ТЕМА 31. Червона калина — символ україниМета: познайомити учнів із символічним значенням калини в українській народній творчості та національних традиціях; розвивати пізнавальний інтерес до фольклору, обрядів, звичаїв Батьківщини; виховувати громадянсько-патріотичні почуття. Обладнання: гілочка калини у вазі; пейзажні картинки або слайди із зображенням куща калини в різні пори року; аудіоапаратура; папір та олівці. Попередня робота: учитель готує з дітьми невелику літературномузичну композицію (віршований матеріал, пісня) за темою. ХІД ЗАНЯТТЯ I. Організаційний момент Класовод. Діти! Сьогодні наше заняття розпочне урочиста й горда українська пісня. Звучить фрагмент аудіозапису народної пісні «Ой у лузі червона калина». Ой у лузі червона калина похилилася. Чогось наша славна Україна зажурилася. А ми тую червону калину підіймемо. А ми нашу славну Україну розвеселимо! II. Розкриття теми заняття Класовод. Наша Україна — край мальовничий. Дивовижна природа рідного краю знайшла відображення в народних обрядах, традиціях, у нашій історії і творчості. Так, синій вічнозелений барвінок вважають символом життя, плакучу вербу — символом тяжкої жіночої долі, соняшник відображує тепло й сонце. Але, мабуть, немає в нашому краї рослини, яку шанували б більше за пишну, червону калину. III. Повідомлення теми й мети Класовод. Тема нашого заняття — «Червона калина — символ України». Сьогодні я розкажу вам про те, як калина пов’язана з традиціями нашого народу, про те, що вона уособлює в народних повір’ях, переказах, загадках, прислів’ях. Ми згадаємо вірші та пісні, присвячені калині. Наша мета — дізнатися про символічне значення калини для українського народу. Адже кожному, хто любить свою Батьківщину, варто цікавитися й пишатися його звичаями, робити все, щоб вони зберігалися, як дорогоцінний скарб, і переходили від покоління до покоління. IV. Подання нових знань Бесіда «Символічне значення калини» Класовод. Калина... У будь-яку пору року цей кущ дивує нас: влітку — пишною кучерявою зеленню, восени — барвистим листям та намистечком ягід; взимку вони на фоні снігу червоніють, мов кров, приваблюючи пернатих гостей — птахів, які ніколи не знехтують поживитися смачними калиновими плодами. А зараз, у пору пізньої весни, квітучий кущ калини нагадує нам юну наречену, вбрану в найніжніші білі шати... В українському народі калину шанували з прадавніх часів. Калина для наших пращурів уособлювала рідний край, рідну домівку. Калинові грона вишивали на рушниках, сорочках, скатертинах. Коли козак вирушав у дорогу, мати неодмінно напувала його калиновим чаєм та давала із собою хліб з калиною. Раніше не було в селах такої хати, біля якої не росла б пишна калина. Навесні дівчата прикрашали коси калиновими квітами. А коли достигали калинові ягоди, їх вішали попід стріхою. Весільний коровай теж не обходився без калини: калинове гроно мало лежати на короваї як символ вірності й кохання. Калину дбайливо охороняли. Наруга над нею вкривала людину ганьбою. І це зрозуміло: адже калина уособлювала саме життя. Іноді калину вважали символом крові, вогню, сонця. Здавна вважалося, що вона пов’язує світ мертвих зі світом живих. Отже, про калину можна говорити і як про символ єднання народу: живих із тими, що відійшли в потойбіччя, і тими, котрі ще чекають на своє народження. Червону калину шанували й за її цілющі властивості. Дотепер ця рослина популярна в народній медицині як лікарська, що здатна зцілювати від багатьох застудних хвороб, регулювати тиск, очищати кров. Запитання і завдання до учнів • Яке враження справляє на вас калина? • Які слова-ознаки ви можете дібрати до слова «калина»? Яка калина? • У яку пору року калина подобається вам найбільше? Чому? • Які українські народні традиції пов’язані з калиною? Розкажіть про них. • Доведіть, що калина не тільки красива, але й корисна. • Заверште речення: «Калина — це символ...» Педагог заохочує активність та ініціативу учнів. Класовод. Пишній калині присвятили свої вірші багато видатних українських поетів. Сьогодні деякі з них продекламують наші учні. Літературно-музична композиція «Нема України без диво-калини» 1-й учень Зацвіла в долині червона калина, Ніби засміялась дівчина-дитина. Любо-любо стало, пташечка зраділа І защебетала. 2-й учень Сонце гріє, вітер віє З поля на долину, Над водою гне з вербою Червону калину. Тече вода під явора Яром на долину, Пишається над водою Червона калина. 3-й учень Колишися, калинонько, колишися, Зеленими листочками розпишися. Сонця променем красу свою розмалюй, З дужим вітром буйнесеньким потанцюй. А ще срібною росою вмийся чисто, Надінь свої ягідочки, як намисто. 4-й учень Говорила мати: — Не забудься, сину: Як збудуєш хату, Посади калину. 