Урок 29 Тема: Слова, протилежні за значеннямМета:дати учням уявлення про слова, протилежні за значенням; учити використовувати їх в усному і писемному мовленні; вчити аналізувати, порівнювати, робити висновки; розширювати словниковий запас учнів; виховувати спостережливість, мовне чуття. Хід Уроку I. Організаційний момент II. Каліграфічна хвилинка — як кажуть, коли людина пише некаліграфічно? писати, як курка лапою. — Запишіть це речення каліграфічно. — як пишемо перше слово в реченні? — Що ставимо в кінці речення? чому? III. Актуалізація опорних знань 1 Гра «Знайди синонім» — Кожне словосполучення замініть одним словом, близьким за значенням. Кипляча вода, лісовий сторож, водій автомобіля, буря на морі, маленький хлопчик. слова-підказки: шофер, шторм, дитина, лісник, окріп. 2 Удосконалення тексту — Прочитайте текст. Знайдіть у ньому недоліки і виправте їх. Прийшла зима. Випав перший сніг. Діти вибігли на вулицю. Діти катаються на лижах. Діти катаються на санчатах. Весело дітворі! IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Читання казки про антоніми Два брати жили на світі, Був один з них працьовитий, А другий ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. якщо один брат вставав, Другий спать мерщій лягав. Той стоїть, а той сидить. Той мовчить, а той кричить. Той хоробрий і правдивий, Той брехливий, полохливий. Той розумний, той дурний. Той великий, той малий. День і ніч брати сварились І ніколи не мирились. Все, що перший будував, Другий миттю руйнував. Кожен рать повів свою, Стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, На товстого йшов тонкий. Стрів білявого чорнявий, Огрядного — худорлявий. На сумного йшов веселий, На тендітного — дебелий. Ця кривавая війна — Нині сива давнина. Хоч брати вже й помирились, Після них слова лишились Дуже горді, незалежні, Абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, Їх антонімами звуть. А. свашенко Обговорення тексту. Знаходження слів, протилежних за значенням. 2 Пояснення вчителя — Без антонімів не можна обійтись у нашій мові. Це слова-«навпаки», тобто слова, протилежні за значенням. Світ тримається на боротьбі протилежностей. Добро перемагає зло, після зими настає літо, життя перемагає смерть. З давніх пір люди користуються антонімами. У мовну скарбницю їх люди сховали — у загадки, прислів’я, приказки. 3 Робота над загадками — Відгадайте загадки. Назвіть антоніми. • Вдень блідніє, а вночі ясніє. (Місяць) • чорна корова — всіх поборола. Біла прийшла — всіх підняла. (день — ніч) 4 Робота над прислів’ями — Запишіть прислів’я. Підкресліть слова, протилежні за значенням. • Краще гірка правда, ніж солодка брехня. • Багатому свято, а вбогому діла багато. • Мала праця краща за велике безділля. 5 Гра «Скажи навпаки» (гра з м’ячем) День — ..., зима — ..., гарно — ..., світло — ..., сидить — ..., хо- лод — ... . 6 Фізкультхвилинка V. Осмислення й Узагальнення нових знань 1 Самостійна робота — Замініть виділені слова на антоніми. Запишіть текст. Зачитайте, що у вас вийшло. Довго я був поганим учнем. Зошити у мене були брудні. сум- ний я йшов після уроків додому. Мама завжди сварилась, коли ба- чила мій щоденник. 2 Гра «Примхливі слова» — Змініть за зразком. Зразок. Спокійне життя — бурхливе життя. Спокійний хлопець — ... (жвавий) Спокійне море — ... (штормове) Свіжий хліб — ... (черствий) Свіжий комірець — ... (брудний) Свіже повітря — ... (забруднене) 3 Творче завдання — До слів доберіть фразеологізми з протилежним значенням. Дружити — ... (жити, як кішка з собакою). Сваритися — ... (жити душа в душу). 4 Цікаво знати! — Доберіть антоніми до словосполучення солодке яблуко (кисле яблуко). — Доберіть антонім до слів ваза, зошит. — Отже, не всі слова мають антоніми. VI. Підсумок уроку. Рефлексія — З якими словами ознайомилися? — Наведіть приклади слів-антонімів. — Оцініть свою роботу на уроці. • Зелена картка — працював активно, старанно, творчо, без помилок. • Жовта картка — працював і старався, іноді припускався незначних помилок. • червона картка — працював нижче своїх можливостей, був неуважний. | |
| |
Переглядів: 31465 | |
Д. Павличко «Де найкраще місце на землі». В. Скуратівський «Калина». А. Листо... |
Конструювання зі смужок паперу. Конструювання виробів зі смужок паперу |
В. Гринько «Сім» (лічилка). А. Костецький «Все починається з мами». Прислів... |
Запитання до природи. З чого виготовляють папір? Чому малює твій олівець? |
Зима. Рослини взимку. Охорона здоров'я зимової пори |
Всього коментарів: 0 | |