💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Розвиток мовлення та мовленнєвого апарату – запорука успішного навчання.
План
1. Вступне слово та виступ вчителя.
2. Групова робота з батьками.
- oб’єднання у групи.
- інструкція щодо роботи в групах.
- обговорення питань.
- спільна презентація роботи батьків у групах.
3. Поради щодо мовленнєвого розвитку дітей.

Хід зборів
1. Виступ вчителя.
Мова – невичерпне джерело розумового розвитку дитини, скарбниця всіх знань. К. Д. Ушинський образно назвав рідну мову народним педагогом, наставником і вихователем. Слово виховує, навчає і розвиває дитину. Під впливом мови вдосконалюються її відчуття і сприймання, збагачуються знання про навколишній світ.
Важлива роль у формуванні особистості дитини, зокрема в розвитку її мови, належить сім’ї. Адже перші слова, перші речення маля вимовляє в колі близьких людей – батька, матері, бабусі.
Однак дехто з батьків вважає, що дитина починає навчатися літературної мови лише в школі, і не звертає належної уваги на формування мови дітей у дошкільному віці. Навчання ж мови починається не тоді, коли дитині дають буквар, а з самого малку, коли вона починає вимовляти перші слова.
Отже, дорослі повинні прагнути до того, щоб забезпечити правильний мовний розвиток дитини, починаючи вже з перших місяців її життя.
Правильна мова допомагає дитині встановлювати контакти з іншими дітьми, вільно передавати свої думки й бажання, сприяє успішному навчанню в школі.
Дітей треба навчити правильно вимовляти звуки в словах і ставити наголос, користуватися відповідною інтонацією й правильно дихати під час мовлення.
Батьки не можуть залишатися байдужими до мовних вад своїх дітей. У колі сім’ї дорослі розуміють малюка з півслова, і він почуває себе спокійно. Але минають роки, розширюється мовне спілкування дитини, і ці вади стають на перешкоді швидкого встановлення контактів з однолітками, виникають ті чи інші ускладнення.
Мова – не лише найважливіше знаряддя спілкування людей, а й могутній засіб набуття знань. Цілком зрозуміло, що без розвиненої мови та серйозних порушень звуковимови діти не зможуть здобути міцних та ґрунтовних знань з основ наук, не зможуть гармонійно розвиватися. Від рівня мовного розвитку учнів залежить і успішність навчання молодших школярів. Наприклад, недосконалі навички читання призводять до того, що діти мало і неохоче читатимуть у наступних класах, позбавляючи себе одного із найважливіших джерел знань і збагачення словникового запасу. Обмеженість словникового запасу, зокрема слів абстрактного значення, і низька техніка читання перешкоджають дітям зрозуміти прочитане. Через низький розвиток мови учням важко давати логічно обґрунтовані відповіді на запитання, зв’язно та послідовно висловлювати свої думки, переказувати прочитане. Це негативно впливатиме й на інші сторони діяльності дітей, вона втрачатимуть інтерес до навчання. Адже з кожним кроком навчання у школі збільшується порція матеріалу, а тому учням важко зосередитися під час виконання завдання, в них уповільнюється темп роботи, низька мовна активність.
Відомо, що добре розвинене усне мовлення дитини – одна з найнеобхідніших умов оволодіння навичкою читання та письма. Адже письмове мовлення можливе тільки на основі розвиненого усного.
Пропоную розглянути таблицю росту словникового запасу дитини.
Вік дитини Кількість слів

