Хай у родині живе доброта!

ТЕМА 8. Хай у родині живе доброта!

Мета: формувати уявлення школярів про значення сім’ї для дитини; виховувати чуйність і доброту до своїх близьких, прагнення цінувати свою родину, любити батьків, допомагати їм.

Обладнання: фотовиставка «У своїй родині — найліпше дитині»; ілюстрації до тематичних віршів; аудіо-апаратура.

Попередня робота: першокласники знаходять і вчать удома одне-

 два прислів’я про сім’ю (стосунки між батьками й дітьми); на заняття діти приносять світлини із зображенням своїх родин (під час спільного відпочинку, якої-небудь діяльності), з яких за допомогою вчителя обладнують виставку.

ХІД ЗАНЯТТЯ

I. Організаційний момент

Класовод. Як добре, що ми сьогодні знову зібралися разом! Скажіть, діти, який у вас настрій? Може, хтось із вас сердитий, сумний? А хто відчуває байдужість? Чи є серед вас такі? (Учні відповідають.)

II. Розкриття теми заняття

Класовод. Зараз я пропоную вам універсальний «чарівний» засіб для покращення настрою. Для цього слід зробити зовсім небагато: просто згадати тих, кого ми найбільше любимо. А кого ви любите найбільше? (Школярі називають батьків та інших членів свбіх сімей.)

Звучить тиха спокійна музика. Учитель виразно промовляє віршовані рядки.

 Пригадали діти тата й маму —

 Найрідніших ми згадали,

 І на серці — ви відчули самі —

 Миттю всім чомусь тепліше стало.

 На душі в нас — лагідно і світло,

 Бо «родина» — добре слово, діти.

III. Повідомлення теми й мети

Класовод. «Хай у родині живе доброта!» — так звучить тема нашого сьогоднішнього заняття. Сьогодні ми поговоримо про найрідніших людей — про наші сім’ї. Ми подумаємо, чому кожній людині потрібна родина, якою має бути справжня сім’я і що кожен з вас може зробити для того, щоб уся його родина була щасливішою.

IV. Подання нових знань

 Бесіда «В оточенні родинного тепла»

Класовод. Діти, як ви розумієте вираз «тепло родини»? Щойно малюк з’являється на світ, він потрапляє в лагідні материнські руки, його пестять родичі, дарують гарні подарунки. Дідусі й бабусі, тітоньки й дядечки завжди раді його бачити.

Скажіть, чи скучаєте ви за своєю родиною, коли ви не вдома? Чому? Чого не вистачає вам у цей час? (Діти відповідають на запитання, розмірковують.)

Діти, а хто з ваших родичів навчає вас цікавих справ, дарує книжки, з яких ви дізнаєтеся багато нового? Із ким вам цікаво розмовляти про все-все? Чому ще ви хотіли б навчитися у своїх родичів? (Звучать відповіді.)

Говорячи про родину, не можна обійти увагою людей похилого віку. Ви здогадалися, кого я маю на увазі? (Бабусю та дідуся.) Мабуть, ви погодитеся з тим, що до бабусь і дідусів слід ставитися з повагою та турботою. Адже вони пройшли вже чималий життєвий шлях, мають великий досвід. Тож прислухайтеся до їхніх порад, виконуйте їхні прохання, намагайтеся завжди допомагати бабусі й дідусеві всім, чим зможете.

У багатьох із вас є братики й сестрички. Підніміть руки ті, у кого вони є. (Школярі виконують завдання.) Розкажіть про них: вони старші чи молодші за вас? (Учні відповідають.) Мабуть, ви знаєте, що про молодших сестричок і братиків слід піклуватися, допомагати мамі й татові виховувати їх. А от у старших можна й потрібно багато чого повчитися!

Розкажіть, як ви ставитеся до ваших братів і сестер. (Двоє-троє дітей відповідають.)

Кожна людина бажає мати дружну і щасливу родину. А це неможливо без взаємної любові, турботи, уваги та взаємодопомоги. Хто згоден з тим, що діти обов’язково мають допомагати своїм батькам? (Звучать відповіді.) Справді, прибрати за собою речі, помити посуд, витерти пил — це зовсім не складно. Але, повірте, ваша праця принесе рідним стільки радощів! Адже вони зрозуміють, що вже і ви думаєте та піклуєтеся про них.

Розкажіть, у яких домашніх справах ви допомагаєте старшим. Ви це робите з власної волі чи на прохання батьків? Чи приємно вам відчувати себе помічником? (Учні розмірковують.)

Класовод пропонує дітям розказати дібрані ними українські прислів’я про родину та її членів. Школярі виконують завдання, підводячись та промовляючи тексти тематичних фольклорних висловів по черзі.

 Прислів’я

 • У своїй родині — найліпше дитині.

 • Навіщо й клад, коли в сім’ї лад.

 • Нема того краму, щоб купити маму.

 • Одна мати — вірна порада.

 • Без рідної матінки і сонце не гріє.

