Урок 17 Тема. Сонце та його значення для життя на ЗемліМета: формувати в учнів уявлення про Сонце, про значення сонячного світла і тепла для рослин, тварин, людини; показати значення Сонця в житті тварин і рослин; розкрити значення сонячного світла і тепла в житті людини; учити спостерігати за висотою Сонця і встановлювати найпростіші зв'язки між висотою Сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу. ХІД УРОКУ I . Організаційний момент • Вправа «Погода» — Який сьогодні день? — Яке число і місяць? — Який стан неба? — Чи був вітер, коли ви йшли до школи? — А опади? II. Повідомлення теми і мети уроку • Робота над загадками • Вдень у небі гуляє, А ввечері на землю сідає. (Сонце) • Постійного місця не має, День і ніч бродить, Весь світ обходить. (Сонце) • Гарне, добре, на всіх дивиться, А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце) — Сьогодні я розповім вам про Сонце та його значення для життя на Землі. III. Вивчення нового матеріалу 1 Гра «Дари Сонця» На дошці — велике сонечко. Діти повинні назвати, що сонечко дарує землі, (наприклад: тепло, світло, енергію, життя, красу, можливість зростання). Усе назване дітьми записують на промінцях сонця. — Сонце — джерело життя на нашій планеті. Життя на Землі неможливе без енергії сонячних променів. 2 Розповідь учителя 1) Сонце і тварини. — М. Пришвин писав: «Усе прекрасне на Землі — від Сонця...». Для жителів планети Земля велике значення мають сонячне світло і тепло. Сонце зігріває й освітлює Землю. Завдяки цьому тварини бачать навколишній світ. — Чи всім тваринам потрібне сонячне освітлення? — А тим тваринам, у яких немає очей? — Чи всім тваринам потрібне сонячне тепло? — Сонячні промені допомагають виробляти в тілі тваринних організмів дуже корисні речовини — вітаміни. М. Зверев розповідає про прийняття борсучатами сонячних ванн: «Нора борсучат — біля невеликої полянки. Щойно прогріється земля, витягує борсучиха усіх своїх дитинчат на сонечко. Борсучата на галявинці деякий час вовтузяться і засинають, пригріті сонцем. Тільки потягне свіжий вітерець, починають незадоволено повискувати. Мати-борсучиха затягує всіх в нору. Вітер стихне, знову у борсучихи робота: борсучат по одному за комір витягувати на галявинку. Люблять сонячне тепло і комахи, і змії, і ящірки. Від нього вони стають рухливими, швидкими». Г. Скрябицький розповідає: «Ви йдете по лісовому узліссю або вздовж канави. Уважно оглядайте кожен великий камінь. Камені так нагрілися на яскравому сонці, що руці гаряче. Дивитеся: на камені лежить ящірка. Тіло розпластала, лапки широко розставила, очі замружила. Вона нещодавно опритомніла від зимівлі в земляній норці. Опритомніла і вибралася погрітися на сонечко. Зігріється ящірка, зробиться швидкою і рухливою, і візьметься за полювання. Бережіться, мухи, слизняки й інша дрібна живність!» 2) Сонце і рослини. — Сонячне світло і тепло потрібні не лише тваринам, але й рослинам. Вони ростуть, цвітуть, дають плоди і насіння в теплу погоду. Узимку рослини сплять. Спекотного літнього дня, коли Сонце нещадно палить, тварини можуть сховатися в тіні. А рослинам нікуди втекти і сховатися. Ось і покривають вони свої листочки товстим шаром воску або білими волосками. Віск і волоски захищають листя від опіків. Якщо тварини можуть жити без сонячного світла в печерах і під землею, то рослини жити без сонячного світла не можуть. Сонце допомагає рослині живитися. як саме? Послухайте про це казку. Живуть у листі рослин маленькі чарівники — хлорофілові зернятка. Вони такі малі, що розглянути їх можна тільки під мікроскопом. Колір їх яскраво-зелений. І листя рослин зелене через те, що хлорофілових зерняток у них багато. Рано-вранці, щойно Сонце протягне свої промені, прокидаються чарівники — хлорофілові зернятка. Відразу беруться до роботи. Корінцям наказують: «Корінці, корінці, беріть воду із землі». Стеблинці віддають команду: «Стеблинко, стеблинко, подавай воду від корінців до листочків». Листочку наказують: «Листочок, листочок, відкривай стоми, подавай нам повітря». (Стоми — це такі віконця в шкірці листа, в які входить і виходить повітря та пари води.) Потім зелені чарівники беруть сонячні проміннячка. Проміннячками змішують воду і вуглекислий газ, який узяли з повітря. І ось диво! З