Урок 8 Тема. Літературна казка. Ернст Теодор Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король» Мета: ознайомити учнів з казкою Е. Т. А. Гофмана; вчити самостійно розрізняти, визначати, обґрунтовувати жанрові ознаки літературних творів, складати невелику усну розповідь про життєвий шлях письменника, висловлювати особисті міркування щодо прочитаного; виховувати уважність. Обладнання: мапа світу; картки для контролю техніки читання; підручник; робочий зошит. Хід уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань ►► Дидактична гра «Опорні слова» Дидактична мета: вчити запам’ятовувати деталі сюжету, відтворювати їх в усних переказах. 1) Скрипка, вишивальниця, вовчиця, пастка, принцеса. («Вишивальниця птахів», грецька казка) 2) Сторож, савана, леопард, змія, страус. («Сторож савани», кенійська казка) 3) Брати, півбудинка, півосла, суддя, вирок. («Як гукнеш — так і відгукнеться», ефіопська казка) 4) Дракончик, бджола, чернець, Тенгу, монастир. («Тенгу», японська легенда) ►► Дидактична гра «Відгадай» Дидактична мета: розвивати вміння впізнавати жанри різних творів, закріплювати знання основних особливостей жанрів. Учитель зачитує уривки творів різних жанрів. Діти відгадують, який за жанром цей твір, і доводять свою думку. Виграє той, хто дасть найбільше правильних відповідей. Наприклад: • Казка, друзі, — не на сміх, Не із брехеньок пустих. Казка — це не просто міх небувалих лих і втіх... (Валентин Бичко «Казка, друзі, — не на сміх», вірш) • Народився Робін Гуд у Ноттінгемському графстві, неподалік від міста Локслі. («Робін Гуд», англійська легенда) • Ліс — не школа, а всіх навчає. (Прислів’я) • Біля корабельного дзвона боцман поставив високу скриню. Матроси скаржились, що та скриня заважає їм вибивати склянки. (Микола Трублаїні «Пустуни на пароплаві», оповідання) • Летить — пищить, сяде — мовчить. Хто його вб’є, той свою кров проллє. (Загадка) III. Повідомлення теми й мети уроку — Назва розділу — «Літературні казки» — підказує, що йдеться про казки, які, на відміну від народних, мають автора. Тому їх ще називають авторськими. Як і в народних казках, у цих творах дійовими особами є люди, тварини, рослини... Сьогодні ви послухаєте уривок з казки «Лускунчик і Мишачий король». Автор її — відомий німецький письменник Ернест Гофман. Народився Ернест Теодор Амадей Гофман у 1776 році в Кенігзберзі (зараз це російське місто Калінінград). Хлопчиком він був веселим, дуже допитливим і ще в школі виявив великий хист до музики і малювання. Ернест також наполегливо опановував мистецтво слова: залюбки складав вірші, оповідання, казки тощо. Але вчитися після школи пішов, як і його батько, на правника, бо в ті часи це був фах, що давав змогу людині забезпечити собі та своїй родині життя. Після навчання Е. Гофман почав працювати у суді, але недовго. Невдовзі став керівником оркестру, потім диригентом та художником-декоратором у театрах. І весь час багато писав. Спершу то були музичні твори: опери, дуети, вокальні п’єси, статті про музику та про музик. З 1812 р. Е. Гофман майже цілком віддається літературі. З того часу він написав чимало: романи, повісті та оповідання, що разом склали 6 великих томів. Найвідоміші з них — збірки оповідань і казок «Фантазії в дусі Калло», «Серапіонові брати», романи: «Еліксир диявола», «Життєві переконання кота Мурра». Гофман — автор опер «Аврора», «Ундина». Йому було всього 46 років, коли він пішов з життя. Він здобув собі світову славу художніми творами. Майже всі його оповідання та повісті мають казковий сюжет, у них поруч із людьми діють феї, чаклуни, добрі і лихі духи, тварини. Та є серед героїв Гофмана люди, особливо діти, які мають чисте, вразливе серце. Запрошую вас побувати в дивовижному світі Гофмана. зажадала найтвердіші безперестанку присоромлений IV. Робота над новим матеріалом 1 Первинне слухання твору — Назвіть дійових осіб казки. — Хто її головний герой? 2 Словникова робота ГусариЛускунчик тулупспоконвіку вельмипредки ошатнийнайдужче — Доберіть синоніми до слів: вельми, ошатний, споконвіку. 3 Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання — Прочитайте, яким був Лускунчик, що стояв тихо і скромно під ялинкою. — Кому батько доручив доглядати й оберігати Лускунчика? — Хто ще мав право користуватися його послугами? — Чим Марі сподобався Лускунчик? — Яким було його обличчя, очі? Пригадайте. — Яким було ставлення Фріца до Лускунчика? Прочитайте, що говорить про це батько. — Доведіть, що Марі була доброю і вразливою дівчинкою. — Перекажіть уривок казки від імені Марі, а потім — від імені Фріца, передаючи інтонацію їх ставлення до Лускунчика. V. Підсумок уроку — Поміркуйте, чому Марі була сердита на хрещеного Дросель-маєра. — Що вас здивувало в казці? | |
| |
Переглядів: 2342 | |
Коли щось робиш, думай про наслідки. Болгарська народна казка «Виноград і змі... |
Ґрунт. Значення ґрунту. Як люди дбають про ґрунт |
Що може комп’ютер |
«Наче вулик, наша школа...». Побудова тексту за питаннями і зразком |
Аплікація з паперу «Прикрась ялинку» |
Всього коментарів: 0 | |