 • Який дуб, такий тин, який батько, такий син.

 • Рідний батько поганого не навчить.

 • Поки баби, поти й ради, поки діда, поти й хліба.

Класовод. Ці мудрі прислів’я та приказки прийшли до нас із дуже давніх часів, адже на українській землі люди віддавна вміли цінувати свою родину, пишатися й дорожити нею.

Матері й батькові, бабусі й дідусеві присвятили свої твори і відомі українські поети. їх вірші добрі і чуйні, сповнені сердечного тепла й щирості. Послухайте деякі з них.

Робота з віршованим матеріалом

Учитель знайомить першокласників з тематичними віршами.

 Т. Шевченко

 Ой сину мій, сину,

 Моя ти дитино,

 Чи є кращий на всім світі,

 На всій Україні!

 Нема кращого й не буде —

 Дивуйтеся, люде!

 Нема кращого!.. А долю...

 Долю роздобуде!

Марійка Підгірянка Мати

 Хто тебе так щиро любить,

 І вбирає, і голубить,

 І кладе у ліжко спати?

 Мати.

 Хто стеріг тебе од злого,

 Відмовляв собі усього,

 Щоб тобі віддати?

 Мати.

 Т. Коломієць Братик і сестричка

Братик для сестрички Чистить черевички,

Сплів бичка з соломи,

Склеїв з шишок гнома.

І тепер по килимку їздить гномик на бичку.

А сестричка, хоч мала, Голку й заполоч взяла. Вишила два носики,

Вишила два хвостики,

Ще й двоє оченяток,

Наче маченяток.

І вже із сорочини Співають дві пташини На різні голоси...

На, братику, носи!..

Г. Чубач Найрідніші голоси

«Дозвольте вас, бабусю, Колись намалювати.

У вас красиві очі І руки вузлуваті!»

«Авжеж,— бабуся мовить,— Малюй, моя дитино! Дивилась в небо довго —

Та й маю очі сині.

Робила всю роботу —

Та й руки вузлуваті.

Сідай тамо, навпроти,—

Та й будем малювати!

Охоту, як роботу,

Не можна відкладати». Малює моя доня.

Позує моя мати.

Портрет — немов ікона В кутку сільської хати.

Запитання до учнів

 • Яке враження справили на вас ці віршики? Який з віршів вам сподобався найбільше? Чому?

 • Які почуття поети вклали у свої твори про рідних людей? (Доброту, ласку, ніжність, любов.)

Класовод. Наше заняття продовжить цікавий тест.

Тест «А ти чуйний до рідних?»

Під час тестування вчитель обговорює з учнями запропоновану ситуацію, допомагає їм зробити правильний вибір і сформулювати пояснення.

 1. Бабуся не досить добре бачить, їй важко просунути нитку у вушко голки. Вона просить вас допомогти, але ви дивитесь улюблений мультфільм. Як ви вчините?

а) Одразу відгукнетеся на прохання бабусі.

б) Пообіцяєте бабусі, що допоможете їй після того, як закінчиться мультик.

в) Відмовите в допомозі, сказавши, що вушко голки надто мале і ви теж не зумієте просунути в нього нитку.

 2. У вас поламалася нова іграшкова машинка. Ви чекаєте з роботи тата, щоб попросити його відремонтувати іграшку. Але тато повертається додому пізно і дуже стомленим. Що ви зробите?

а) Дасте татові можливість відпочити, розкажете йому щось цікаве, веселе, а потім, коли він відпочине, все ж таки звернетеся до батька з проханням.

б) Одразу звернетеся до тата з проханням, адже ви так довго чекали на нього і вам конче кортить погратися улюбленою іграшкою.

в) Не станете турбувати татуся, зачекаєте вихідних, коли він буде вільним. Тоді тато й полагодить машинку. А поки що ви пограєтеся іншими іграшками або знайдете інші цікаві справи.

V.Підсумки заняття

Класовод

 У народі кажуть люди:

 «Вдома й стіни помагають».

 В нашім краї скрізь, усюди Цю примовку добре знають.

 Лиш в родині неодмінно Приголублять, пожаліють —

 Ось тому домівки стіни Всіх теплом любові гріють!

Тож цінуйте свою родину! Віддячуйте своїм батькам, бабусі з дідусем за їхню турботу щирою любов’ю, не засмучуйте своїх близьких, а даруйте їм радість! Тоді ваша сім’я буде дружньою та щасливою і в ній завжди пануватиме доброта.

Усього вам найкращого!

Категорія: Виховна година | Додав: SYLER (30.12.2013)
Переглядів: 4837 | Рейтинг: 5.0/1
Самообслуговування. Призначення одягу та взуття
А. М'ястківський «Казка про яблуню». В. Коломієць «Не лови метелика».
Робота з папером. Декоративна аплікація
Бджілка мала, та й та працює
«Які чудові нам земля дає плоди...». Складання текстів-описів за малюнком і п...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]