УРОК 21 Тема. Рослинний і геометричний орнамент. Практична робота «Гарний будинок»Мета: 1. Ознайомити з народним мистецтвом настінного розпису в Україні; формувати уявлення про ритм як спосіб організації фризової композиції. 2. Розвивати навички розпису й уміння правильно обирати елементи для декору, погоджувати декор із силуетом форми. 3. Виховувати естетичний смак. Обладнання: матеріали: фарби, білий папір, пензлі, альбом із шаблонами (с. 38—39); зоровий ряд: демонстраційна таблиця «Послідовність виконання візерунка "бігунець”», приклад візерунка «бігунець», зразки геометричного й рослинного орнаменту, побудовані за принципом повторення й чергування елементів, шаблони будинків. Хід уроку I. Організація класу II. Актуалізація опорних знань Фронтальне опитування. На минулому уроці ми говорили про ДУМ. — Назвіть, які види ДУМ ви знаєте. — Що називається орнаментом? — Для чого майстри ДУМ використовують у своїх роботах орнамент, візерунок? — Який прийом використовує художник для заповнення форми візерунком? — Які реальні форми, що найчастіше використовуються у візерунках, піддаються декоративній переробці? III. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя. Будь-який будинок, у першу чергу, пов’язаний з людиною: він придуманий людиною, побудований людиною та існує для людини. Казкові герої теж живуть у своїх будинках, і ми вирушимо у Квіткове місто, де живе Незнайко зі своїми друзями. IV. Оголошення теми уроку Сьогодні на уроці ми виготовимо казкове місто, прикрашене різноманітними візерунками. V. Вивчення нового матеріалу Слово вчителя. З давніх-давен люди прагнули прикрасити своє житло. В українських селах житлові будинки будували з глини, потім їх білили. Маючи прямокутну форму, вони нагадували чистий аркуш паперу, на якому будь-якій господині хотілося щонебудь зобразити. Чудові візерунки прикрашали стіни, кожний автор обирав свої елементи, кольори. Візерунок розташовувався в певних місцях: під карнизом даху, обрамляв вікна та двері. Таке розташування вимагало складання безперервного візерунка в смузі, що називається бігунцем. Основою цього візерунка є хвиляста лінія, головні та другорядні елементи розташовуються уздовж неї й повторюються в кожному бігунці як за формою, так і за кольором. (Таблиця «Послідовність виконання візерунка "бігунець”» або альбом із шаблонами, с. 38.) Розповсюдженими елементами були рослинні мотиви (квіти, листя, бутони, ягоди), які росли в певній місцевості. Однак орнамент можна скласти й із відомих вам геометричних фігур: квадратів, трикутників, кругів, овалів тощо. (Учитель демонструє зразки рослинних і геометричних орнаментів і разом із дітьми розбирає принцип їхньої побудови — повторення елемента або чергування. Далі учитель нагадує дітям зміст казки про Незнайка і його друзів.) У Квітковому місті живуть маленькі чоловічки: Знайко, який любить навчатися і тому багато знає, Сиропчик і Пончик, відомі всьому місту як ласунчики, Шпунтик — майстер на всі руки, Цвітик — поет, Тюбик — художник і красуня Синьоочка. Незнайко хотів усьому навчитися, але в нього не вистачало терпіння, адже щоб щось вийшло, потрібно багато попрацювати. Усі мешканці Квіткового міста живуть у своїх будиночках, але от лихо: Незнайко ніяк не може знайти будинок, у якому живе Тюбик (йому так хотілося навчитися малювати), він не знає, де живе музикант Гусля (Незнайко дуже хотів брати в нього уроки музики)... Давайте допоможемо нашим героям прикрасити свої будинки так, щоб у візерунках були присутні елементи занять їхніх мешканців. (Діти разом із учителем обирають елементи для візерунків, якими прикрашатимуть будинки героїв (ноти, ягідки, квіточки, колоски тощо), пояснюючи свій вибір.) VI. Практична робота Виконання композиції «Гарний будинок». Під час виконання роботи зверніть увагу на таке: 1) Намалюйте будинок великим, він може бути найвигадливішої форми. 2) Будинок можна скласти з декількох форм. 3) Прикрасьте будинок візерунком. 4) Подивіться на будинок свого героя й визначте, де краще розмістити візерунок «бігунець». Візерунок допоможе Незнайкові довідатися, хто ж власник будинку. VII. Завершення уроку Підбиття підсумків: складання панно «Квіткове місто» або демонстрація робіт з обов’язковою умовою — відгадати, кому який будинок належить. Завдання на наступний урок: принести фарби, пензлі, аркуш білого паперу. | |
| |
Переглядів: 3223 | |
Обладнання для роботи з глиною і пластиліном. Прийоми ліплення |
Узагальнюючий урок із теми «Рукотворна краса». Колективна робота «Сонячні кві... |
Узагальнюючий урок із теми «Пластика форм». Виготовлення подарунка до зимових... |
Передавання просторового явища способом загороджування в зображенні архітекту... |
А. Качан «Загадки», «Білі мухи налетіли». С. Жупани «Підкажи словечко». Г. Ма... |
Всього коментарів: 0 | |