Заняття 31 Тема: Узагальнення та систематизація вивченого за рікМета: систематизувати знання учнів про поняття й судження, набуті протягом року; вдосконалювати вміння розв’язувати задачі, застосовувати метод вилучення; розвивати увагу, вміння класифікувати та порівнювати предмети; виховувати самостійність мислення, позитивну мотивацію до навчання шляхом інтеграції логіки з математикою, мовою, малюванням. обладнання: індивідуальні аркуші із завданням, картки, конверти із запитаннями, ребуси, аркуші для ілюстрацій. Хід Заняття I. Організація класу до Заняття II. Актуалізація опорних знань учнів Бесіда — Протягом року ми вивчали курс «Логіка». Які розділи цього курсу ви вже знаєте? (Поняття. Судження) — Що таке поняття? (Думка, передана словом або словосполученням) — Які види понять ви вже знаєте? (Загальні, конкретні, одиничні, збірні, абстрактні) — Що називається судженням? (Думка, висловлена розповідним реченням) — Які бувають судження? (Правильні та хибні) III. Мотивація навчальної діяльності На дошці — 5 конвертів, які мають назви «Розумова розминка», «Знайди пару», «Країна Ребусодія», «Квадрат», «Творча майстерня». Вчитель пропонує учням відкрити конверти із завданнями. — Вам потрібен помічник, який допоможе впоратися з усіма завданнями на уроці. У цих конвертах — завдання. Кожен конверт має свою букву. Виконавши всі п’ять завдань, ви дізнаєтесь 5 букв. З них треба скласти слово. Це слово — ім’я вашого помічника. Впораєтесь? 1. розумова розминка • У гаражі 5 тракторів, а комбайнів — менше. Скільки може бути у гаражі комбайнів? Поясніть свою відповідь. (Може бути 4, 3, 2,1. За умовою ці числа менші від 5.) • Оля старша від Максима на 3 роки. На скільки старша буде Оля через 5 років? (На 3 роки) • Василько написав на папірці число 89 і наказав Сергійкові: не виконуючи жодних записів, зменшити це число на 21. Як це зробив Сергійко? (Перевернув папірець цифрами від себе.) • З множини слів метр, кілометр, кілограм, дециметр, сантиметр, міліметр вилучи зайве слово. Якою спільною назвою можна об’єднати слова, що залишилися? (Зайве — кілограм, всі інші — одиничні міри довжини.) — Молодці! Відкриваємо першу букву — В. 2. Знайди пару На дошці записані два стовпчики слів: ОГІРОК ПАРТА ЛИМОН ДЕРЕВ’ЯНА ЗЕЛЕНИЙ ВЕСЕЛИЙ КИСЛИЙ — Пригадаємо, що називається поняттям. (Поняття — це думка, виражена словом або словосполученням.) — Що допомагає нам уявити поняття? (Ознаки) — Ліворуч записані поняття, а праворуч — ознаки. Зачитайте поняття. Зачитайте ознаки. — Якого виду ці поняття? (Конкретні) — Спробуйте утворити пари «поняття — ознака». — Яка ознака зайва? Чому? (Веселий. Ця ознака властива живим предметам.) — Тепер відкриваємо другу букву — А. 3. Країна ребусодія На дошці вчитель вивішує ребуси. Учні їх відгадують і пояснюють. — Розшифруйте ці ребуси і назвіть вид кожного поняття. ‘ ЕНЬ — Що зображено на малюнку? (Траву) — На що вказує кома після малюнка? (Кома вказує на те, що слід забрати останню букву слова.) — Додайте -ень. Яке слово утворилося? (Травень) — До якого виду понять воно належить? (Абстрактне) 3 НИК — Яка цифра зображена на малюнку? (Цифра три) — Що означає зображений знак? (Цей знак означає кут) — Яке слово утворилося? (Трикутник) — До якого виду понять воно належить? (Абстрактне) ЧА ДА — Що написано на першій картці? (Да) — Де знаходиться картка зі складом ча? (За карткою зі складом да) — Яке слово утворилося? (Задача) — До якого виду понять воно належить? (Абстрактне) — Молодці! Третя буква — А. 4.Квадрат На набірній дошці вчитель виставляє літери. О Р К БАС Н Т І — Придумайте якнайбільше слів з цими буквами. — Зачитайте ваші слова, вказуючи, до якого виду понять вони належать. (Наприклад: рак — конкретне, сон — абстрактне, ніс — конкретне.) — Правильно! Наступна буква У. 5.