Поетичні перлини. М. Рильський «Осінні настрої», «Ми збирали з сином...». В. Скомаровський «Лісова колиска». Д. Павличко «Небеса прозорі»

Урок 13

Тема: Поетичні перлини. М. Рильський «Осінні настрої», «Ми збирали з сином...». В. Скомаровський «Лісова колиска». Д. Павличко «Небеса прозорі» (напам'ять). Є. Гуцало «Лосі»

Мета: учити учнів правильно, виразно читати поетичні твори; розширювати уявлення про красу природи восени; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати спостережливість, любов до природи.

Хід Уроку

I. Організаційний момент

Зараз почнеться читання урок,

Ми з вами зробимо ще один крок В країну чудову, в країну казкову,

Що так нас чарує й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати було вам неважко.

II. Вправи на розвиток читацьких навичок

 1 Розчитування за складовою таблицею

Учитель керує темпом читання (нормально, повільно, повільніше, швидше).

 2 Робота над скоромовкою

Летів горобець, сів на хлівець.

Як вийшов стрілець, то й утік горобець.

Гра «Дощик, дощ, сонце»

«Дощик» — напівголосне хорове читання (пошепки);

«дощ» — голосно, швидко;

«злива» — голосно, скоромовкою;

«сонце» — читання мовчки.

III. Перевірка домашнього завдання

 1 Перегляд виставки дитячих малюнків півникової хатки

 2 Конкурс на краще промовляння заклички

IV. Повідомлення теми і мети уроку

— Послухайте вірш.

ОСІНЬ-ЧАРІВНИЦЯ

Золота красуня — осінь-чарівниця!

По землі ступає, золотом іскриться,

В жовте і червоне листячко фарбує,

І картини дивні, чарівні малює!

Н. Красоткіна

— Яку пору року описано у вірші?

— Як автор називає осінь?

— Які прикмети осені описує?

— А які прикмети наближення осені помічаєте ви?

— Зробимо невелику подорож в осінь за допомогою фотоілюстрацій. (На ілюстраціях зображена природа ранньої, золотої і пізньої осені.)

— Яку пору року зображено?

— Які кольори переважають? Який настрій викликають ці малюнки?

— Про красу осінньої природи написано багато поетичних творів. З деякими з них ми сьогодні ознайомимося.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

 1 Опрацювання вірша Максима Рильського «Ми збирали з сином.»

1) Слухання вірша.

Учитель читає виразно, в уповільненому темпі (діти заплющують очі).

— Які картини постали у вашій уяві під час слухання вірша?

2) Повторне читання вірша учнями «буксиром» за вчителем. Аналіз змісту.

— Як у вірші описано осінній день?

— Що сказано про хмаринку? про вітер? про павутиння?

— Який настрій був у батька з сином? Чому ви так уважаєте?

— Навіщо батько з сином збирали каштани? жолуді?

— Чи доводилося вам саджати дерева?

— Розкажіть, що ви знаєте про користь, яку приносять нам дерева.

3) Робота в групах.

— Чи може осінь співати весняні пісні?

4) Гра «Знайди риму».

Каштани — тане; синь — павутинь; дубові — синкові; вишині — пісні.

Фізкультхвилинка

Що ж, мабуть, прийшла пора Всім нам відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку Усіх запросити.

Встаньте, діти, усміхніться,

Землі нашій поклоніться За щасливий день вчорашній,

І до сонця потягніться,

В різні боки нахиліться.

Покружляли, потяглися й до роботи знов взялися.

 2 Опрацювання вірша Вадима Скомаровського «Лісова колиска»

1) Повідомлення вчителя.

— Чи доводилося вам бувати в лісі в розпал листопаду, коли в ясну погоду під вечір різко холоднішає, але стоїть безвітряна погода? У цю пору в лісі напрочуд тихо і чітко чути шерех листя, яке опадає з дерев.

Дереву ніхто не говорить, коли треба скидати листя. Короткі осінні дні ніби прокручують у рослині невідомий перемикач. Зелений колір змінюється на червоний, жовтий. Чим сильніше пожовтів чи почервонів листок, тим швидше він обривається.

Що ж відбувається?

Виявляється, восени в основі черешка, в тому місці, де він прикріплюється до гілки, з’явився так званий корковий шар. Він, як перегородка, відокремив черешок від гілки. Тепер тільки декілька тонких волосинок з’єднують черешок листка з гілкою. Навіть легкий вітерець обриває ці волосинки — і тоді настає листопад.

2) Самостійне читання вірша учнями (мовчки).

— Як автор називає листопад? (Падолист)

3) Повторне читання вірша учнями «луною» за вчителем.

— Знайдіть у вірші порівняння.

— Як ви розумієте виділені рядки?

— Де задрімав сухий листок?

— Де ще, за вашими спостереженнями, «вмощується» осіннє листя?

 3 Опрацювання вірша Дмитра Павличка «Небеса прозорі»

1) Читання вірша вчителем.

— Яким вам здався вірш — сумним чи веселим? Чому?

2) Повторне читання вірша напівголосно. Гра «Бджілки». Аналіз змісту.

— Який день описує поет?

— Які порівняння вжито у вірші?

— Чому зажурилась квітка?

— Продовжте міркування за зразком: небеса прозорі — небо високе, чисте, синє; листки, як зорі — ...

зажурилась квітка — ...

 4 Опрацювання вірша Євгена Гуцала «Лосі»

1) Самостійне читання вірша учнями (мовчки).

— Як слід читати вірш: швидко чи повільно, голосно чи тихо?

2) Виразне читання вірша вголос. Аналіз змісту.

— Де ходить осінь? лосі?

— Як ходять лосі? А осінь?

— Чим схожі й чим різняться виділені слова?

VI. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять вірш Дмитра Павличка «Небеса прозорі».

VII. Підсумок уроку

— Діти, що ви сьогодні вивчали на уроці?

Технологія «Мікрофон»

— Сьогодні на уроці я.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (08.01.2014)
Переглядів: 3225 | Рейтинг: 0.0/0
Таблиця віднімання числа 4. Складання прикладів за шкалою лінійки. Розпізнава...
Письмова нумерація чисел. Записування чисел під диктовку. Пояснення поданого ...
МУЗИКА НОВОГО РОКУ
Марійка Підгірянка «Розмова про сонце». Загадки. Т. Коломієць «Вітрисько»
Догляд за одягом та взуттям. Послідовність дій під час зав’язування шнурків н...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]