УРОК 12 ТЕМА: СЛОВА — НАЗВИ ЗВІРІВ (У ЗООПАРКУ)Мета: збагачувати й активізувати лексичний запас школярів; удосконалювати мовленнєві навички, уміння будувати висловлювання на основі почутого, малюнків; розвивати мовленнєві вміння і навички, діалогічне мовлення; пам’ять, спостережливість, увагу; виховувати любов до тварин, інтерес до усної народної творчості. Словник: білка, бобер, ведмідь, вовк, заєць, їжак, кабан, кріт, лев, лисиця, лось, мавпа, олень, рись, слон, тигр, ховрах, змія, жаба, черепаха, ящірка; хутро, роги, хвіст, барліг, нора, дупло, кубло. Обладнання: предметні та сюжетні малюнки із зображенням тварин; Барвінок (малюнок або лялька); ілюстрації до казки «Рукавичка»; маски казкових героїв; ляльки-«рукавички». ХІД УРОКУ І. Організаційний момент Учитель Добрий день! В добрий час! Рада, діти, бачить вас! Ви почули всі дзвінок? Він покликав на урок. Будем гарно працювати І знання всі здобувати. II. Мотивація навчальної діяльності — Діти, до нас на УРОК завітав Барвінок, і він запрошує всіх нас на екскурсію. А куди — дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку. Я ходив туди з татом, Звірів бачив там багато: Мавпу, лева і слона, Ще й ведмедя, крокодила. Всіх запам’ятать несила. — Куди ж нас запрошує Барвінок? — Правильно, у зоопарк. III. Робота над новим матеріалом 1.Ознайомлення зі словами — назвами тварин — Уявіть собі, що зараз ви — у зоопарку, ходите по алеях, дивитесь на звірів. На дошці вивішені таблиці із зображенням диких тварин. — Яких тварин ви впізнали? (Діти називають, повторюють хором.) — У зоопарку багато диких тварин вз різних куточків Землі. Як ви гадаєте, які тварини живуть у лісах України? Які — ні? (Учні відповідають. За необхідності вчитель виправляє та доповнює відповіді дітей.) 2.Гра «Так чи не так» Учитель запитує від імені Барвінка. — Це вовк? — Так, це вовк. — Це лев? — Ні, це не лев. Це тигр. 3.Гра «Хто зайвий?» — Барвінок пропонує вам зіграти в гру «Хто зайвий?» Учитель називає слова; діти визначають зайве слово і аргументують свою думку. Лисиця, їжак, вовк, заєць, корова, ведмідь. (Зайве слово — «корова», бо це свійська тварина.) Олень, борсук, вуж, мавпа, білка, кабан. (Зайве слово — «мавпа», тому що вона не живе в наших лісах). Тигр, верблюд, лев, лось, леопард. (Зайве слово — «лось», тому що тільки він живе в лісах України). 4.Гра «Допоможіть кожному потрапити додому». На дошці — малюнки із зображенням тварин та їхнього житла. Кожна тварина має своє житло. Хто де живе? Діти переставляють малюнки, утворюючи пари і пояснюють: — Лисиця живе у норі. — Білка живе в дуплі. 5.Гра «Кому що?» — Барвінок пропонує пригостити тварин. А кому що дати? На дошці записані слова у два стовпчики. Кабан ожина їжак горішки ведмідь банан білка трава мавпа жолуді олень гриб Діти утворюють пари, складають речення: — Кабан полюбляє жолуді. — Білочка гризе горішки. — Ведмідь ласує ожиною. 6.Гра «У кого хто є?» — Барвінок хоче вам повідомити, що в багатьох тварин навесні з’являються дитинчата. А у кого — хто? (Складання речень за малюнками.) У зайчихи — зайченятко. У слонихи — слоненятко. У ведмедиці — ведмежатко. Фізкультхвилинка — За тваринами дуже цікаво спостерігати, особливо за малечею. Уявімо себе маленькими ведмежатами. Ведмежата в лісі жили, Головою вертіли. Ось так, ось так — головою вертіли. Ведмежата мед шукали, дружно дерево гойдали. Ось так, ось так — дружно дерево гойдали. Вперевалочку ходили, Та із річки воду пили. Ось так, ось так — та із річки воду пили. Ну, а потім танцювали, вище лапи піднімали. Ось так, ось так — вище лапи піднімали. 7.«Щоб ротик був слухняним» 1)Чистомовка-добавляночка. Ни-ни-ни — в зоопарку... (слони). Ра-ра-ра — у лисиці... (нора). Ка-ка-ка — ми побачили... (вовка). Жа-жа-жа — ось кумедне... (ведмежа). Лю-лю-лю — я тварин... (люблю). Діти повторюють склади і продовжують текст, знаходячи останнє слово за змістом і римою. 2)Скоромовка (на вибір). Бурі бобри брід перебрели, Забули бобри забрати торби. Очиці у вовчиці наче блискавиці. Лис просив маленьку лиску: — Лиско, погойдай колиску. Погойдай колиску, лиско, Там в колисці менша лиска. Слухання, промовляння, заучування скоромовки. Конкурс скоромов- ців. До обраної скоромовки слід використати ілюстрацію. 8.Гра-змагання «Ланцюжок слів» (за рядами) Учитель називає слово — назву тварини. Перший учень повторює слово, назване вчителем, і називає своє слово — назву тварини. Другий учень повторює слова, що назвали вчитель і перший учень, а потім додає своє слово. Наприклад: Учитель. Вовк. 1- й учень. Вовк, лисиця. 2- й учень. Вовк, лисиця, кабан. Перемагає той ряд, учні якого назвали найбільше тварин по порядку. — Усі молодці. Гарно запам’ятали назви тварин. А переможців привітаємо оплесками. 