Творча майстерня — Думку ми можемо висловлювати не тільки за допомогою понять, а й за допомогою суджень. Що ми називаємо судженнями? (Судження — це думка, висловлена розповідним реченням.) На дошці — 5 однакових малюнків. — Уявіть себе художником. До цієї фігури домалюйте, що забажаєте, але так, щоб вийшов реальний предмет. У вас є п’ять спроб. Цей предмет означає певне поняття. Складіть з цим поняттям правильне судження і перетворіть його на хибне. Діти виходять до дошки і домальовують елементи до кожного малюнка. Наприклад: Квітка Квітка — це рослина. Квітка — це не рослина. Гиря Під час вимірювання маси можна використовувати гирі. Під час вимірювання маси не можна використовувати гирі. — Так, остання буква У. Отже, які букви утворилися? (В, А, А, Г, У) IV. повідомлення теми й мети Заняття — Отже, яке слово у вас утворилося? (Увага) Саме увага допоможе вам правильно розв’язати логічні задачі, знайти закономірності, класифікувати предмети. Сьогодні ми будемо закріплювати знання, яких ви набули на уроках логіки. V. тренувальні вправи 1. Виконання завдання на індивідуальних картках — Чи існує зв’язок між поняттям і судженням? (Так. За допомогою понять — слів, які позначають назви предметів, — ми можемо утворити розповідне речення-судження.) Перше завдання — саме на закріплення вивченого про поняття і судження. Роздивіться малюнок. Чи можемо ми впевнено сказати, що зображено на малюнку? (Ні) — Домалюйте ці предмети так, щоб кожний з них відповідав дійсності. — Що ви домалювали? (Хвіст, ніжку, ручку) Які предмети ви утворили? (Рибку, стіл, чайник) — Виберіть кілька пар предметів-понять і складіть із ними судження. (Наприклад: Коти люблять їсти рибу. Заєць і кішка — тварини.) 2. розв’язування задачі на порівняння На індивідуальних картках пропонується друге завдання — задача. Вчитель читає задачу, а діти розв’язують її. У Сашка вдома машинок більше, ніж у Дмитрика. А у Дмитрика машинок більше, ніж у Василька. У кого з хлопчиків вдома машинок найбільше? У кого — найменше? Дітям легше буде дати правильну відповідь на запитання, якщо вони графічно проілюструють умову. С.Д. В. 3. Задача, яка розв’язується методом вилучення (за посібником «Логіка», С. 98, № 1) • Читання умови. — Діти, якого виду ця задача? (На метод вилучення) • Складання таблиці. — Скільки було юнаків? (4) — Які в них були прізвища? (Вороненко, Петренко, Соменко, Люба-ренко) — Якими професіями володіють? (Танцюрист,художник, співак, письменник) • Креслення таблиці. Танцюрист Художник Співак Письменник Вороненко Петренко Соменко Любаренко • Повторне читання умови, в процесі якого учні роблять певні вилучення. Вилучення перше. Якщо Вороненко та художник були в театрі, коли виступав співак, то Вороненко не може бути ні художником, ні співаком. У відповідному місці таблиці діти ставлять прочерк. Вилучення друге. Письменник і Петренко відвідали художника. Отже, Петренко ні художник, ні письменник. У відповідному місці таблиці діти ставлять прочерк. Вилучення третє. Письменник написав біографічну повість про свого друга Соменка та Вороненка. Отже, письменник — не Вороненко і не Соменко. У відповідному місці таблиці діти ставлять прочерк. — Отже, Вороненко — танцюрист, Петренко — співак, Соменко — художник, Любаренко — письменник. Таблиця має такий вигляд: Танцюрист Художник Співак Письменник Вороненко +- -- Петренко-+ -- Соменко -- +- Любаренко -- -+ 4.Завдання на розвиток уваги «Розсипані картки» У наступному завданні діти повинні домалювати елементи кожної картки так, щоб усі картки стали однаковими. — Хтось розсипав картки. Нам треба їх упорядкувати, домалювати елементи так, щоб усі картки були однаковими. Отже, перелічіть, у якій послідовності мають стояти всі фігури. (Трикутник, ромб, овал, круг, прямокутник) VI. Підсумок Заняття — Що ми сьогодні повторили про поняття та судження? — Що найбільше сподобалося, запам’яталося? — Що викликало труднощі? — Чи досягли ми мети? Діти роблять висновки. | |
| |
Переглядів: 1967 | |
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях |
Бджілка мала, та й та працює |
Уроки чемності |
У школі детективів |
Збагачення палітри колірних відтінків. Малюнок на тему «Чарівник Смарагдового... |
Всього коментарів: 0 | |