Види понять. Загальні, конкретні та одиничні поняття

Заняття 3

Тема: Види понять. Загальні, конкретні та одиничні поняття

Мета: дати учням уявлення про загальні, конкретні та одиничні поняття, навчити самостійно визначати вид поняття, добирати приклади зазначених видів.

Обладнання: набір ілюстрацій, кольорові олівці.

Хід Заняття

I. Організація класу

II. Повідомлення теми і завдань Заняття

Загального в світі є дуже багато:

Тварини, і люди, і гори, і хати.

Якщо ти конкретно про щось хочеш знати,

То треба ознаки його називати.

Конкретні є колір, вага, кількість, час.

І ось поступово предмет є у нас.

(Олена Гриценко)

— Завдання сьогоднішнього Заняття — з’ясувати, які види понять існують і на які групи вони поділяються.

III. Робота над темою Заняття

 Технологія «Ажурна пилка»

Учитель розділяє клас на три групи. Завдання учні опрацьовують самостійно за допомогою ілюстрацій і теоретичного матеріалу в підручнику.

На виконання завдання відводиться певний час.

Кожна група обирає експертну групу. Експерти пояснюють засвоєний матеріал іншим експертам і самі отримують нові знання.

Учасники експертних груп повертаються в групи й діляться знаннями, отриманими в експертних групах, з іншими учнями тієї чи іншої групи.

Клас об’єднується в загальне коло для підбиття підсумків уроку. Таким чином усі учні оволодівають розумінням принципу поділу понять на групи.

Завдання 1

1 група. З’ясувати, які поняття називаються загальними. Самостійно дібрати кілька прикладів загальних понять.

Група отримує конверт з малюнками овочів, меблів, транспорту, квітів.

Завдання 2

2 група. З’ясувати, які поняття називають конкретними.

Самостійно дібрати кілька прикладів конкретних понять.

Група отримує конверт з малюнками: тюльпан, ромашка, троянда;яблуко, груша, слива; молоток, сокира, викрутка.

Завдання 3

3 група. З’ясувати, які поняття називають одиничними.

Самостійно дібрати кілька прикладів одиничних понять.

На аркушах записані такі слова: Сашко, Донецьк, Чорне море, Іван Франко.

Експертна група

Діляться своїми знаннями з іншими експертами й обмінюються конвертами. Повертаються у свою групу і передають знання іншим членам групи.

IV. Узагальнення набутих знань

Учасники сідають в одне велике коло.

1. Гра «Поміркуй»

а) Дайте визначення понять: трикутник, велосипед, мухомор.

б) Дайте своє визначення поняття коса. Чи може це слово виражати інші поняття? Дайте інше визначення.

в)

 Все це хижаки: лисиця,

 Вовк, їжак, а ще куниця,

 І сова, а також тхір.

 Серед них один — не звір.

 Хто?

2. Робота з підручником

Завдання 1. Пояснити свій вибір.

Завдання 4. Прочитати назву кожної групи. Які слова зайві? Завдання 5 (самостійно). Прочитати свої записи. Пояснити вибір.

V. розвиток логічного мислення

Завдання 3. Самостійно працюють над завданням за вказівкою.

— Які поняття в цьому завданні загальні, а які — одиничні? Завдання 7. Допомогти звіряткам зварити компот і борщ.

— Чи можна дати одну назву всім поняттям у цьому завданні? Завдання 8. Розфарбувати прапорці відповідним кольором.

— Як ти гадаєш, поняття прапорець — загальне чи одиничне?

VI. Підсумок Заняття

— На які групи поділяють поняття за кількістю предметів?

— Чи важко було самостійно опрацьовувати матеріал у групі?

— Чи важко експертам подавати матеріал іншим учням?

Категорія: Логіка | Додав: SYLER (02.01.2014)
Переглядів: 3953 | Рейтинг: 5.0/1
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 16
Елементи графічної грамоти. Виготовлення геометричних фігур
Дикорослі рослини рідного краю
Незвичайний стадіон
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 14
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]