Водойми рідного краю. Охорона водойм

Тема: Водойми рідного краю. Охорона водойм

Мета: Виховувати любов до природи та дбайливе ставлення до водойм. Формувати в учнів поняття «водойми». З’ясувати значення водойм рідного краю у житті людини. Ознайомити з різноманітністю водойм рідного краю. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.

Обладнання: Презентація уроку на проекторі, індивідуальні картки.

Тип уроку: Засвоєння нових знань

Хід уроку

I. Організаційний момент. Техніка безпеки на уроці

Пролунав уже дзвінок

Час почати наш урок

Ми часу дарма не гаймо,

До природи вирушаймо.

II. Фенологічні спостереження

Вправа «Погода»

Сьогодні 12 лютого, вівторок. Надворі ясний зимовий день. Температура повітря – 5 градусів вище нуля. Опади у вигляді.

III. Актуалізація опорних знань

1. Діти,нам сьогодні пощастило. До нас завітає на уроксправжня чарівниця. Та вона з’явиться за умови, якщо ви розгадаєте ребус.

Так, діти, це звичайна вода – справжній дар природи. – У чому ж чари води?З давніх - давен люди мріяли про безсмертя. А мандрівники шукали еліксир життя.Та вони не здогадувались, що ним виявиться звичайна вода.Адже без води –життя на Землі неможливе: в’яне квітка, страждає звір, замовкає птиця. Усе живе потребує води. Кожна її краплина є дорогоцінним скарбом природи.

Наша чарівниця -вода володіє багатьма скарбами(багатствами).

-Чи хочете ви дізнатися, де вона переховує свої скарби?

А дізнатися про це вамдопоможе слідуюче завдання.

2. Знайдіть зайве слово.

Річка, гора, море, озеро, струмок, ставок, океан.

(річка)

- Доведіть свою думку. ( Всі слова пов’язані з водою, крім, слова – гора)

- Ось де переховує свої скарби наша чарівниця.

- Як можна одним словом об’єднати всі ці слова?

(водойми)

IV. Повідомлення теми і мети уроку

Вірно, діти. Саме такою є тема нашого уроку: «Водойми рідного краю. Охорона водойм.»

- Що ми називаємо рідним краєм,як ви думаєте?

- Учениця читає вірш

Рідний край, рідний край -

України квітуча перлина -

І черешня в саду,і калина в гаю,

Серед стиглого жита стежина!

Тут цілюща роса, тут колиска моя,

Тут маленьким я вчився ходити,

Тут казки на Різдво заглядають в вікно.

Хіба можна цей край не любити?!

Наша держава – Україна. Частина великої України – це наш рідний край. А називається він – Дніпропетровщина.

Що для вас значить – «рідний край»?

- Місце, де ми народилися.

- Місце, де ми проживаємо.

- Місце, де живуть батьки.

- Місце, де живуть друзі.

Карта України, де виділено Дніпропетровську область.

Учень читає вірш П. Воронька « Облітав журавель»

Облітав журавель

 Сто морів, сто земель.

Облітав, обходив,

Крила, ноги натрудив.

- Ми спитали журавля:

- Де найкращая земля?

Журавель відповідає:

- Краще рідної -не має!

- Чому так відповів журавель?

Учень читає вірш.

Для мене моє місто – справжній рай,

Хоч інколи його так і не назвеш

Дніпродзержинськ – чарівний край,

Ріднішого, напевно, не знайдеш.

-Які прислів’я про рідний край знаєте?

Кожному мила своя сторона.

Тільки в ріднім краї солов’ї співають.

Та земля мила, де мати народила.

V. Вивчення нового матеріалу

-В гості загадки прийшли

Вам завдання принесли.

Діти, загадки допоможуть вам дізнатися, в яких водоймах нашого краюзаховала скарби наша чарівниця вода.

1. Загадки

1) Синя стрічечка блищить

Щось тихенько гомонить,

І біжить собі, біжить

Не зупиниться й на мить.

( річка )

Через територію нашого краю протікає 217 річок. Річки – народне багатство. Люди завжди селилися поблизу річок. Брали воду, ловили рибу, возили вантажі. Біля річки чисте свіже повітря.

2) Стоїть корито,повне води налито.

(ставок, озеро)

3) Серед села стоїть бочка немала.

(ставок, озеро)

-Чим відрізняється озеро відставка?

Озеро – природна водойма, а ставок зробили люди. Багато ставків у нашому краї – майже в кожному населеному пункті. А от озер зовсім мало.Озера потребують захисту. Адже, якщо про них не дбати, то вони швидко можуть перетворитися на болото. А болото – ніколи не стане вже озером.

4) Не скляний він,не з металу,

А прислухайтесь – дзвенить,

Риє землю він розталу

І до річечки біжить.

(струмочок)

5) З – під землі біжить водичка,

Але це не озерце,

Не струмочок і не річка,

А ці люще …джерельце.

Джерело – місце, де виходить підземна вода на поверхню називають джерелом.

- Чи доводилось вам пити джерельну воду? Найчистіша і найсмачніша вода – джерельна.

