Тема: Основні правопорушення, поширені серед дітей Мета: ознайомити дітей із поняттям «правопорушення», розкривати причини та наслідки правопорушень, закріплювати знання про закони, учити аналізувати, узагальнювати; виховувати толерантність, дружелюбність, повагу до інших. Обладнання: малюнки дітей, сигнальні кольорові картки, картки «Правила й обов'язки», емблема. ХІД УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 1. Робота в парах. Діти розповідають за малюнками про вигадану країну. (План розповіді учитель записує на дошці.) 1. Моя країна називається... 2. Мешканці країни мають такі права... 2. Заслуховування розповідей учнів. Декілька учнів (за вибором учителя) розповідають про вигадану країну перед усім класом. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Тест «Що ти знаєш про права і обов'язки?» (Діти сигналізують кольоровими картками.) Варіант відповідей: а) червоний колір — «ні»; б) зелений колір — «так»; в) жовтий колір — «не знаю». 1) Який документ про права дітей 1989 року затвердила ООН? а) Декларацію прав дитини. б) Конвенцію прав дитини. в) Закон України «Про охорону дитинства». 2) Який документ прийняла Україна про права дитини 2001 року? а) Декларацію прав людини. б) Конвенцію про права дитини. в) Закон України «Про охорону дитинства». 3) Як називається основний закон України, де записані усі пра ва й обов'язки громадян? а) Декларація прав дитини. б) Конвенція про права дитини. в) Конституція України. 4) Хто є главою держави? а) Верховна Рада України. б) Президент. в) Спікер Верховної Ради. 5) Що ви мусите виконувати, щоб бути корисним собі та іншим? а) Обов'язки. б) Права. 6) Можливість щось мати, забезпечена законом. а) Обов'язки. б) Права. 2. Робота з картками. Позначте цифрою 1 право, а цифрою 2 — обов'язок. 1) Берегти шкільне майно. 2) Брати участь у конкурсах, змаганнях. 3) Дотримуватись правил дорожнього руху. 4) Навчатись. 5) Отримувати своєчасну допомогу. 6) Дбати про своє здоров'я. * 7) Оберігати природу і пам'ятки культури. 8) Відпочивати, розважатись. 9) Мати власне житло. IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Інтерактивна гра «Мікрофон». А зараз ми відпочинимо, станемо в коло і коротко розкажемо про себе найцікавіше, передаючи один одному «мікрофон» (або прапорець). Розпочинає вчитель: Я — учитель, люблю сукні блакитного кольору і цукерки з горішками, мені подобається спостерігати за зоряним небом... V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ Тема нашого уроку «Правопорушення серед дітей*. Ми з'ясуємо, яка поведінка є правопорушенням, як її уникати, чому серед дітей трапляються правопорушення. VI. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ І ОСМИСЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ 1. Слово вчителя. Багато в чому ви схожі, бо ходите в один клас, вивчаєте одні й ті ж предмети, проте можете мати різні захоплення, смаки тощо. Д Б чому рівні всі діти на Землі, як ви гадаєте? (Демонстрування емблеми.) Стаття 52 Конституції України» Діти рівні у своїх правах незалежно від походження — Як ви гадаєте, чи трапляються діти, які порушують свої обов'язки та права інших? Таких дітей називають правопорушниками, бо вони порушують певні правила, закони. Правопорушення осуджується суспільством, державою, тому що воно спричиняє шкоду. Наприклад, Василько грався загостреною палицею, кинув її і влучив в Артемка. Артемко отримав травму. Це фізична шкода здоров'ю. Хлопці розбили м'ячем скло у вікні. Це матеріальна шкода. Іванко образив Олега, вигадавши йому прізвисько. Це моральна шкода. Отже, правопорушення — це порушення прав інших людей» поведінка, наслідки якої шкодять оточуючим. 