речення, учні відшукують і зачитують усе речення. 7) Гра «Читає Незнайко». Учитель читає абзац тексту, замінюючи деякі слова. Учні мають помітити помилку і виправити її. Фізкультхвилинка 2 Опрацювання вірша Лідії Компанієць «Ковалівна» 1) Розповідь учителя про автора. — Лідія Компанієць за професією — бібліотекар, почала писати вірші ще з дитинства. Працювала в редакціях газет. За її сценаріями зняті фільми та мультфільм «Чому втекло кошеня». 2) Читання вірша за вчителем «буксиром». — Чи все зрозуміло вам у вірші? 3) Читання вірша учнями мовчки. — Хто такий коваль? Що ви знаєте про цю професію? — Спробуйте пояснити, як утворилося прізвище дівчинки. — Знайдіть у вірші слова-родичі. Учитель розповідає, що в старі часи прізвища людям часом давали за родом діяльності. — Спробуйте пояснити прізвища Бондар, Стельмах, Швець, Скляр. — Як побудований вірш? Між ким відбувається діалог? 4) Читання вірша за особами: дівчата — хлопці. 3 Опрацювання вірша Олени Пчілки «Журавель» 1) Звернення до довідника «Познайомимося з авторами прочитаних творів». Самостійне читання учнями статті про Олену Пчілку. — Що цікавого про письменницю дізналися? 2) Опис журавля за малюнком. Прослуховування запису курликання журавлів. 3) Читання хором вірша «Журавель». — Як по-різному називають цього птаха? — Чому він має різні імена? — Коли журавлі журяться? Чому? — Коли журавлям весело? Чому? Журавель — журитися — осінь. Веселик — весело — весна. — Які типи речення за інтонацією є у тексті вірша? За метою висловлювання? 4 Опрацювання тексту Андрія М'ястківського «Неня» 1) Робота над структурою тексту. — Прочитайте заголовок. Кого так називають? Використання інтерактивної технології «Так — ні» Беруть участь дві команди: «Так» (няня — мама), «Ні» (неня — ненька). — Чи поділено текст на абзаци? (Ні) — Чому? (Діалог) 2) Читання оповідання учнями мовчки. — Назвіть головних героїв оповідання. 3) Інтонування речень. — Відшукайте речення, які читаються з інтонацією здивування. — А тепер — із захопленням. 4) Читання оповідання за особами. 5) Аналіз змісту оповідання. — Де були дідусь Демид із Дмитриком? — Кому дідусь попросив розповісти про прогулянку? — Чому здивувався Дмитрик? — Що для нього виявилося справжнім відкриттям? — Як дідусь говорить про українську мову? Про що це свідчить? VI. Підсумок уроку — Що вразило на уроці? — Чи сподобалося дізнаватися, як слова можуть розповідати. — Кожне слово української мови — своєрідна перлинка, загадка. Відгадати ці загадки, розповісти про походження слів, про те, звідкіля до нашої мови прийшли слова, чому вони так називаються, допоможе оця книга. Назва її написана на дошці — етимологічний словник. Робота над 2-3 статтями «Етимологічного словника» VII. Домашнє завдання 1. Розпитати у батьків, звідки походить ваше прізвище. 2. Намалювати журавля. | |
| |
Переглядів: 3434 | |
Уроки чемності |
О. Буцень «На вулиці». В. Струтинський «Сідайте, будь ласка» |
Твій друг — книга. Урок позакласного читання |
Виконання шва «уперед голку». Оздоблення виробів ручним швом |
Ліплення. композиція «Будиночок равлика» |
Всього коментарів: 0 | |