Урок 42. «Зима-красуня, Біла чарівниця! В ній стільки дива-дивного й краси!» Матеріал до уроку: А. Бабенко «Прийшла зима біловолоса...», Д. Чередниченко «Новий рік», В. Моруга «Нічка-новорічка»; І. Жиленко «Здійсниться все». Мета: формувати уявлення про характерні ознаки зими, вдосконалювати навички виразного читання поетичних творів, збагачувати словниковий запас учнів, учити відчувати естетичні почуття у дітей. Обладнання: ілюстрації із зображенням картин зими, картки для розширення поля читання, картки зі словами. ХІД УРОКУ I. Підготовка до вивчення нового матеріалу 1. Розповідь учителем казки. Відгадування загадки. — Послухайте казку, яку приніс ранковий вітерець. За синіми морями, за високими горами, в густому лісі на узліссі стоїть хатинка. А ліс цей незвичайний. У ньому і птахи, і звірі, і навіть дерева розмовляють. Ось і розповіли вони, що живе в цій хатинці старий, але дуже мудрий дідусь. Є в нього чарівна палиця. Стукне він нею об землю — й дива творяться: то сніг іде, то квіти розпускаються, то яблука достигають. А звати того дідуся Рік. Є у нього чотири доньки. Та такі гарні, що й очей не можна відірвати: добрі, швидкі, ласкаві, але між собою не схожі. Найменша вітає журавлів, пробуджує поля, небеса, струмки, заквітчує гаї, це — Весна. Добра і весела, завжди з квітами і ягодами — це щедре Літо. Золотокоса красуня, в золотому намисті, що без пензля і без барвів скрізь малює золотом листя, це — Осінь. Відгадайте загадку і скажіть, як звали найстаршу Рокову доньку. Чудо-сани прилетіли, Скакуни в тих санях білі. В санях тих сидить цариця — Білокоса, білолиця. Рукавом махає, Сріблом все вкриває. (Зима) — Які слова допомогли відгадати загадку? 2. Читання анаграм. — Які з поданих слів «зайві»? Чому? Iсечнь (січень) юлийт(лютий) еберзень (березень) другень(грудень) гісн (сніг) ти вік (квіти) розом(мороз) тімельаз (заметіль) 3. Гра «Доповни речення». — Багато ознак у красуні-зими! Світить, але не гріє... (сонечко). Падає білий, лапатий... (сніг). Водойми вкриті... (кригою). На деревах... (іній). Небо часто вкрите важкими сірими... (хмарами). 4. Складання деформованих речень. — Зима заморозила речення, вони розірвалися. Складіть і прочитайте їх. -біла зима чарівниця! красуня- -краси! стільки в дива-дивного-------------ній -й- (Зима-красуня, біла чарівниця! В ній стільки дива-дивного й краси!) II. Повідомлення теми й мети (На дошці — ілюстрації із зображеннями зимової природи.) — І справді зима — красуня. Скільки гарного навкруги. Блискучі бурульки, ажурні сніжинки! Чарівна казка зими приваблює, хвилює, бентежить. Обмерзлі дерева й кучугури перетворюються на чудернацькі скульптурні композиції. Вигадливі морозні малюнки вражають своєю витонченістю! Холодна зимова краса наче застигла у нерухомості. А скільки див може статися у тихі зимові вечори й ночі, скільки чарівних свят несе зима! Отже, діти, вирушаймо у світ зимової краси і зимових див. III. Опрацювання вірша А. Бобенка «Прийшла зима біловолоса» 1. Виразне читання вірша учителем. — Постарайтесь запам’ятати, де вже побувала зима біловолоса. 2. Словникова робота. Робота у парі за картками «Подолайте снігові словникові кучугури». сонце лі том дріма зимА сталаков дра світом оче рет сльо зою поне волі 3. Повторне читання вірша учнями (мовчки). — Що у вірші казкове, а що відбувається насправді? 4. Аналіз вірша й вибіркове читання. — Як автор змальовує поле, село, сонце, річку, небо? — Чому сонце не таке, як влітку? — Чому дерева не шумлять? — Прочитайте вирази, вжиті в переносному значенні. Що автор хотів передати кожним із них? — Як ви розумієте вираз «зачарувала все зима»? — Що з описаного у вірші можна побачити? Чи можна щось почути? (Ні, бо все заснуло, замовкло, не шелестить.) 5. Вправи на розвиток швидкості читання. Гра «Хто швидше?». Знайдіть у вірші, які прикметники використав поет для опису зими, снігу, полотна, неба, сонця, ковдри, очерету. — Знайти у вірші, які дії виконували зима, село, небо, сонце, річка, верболіз, тополі. 6.Читання строф вірша, придумування уявних малюнків. IV. Опрацювання вірша Л. Чередниченка «Новий рік» 1. Відгадування загадки. У міста і села Прийшла зима весела. Всі танцюють круг ялинки, Не звести розвагам лік. Незабаром яке свято? Відгадайте! ... (Новий рік). 2. Слухання вірша. Перевірка первинного сприймання. 3. Читання вірша мовчки. 4. Робота над змістом вірша. 5. Різновиди читання. 1) Читання «буксиром» (у парі з сусідом по парті). 2) Читання за особами. 6. Виразне читання вірша. V. Опрацювання вірша І. Жиленко «Нічка-новорічка» 1. Читання вірша «ланцюжком». 2. Аналіз змісту вірша. VI. Опрацювання вірша І. Жиленко «Здійсниться все» 1. Читання вірша вчителем. 2. Словникова робота. 3. Виразне читання вірша. VII. Підсумок уроку Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1678 | |
Л. Забашта «Берізонька», Л. Костенко «Перекинута шпаківня». І. Сенченко «Жаль... |
Школа ввічливості. Гостини |
Інформація. Як людина сприймає інформацію. Робота в графічному редакторі Pain... |
У школі детективів |
Для чого ми вивчаємо природознавство |
Всього коментарів: 0 | |