1-й рік Від 2-3 до 15-20 слів

2-й рік Від 100 до 300 слів

3-й рік Від 300 до 1000- 1500 слів

4-й рік Від 1500 до 2000 слів

5-й рік Від 2500 до 3000 слів

6-й рік Від 3500 до 4200 слів

Мовлення – дуже складна психічна функція. Його нормальний розвиток можливий лише за умови сформованості мислення, уваги, пам’яті, сприймання, насамперед слухового та зорового, а також рухової сфери дитини. Будь-яке відхилення у розвитку названих процесів обов’язково позначається на стані мовлення дитини.
Порушення мовлення у першокласників мають здатність до патологічного закріплення, що призводить до різних стійких помилок як в усному мовленні, так і на письмі.
А, враховуючи, що мовленєвий розвиток дитини продовжується ще й під час шкільного навчання, тому такі помилки можуть спричинити різноманітні стійкі порушення у засвоєні шкільних знань, насамперед з предметів мовного циклу, а саме з читання, письма, рідної мови. Порушення мовлення значно ускладнюють засвоєння дитиною іноземних мов, що на даний час актуально.
(Аналіз стану розвитку мовлення у нашому класі).
Розвиток мовлення у молодших школярів багато залежить від розвитку мовного слуху. Для усвідомлення звука, як одиниці мовлення, учень має навчитися виділяти його із звукового комплексу (слова), знаходити – чути і впізнавати в інших звукових спілкуваннях, зіставляти звуки, вимовлені окремо та у словах, встановлювати звуковий склад, співвідношення між звуками і буквами у словах. Неодмінною передумовою успішного засвоєння залежностей між звуковою і графічною системами мови є звукобуквений аналіз слів. Основа звукобуквеного аналізу – це чітке усвідомлення двох знакових систем, що служить для зображення тієї самої мовної одиниці – слова. Перехід від однієї звукової системи (орфографічної) до іншої (фонематичної) вимагає від учнів певного ступеню абстракції.
За даними дослідження Ж. Піаже, мовлення дітей 6-8 років виявляється в таких його функціональних формах: повторення (дитина обмінюється думками з товаришами чи дорослими, будучи зацікавленою в тому, щоб її слухали і розуміли); критика; наказ; прохання й погрози; питання і відповіді. Їх співвідношення є одним з показників розвитку мовлення.
У молодшому шкільному віці активно розвивається мовлення і швидко росте пасивний словник – кількість слів, що розуміє дитина. Темп збагачення дитячого мовлення нерівномірний, в ньому є фази прискорення та уповільнення. Спостерігаючи також значні індивідуальні відмінності у темпі збагачення словника, так і в широті його використання. До 6 років мова стає засобом спілкування і мислення дитини, а також предметом свідомого вивчення, оскільки при підготовці до школи починається навчання читанню і письму. Як вважають психологи, мова для дитини стає рідною.
Те, що дитина засвоює граматичні форми слова і набуває значний активний словник, дозволяє їй перейти до контекстної мови. Зміст такої мови розкривається в самому контексті,який стає зрозумілим для інших. Щоб мовлення дитини успішно розвивалося, треба забезпечити цілеспрямовану мовленнєву діяльність в таких напрямках:
• Виділяти певні звукокомплекси (слова) з цілого мовного потоку, який діти постійно чують;
• Узагальнювати однорідні предмети (дії,ознаки, відношення) і називати їх тим самим певним словом;
• Здійснювати тонкий фонематичний аналіз кожного звукокомплекси, тобто розрізняти схожі сполучення звуків (фонеми) і слова, наприклад «та-то», «ба-ба», «хлопчик - м’ячик»
• Віднести виділене слово до певного об’єкта (ознаки, дії, зв’язку), тобто розуміти слова;
• Розуміти ціле речення, тобто групу слів, об’єднаних певними граматичними зв’язками; в реченні завжди передана закінчена думка;
• Засвоїти механізм вимови (артикуляції);
• Засвоїти вміння відбирати в кожному окремому випадку потрібні слова і, організовуючи їх у певні граматичні структурі, передавати свої думки в зрозумілих іншим людям реченнях.
Усі ці складні завдання дитина розв’язує не одночасно і не однаково успішно. Діти засвоюють мову двома шляхами: в повсякденному, природному спілкуванні з навколишнім дорослими і в процесі спеціально організованого педагогами й батьками навчання. Від змісту, характеру і методів такого природного і спеціального навчання залежить розвиток мовлення дитини в кожний період її життя.
Молодший шкільний вік характеризується значними якісними змінами, які відбуваються в розвитку пам’яті дитини. За даними дослідження П. Зінченка, А. Смірнова та інших, при цілеспрямованій роботі учителя у молодших школярів поступово змінюються способи запам’ятовування. Більшість першокласників просто повторюють кожне слова, яке необхідно запам’ятати. У 3 класі більшість дітей повторюють слова групами. Деяк із них групують слова за загальними ознаками. Окремі учні 4 класу при запам’ятовуванні використовують семантичну обробку матеріалу, логічні висновки для реконструювання подій. Здійснюють індивідуальний підхід, учитель може стимулювати окремих учнів створювати « розумовий образ», який відрізняється яскравістю та краще запам’ятовується. Можна навчити найбільш розвинених учнів 4 класу прийому відшукування інформації у пам’яті, створювати різноманітні сценарії для збереження запам’ятованого.
У молодшому шкільному віці значно підвищується здатність заучувати й відтворювати. Зростає продуктивність запам’ятовування навчального матеріалу. В учнів 2 класу запам’ятовування та конкретного матеріалу збільшується на 28 %, абстрактного – на 68 %, емоційного на 35 %. Обсяг запам’ятовування за однаковий проміжок часу однакового матеріалу з віком і навчанням молодших школярів теж зростає. Якщо прийняти обсяг запам’ятовування першокласника за 100 балів, то він виразиться в учня 2-3 класів 163 балами.
2. Групова робота з батьками.
Об’єднання батьків у групи відбувається відповідно до різнокольорових запрошеньна батьківські збори. Кожна група отримує завдання, написано на окремому аркуші паперу: дати відповіді на запитання.
Запитання
Група 1
o Від кого залежить успішний мовленнєвий розвиток вашої дитини?
o Опишіть коло спілкування дитини
Група 2
o Яку допомогу ви надаєте дітям у розвитку мовлення?
Група 3
o Як залежить мовленнєвий розвиток від взаємодії батьків і педагогів?

