Рідна природа взимку: сюрпризи і клопоти

ТЕМА 15. Рідна природа взимку: сюрпризи і клопоти

Мета: розвивати уявлення дітей про екологічний стан живої природи взимку; виховувати екологічну свідомість, формувати чуйне ставлення до флори й фауни рідного краю.

Обладнання: ілюстративний матеріал за темою заняття; картки із зображеннями дерев, птахів, звірів узимку.

Попередня робота: першокласники беруть участь у загальношкільній акції «Замість ялинки — букет» та виготовляють годівниці для пташок.

ХІД ЗАНЯТТЯ

 I. Організаційний момент

 Класовод. Діти! Веселий дзвоник покликав вас за парти.

І ось ви знову зібралися в нашому затишному класі.

II. Розкриття теми заняття

Класовод. Справді, у нашому класі хороше: затишно й тепло. А от надворі зараз зовсім не так. А як там? (Холодно, морозяно.) Чому? (Тому що зараз зима.) Правильно. Білосніжна зима — пора не проста. Коли вона приходить до нашого краю, то змушує жити і людей, і всю природу за своїми правилами. А ще зима спонукає нас до особливих клопотів і справ, яких ніхто б не знав, якби не ця пора року.

III. Повідомлення теми й мети

Учитель пропонує дітям зачитати з дошки вголос тему заняття. Першокласники виконують завдання.

Класовод. Отже, сьогодні ми поговоримо про стан рідної природи взимку, про тих, хто потерпає в цю пору, та про те, як ми можемо і повинні стати в пригоді всім тим, хто потребує нашої допомоги цієї суворої, морозяної пори.

IV. Подання нових знань

Бесіда «Зима — найхолодніша пора року»

Класовод. Діти, хто скаже, який місяць починає зиму? (Грудень.) Так. За якими ознаками ми помічаємо прихід зими? (Стає холодно, морозяно, землю вкриває снігом.) А зараз зима в самому розпалі. І вся природа скоряється тим законам, які їй диктує зима. Дерева ніби сплять міцним сном, вкриті сніговими шапками. Товстий та щільний сніговий покрив — це для всіх рослин дуже добре. Він не дає можливості корінню дерев, кущів та ніжній озимині вимерзнути, загинути від холоду. Таким чином, сніг гріє рослини, немов ковдра. А от снігові «шапки» на гілках можуть і зашкодити деревам, особливо якщо вони надто важкі. Як ви думаєте, чому? (Гілки можуть зламатися під вагою снігу.) Що слід зробити, щоб такого не трапилося, наприклад, із садовими, фруктовими деревами? (Треба струсити з них сніг.)

Звичайно, зима не застає нашу природу зненацька. Світ рослин і тварин готується до неї. Розкажіть, що роблять дерева та кущі напередодні зими. (Скидають листя, припиняють сокорух.) Правильно. Скажіть, а що буває взимку із хвойними деревцями? Чи всі з них залишаються рости в лісі? (Ні, багато ялинок і сосен зрубають до новорічних свят.) Що роблять із цими

деревцями по закінченні новорічних свят? (Викидають на смітник.) Чи шкода вам цих хвойних дерев? (Так.) Справді, зрубати ялинку — діло нехитре. А для того щоб деревце виросло — нехай і маленьке, — потрібні роки. Як ви думаєте, що можна зробити, щоб зберегти життя ялинок і сосен? (Купити до свята штучну ялинку в магазині або поставити букет із хвойних гілочок.) У нашій школі нещодавно проходила акція «Замість ялинки — букет». Розкажіть, як наш клас брав у ній участь. (Розповідають 2-3 учні.)

Не баряться стрічати зиму і звірі з птахами. Наведіть приклади підготовки тварин до зимівлі. (Ведмідь та їжачок впадають у сплячку, заєць міняє хутро на біле, білочка робить запаси.) Перед приходом зими в наших краях вже не побачиш жодної перелітної пташини. Чому? (Тому що всі перелітні птахи відлетіли у вирій, у теплі краї.) Які пташки залишаються з нами цієї пори? (Діти наводять приклади зимуючих птахів.) Так, зимуючі птахи здатні пережити період від грудня до лютого, витримати всі випробування, які готує для них зима. Розкажіть, від чого потерпають пташки взимку. (Від холодів і нестачі корму.) Що особливо загрожує життю птахів узимку? (Голод.) Чи можемо ми допомогти птахам? (Потрібно підгодувати їх, влаштувавши годівнички.)

Розкажіть, які годівниці ви зробили для зимуючих пташок у школі. Хто з вас виготовив подібні годівнички і в себе вдома? Який корм ми кладемо до пташиних «їдалень»? Яких птахів ви бачили біля годівниць? (Учні відповідають.)

Зимова погода буває небезпечною і для людей: снігопади й віхоли замітають дороги, під час ожеледі можна впасти та отримати травму. Як у містах і селах нашого краю попереджають ці негаразди? (Чистять дороги, посипають слизькі тротуари піском, сіллю.)

Класовод пропонує дітям відгадати загадки за темою заняття.

Загадки «Зимова природа»

Він узимку білий,

Хоч був сірим літом,

На сніжечку світлім Зовсім непомітний.

 По лісах і долу Вибриком гасає,

 На деревах кору Смачно обгризає.

 (Зайчик.)

