УРОК № 23 Тема: Уявлення про типи текстів — розповідь, опис і міркування. Вимова і написання слова заєцьМета: Дати
учням уявлення про типи текстів — розповідь, опис і міркування; формувати
практичне уявлення про різні типи висловлювань; учити дітей складати
найпростіші тексти різних типів, сприймати тексти на слух; розвивати зв'язне
мовлення; виховувати мовну культуру, любов до природи. Обладнання: Таблиці. Типи текстів, ілюстрації з зображенням зайця, синички, калини. Хід Уроку I. Організація класу до уроку II. Перевірка домашнього завдання — Якими ласкавими словами ще називають татка? — Прочитайте записану вами кінцівку тексту. — Які звуки позначає буква я в словах ялинових і Ганнуся! III. Каліграфічна хвилинка З Зз зз заєць На засніженій землі заєць залишив сліди. — Що ви знаєте про зайця? — Запам'ятайте вимову і написання слова заєць. Складіть його звукову модель. Чому звуків більше, ніж букв? IV. Повідомлення теми і мети уроку — Сьогодні ми навчимося розрізняти тексти за типами. V. Вивчення нового матеріалу 1. Робота з таблицями. — Тексти можуть бути різних типів. Наприклад, текст-розповідь. \ТеКСТ-рОЗПОВІДЬХ Розповідь Початок дії (вказівка на час, місце дії, дійових осіб) Основна частина, в якій розвива-/ ються події. Захворів одного разу Петько. До нього завітали однокласники. Діти принесли домашнє завдання, розповіли про шкільне життя. Хороші друзі у Петь-ка. Завжди допомагають один одному. Кінець події (висновки, загальна , оцінка, заключне слово, іноді намічається подальший розвиток події). — Розповідь — це послідовне викладення якихось подій. Подивіться на таблицю, як будується текст-роз-повідь. В зачині автор повідомляє читача, про кого або про що йтиме мова, можливо, де або коли відбуваються події. Прочитайте початок тексту в таблиці. — В основній частині тексту-розповіді викладаються основні події, що відбувалися з героєм або предметом. Прочитайте основну частину в таблиці. X Текст-опис 7 Опис Частина, в якій називається предмет або особа, які будуть описані. Частина, в якій розкриваються ознаки предмета. Висновок (часто ця частина буває відсутня). Стоїть при дорозі калина. Навесні вона вбрана в смарагдове листя з білим мереживом квіток. Восени прикрашена червоними кетягами ягід. Взимку червоні кетяги калини припушені білим сніжком. Справжня красуня! — В кінцівці підводяться якісь підсумки, робляться висновки, іноді намічається подальший розвиток подій. Прочитайте кінцівку тексту. — Якщо автор або співрозмовник хоче назвати якісь ознаки предмета чи особи, описати їх, він складає текст-опис. Аналогічно проводиться робота з таблицею «Текст-опис». 2. Робота з підручником. Виконання вправи 104, с.52. — Прочитайте тексти. — Що спільного, а що відмінного в цих текстах? — До якого типу можна віднести кожен текст? Доведіть. — Перевірте за правилом на с. 52, чи правильно ви міркували. — Знайдіть частини обох текстів, про що в них йдеться? Користуйтеся таблицями. — Спишіть другий абзац тексту-розповіді. — Поділіть слово заєць на склади. 3. Фізкультхвилинка. Важко зайчику сидіти, Треба трішки відпочити. Треба трішки пострибати. Пострибавши, працювати. 4. Робота з таблицею «Текст-міркування». \АТекст-міркування Мірку- вання Частина, в якій висувається теза про те, що треба довести або заперечити. Доказ (чому предмет чи особа така, чому події розвиваються саме так). Висновок (ця частина може бути Свідсутня). Те, що треба тому ЩО,А довести ' (бо) * І чому це з приходом весни горобці так голосно цвірінчать? Це тому, що весна приносить тепло. Сходять сніги. З'являються мушки та інші комашки. Є чим поживитися. Закінчилися голодні зимові дні. От і радіють наші гороб'ята. доказ отже 1 (значить) висновок 5. Складання тексту-міркування за вправою 115, с.53. — Користуючись таблицею «Текст-міркування», виконайте завдання вправи 105. VI.Узагальнення і осмислення знань 1. Гра «Впізнай тип тексту». — Послухайте тексти і визначте їх типи. Синиця — невелика за розмірами пташка. Вона має жовтувато-зелену спинку, жовте черевце з широкою чорною смугою на грудях. Верхня частина голови, боки і шия блискучо-чорні, крила сірувато-блакитні. Хвіст чорний. Оленка поверталася зі школи додому. На дорозі вона побачила покинуте кошеня. Дівчинка взяла його з собою. Нагодувала, зігріла. Тепер котик живе в Олен-ки. Я дуже люблю літо. Тому що влітку тепло і можна купатися, ходити до лісу. Влітку дозрівають ягоди і фрукти. А ще влітку у нас канікули. Тому це моя найулюбленіша пора року. Чому заєць косоокий Заєць їсти схоче, То не довго дума — У город заскоче І капусту хрума. Хрума і навколо Скоса поглядає: Чи нема нікого, Чи не йде хазяїн? А сидить в городі, Цей ласун-зайчисько, Поглядає скоса: Чи Рябко не близько? Він в гаю гуляє, П'є з трави росицю, Скоса поглядає: Чи не йде лисиця? А гризе морквину — Також зирка в боки! Ось чому став нині Зайчик косооким! (П. Ребро) 2. Виділення з тексту описів. Вправа 106,с. 53. VII. Підсумок уроку — З якими типами текстів ви ознайомились на уроці? — Які типи текстів найчастіше зустрічаються в нашому мовленні? VIII. Домашнє завдання Пояснення виконання вправи 107, с. 54. Заважанням діти можуть усно підготувати текст-міркування на тему «Чому необхідно учитись?» | |
| |
Переглядів: 9671 | |
«Які чудові нам земля дає плоди...». Складання текстів-описів за малюнком і п... |
Тварини весною. Зустрічаємо птахів |
«Грамотний-видющий і на все тямущий» |
Олександр Олесь «Два хлопчики». М. Рильський «Річка». Підсумок із теми |
Конструювання з деталей набору будиночків різної складності за малюнком та вл... |
Всього коментарів: 0 | |