3. Поради батькам щодо мовленнєвого розвитку дітей.
 Не повторюйте за дитиною не правильної вимови звуків;
 Постійно стежте за правильністю мови дітей;
 Своєчасно виправляйте граматичні помилки;
 Не втручайтесь у дитячі розповіді, спочатку вислухайте дитину, а потім виправте помилку;
 Якщо ваша дитина не правильно вимовляє звуки, обов’язково зверніться до логопеда;
 Якомога більше розмовляйте з дитиною;
 Систематично проводьте ігри в слова «хто більше знає слів», «назви, який ... », «скажи, звідки… », «а якби…», «придумай слово»;
 Привчайте дітей до вживання слів відповідно до літературної норми;
 Заохочуйте словесну творчість дітей;
 Спонукайте їх до складання віршів, лічилок, будьте їм помічниками;
4. Вправи які допоможуть покращити мовлення
4.1. Вправи на дихання
«Повітряні кульки»
Набрати повітря через ніс видихнути ротом 3 рази.
Набрати повітря через ніс та на одному диханні порахувати від 1 до 10. 1 раз.
Набрати повітря через ніс та порахувати від 10 до 1 проговорюючи: 10 і, 9 і, 8 і, 7 і, 6 і, 5 і, 4 і, 3 і, 2 і, 1 і видихнути зайве повітря.
Вивчити віршик та промовити на одному видиху повітря.
4.2. Вправи для пальчиків.
Усі ми знаємо, що на кінчиках пальців знаходяться мовні центри. Тому наші бабусі гралися з нами в пальчикові ігри: «Вибери квасольку», «Посортуй ґудзики, камінчики». Сьогодні я пропоную цікаві віршики-ігри, що допомагають у розвитку мови.
«Пальчики вітаються»
«Помиємо руки»
Мию руки я водою, мию без води.
Нехай будуть мої руки чистими завжди.
А тепер я витираю рушником махровим,
Нехай будуть мої руки чисті та здорові.
(імітувати миття рук та витирання кожного пальчика при цьому намагатися чітко промовляти вірш)
«Яєчко у гніздечку»
Ми долоньки розітре і гніздечко з рук зівєм.
У гніздечко покладем яєчко
(кладемо у долоньку м’ячик-їжачок)
Яєчко, яєчко котись по гніздечку
Котися, котися дивись не розбийся.

5. Заключне слово.
Бажаю, щоб сьогоднішні батьківські збори стали вам корисними. Оскільки сьогодення вимагає бути успішними. А щоб бути успішним потрібно бути хорошим оратором. Дякую за увагу.
Категорія: Батьківські збори | Додав: galinakarnatovska (22.10.2017)
Переглядів: 2364 | Рейтинг: 0.0/0
«Мій рідний край, моя земля велика-превелика...». Встановлення меж речень. Ро...
Листяні та хвойні рослини
С. Жупанин «Грайте, грайте голосніше...». В. Гринько, А. Камінчук, Д. Чередни...
Д. Красицький «Тарас Шевченко». Т. Шевченко «Світає...», «Встала весна...», «...
Свято здоров'я (урок проводять два вчителі)
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]