Зима не бентежить його анітрохи,

Проспить холоди він

 в затишнім барлогу,

Так зручно всю зиму

 міцненько проспати,

Ще й лапу при цьому кошлату смоктати! Солодким медком та малиною снить Неквапливий велетень лісу... (ведмідь).

Влітку — в шубі зеленавій,

Шелесткій та кучерявій,

А зима лиш наступає —

Білу шапку одягає.

 (Листяне дерево.)

Її, що в хвойнім лісі бачити ти звик,

Струнку, зелену, гарну та колючу,

Ти, друже, не рубай під Новий рік —

Придбай у магазині краще штучну!

(Ялинка.)

Ця їдальня дивна, правда,

Бо на дереві висить,

Відвідувач сюди пернатий Підживитися летить.

(Пташина годівниця.)

 Логічна гра «Поміркуй та поясни!»

Учитель спонукає першокласників продовжити й завершити тематичні речення за тематикою екології.

Якщо на поля, засіяні озиминою, випав глибокий сніг, то ... (озимина не вимерзне, весною буде вдосталь вологи, тож буде гарний урожай).

Якщо ми будемо підгодовувати зимуючих пташок у холодну пору року, то ... (допоможемо цим птахам врятуватися від голоду й вижити взимку).

Якщо ми придбаємо штучну ялинку до Нового року, то ... (збережемо багато дерев у наших лісах).

Якщо на гілках дерева утворилися важкі снігові шапки, то ... (цей сніг краще обережно струсити, щоб гілки не зламалися).

Якщо зима малосніжна, а морози сильні, то дерева ... (можуть постраждати, бо мороз призведе до загибелі їхнього коріння).

 Рольова гра-фантазія «Зимові прохання»

Педагог дає кільком бажаючим школярам наочний матеріал — картки із зображеннями дерев, тварин, птахів узимку. Діти обирають по картці. Школярам пропонується уявити себе твариною або рослиною, зображеною на малюнку, і звернутися до людей зі своїм проханням від імені відповідної істоти.

Наприклад:

— Я синичка. Я прошу вас: підгодуйте мене взимку! Адже мені дуже голодно. Повісьте для мене на деревце шматочок несолоного сальця, я буду дуже вам вдячна!

— Я ялинка і звертаюся до всіх із проханням: не рубайте мене, залиште рости в рідному лісі! Я буду рости й очищати повітря, дарувати всім хвойний аромат.

— Я, ведмедик, прошу всіх: якщо знайдете мій барліг, не турбуйте мене, не будіть! Бо мені буде дуже важко заснути знову. А взимку мені нічого їсти в лісі, я можу загинути від голоду.

— Я горобчик. Насипте мені трохи зерняток або кришок хлібця. Мені взимку хочеться їстоньки, допоможіть мені!

— А я, зайчик, буду дуже радий, якщо ви принесете мені сінця, бо взимку на одній корі та гілочках не дуже ситно. Тому мені часто хочеться погризти хазяйські плодові деревця, від чого вони гинуть. Принесіть мені поїсти, і я не стану ласувати корою яблуньок, грушок і слив.

Фізкультхвилинка

Педагог читає віршовані рядки, а діти виконують відповідні ігрової рухи.

Зима білосніжна до нас завітала,

(Плавні кроки на місці.)

 Заслала весь світ сніговим покривалом.

(Учні присідають, повільно розводячи руки в сторони.)

 Під ним, наче теплою ковдрою вкриті,

(Водять долонями над землею.)

 Зігрілись росточки пшениці та жита.

(іОхоплюють себе руками за плечі.)

 Давно заховались, поснули комахи —

(Схиляють голову на долоні.)

 І от голодують зимуючі птахи.

(Підводяться і змахують руками, як птахи — крилами.)

 Та ми влаштували пташкам годівниці

(Простягають руки вперед.)

 Й насипали крихт та зерняток пшениці.

(Імітаційні рухи пучками пальців.)

 Ялинонька з острахом зиму чекає —

(Піднімаються на носочки; руки внизу, трохи розведені у сторони, долоні напружені — зображують ялинку.)

 А раптом її хтось, зелену, зрубає?

(Беруться руками за голову і похитують нею.)

 Не бійся, ялинонька наша колюча,—

(Піднімають вгору вказівний палець.)

 До свята ялинку ми купимо штучну.

(Знову зображують ялинку.)

 Хай віхола віє й мете хуртовина —

(Обертаються навколо себе, довільно змахуючи руками.)

 Весна за зимою прийде неодмінно!

(Жвавий крок на місці.)

V.Підсумки заняття

Класовод. Як бачите, зима іноді приносить природі нашої місцевості нелегкі випробовування. Ми, звичайно, не можемо змінити погодні умови, але завжди маємо допомагати живим істотам пережити холодну пору.

Давайте ж не будемо байдужими до природи рідного краю! Нехай вона залишається такою ж багатою і красивою, дивовижною і чарівною! А ми станемо піклуватися про неї, щоб милуватися рідними землями в будь-яку пору.

Категорія: Виховна година | Додав: SYLER (30.12.2013)
Переглядів: 6110 | Рейтинг: 0.0/0
Вода в природі. Властивості води. Як дбати про чистоту водоймищ
Уявлення про симетричну форму. Практична робота «Світ комах»
Л. Костенко «Ліс на світанку», «Березовий листочок», «Берізка по коліна у вод...
Дикорослі та культурні рослини
Зустріч із дитячими журналами. Урок позакласного читання
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]