Тема: Спостереження за вживанням прикметників у художніх та науково-популярних текстах. (Вправи 199-207.) Мета: Вчити учнів розрізняти тексти за їх стилістичними ознаками, вживати прикметники в мовленні зі стилістичною метою; розвивати мовленнєве чуття, культуру мовлення; виховувати любов і живий інтерес до рідної мови, до природи рідного краю. Обладнання: Мовний матеріал, книга В. Нестайка «Казкові пригоди і таємниці»; малюнки берези і клена. ХІД УРОКУ I. Організація класу до уроку. II. Повторення вивченого матеріалу. 1. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 198.) — Прочитайте текст із дібраними з довідки пропущеними словами. — Які ви знайшли синоніми серед прикметників, поданих у довідці? — Доберіть спільнокореневі слова до слова спочатку. 2. Самостійна робота. 1 варіант — Утворіть такі словосполучення прикметника з іменником, щоб прикметник набув переносного значення. Запишіть їх. Гарячий, срібний, солодкий, щедрий. II варіант — Утворіть і запишіть тільки ті словосполучення, в яких прикметники вжито в переносному значенні. Глибокий (озеро, горе). Золотий (ланцюжок, серце). Залізний (людина, цвях). Чистий (совість, посуд). III. Вивчення нового матеріалу. 1. Каліграфічна хвилинка. Сс Сс сп по оч ку спочатку Спочатку думай, а тоді кажи. — Поясніть зміст прислів'я. — Доберіть антонім до слова спочатку. — Поділіть на склади для переносу слово думай. 2. Оголошення теми і мети уроку. Тема наша непроста, та для вас цікава, будуть в ній слова, буде і забава. І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему, мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо. Будуть знання й уміння, правила й завдання, думки вашої творіння і оповідання, і пісні, й загадки ваші, й власна ваша казка. Тему нашого уроку послухайте, будь-ласка. 3. Вступна бесіда. — Ми з вами вже зустрічалися з тим, що про один і той самий предмет, подію, явище можна розповісти по-різному, залежно від поставленої мети. Пригадайте, як описано котика в казці чи в іншому художньому творі, а як — на уроці природознавства, коли про нього говориться як про звичайну тварину. 4. Робота з підручником (вправа ¡99). а) Читання наукового й художнього текстів на тему «Ніч». — Яка мета кожного тексту. — Знайдіть в обох текстах слова і вирази, вжиті в переносному значенні. (Сонна земля; місяць показував золоті роги; зорі лупали; усе заснуло мертвим сном.) Висновок. Слова в переносному значенні вживаються тільки в художніх текстах і їх немає в науково-популярних. Важливим для художнього тексту є порівняння. (Тихо було всюди, як у вусі.) — Спишіть художній текст, підкресліть у ньому прикметники. Усно поставте до них запитання. б) Усне виконання вправи 200. — Який з цих текстів можна було б помістити в читанці, а який — в підручнику з природознавства? Чому? Висновок. Перший текст — науково-популярний. А другий — художній. Художнім цей текст вважається через велику кількість вжитих у ньому прикметників. — Спробуйте знайти порівняння в художньому тексті. (Ковили, як морське шумовиння.) IV. Тренувальні вправи. 1. Вправи на доцільне використання прикметників у мовленні. а) Творча робота. — Утворіть словосполучення. Ягоди (їстівний, соковитий); листя (широкий, багряний); ночі (довгий, чарівний); стебло (тендітний, тонкий/, пшениця (золотий, озимий). — Які з утворених словосполучень доцільно використати в художньому тексті, а які — в науковому? б) Розвиток зв'язного мовлення (за вправою 202). — Зіставте науково-популярний й художній опис ромашки, подані у вправі 203. — За опорними словами та малюнком складіть усно науковий опис клена або берези (на вибір). — Складіть художній опис того самого дерева. (Залежно від рівня підготовки класу, твір-опис оформляється колективно або індивідуально.) в) Робота із загадками та прислів'ями. (Вправа 205.) — Відгадайте загадки. — Поясніть зміст прислів'я. — Знайдіть у записах прикметники-антоніми. — Спишіть прислів'я, підкресліть прикметники. г) Фонетико-орфографічна хвилинка. (За вправою 207.) — Знайдіть у вірші форми прикметників найвищого ступеня порівняння. — Простежте, як утворився прикметник найкращий. — Спробуйте пояснити, як утворилися прикметники. Найспритніший — спритний — спритніший — найспритніший. Найясніший — ясний — ясніший — найясніший. — Правильно вимовляйте і пишіть слова, подані у таблиці на с.104. Складіть речення із цими словами. V. Підсумок уроку. 1. Мовна розминка. — Пригадайте поняття, з якими ми працювали на уроці. (Художній текст, науково-популярний текст, порівняння.) — Утворіть прикметники з префіксом най- від слів: великий (найбільший), дорогий (найдорожчий), дужий (найдужчий), високий (найвищий). 2. «Рекламна пауза». ...Тепер я знаю, що ти справжній молодець і тебе спокійно можна вести у надзвичайну країну Ластовинію. Ось вона перед тобою — лежить на березі моря-океану, серед дрімучих лісів, синіх гір та золотих долин...Бачиш, які чепурненькі біленькі хати, які квітучі садки, яке дивовижне місто з візерунчастими вежами!.. Чудова казкова країна. І незвичайна. — Ви теж можете побувати в цій чудовій країні, якщо прочитаєте повість-казку «В Країні Сонячних Зайчиків» із книги Всеволода Нестайка «Казкові пригоди і таємниці». VI. Домашнє завдання (диференційовано). С.101, вправа 201; с.102, вправа 204; с.10З, вправа 206. | |
| |
Переглядів: 2725 | |
Тарас Шевченко. Урок позакласного читання |
Здоров'я і хвороби. Інфекційні та застудні хвороби. Їх профілактика, щепл... |
Створення пейзажу. Послідовність дій під час створення пейзажу. Ескіз виробу.... |
Про що можна дізнатися спостерігаючи за Сонцем |
Охорона рослин |
Всього коментарів: 0 | |