9.Гра «Лісові характери» — Усі тварини — живі істоти, і кожна з них має свій характер, звички. Барвінок хотів би дізнатися, хто в лісі: • найголовніший; • найхитріший; • найсильніший; • найдобріший; • найспритніший? Діти дають відповіді, пояснюючи свою думку. Наприклад: — Найдобріший у лісі зайчик, тому що він нікого ніколи не ображає, не лякає. — Доповніть речення. Сильний, як... Хитрий, як... Злий, як... Полохливий, як... Прудкий, як... Вайлуватий, як... 10.Гра «Упізнай нас» — Барвінок продовжує екскурсію зоопарком. Ось ми наближаємося до вольєрів, де живуть: • невеликий полохливий звірок-гризун із куцим хвостиком, довгими вухами, короткими передніми і довгими задніми лапами (заєць); • хижий звір із сірим хутром, який нападає на свійських та диких тварин (вовк); • невеликий звір, який живе під землею, живиться дощовими черв’яками, личинками комах (кріт); • невеличкий руденький звірок із пухнастим хвостом та китичками на вухах, який живе на деревах (білка); • велика жуйна свійська чи дика тварина з гілчастими рогами й коротким хвостом (олень); • великий звір родини котячих із шерстю жовтогарячого забарвлення з чорними смугами (тигр). — Що нового, цікавого дізналися про тварин? 11.Складання речень. Хто? Який? Що робить? Загадка Що за дивна непосіда На стежину шишки кида? (Білка) Робота за малюнком. — Білочка яка? (Білочка маленька, руда, пухнаста, жвава, спритна, непосидюча.) — Білочка що робить? (Стрибає, бігає, шукає і запасає їжу, мостить кубло, доглядає дитинчат.) Складання речень. Маленька білочка стрибає з дерева на дерево. Руденька пухнаста білочка гризе горішок. Загадка Ходить хмуро між дубами, Хижо клацає зубами. Весь, як є, — жорстока лють, Очі так її і ллють. Зачаївся ось, примовк, Грізний звір цей, звісно... (вовк). Робота за малюнком — Вовк який? (Вовк сірий, злий, лютий, грізний, сильний.) — Вовк що робить? (Бігає, полює, шукає, ходить, клацає зубами, виє.) Складання речень Сірий вовк бігає по лісу. Злий вовк клацає зубами. 12. Складання тексту-опису тварини (їжачка) на основі мовного матеріалу, малюнків та власних спостережень 1) Загадка. Гостороносий і малий, Сірий, тихий і не злий, Вдень ховається. Вночі Йде шукать собі харчі. Весь із тонких голочок. Як він зветься? (їжачок). — Які слова допомогли відгадати загадку? Що нового дізналися про цю тваринку? 2)Вірші. Купка листя золотого, Обминувши пень і хмиз, Прямо з горбика крутого Нишком сунеться униз. А торкнеш її руками, Відхиливши гілочки, І відчуєш під листками їжакові колючки. В. Скомаровський — Яку картину ви собі уявили? — Нащо був схожий їжачок? — Для чого він збирав листячко? їжачок-хитрячок Із голок та шпичок Пошив собі піджачок. А у тому піджачку Він гуляє по садку. Натикає на голки Груші, яблука, сливки. І до себе на обід Він скликає цілий рід. — Чим живиться їжачок? — Для чого йому колючки? — Що ви знаєте про цю тваринку? 3)Складання тексту-опису за допомогою питань і малюнка. — Хто такий їжачок? Де він живе? (їжачок — невеличка лісова тваринка.) — Чим укрите його тіло? Які ці колючки? (Його тіло вкрите гострими сірими голочками.) — Які в їжачка лапки і вушка? (У їжачка маленькі лапки і чутливі вушка.) — Який у нього писочок? (Писочок витягнутий, із чорним носиком і маленькими вусиками.) — Які оченята? (Оченята чорні, блискучі.) — Що робить їжачок під час небезпеки? (Під час небезпеки їжачок згортається в клубок.) 4)Відтворення зв’язного висловлювання. Кожен учень, давши відповідь на запитання вчителя, виходить до дошки. Учні шикуються в один ряд і кожен із них ще раз повторює своє речення- відповідь. Таким чином діти чують повне зв’язне висловлювання. 5)Повторення зв’язного висловлювання учнями індивідуально. Діти можуть доповнювати текст своїми словами, реченнями. Фізкультхвилинка Один-два-три, з нами до зоопарку ходи! Раз, два, три, чотири, п’ять — будем по стежці крокувать. Там пташок ми зустрічаєм, разом з ними політаєм, Разом з зайцем пострибаєм, а від вовка повтікаєм. Як лисичка, до зайчат підкрадемося. Як ведмедик клишоногий, потанцюємо. Ледве чутно тихим зоопарком помандруємо. IV. Підбиття підсумків. Рефлексія — Якими є ваші враження від уроку? — Що найбільше сподобалося? — Що нового дізналися? Чому нам потрібні ці знання? — Продовжте фразу: « Сьогодні на уроці я...» | |
| |
Переглядів: 8824 | |
Прикраси для ялинки |
Сюжетні композиції з рослинних форм. створення колективних сюжетних композиці... |
Ліплення з пластиліну овочів і фруктів |
Живопис як вид образотворчого мистецтва. Малюнок на тему «Осінь-мальовничка» |
Російська народна казка «Лисичка» |
Всього коментарів: 0 | |