Тема: Вимова і написання дієслів на -ся (-сь). (Вправи 149-151.) Мета: Розвивати вміння правильно вимовляти, писати і вживати у мовленні дієслова із -ся (-сь). Виховувати почуття любові до рідної мови, розвивати інтерес до вивчення української мови. Обладнання: Орфографічні словники (для роботи на індивідуальних картках). ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 148.) 1. Прочитайте речення. Назвіть, які букви були пропущені у словах. — Які перевірні слова допомогли вставити пропущені букви? — Прочитайте підкреслені дієслова минулого часу, назвіть рід і число підкреслених дієслів. 2. Індивідуальні картки. Недавно ще гула метел...ця, іще л...жав в н...зинах сніг, а вже барвінку листя стел...ться з...леним кил...мом до ні (г,х). Воно під снігом і під кригою всю зиму зел...нь берегло і перше стрінуло з відлигою в…сняне сонце і т…пло
1. Встав пропущені букви. 2. Простим олівцем підкресли словникові слова. 3. Над дієсловами минулого часу скорочено познач рід. III. Робота над вивченням нового матеріалу. 1. Проблемна ситуація. — Як треба вимовляти і писати дієслова на -ся. Закон письма і вимови вивчай: написано -ться, а ти [ц': а] вимовляй. Хто рано прокидається, зарядкою займається, роботи не боїться, той з двійками не знається, від трійок відцурається і завжди добре вчиться. Закон письма і вимови вивчай: написано -шся, а ти [с' : а] вимовляй. Раненько прокидаєшся, зарядкою займаєшся, водою обмиваєшся, швиденько одягаєшся, в дорозі не спиняєшся. Так, друже мій, ніколи не спізнишся до школи. 2. Вивчення правила правопису і вимови -шся, -ться (с. 78). 3. Каліграфічна хвилинка-загадка. Вд ві роз бивається розбивається Вдень вікно розбивається, а вночі само вставляється. (Ополонка) — Відгадайте загадку. — Якою частиною мови є слово-відгадка? , — Відшукайте в загадці слова на орфограму, яку ми сьогодні вивчаємо. — Яка це частина мови? — Визначте час, особу і число дієслів загадки. 4. Колективне виконання вправи 149. а) Запис новоутворених слів за зразком. б) Складання речень з двома дієсловами за схемами у підручнику. Наприклад. Схема 1. Ти привітаєш Івася з Днем народження. Схема 2. Ти привітаєшся з Івасем у школі. Фізкультхвилинка. 5. Робота з прислів'ями. (За вправою 150.) а) Читання прислів'їв і пояснення їх змісту. б) Списування прислів'їв, розкриваючи дужки. — Поясніть написання не з дієсловами. в) Вправляння у у правильній вимові дієслів на -шся, -ться. — Виберіть два прислів'я і прочитайте їх так, ніби виступаєте на сцені театру. г) Визначення часу і особи дієслів на -ся. 6. Конкурс редакторів. (Текст для редагування записаний на дошці.) — Діти, оголошено конкурс на кращого редактора шкільної газети. Перший етап конкурсу передбачає участь всіх учнів. Для цього потрібно самостійно й правильно виконати завдання. — Спишіть текст, замінюючи дієслово засвітиться, де потрібно, близькими за значенням дієсловами в минулому часі. На море та землю спустився тихий вечір. Засвітилися вікна будинків приморського міста. На маленькому острівку засвітився ліхтар маяка. Високо в небі засвітилися зорі, а між ними засвітилися зелені й червоні вогники літака. На всіх пароплавах, що стояли в порту, засвітилося електричне світло. Слова для заміни: заблищати, засяяти, спалахнути, загорітися, заблимати, заіскритися. IV. Підсумок уроку. V. Домашнє завдання з інструктажем. Вправа 151, правило на с. 78- 79. | |
| |
Переглядів: 3239 | |
Дикорослі та культурні рослини |
Уроки чемності |
Комбінована аплікація. Послідовність дій під час виготовлення комбінованої ап... |
Природні та рукотворні об'єкти (тіла) |
Поводження з незнайомими людьми у під'їзді, на вулиці |
Всього коментарів: 0 | |