Урок 33. Абетка композиції: колір як засіб виразності. Творче завдання. колекція чарівникаМета: ознайомлювати учнів з основами композиції, поняттям «рівновага»; розвивати комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати в дітей уміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість; навчати міркувати, стимулювати розвиток допитливості; виховувати в учнів акуратність, увагу. Оснащення: Зоровий ряд: схеми компонування плями на площині, матеріали для демонстрування послідовності та техніки виконання роботи. Обладнання: альбом для малювання; простий олівець; гумка; акварель; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра. Тип уроку: комбінований урок. Коментар Цей урок заключний, підсумковий за темою «Живопис» за перший рік навчання образотворчого мистецтва. Під час уроку повинні бути виявлені основні знання та вміння учнів у галузі кольорознавства, композиції; визначений ступінь уміння створювати тематичні асоціації, передавати свої емоції, враження, ставлення засобами образотворчого мистецтва. Хід Уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань Бесіда ♦ Пригадайте, які характери мають різні кольори. ♦ Для передачі яких почуттів і настроїв художники обирають червоний, жовтий, оранжевий, блакитний, синій, зелений, фіолетовий, білий, чорний кольори? ♦ Із чого ми починаємо свій малюнок? (Спочатку — ідея, потім — компонування на аркуші паперу.) III. Мотивація навчальної діяльності IV. Викладення нового навчального матеріалу Робота над формуванням умінь і навичок. Розповідь учителя Розташування зображення на аркуші паперу художники називають композицією. Слово це прийшло до нас із латини й означає додавання, з’єднання частин. У суді Давнього Рима цим словом називали примирення тих, хто сперечається, а під час бою гладіаторів — протиставлення бійців. З’ясуймо, що ж таке композиція? Для чого вона потрібна художникам? У нас є сім однакових аркушів паперу. (Учитель показує по черзі схеми компонування, учні під його керівництвом розбирають кожний варіант. Необхідно допомогти класові знайти для кожного варіанта яскравий асоціативний образ.) Занадто маленька форма на великому аркуші викликає почуття незручності, незатишності, самотності (маленьке мишеня посередині спортивної зали). Занадто велика форма викликає почуття обмеженості, стисненості (кит у бляшанці). Розташування силуету нижче від центра аркуша викликає почуття важкості, приземленості (мішок із картоплею), а розташування вище центра — легкості, летючості (кульбаба на тонкій ніжці). Фігура, розміщена у верхньому кутку, викликає бажання перемістити її на інше місце або зовсім винести за межі аркуша (повітряна кулька, що відлітає). Фігура, розташована точно в центрі, створює враження врівноваженості, спокою. А фігура в нижньому кутку дає можливість вільно пересувати її по всій площині аркуша (листок, який упав із дерева). Однією з основних умов створення правильної композиції є рівновага. Спробуймо розібратися, що це таке. Навчальна гра (Учитель призначає з класу трьох помічників, які ілюструватимуть слова вчителя.) Коли ми стоїмо прямо на обох ногах, ми почуваємося дуже впевнено, стійко. (Один учень стає прямо.) Тепер спробуйте сильно нахилитися вбік, не відриваючи ніг від підлоги і притискаючи руки до боків. Це складно зробити. Але якщо витягти руку або ногу в бік, що є протилежним нахилу, рівновагу втримати простіше. V. Актуалізація вивченого матеріалу Організація сприйняття творів мистецтва. слово вчителя А тепер поглянемо, як досягає рівноваги Василь Кандинський у картині «Декілька кругів». Великий темний круг і декілька яскравих маленьких кругів ліворуч угорі врівноважують середній світлий круг праворуч унизу картини. Інші варіанти компонування не дозволяють нам досягти рівноваги. (Учитель пропонує учням проаналізувати картини-ілюстрації та визначити, як художникам удалося досягти рівноваги.) творче завдання. слово вчителя Уявіть чарівника — великого дивака, який дуже любить свою дивовижну колекцію. Тільки він збирає не марки, не значки і навіть не календарики, а характери людей. Він уважно придивляється до кожного, знаходить у його характері головне і перетворює цю рису на що-небудь зрозуміле. Наприклад, дитячий сміх наш чарівник перетворює на маленькі дзвіночки, сльози стають краплями дощу, жадібність — великою потворною жабою, заздрість — змією, а любов — людським серцем. риси кожної людини зберігаються у чарівника на окремих полицях, щоб нічого не переплуталося. Але характери у всіх різні. В однієї людини більше доброти, а в іншої — потягу до знань. Тому і предмети в колекції чарівника різних розмірів. Намалюйте малюнок із тих предметів, на які чарівник перетворив би ваш характер. Поміркуйте, що на вашому малюнку буде великим, а що — маленьким. Скористайтеся олівцем. Індивідуальна робота за творчим завданням Учні виконують індивідуальну роботу за творчим завданням. VI. Підбиття підсумків Обговорення учнівських робіт Із малюнків створюють альбом «Характери нашого класу». Коментар Обсяг роботи не дозволяє завершити малюнок за один урок. Учням пропонується це зробити вдома фарбами. Учитель пропонує обрати кольори для кожного предмета таким чином, щоб вони відповідали зображуваній рисі характеру. Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 1832 | |
І. Жиленко «Доброго ранку!..», Т. