Тема. Вода та її властивості. Демонстрація властивостей води
Мета: дати учням уявлення про основні властивості води (прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини), розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підход до пізнання властивостей води, виховувати любов до природи, бережливе ставлення до її багатств.
Тип уроку: інноваційний урок.
Міжпредметні зв’язки: читання, основи здоров’я.
Обладнання: проектор, мультимедійна презентація по темі «Вода та її властивості», обладнання для проведення дослідів, картки – ілюстрації для роботи в групах, ілюстрації.
Інновації: в формах та методах роботи.
Хід уроку
I. Організаційний момент. Актуалізація опорних знань
- Діти, до якого уроку ви приготувалися? Чи знадобляться нам знання уроків природознавства?
1) Вправа «Кореспондент – про погоду» . Інтерактивна вправа «Мікрофон».
II. Мотивація навчальної діяльності . Оголошення теми та мети уроку
- Діти, сьогодні до нас завітав незвичайний гість.
1) Інсценізація.(виходить дівчинка, одягнена в костюм Капітошки)
- Капітошка я весела, хоч не маю я оселі,
Та росла я на хмаринці,
Дощик я ношу в торбинці.
І сьогодні на урок
Я прийшла, звичайно, в строк.
Розкажу про чарівничку,
Мою родичку водичку.
Учитель:
- Хто це, діти, завітав до нас на урок? (Капітошка)
- Так. І прийшла вона з чарівною блакитною торбинкою.
Капітошка:
- А в торбинці тій краплинки.
Вони зовсім не прості,
Вони ніби чарівні.
Та води не мають,
Цікавинки зберігають.
Учитель:
- Діти, Капітошка дуже захотіла побувати на уроці природознавства в 1-А класі. І для вас приготувала загадку.
Капітошка:
- Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка й тверда –
Звичайно, підкажіть… (вода)
- Отже, тема нашого уроку «Вода та її властивості» (слайд)
- До якої природи належить вода? Чому?
- Для чого потрібні знання про воду? (Визначення мети разом з вчителем)
2) Технологія «Незакінчене речення»
- Отже, вода потрібна, щоб…
III. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.
1) Розповідь вчителя.
- Вода – найбільш поширена і найдивовижніша речовина на Землі. Вода є всюди: в океанах, морях, ріках, озерах, болотах, у грунті, у повітрі. З водою рослини отримують з грунту поживні речовини, сік, який міститься в рослинах – також вода.
Більша частина людського організму – теж вода. Вода є у всіх органах людини, навіть у кістках. Але найбільше її у крові. Без їжі людина може прожити до 40 днів, а от без води – не більше ніж 5. Вода постійно випаровується з людського організму через піт, з повітрям, яке ми видихаємо. Тому, щоб добре почуватися, людина повинна за добу вживати 1,5 – 2 літри води у складі їжі та різних напоїв.
- Діти, звідки ж береться вода?
- Роздивіться глобус, більша частина нашої планети вкрита водою. Це моря, океани, річки.
- Та чи вся вона придатна до вживання? В океанах і морях – солона вода, яку ми не можемо пити. І лише невелику частину води на планеті складає придатна до використання прісна вода.
2) Фізкультхвилинка «Угадай звуки природи»
- Діти, закрийте очі, спробуйте впізнати звуки природи та назвати їх.
3) Робота над прислів’ям.
- Діти, як ви розумієте прислів’я: «Вода – джерело життя на Землі»
Висновок: Де є вода, там є життя.
IV. Дослідницька діяльність.
(На столі ручка, зошит, склянка з водою.)
- Чим відрізняється вода від інших предметів? (Олівець ми можемо взяти в руки).
- Що станеться, якщо ви візьмете воду до рук? (Вона витікатиме.)
- Отже, вода рідка, текуча. (слайд)
- Чи можна воду покласти на стіл? Що станеться?
- Вода має форму? Наллємо воду в склянку. Якої форми вона набула? (Форму склянки).
- А якщо в чашку? (Форму чашки).
- Що таке вода? (Рідина)
Висновок: вода – рідина, не має своєї форми, а набуває форми посудини, у якій міститься. Рідина легко змінює свою форму, розтікається. (слайд)
- Які рідини вам відомі? (Вода, сік, кава, бензин) (слайд)
Дослід. На столі 2 склянки. В одну я наливаю воду, а в другу молоко. В обидві опускаю ложки.
- Що ви бачите? Що можете сказати про воду і молоко? (Молоко – біле, а вода – прозора.) Отже, якого кольору вода? (Прозора.)
- Погляньте на наші склянки з водою і молоком. Якого кольору рідина в склянках? (Молоко біле, а вода безбарвна)
Відкриваю пляшечку з одеколоном. Учні переконуються, що деякі рідини мають запах.
- Чи має запах вода? (Ні.)
- Чи має смак вода? (Не має.)
- Коли говорять, що вода «солодка» (Коли дуже хочеться пити).
- Підведемо підсумок.
Інтерактивна гра «Голосуємо ніжками»
Я буду читати висловлювання, якщо ви погоджуєтеся зі мною, голосуєте ніжками.
Вода безбарвна. Вода не має запаху. Вода білого кольору. Вода текуча. Воду можна покласти на стіл. Вода прозора. Вода солодка. Вода не має смаку.
V. Продовження
- Є у води важливий чинник – вона відома як розчинник.
1) Проведення дослідів (допомагають діти)
- Домішуємо у воду цукор. Що з ним сталося? (Розчинився). Отже, вода вміє розчиняти речовини. Але чи всі речовини розчиняє вода? (Кидаємо пісок, листочок рослини.) Отже, вода вміє розчиняти лише деякі речовини.
- Яку властивість води ви запам’ятали?
VI. Робота в парах
1 ряд – Якою буває вода на дотик? (холодна, гаряча, тепла, льодяна).
2 ряд – Чи можемо ми почути воду? Що вода робить, щоб ми її почули? (капає, шумить, дзюркоче.)
3 ряд – Чи вміє вода змінюватися, перетворюватися? Чи може вода бути твердою?
Фізкультхвилинка.
- Покажіть руками, як капає дощик, підсилюється, злива, вщухає, капає…
- Отже, діти, ви сказали, що вода може перетворюватися.
Вода 3 стани має.
В газоподібному літає:
Ось уяви – із самовара
Гаряча з свистом рветься пара,
Та тільки пару остуди –
Враз стане краплею води. (слайд)
В рідкому вже перетікає,
З високих гір мерщій тікає,
Збігає з пагорбів в долини
І до морів широких лине. (слайд)
Коли вода в твердому стані –
Це сніг і лід при замерзанні,
На полюсах Землі холодних
Лежать запаси снігу й льоду.
Від них також залежить дуже
Наш звичний клімат, юний друже.(слайд)
- Діти, хто запам’ятав, в якому стані буває вода? (рідкому, твердому, газоподібному)
- Де у вас, у кожнім домі, ховається вода у стані твердому?
VII. Узагальнення та закріплення знань.
1) Робота в групах.
- Капітошка приготувала завдання. В конвертах – малюнки. Відберіть малюнки, на яких зображена вода. В якому стані зображена вода?
2) Робота з підручником. Виконання завдань.
VIII. Підсумок уроку.
- Про що ми сьогодні говорили на уроці? (слайд)
- Пригадайте, які властивості має вода. В якому стані буває вода?
- Для чого на Землі необхідна вода? (Щоб існувало життя)
- З яких причин вода забруднюється? ( Аварії, люди.)
- Чим небезпечна забруднена вода?
- Що потрібно робити, щоб вода була чистою?
- Як ви, маленькі мешканці можете зберегти воду чистою?
- В народі говорять «Хліб – батько, вода – мати» . Чому?
Жива вода дає життя всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода, тоді земля у квіті.
- А як у себе вдома ви можете зберегти воду?
- Недаремно в народі говорять: «Закрий міцніше кран, щоб не витік океан»
- Діти, підніміть руки, хто вважає, що дуже добре працював на уроці і доклав багато зусиль, щоб отримати нові знання. Наша Капітошка роздасть вам за гарну роботу на уроці краплинки. Я дуже хочу, щоб, починаючи з оцієї краплинки ви берегли воду, нашу природу, нашу Землю і робили її щасливою і красивою.(слайд)
Джерело: noindex |