Тема. Хліб – усьому головаМета. Розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу. Довести до відома дітей, що хліб результат праці людей багатьох професій. Збагатити знання про народні звичаї, що пов’язані з ним. Виховувати повагу до праці хлібороба, прищеплювати дбайливе ставлення до хліба. Обладнання: паляниця на вишитому рушнику, вироби з тіста, колоски з пшениці, плакати з висловами про хліб, виставка книг, малюнки. ХІД ЗАНЯТТЯ І. Організація класу. ІІ. Повідомлення теми і мети заняття. - Сьогодні ми з вами поговоримо. Пор що піде наша розмова, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку. Хоч не солодкий, Та дуже смачний, Хоч сам маленький, Проте дорогий, Сядем обідати, - Він на столі. Люблять його І дорослі, й малі. (Хліб.) Сьогодні ми поведемо мову про те, без чого не можна уявити ні степової далі, ні світанку, ні рідного дому, ні самого життя. А про що саме, спробуйте дізнатися, відгадавши загадку. В народі кажуть: важка праця хліборобська, але люди раділи за свою працю. Ще з пелюшок дитину привчали любити і шанувати хліб. Замість сучасних сосок дітям-малюкам давали обгорнуту тканину м’якушку-смоктунця. Старі людиказали дітям: „Їжте на здоров’я та сил набирайтеся”. Прищеплювати любов до праці хлібороба. */*/*/*/ 1. Розповідь вчителя з елементами бесіди. - З давніх часів і до наших днів в усіх народів вважалося найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Почесне місце посідає хліб у звичаях і обрядах українців. Український народ над усе цінує хліб, сіль і честь. Хліб – достаток, сіль – гостинність і щирість, честь – то людська гордість. Будь-яке свято не обходиться без паляниці, хліб і сіллю зустрічають дорогих гостей, з хлібом проваджають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого (на здоров’я і достаток), виряджаючисина в далеку дорогу, мати загортала в рушник житній окраєць. В останню дорогу виряджають людей, теж з хлібом. Наше життя нерозривно пов’язане з хлібом. Він з нами в повсякденному житті; в горі і в радості. - Діти, ви коли-небудь нюхали, як пахне хліб? 2. Читання віршів про хліб. 1. Ви знєте, як пахне хліб? Диханням сівача, вогнем безсонних діб. Трудом і творчістю, людським потом гарячим Він пахне так, як пахнуть медом соти. 2. Він пахне степом, сонцем у жнива, Коли, мов князь, сповзе з лопати, Вже хліб печуть і дух життя багатий. Поволі завойовує права. 3. Ось він – хлібчик духовитий З хрустом кірочки смачний Ось він теплий, мов налитий Щедрим сонцем золотим. І на стіл у кожний дім Завітав, з’явився він. 3. Відстеження шляху хліба від зернини до столу. - Сьогодні ми пройдемо той шлях, яким проходить хліб з поля до столу. - З чого починається хліб? (Виходить учень із колосками) - Я виріс із зернятка, яке восени посіяли у землю. Взимку спочивав під пухким шаром снігу. Весною проріс маленьким росточком. Ріс, ріс, набирався сил і став прекрасним колоском. У жнива мене скосили, обмолотили і відвезли на елеватор, посушили. - У млені змололи і яперетворився на біле борошно. На хлібопекарні з мене спекли духмяний хліб. 4. Читання віршів учнів. 1. На весні посію Зерна в полі чистім, Хай над ними світить Сонце променисте. 2. Жито дозріває На горі за гаєм, Зерна обважніли На міцнім стеблі. Колоски схилились Це вони вклонились За тепло і соки Матері – землі. 3. На веселім вітрі Зашумить колосся, Стане долотою Урожайна осінь. 4. І зерно в комори Річкою поллється, А люди помелють – Борошном назветься. 5. На заводі пекар Хліб спече з любов’ю, Скаже: „Любі діти, Їжте на здоров’я”. 5. Виконання пісні „як діждемо літа та нажнемо жита”. 6. Розповідь про вирощування хліба в давнину. -У давнину хліб вирощували у тяжкій праці. Землю орали сохою (дерев’яний плуг) зерно висівали вручну. А коли зазеленіють хліба, то за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай. Жали також серпом, в’язали у снопи, снопи складали у копички. А перший вижатий сніп приносили додому, ставили на покутті. Молотили зерно ціпом, мололи на жорнах. У наш час роблять все машини. 7. Декламування віршів. 1. За 5-6 тисяч літ до нас Вже пахло в світі хлібом І перший древній хлібодар Ним снідав і обідав. 2. З тих незапам’ятних часів Хліб на столі – це свято. Скажіть, святіме щось за хліб Чи будемо ми мати. 3. Чого ж так часто хліб святий Кидаємо під ноги? Лежить він скривджений такий На всіх шляхах-дорогах. 4. Лежить, буває, під столом, Під партою, під килимом, Здобутий нелегким трудом, Политий щедро потом. 5. Чому ж кидаємо його Безжалісно, бездушно? А десь голодне дитинча Чекає хліб насущний. 6. А десь в молитві день і ніч Про хліб нужденні мріють І руки вмілих трударів Зерно у землю сіють. 7. Зростає колос золотий, Налитий сонцем й небом, Щоб ми вклонилися йому І багатіли хлібом. 8. І кожен день, і кожну мить Дай, Боже, Хліб насущний, Щоб ми могли у мирі жить, Щоб не були бездушні. 9. Хліб – усьому голова, Хліб – як сонце, кажуть, Хліб – це спокій, мир, життя, Хліб – це справжня радість. 10. Молись до хліба, не кидай, Хай хліб спасінням буде, Бо не черствіє хліб святий, Черствіють тільки люди. 8. Спогади про голодомор. _ Діти, хто з вас і вашої родини приймали участь в акції „Засвіти свічку”? 24 листопада відбулася всеукраїнська акція „Засвіти свічку”. Вона проводилася на знак вшанування пам’яті невинних жертв Голодомору. Великий голдод 1932-1933 років в Україні забрав життя від 7 до 10 млн. невинних людей. Це Були страшні часи в Україні, коли у людей не було чого їсти. Хліб людям тільки снився. Це був страшний рік, коли такі хлопчики і дівчатка, як ви не бачили хліба в очі. Вмирали від голоду малі й старі, вмирали сім’ями, вмирали селами. А радянська влада вивозила зерно за кордон. Про ті страшні часи пишуться книги, створюються кінофільми. І сьогодні давайте запалимо свічечку в пам’ять про тих, хто помер від голоду в той далекий 1933 рік. Підведіться, схилимо голови, пом’янемо тих, кого забрав із життя голод. 9. Складання правил поводження з хлібом. ПАМ’ЯТКА 1. Пам’ятаю, що хліб – святий. 2. Бережу хліб, не викидаю. 3. Пильную, що не падав додолу. 4. Як упаде хліб, підніму його, перепрошу, поцілую і з’їм. 5. Недоїденим хлібом пригощаю пташок. 6. Беру хліба стільки, скільки подужаю з’їсти. 7. Шаную працю людей, які виростили хліб.
10. Читання віршів про хліборобів. 1. Честь і слава хліборобам Хлібороби хліб нам роблять,- Знаєм ми про це усі. 2. Слава, слава хліборобам! Як їсте ви паляницю, Калачі смачні їсте,- Не забудьте уклониться Хліборобові за те! (Пісня.) 3. Хліб – багатство найцінніше, Гість жаданий в хаті, З тих часів, коли навчились Його виробляти. 4. Імен багато має хліб, Є гарні і незвичні – Рогалик, торт, батон, пиріг І паска й паляниці. 5. Ще – бакалійник і калач, Перепічка і Ніцца, І завиванець, і погач, Галушки, коржик і лаваш. 6. І колобок, і легуміна, І мандрик, і пампушки, Книші, лангоші, пиріжки, Хрусти, сухарики і пишки. 7. Пахучий хліб, духм’яний хліб, У будень і на свято Учіться, діти, весь свій вік Святий хліб шанувати. 8. Хлібе, святий наш , хлібе! Перед тобою голову схилю. Вустами прихилюсь до тебе І клятву вимовлю свою.
Клянусь тебе любити ніжно й щиро Клянусь навіки шанувать тебе! 11. Робота над загадками та прислів’ями 12. Виставка книжок про хліб. 13. Заключна частина. Вчитель. А на цьому слова:бувайте здорові! Бажаємо щастя, здоров’я на довгі літа!
Дай, Боже, здоров’я Вам і родині вашій Світлого хліба, мирного неба, чистої води.
Щоб ви завжди здорові були, І врожай був багатий. Щоб раділа кожна хата, Дай нам, Боже, у полі роду. У полі роду, у хаті згоду. Дай нам, Боже, широкі ниви. А на тих нивах рясні ячмені – Пером - перисті, зерном – зернисті. Дай у зерно зернистості, У колос колосистості. (Пісня „Поле, моє поле”.) | |
| |
Переглядів: 28131 | |
Підсумковий урок за рік. Як ми навчилися берегти своє здоров'я (тестуванн... |
Природні матеріали. Ескіз виробу. Природні матеріали. Виготовлення аплікації ... |
Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток просторової уяви. Комп’ютерна пі... |
Водойми України |
Запитання до природи. Чому підстрибує м'яч? |
Всього коментарів: 0 | |