Тема: Урок-казка «Подорож до замку «Усної Мови»
Мета: 1. Узагальнити і систематизувати знання учнів про усне мовлення, вчити розрізняти і виділяти звуки у складах, словах, вдосконалювати вміння висловлювати свої думки та враження.
2.Виховувати пізнавальну активність, бажання вчитися.
3. Розвивати фонематичний слух, усне мовлення.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Подорож до замку «Усної Мови».
- За високими горами, за синіми морями жили собі дві старі королеви, дві сестри – королева Мова та королева Лінгвістика. В країні « Гарної мови» було дуже багато незвичного. Королева Мова мала дві доньки. Як ви гадаєте. Чому саме дві?
- Спорудила королева для них два великих замки. В замку «Усної Мови» жила старша сестра, а у замку «Писемної мови» - молодша. Як вважаєте, чому?
- Сестри жили дуже дружно. Часто виїжджали на бали, провідували свою тітоньку королеву Лінгвістику. Лінгвістика мала аж 15 синів і жили всі вони у величезнім палаці « Мовознавство» разом зі своєю матусею. Молоді принци любили свою матір, влаштовували прийоми в її честь, запрошували родичів з різних країн. У королеви Лінгвістики був сімейний альбом, у якому вона записувала все про кожного із синів. Частенько вечорами, зібравшись біля каміна, королева читала своїм синам нотатки із альбому.
Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож країною «Гарної мови». Чи згодні ви?
- Що нам слід взяти із собою в дорогу? ( Знання, кмітливість, активність, витримку, дружбу… )
- Багаж готовий та й ми теж, а от немає транспорту. Я гадаю, що слід зупинитись на машині часу. ( На дошці намальована машина часу) Я думаю, саме цей вид транспорту нам і потрібен. Адже за допомогою цієї машини ми зможемо побували в минулому, сьогоденні і в майбутньому. Вмощуйтесь зручніше і поїхали. В машині є магнітофонний запис. Послухаймо його. ( - Я знаю, діти, що ви подалися у мандри в країну «Усної мови». Я – Чарівниця Мова. Розкажіть, що знаєте про мене?)
- Діти, розкажіть один одному, що знаєте про мову.
- Як ви думаєте, хто придворні у цьому замку? ( Звуки)
- Управителем замку принцеса призначила Голос. Як ви думаєте, чому? ( Кожен вечір управитель робить перекличку у замку)
- Пограємось у гру »Перекличка звуків» ( Називають голосні – тверді приголосні, м’які приголосні – тверді приголосні, дзвінкі – глухі)
- Коли принцеса лягає спати , які звуки посилає Голос заколисувати її? (Голосні)
- Назвіть їх і поясніть, чому саме їх? ( Легко співати, під їх спів хочеться спати)
- Кого посилає управитель Голос на варту? ( Тверді приголосні, бо вони міцні і непоступливі.)
- У замку є зоопарк. Які звуки, на вашу думку, доглядають за тваринами і можуть розуміти їх мову. ( Приголосні)
- Пограємось у гру » Підбери звук» ( Вчитель називає тварину, діти – звуки, якими вона подає голос)
- А тепер полинемо у «Чародійний сон», щоб відпочити. Повіки опускаються, оченята змикаються. Ми спокійно відпочинем, в сон чарівний ми полинем. … Пора просинатись, бо нам прийшло запрошення на …ал! ( Запис на дошці) Який звук пропущений?
- Яке слово вийшло?
- Дивно, але чомусь біля цього слова штовхаються два звуки[ Б] – [П]. Чому?
- Який звук має зайняти своє місце у цьому слові?
- Нашим вхідним квитком на бал стане транскрипція і звукова модель слова «мовлення». ( Мовлення – [мовлеинІ:а] – о - - о =: о )
- Бал принцеса влаштувала на нашу честь. Звуки-артисти в оркестрі виконують для нас музику. Які звуки ви чуєте? ( Вчитель називає звуки, діти вказують, які вони: голосні, приголосні, тверді, м’які, дзвінкі, глухі)
- Управитель Голос оголосив конкурс на кращий танець. Група звуків вийшла виконувати польку. (Звучить музика) Ми ж тим часом поділимо на склади слово «полька» і дамо їм характеристику. ( Поль - ка – 1-ий склад закритий, наголошений; 2-ий – відкритий, ненаголошений)
- Діти, під час конкурсу я відійшла та й заблукала. Тому почала чукати: «Я тут, я тут». Та до мене чомусь прибігли звуки[йа]. Чому?
- Які ще букви позначають 2 звуки? ( Я, ю, є, Ї, щ )
- Пограємось у гру «Відгукнись» (Вчитель називає букви, діти – звуки).
- Діти, замок господарів невидимий, як і вони самі. Я пропоную вам подарувати їм на згадку малюнки, які ви приготували вдома і розказати про них, використовуючи усне мовлення. Яким воно повинно бути?
( Діти показують малюнки і розповідають)
- Я сказала принцесі, що нам уже час додому. Вона ж попросила трохи затриматись, бо має для вас сюрприз. (Звучить запис: - Вони дуже дружні, завжди поруч з людиною. Одна – швидка, як птах, випустиш – не наздоженеш і потрібна кожному з нас. Друга – теж завжди з вами, мудра, все, щоб ви не зробили, пам’ятає. Що це? )
( Якщо діти не зможуть відгадати відразу, допомогти навідним питанням: « Перед тим, як щось робити, ми думаємо, то що це? )
- Так, це наші думки. Щоб добре навчатися, ми повинні все пам’ятати. Хто наш помічник у цьому? (Пам'ять)
- Так от яка зустріч-сюрприз. Це наші знайомі – Думка і Пам'ять. Звичайно вони продовжать з нами подорожувати. На прощання підготуймо звуковий лист. Не забудьте про правила усного мовлення. Студія звукозапису розташована на площі « Повні відповіді». ( Робота в групах )
- Хто бажає озвучити лист, підходьте до мікрофону.
- Жителям замку «Усної мови»! Ми дуже вдячні вам за зустріч. Спасибі! До побачення! Учні 3-ого класу!
- Дорогі жителі замку, ми дуже задоволені зустріччю з вами. До побачення!
- Діти, звуки почули ваш звуковий лист і вишикувались біля фонтану « Короткі відповіді». Послухайте їх. ( Звучить запис: « Дякуємо! До побачення! До зустрічі! Щасливої дороги!» )
- Як бачите, звуки дуже дружні, тому й допомагають нам спілкуватись. Ми чуємо один одного і розмовляємо завдяки звукам. Подорож продовжимо на наступних уроках. Бажаю вам бути таким дружними і ніхто не зуміє вас подолати.
ІV. Підсумок уроку.
- Розкажи про свої враження від подорожі.
- Що запам’ятав найбільше?
V. Домашнє завдання.
- Запишіть свої враження від уроку-казки. Згадайте правила складання розповіді.
|