Урок 41 Тема: Вступ до теми. Рідний край. А. Костецький «Батьківщина» (напам'ять). М. Чернявський «Рідний край». В. Сухомлинський «Дідова колиска»Мета: навчати учнів виразно читати віршовані і прозові твори; розвивати вміння аналізувати тексти; виділяти головну думку; вдосконалювати техніку читання; виховувати любов до Батьківщини, викликати у дітей почуття гордості за неї. Хід Уроку I. Організаційний момент II. Мовленнєва розминка 1 Робота над скоромовкою Щедрий дощик площу полоще. 2 Робота над чистомовкою Щу-щу-щу, щу-щу-щу! — ми пішли на площу. Ощ-ощ-ощ, ощ-ощ-ощ! — тут якраз почався дощ. Щу-щу-щу, щу-щу-щу! — всі сховались від дощу. Му-му-му, му-му-му! — повернулися додому. Ли-ли-ли, ли-ли-ли! — дуже раді ми були! 3 Гра «Блискавка» Щука — щука — щока — щука — щука. Щупав — щупав — щупав — щипав — щупав. Дощечка — донечка — дощечка — дощечка — дощечка. III. Повідомлення теми і мети уроку — Який розділ ми зараз вивчаємо? («Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини») — Згадайте, на які теми розподіляється цей розділ? Які ми вже опрацювали? («Рідна домівка, рідна сім’я — тут виростає доля моя», «Буду я природі другом») — Як називається тема, над якою почнемо працювати сьогодні? Прочитайте. («Що таке Батьківщина») — Спробуймо скласти асоціативний кущ. На дошці — плакат. Учні називають усе, що виникає у пам’яті, стосовно цієї теми. Спочатку висловлюються і фіксуються найстій-кіші асоціації, а потім — другорядні. Кущ асоціацій поступово «розростається» протягом усіх уроків з цієї теми. — Які синоніми є до слова Батьківщина? (Вітчизна, рідний край. ) — Як називається наша Батьківщина? — Назвіть її столицю, найбільші міста. — Діти, послухайте легенду. НАША ЗЕМЛЯ Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись на розподіл пізніше, землі їм уже не дісталося. От вони й пішли до Бога. А він у цей час молився, і люди не сміли йому щось сказати. Стали чекати. Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. — Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці. Тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю. Там усе є: річки, озера, ліси, степи. — Але пам’ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні — ворога. — Чому Бог не відмовив нашим предкам? — Яку землю він їм віддав? — Про що попередив? IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу 1 Опрацювання вірша Анатолія Костецького «Батьківщина» 1) Виразне читання вірша вчителем. — Яке перше речення за метою висловлювання? (Питальне) — А решта? (Розповідні. Відповіді на запитання) 2) Словникова робота. Читання «луною» за вчителем слів: Батьківщина, домівка, найщиріші, бджола, весняні, дотримане, чесне. 3) Читання вірша учнями. — Читайте, виділяючи голосом слово Батьківщина. — Які слова, поняття могли б ми додати до нашого асоціативного куща? 4) Гра «Актори». — Прочитайте вірш із захопленням. — Із чим автор порівнює Батьківщину? — Які слова — назви ознак уживає у вірші? Фізкультхвилинка 2 Опрацювання вірша Миколи Чернявського «Рідний край» 1) Читання вірша учнями мовчки. 2) Словникова робота. Святиня — найбільша цінність. — Як можна інакше назвати вірш? Доберіть синоніми. (Рідний край, Батьківщина, Вітчизна, Україна) — У яких словах вірша передається головна думка? 3)Ознайомлення з поняттям «акровірш». — Прочитайте перші букви кожного рядка згори вниз. Яке слово вийшло? — Вірші, у яких із перших букв кожного рядка можна утворити слово, називають акровірш, або акростих. — Послухайте вірша. ЩО ТАКЕ АКРОСТИХ? — Ти, Максимку, Щось притих? — Я читаю акростих! — Що ж воно ото За штука? — Запитав дідусь онука. — Перші літери рядків Зверху вниз я разом звів, Ось і вийшло слово з них, Це, дідусю, — акростих. М. Романченко — Кому Максимко пояснював, що таке акростих? Поясніть і ви. — Погляньте на дошку. Перед вами — акровірш. Прочитайте, про що він. Давно ця річка славна Народи три єднає І в Чорне море плине. Простори України Розкішно прикрашає, Очиці милує дитині. (Дніпро) М. Романченко — Що ви знаєте про цю річку? 3 Опрацювання оповідання Василя Сухомлинського «Дідова колиска» 1)Робота над заголовком. — Що таке колиска? Де ви її бачили? Опишіть, які колиски ви бачили? — Подивіться на малюнок. Такими були колиски дуже давно. їх плели з лози, або виготовляли з деревини. Прикріплювали до стелі мотузками. Для чого, як ви вважаєте? — Які пісні співала мама, гойдаючи своє немовля? — У таких колисках виколихували не одне покоління сім’ї. І тому їх берегли як сімейну реліквію. 2) Читання оповідання вчителем. — Чому оповідання має таку назву? — Хто знайшов колиску? Де? 3) Словникова робота. — Яке слово незрозуміле? Патріот — той, хто любить свою країну. — У якому слові два наголоси? — Чому батько довго дивився на колиску? — Чи знав автор свого дідуся? — А чи пам’ятав? — Хто йому розповідав про дідуся? — Що означає Батьківщина для автора? — Знайдіть речення, у яких є слово колиска. У яких значеннях уживається це слово у кожному з речень? 4) Гра «Земля — небо». 5) Порівняння вірша «Батьківщина» й оповідання «Дідова колиска». — Прочитайте останній абзац оповідання. Знайдіть у вірші рядки з подібним змістом. V. Підсумок уроку — Що нового дізналися на уроці? — Що найбільше запам’яталося? — Які слова додамо до нашого асоціативного куща? VI. Домашнє завдання Вивчити напам’ять вірш Анатолія Костецького | |
| |
Переглядів: 3054 | |
Весняні свята. Мамин день |
Як зимують птахи і звірі. Турбота людей про птахів, звірів узимку |
Інформація. Як людина сприймає інформацію. Робота в графічному редакторі Pain... |
Фантастичні герої, виліплені з пластиліну |
Підсумковий урок за І семестр |
Всього коментарів: 0 | |