Значення води у природі. Використання води людиною
Тема. Значення води у природі. Використання води людиною. Мета - навчальна: узагальнити отримані знання про значення й використання води для задоволення потреб людини, для життя на Землі, формувати вміння аналізувати природні явища; - розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до значення й використання води для задоволення потреб людини, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; формувати інтерес до вивчення природничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, висловлювати свою думку, робити висновки; - виховна: Розвивати дбайливе ставлення до водних багатств нашої планети. Тип уроку: комбінований. Обладнання: - Картки-тести, - Глобус, - Діаграма водних просторів на Землі, - Фотографія гейзера. Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання. Прийом «Світлофор» - Усі речовини добре розчиняються у воді. - За збільшення температури розчинність речовин збільшується, - Вода, цукор, пісок — добре розчиняються у воді, - Крейда, пісок у воді не розчиняються, - Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити. - Щоб швидше розчинити цукор, воду треба нагріти. - Природна питна вода блакитного кольору, кисла на смак. - Вода дуже добре стискується. - Та речовина, яка розчиняється у воді, називається розчинником. - Газоподібні речовини у воді не розчиняються. ІІ. Постановка мети уроку. Прийом «Дивуй» Значення води підкреслюють різними висловами: «Вода — еліксир життя». Не можна жити без води: Вона навкруг, вона в тобі. Озерах, річках, океанах. Дощу краплинах і в фонтанах. Вона в емоціях людини: В сльозах від радощів чи гніву. Й краса природи на Землі Не може жити без води. Чудова наша гідросфера. Існує все навколо неї: І людство, й фауна, і флора, І все, що є у нас навколо. А не було б її. Життя все зникло б на Землі. Сьогодні на уроці ми поговоримо про воду. Тема нашого заняття - " Значення води у природі. Використання води людиною". (Тему вчитель записує на дошці, а діти в зошитах). ІІІ. Пояснення нового матеріалу. 3.1. Роль води в житті людини, рослин і тварин. - Яку роль вода відіграє в житті людини? Навіщо і чому вона необхідна? Як людина використовує воду? (Умивається, п'є, готує їжу, миє посуд, підлогу, пере, купається, в опалювальних системах і т.п.). Кров людини складається на 98% з води, м'язи людини - на 70% з води і взагалі організм людини, мозок, тканини тіла більше, ніж наполовину, складаються з води. Нестача води для людини небезпечніша, ніж голодування: без їжі людина може прожити 30-50 днів, а без води - лише кілька днів. Людина за добу споживає від 3 до 6 літрів води (залежно від клімату). Вода необхідна і тваринам, і рослинам. Всі рослини "п'ють" воду і отримують необхідні речовини для росту і розвитку. Вода міститься в корені, листках, стовбурі, корі дерева. Наприклад, щоб виростити 1 кг картоплі, необхідно 300 л води. Без води рослини в'януть і можуть загинути. І тваринам для життя так само необхідна вода. Наприклад, вгодована собака без їжі може прожити 100 днів, а без води - менше 10 днів. - Який же висновок ми можемо зробити? Висновок: Вода потрібна для живлення і охолодження всім рослинам, тваринам, людям. Без води не буде життя. 3.2. Скільки води на планеті Земля? Як ви думаєте, чи можна воду назвати корисною копалиною? Доведіть? (Знаходиться під землею, на землі, використовується в господарстві). Вода - це рідка корисна копалина, мінерал. Перед вами глобус - модель Землі. На ньому такі ж умовні позначення, як і на карті. Згадайте, що позначає синій і блакитний кольори? (Воду). Зелений і коричневий? (Рівнини і гори). На глобусі - це материки або суша. Розкручую глобус навколо осі. Який колір переважає? (синій). Що з цього випливає? На Землі більшу частину займають водні простори (океани). На дошці плакат з діаграмою. Три чверті Земної кулі зайнято водою. 3.3. Дбайливе ставлення до води. Води на Землі багато, але ось чистої води стає все менше. Це не тому, що запаси води виснажуються. А чому? Над водою нависла загроза забруднення. Хто її забруднює? Заводи, фабрики, ГЕС споживають велику кількість води і одночасно забруднюють її різними продуктами відходів. Зі стічними (використаними) водами підприємств у ріки й озера потрапляють різні отруйні речовини. У воді гине життя, риби, рослини, тварини. Загниваючі води отруюють повітря, стають джерелом важких захворювань. Річка "хворіє", її води не можуть бути використані людиною. Воду треба берегти! Піклуючись про чистоту вод, ми піклуємося про своє здоров'я, красу навколишньої природи. У нашій країні прийнято низку законів, спрямованих на захист вод. За їх виконанням стежать органи державної влади, екологи. - А як ви, учні, можете подбати про чистоту водойм? (Не кидати банки, пляшки, інше сміття. Економно витрачати воду). Можна показати плакати, малюнки, що закликають економити воду. "Закривай міцніше кран, щоб не витік океан". "Економно воду лий, дорожити водою вмій". 