Фізхвилинка

Напоїло джерельце трави, квіти,спраглу землю і натрапило на зернятко.Воно подякувало і…перетворилось на веселе деревце.Воно щасливе і хоче вам подарувати хвилинку відпочинку.

- Які ж водойми є в нашому краї?

- Які ще водойми вам відомі?

2. Прийом» Мозговий штурм»

- Яке значення водойм у житті людини?

(на партах у дітей аркуші з завданням)

Складіть речення – висновки.

Водойми – це сховища води.

Місце для відпочинку людей.

Служать перевезення вантажів.

Використовують в побуті та на виробництві.

Домівки для рослин і тварин.

3. Прийом»Мікрофон». Вправа «Очікування»

Що б ви хотіли дізнатися про водойми?

4.Продовження розповіді.

Окрасою нашого краю – є річка Дніпро. Вона – найбільша ріка не лише в нашому краї, а і в Україні.

- Хто із вас бував на Дніпрі? Розкажіть, що вам найбільше сподобалось.

-Чому люди люблять відпочивати біля водойми?

Українці здавна нарекли Дніпро Славутичем, або Славутою. – Як розумієте ці слова? Саме навколо Дніпра сформувались українці як народ.

Учень читає вірш Т.Г.Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий…»

Велична ріка. У Дніпра 1351 притока. Найбільші з них – Самара, Оріль.

5. Продовження розповіді – бесіди.

Надзвичайною красою приваблює до себе невеличка річка Кам’янка. Вона співає в окрузі своїми водоспадами. А їх там цілий каскад.Найцікавіший Шолоховський водоспад.

6. Блакитними перлинами, синіми очима Землі називають озера.

Озер в нашому краї небагато. Вони бувають різної форми: округлої,продовгуватої, у вигляді серпика. Вони бувають із прісною і солоною водою. Найбільшим - є озеро Солоний лиман,в ньому цілюща вода,яка допомагає позбутися багатьох недуг.

Вода завжди потрібна людям. Завдяки воді, яка приводить в рух турбіни на електростанціях в наших будинках є світло. В нашому місті ми також отримуємо електроенергію із електростанції на Дніпрі.

Продовження розповіді.

Водойми-це непросто вода. Це дім, у якому мешкають різні незвичайні істоти. Найбільш відомі, звичайно, риби.

- Чи любите ви порибалити?

Ми з вами відправляємось на риболовлю.

7. Гра «Риболовля»

(на партах у кожного - картки – криптограмиз назвами риб)

Їм потрібний дім, і вони потрібні йому.

- Який дім потрібний мешканцям водойм?

Тепер перевіримо, яких риб ви можете зустріти в річках нашого краю?

Останнім часом у Дніпрові води переселились «незвані» гості – мешканці інших краї Азії, Америки.

8. Розповідь про мешканців озер

9. Розповідь про водоплавних птиць.

Фізхвилинка

10. Вірш про криницю.

Хай кожному нині присниться,

Прозора, немовльодок,

Це слово співуче – криниця

Дзвінкої води льодок.

- Чи доводилось вам пити воду з криниці?

Криниця – то святе місце, з нього починається життя. Це місце завжди оберігають.

Криниця це народний символ України. Про неї складено багато пісень, загадок, прислів’їв.

Додоброї криниці стежка утоптана.

З глибокої криниці холодна вода.

Не брудни криниці, бо схочеш водиці.

- Ось одна із легенд про криницю.

(учитель розповідає легенду)

- Як же потрібно ставитись до криниці?А до інших водойм?

11. Гра «Так чи ні»

-Водойми потребують охорони.

-Чиста вода потрібна тільки людям.

-Водойма приховує небезпеку.

-Люди завдають великої шкоди водоймам і їх мешканцям.

12. Продовження розповіді.

Якщо люди будуть дбайливо ставитись до річок, озер, то ніколи не трапиться ось така ситуація.

На березі річки сидять троє рибалок.Засмикався поплавець у одного з них. Смикнув він вудку і виловив – старий черевик.

Засмикався поплавець у другого – і виловив він коробку з- під соку.

Третій рибалка виловив маленьку рибку і вирішив її відпустити. Але рибка заговорила людським голосом: « Не відпускай мене в річку! Краще кинь мене в акваріумз чистою водою! Силоньки більше немає жити в річці!»

- Чому рибка не схотіла повертатись до своєї домівки?

- Які засоби охорони водойм ви можете запропонувати?

- Якою ви бажаєте бачити річку?Чистою, прибраною,свіжою.

VI Підсумок уроку

- Яких правил треба дотримуватися, перебуваючи біля водойми?

МНР. Водоймитреба охороняти і берегти тому, що….

Охоронятиприроду – значить охороняти свою Батьківщину!

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (31.12.2013)
Переглядів: 17990 | Рейтинг: 3.8/5
Розмітка за зразком, клітинками та лінійкою
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 15
Світ за вікном. Побудова і записування речень, що передають, описують вид із ...
Елементи графічної грамоти. Виготовлення «Монгольської гри»
Мікрорайон школи. Практична робота: «Безпечні та не­безпечні місця на шкільно...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]