води і вуглекислого газу утворюється цукор та кисень. Цукром годуються і корінець, і стеблинка, і листочки, і плоди, і насіння. Вони їдять цукор і ростуть. Кисень, який усім потрібний для дихання, хлорофілові зернятка віддають у повітря. З повітрям їм теж розрахуватися потрібно. Увесь день зелені чарівники перемішують сонячними проміннячками воду і вуглекислий газ, годуючи рослини і вдосконалюючи повітря. Сонечко спати лягає, і хлорофіловим зерняткам настає час відпочити. Ми повинні їм подякувати за те, що вони повітря вдосконалюють і рослини годують. А ви подумайте, перш ніж зірвати або пошкодити лист рослини, скільки чарівних зерняток можете згубити! — Діти, вам сподобалася казка? — Навіщо рослинам сонячні промені? Висновок. У природі все починається з Сонця, що послало на вологу землю свої золоті теплі промені й пробудило до життя всі травички, билинки, кущики і дерева. Під цими ласкавим теплом і світлом на чистому повітрі вони виросли і дали їжу всім рослиноїдним тваринам. Ті, у свою чергу, дали їжу для дрібних хижаків, якими живляться великі за розмірами хижі звірі й птахи. 3) Сонце і людина. — Сьогодні ми багато говорили про те, що і рослинам, і тваринам потрібні сонячні світло і тепло. — Чи потрібні сонячні світло і тепло людині? — Навіщо? (Розповіді дітей.) — Згадайте казку К. Чуковського «Викрадене Сонце». — Що сталося на Землі без Сонця? — Чи можливе життя на Землі без їжі? — Що, окрім сонячного світла, тепла і ґрунту, потрібно рослинам для росту і розвитку? • Фізкультхвилинка IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів 1 Бесіда за малюнками На дошці — малюнки, на яких зображено Сонце у різні пори доби. — Що трапилося б, якби раптом зникло Сонце? — А що трапилося б із живою природою? — У яку пору доби Сонце гріє найтепліше? — Чому вранці та ввечері воно дає мало тепла? — Чи видно Сонце, коли небо затягнуте хмарами? — Чому хмарного дня прохолодніше? — Яка пора доби зображена на кожному з малюнків? Чому ви так уважаєте? — Як високо перебуває сонце над землею протягом дня? — Чому влітку вранці та ввечері прохолодніше, а в полудень — спекотно? 2 Гра «Хрестики-нулики» Уранці та ввечері Сонце стоїть низько над землею і дає мало тепла. Сонце завжди гріє однаково. Хмари затримують тепло сонячних променів. Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди. У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла. Сонце потрібно всьому живому. 3 Вікторина • Коли доба коротша — взимку чи улітку? • Якщо небо закрито хмарами, чи є за ними сонце? • Якщо небо закрито хмарами, чи світить воно? • Що дає Землі світло і тепло? • Коли сонце дужче гріє: опівдні, вранці чи ввечері? 4 Пояснення вислову: «Сонце світить, сонце сяє—вся природа воскресає» 5 Робота над загадками • В небі я труджуся, Знає мене кожен. Я на всіх дивлюся, На мене ж — не можна. • Всі його люблять, Всі на нього чекають, А хто подивиться — Кожен скривиться. • Гріє, гріє, припікає, Всіх у воду заганяє. (Сонце) Висновок. Життя на Землі без Сонця неможливе: якщо перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, адже вони не можуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде харчуватися. Усе живе замерзне від нестерпної холоднечі. — Проте, цього не станеться, тому що Сонце — зірка, яка випромінює у простір силу-силенну тепла і світла. На небі Сонце здається маленьким сліпуче-яскравим кружечком лише тому, що нас від Сонця відділяють 150 млн. км. Температура сонячної поверхні — 6000 градусів, а біля центру — 15 млн. градусів. Учені підрахували, що Сонце світитиме ще мільярди років. V. Підсумок уроку — Що таке Сонце? — Далеко чи близько воно від нас? — Що Сонце дає людині? — Кому, крім людей, ще потрібне Сонце? — Чи потрібне Сонце рослинам? — Що Сонце дає тваринам? — Чи однаково світить і гріє Сонце у різні частини доби? у різні пори року? — Які загадки про Сонце ви запам'ятали? Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 17552 | Коментарі: 1 | |
Твоя родина, рідня, рід. Свята моєї родини |
«Грамотний-видющий і на все тямущий» |
С. Жупанин «Грайте, грайте голосніше...». В. Гринько, А. Камінчук, Д. Чередни... |
Екскурсія «Безпечний маршрут "Дім — школа"» |
Способи згинання паперу |
Всього коментарів: 1 | |
0
1
Каріна
• 20:30, 24.11.2013 | |