3.4. Вода в природі. - Діти, де в природі ви зустрічали воду? (Річки, озера, моря, джерела, колодязі,калюжі, роса, дощ, туман, хмари, лід, сніг, град, іній). Вірно. Все це холодна вода в природі. А от цікаво, чи існує така гаряча вода в природі, щоб вона нагрівалася сама, без допомоги людини? (розповідь дітей про гейзери, фотографія гейзера). Гейзери - унікальне явище природи. 3.5. Три стани води. От ви сказали, що хмара (туман), роса, сніг - це вода. Але чим - то вона несхожа з росою, снігом, туманом. Чим несхожа? (Хмара, туман - це пар (вода у вигляді пари), роса - вода в рідкому вигляді, сніг - вода в твердому вигляді, кристали). Яке ж речовина вода: рідина, тверда чи пар? Висновок. Вода - особливий мінерал, так як вона одночасно може перебувати в трьох станах. На дошці і в зошитах малюється схема. ВОДА рідка тверда газоподібна - Наведіть приклади, де в домашніх умовах можна побачити воду у вигляді рідини (з крана), у вигляді пари (варимо їжу - пар), у твердому вигляді (у холодильнику)? - Цікаво, чи може вода перейти з рідкого стану в газоподібний? (Так). - За яких умов це відбудеться швидше? (Її треба нагріти). - А з рідкого у твердий? (Охолодити). - А навпаки з твердого в рідкий? (Треба нагріти, адже лід і сніг тануть в теплі). - А з твердого стану перейти в пар? (Так) Наведіть приклади. (Взимку сушить мама білизну на балконі. Воно відразу замерзає, т. Е. Рідка вода стає льодом, але все - таки воно висихає (майже), отже, тверда вода може переходити в пару.) - Чи може пар знову стати рідиною або перейти в твердий стан? (Так, якщо охолодити. Хмари, краплі у ванній на стелі, град). Висновок: Вода - чудовий мінерал. Він може бути відразу в трьох станах і переходити з одного в два інші. Іншої такої корисної копалини немає! 3.6.Використання води людиною. - Випереджальне завдання для учнів: -Людина та її господарська діяльність є головним джерелом забруднення води. Вода потрібна в побуті, для виробництва електроенергії, в промисловості та для сільського господарства, для розвитку водного транспорту, організації туризму й відпочинку людей, бо водойми — це зони відпочинку, мінеральні джерела мають лікувальне значення. Дефіцит прісної води може бути спричинений забрудненням водойм промисловими та побутовими відходами. Тому ухвалено закони про охорону вод, за цим стежить держава. Надмірне вирубування лісів, осушування боліт є причиною зменшення водності річок, що, у свою чергу, призводить до значних утрат прісної води. -Позитивне значення: а вода — важлива сировина для хімічної промисловості (одержання водню); - дуже багато води використовують у техніці для охолодження; - є розчинником (для приготування розчинів, для промивання різних речовин, одержання розчинів хімічних речовин); - потрібна для виробництва електроенергії, для зрошування полів, у побуті. -Негативне значення: - заливає посіви сільськогосподарських культур; - утворює яри, вимиває рослини; - заболочує ґрунти; - спричиняє стихійні лиха; - розмиває шляхи і змиває мости; - спричиняє корозії, псує гігроскопічні матеріали, ушкоджує дерев'яні будівлі; а занадто вологе повітря завдає шкоди здоров'ю людини. - Чи вся вода придатна для використання людиною? * Прийом «Дерево рішень» Завдання. На Землі є дуже багато води. Чому ж людство потерпає від її нестачі? Назвіть основні фактори, що роблять воду непридатною для використання, та шляхи вирішення цих проблем. - Розповідь учителя з елементами бесіди Для використання людиною придатна не будь-яка вода. Наприклад, морську воду не використовують для зрошення полів, бо в ній багато розчинених солей. Брудну прісну воду не можна вживати в їжу — у ній дуже багато хвороботворних мікробів. З тієї ж причини не можна давати брудну воду свійським тваринам. У забруднених водоймах гине безліч водних тварин і рослин. Отже, проблема раціонального використання й збереження водних ресурсів — першочергове завдання, яке стоїть перед суспільством. У водойми України щороку виливають приблизно 7,3 млн т забруднюючих речовин. Зберігати воду чистою — означає зберігати здоров'я, життя та красу довкілля. Статистика свідчить, що 80% хвороб є наслідком незадовільної питної води. ІV. Узагальнення знань. Прийом «Скарбничка» Завдання. Складіть максимально повний перелік функцій води. 1 група — у процесах живої природи (рослин, тварин). 2 група — у процесах неживої природи. 3 група — у життєдіяльності людини. V. Підсумок уроку. * Прийом «Роблю висновок» - Вода — необхідна умова існування всіх живих істот на Землі. - Вода — обов'язковий компонент живої клітини. Жоден з живих організмів не може обходитись без води. - Вода — це середовище життя для деяких організмів. VІ. Домашнє завдання. - Опрацювати тему уроку | |
| |
Переглядів: 26816 | |
Російська народна казка «Лисичка» |
Осінь щедра, осінь золотава. Урок позакласного читання |
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях. Правила ... |
Прикраси для ялинки |
Чим ми бачимо |
Всього коментарів: 0 | |