3. Розв'язання проблемних завдань. А тепер давайте разом подумаємо, чому і як діти порушують закони. (Діти висловлюють думки.) Учені дослідили, що за останні десятиріччя у світі зросла агресивність дітей, а це призводить до конфліктних ситуацій і правопорупіень. Як правило, такі діти з неблагополучних сімей, психічно хворі, невиховані. Вони пере-ступають ту межу, за якою починається право іншої людини. Американський філософ Ф. Емерсон говорив: «Моя свобода розмахувати руками закінчується там, де починається ніс мого сусіда». Трапляється, що навіть близькі друзі ображають один одного, бо їм не вистачає терпіння. Давайте зараз перевіримо, наскільки ви можете бути терпимими. VII. ЗАКРІПЛЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ 1. Тест «Наскільки ти терпимий». Оберіть кінцівку речення. 1. Ти не погоджуєшся з товаришем, та... а) все ж таки вислуховуєш його; б) не даєш йому закінчити думку. 2. На уроці ти вже відповів і... а) тобі хочеться відповісти ще, ти постійно викрикуєш; б) даєш можливість відповісти іншим. 3. Товариш зрадив тебе, а ти... а) намагаєшся з ним порозумітися; б) мстишся йому. Якщо ви обрали відповіді 1а, 26, За, значить ви — толерантна людина. (Толерантність — це визнання поваги до інших людей, вміння жити з оточуючими у згоді.) У той же час треба уміти відмовляти тим, хто може підбурюва: ти на якісь погані вчинки. Потрібно мати твердий характер і не боятися втратити свій авторитет або гарні стосунки, вчасно відмовити, якщо вчинок може зашкодити вам або комусь. 2. Фізкультпауза. 3. Робота за підручником (с. 54—55). • Читання і обговорення описаних ситуацій. Ситуація 1 — Чому хлопці взяли цукерки? — Кому це зашкодить? Ситуація 2 — Чому дівчата вирішили втекти з дому? — Кому вони зашкодять? — Які наслідки можуть бути, якщо вони здійснять утечу? Ситуація З — Чому Дмитрик так поводився? — Кому це зашкодило? — Яка кінцівка могла бути у цій розповіді? 4. Розв'язання проблемної ситуації. У Миколки тяжко захворіла мама. Потрібні ліки. Грошей немає. Миколка непомітно заходить до бабусі-сусідки, бере із шухлядки гроші, стільки, скільки потрібно на ліки. — Як ви оцінете таку ситуацію? VIII. ПІДСУМОК УРОКУ 1. Бесіда. — Що таке правопорушення? — Якої шкоди завдає собі й іншим правопорушник? — Чому людина, яка порушує закон, мусить за це відповідати? — Хто несе відповідальність за правопорушення дітей? — Згадайте, які бувають причини правопорушень. 2. Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми говорили про те, що однією з причин правопорушень є агресивність, знервованість. Тому треба вчитись знімати роздратованість, щоб поганий настрій не шкодив ані вам, ані тим, хто вас оточує. Ви, напевне, втомились під кінець уроку, вам важко слухати, ви можете порушити правила поведінки на уроці. А щоб цього не трапилось, нам допоможе розслабитись, зняти втому ось ця чарівна скринька (коробка, наприклад, з-під взуття, яскраво прикрашена, на дні — дзеркало). Ви в ній побачите найціннішу людину, яка живе на Землі. Але це буде вашим секретом. (Діти підходять по черзі до скриньки і заглядають у неї, бачать своє відображення.) 3. Читання пам'ятки «Правила поведінки у спільноті». (Читання з дошки або картки, надрукованої для кожного учня.) 1) Будь уважним до оточуючих. 2) Умій уважно слухати іншого — і дізнаєшся багато нового. 3) Умій поставити себе на місце іншого — і зможеш зрозуміти його вчинки. 4) Роби іншим те, чого бажаєш собі. 5) Пам'ятай, що кожна людина — велика цінність. IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Опрацювати статтю підручника (с. 54—55). 2. Підготувати малюнок: написати своє ім'я, красиво розфарбувати букви, а навколо імені намалювати свої улюблені предмети. | |
| |
Переглядів: 6798 | |
Розпорядок дня учнів і його вплив на здоров'я. Правильна організація роб... |
Правила поведінки у громадських місцях |
Передавання просторового явища способом загороджування в зображенні архітекту... |
Практична робота: обговорення поведінки відомих літературних героїв (або геро... |
Природа в місті (селі) та його околицях |
Всього коментарів: 0 | |