5-й учень Білий цвіт калини — Радість України. А вогнисті грона — Наша кров червона. 6-й учень Зацвітай, молода калино, Серед тихого повесніння. Чиста хвиля до тебе плине, Омиває твоє коріння. 7-й учень Неподоланому народу, Солов’їній моїй Україні Над камінням, над синії води, Ти про щастя шуми, калино! Класовод. Про калину складено чимало українських пісень — веселих, ліричних, душевних. Звучить фонограма мелодії пісні «На калині мене мати колихала» (слова А. М’ястківського, М. Сингаївського; музика В. Вер-менича). Учні співають разом з педагогом. На калині мене мати колихала, Щастя й долі в чистім полі виглядала. Ой, калинонько червона, не хилися, Від землі ти сили й соку наберися. Ті літа давно минули, одлунали, Як мене високе гілля колихало. Знов калина коло млина розквітає, Вона іншого дитятка забавляє. (Останні два рядки кожного куплету повторюються двічі.) Робота з фольклорним матеріалом Класовод пропонує дітям послухати текст народної легенди про калину. Калинове гроно У давні часи калина не скрізь росла-родила. Довго доводилось людям шукати калинові грона лісами й полями, горами й долами, болотами та ярами. Навіть на кам’яних скелях шукали, та рідко хто знаходив. А кому щастило зірвати дозрілі ягоди, той ніс їх у свою домівку, і вже тоді в тій хаті завжди був спокій, радість, достаток і талан усій родині. Потім калина розповсюдилась по всій Україні, перестала бути дивом, і її грона майже втратили свою дивовижну дію, хоч люди все одно любили калину і за красу, і за цілющі властивості. Лише на Довбушевій скелі, у неприступних місцях, збереглася чудодійна калина. Одного разу ішов вівчар з отарою попри високу і стрімку скелю Довбуша. Задивився на її вершину, а звідти червоним блиском сонячного променю вдарило юнакові в очі. Приклав руку до чола, прикриваючи дашком долоні очі, помітив — зі скелі звисають налиті соком грона червоної калини. Чув хлопець від старих людей: хто знайде калинові грона на скелі Довбушевій, той горя не знатиме, а щастя матиме на все життя. Забувши про все на світі з тих радощів, кинув він хазяйські вівці й пішов добувати грона. Та ледь дійшов до половини скелі, як зірвалася брила разом із ним. Загула-загриміла донизу. Вівчар знепритомнів. А коли прийшов до пам’яті, вже нічого не міг бачити, окрім темної ночі... Осліп бідолашний. Отаке-то. Не кожному ті грона даються до рук. Запитання і завдання до тексту • Про які часи розповідає нам легенда? • Чому за легендою раніше було не так просто знайти калину? • Навіщо люди намагалися знайти калинові ягоди? • Розкажіть, який випадок трапився з вівчарем. • Чому, на вашу думку, калина не дозволила хлопцеві зірвати свої ягоди? • Яке враження справила на вас ця легенда? Класовод. А ще про калину є чимало загадок, прислів’їв та приказок. Наприклад: У вінку зеленолистім, У червоному намисті Видивляється у воду На свою хорошу вроду. • Гарна дівчина — як у лузі калина. • Саджай біля хати калину — матимеш долю щасливу. • Милуйся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте. • Без верби й калини нема України. Класовод. Про які почуття, пов’язані з калиною, говорить нам народна мудрість? А що відчуваєте ви, про що думаєте, дивлячись на калину чи її зображення? (Заслуховують відповіді та пояснення всіх бажаючих учнів.) V. Підсумки заняття Класовод. Ось така вона — калина: символічна й прекрасна, мила й дорога серцю кожного українця, оспівана в народних піснях і легендах, шанована нашими звичаями й традиціями. Радує нас вона в будь-яку пору, коли росте кучерявим кущем біля річки чи в лузі; коли її червонясті ягідки прикрашають коровай чи вишиванку... Шануйте ж ви калину, як шанували її наші пращури, бережіть її, саджайте, плекайте і вживайте калинові плоди, щоб бути здоровими та міцними! VI. Рефлексія Учням пропонується намалювати калину, спираючись на попередньо опрацьований матеріал і власні враження. Діти можуть зобразити калину на свій розсуд (у природному середовищі, її гілочку, калинові грона на таці, короваї тощо). Першокласники можуть виконувати роботу під тихе звучання народних пісень, у текстах яких згадується калина («Ой є в лісі калина», «Ой там у лісі калина», «Чи я в лузі не калина була» тощо). По завершенні малюнку бажаючі діти можуть представити свої роботи, прокоментувавши їх зміст. Учні з педагогом влаштовують виставку малюнків «Червона калина — радість України». | |
| |
Переглядів: 13417 | |
Розкроювання тканини. Виготовлення серветки з бахромою |
Декларація прав дитини. Основний Закон держави. Обов'язки батьків та діте... |
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint |
Істинні та хибні висловлення. Закріплення навичок роботи з мишею. Розвиток пр... |
Інформаційні процеси. Робота в графічному редакторі Paint. В гостях у Ганнусі |
Всього коментарів: 0 | |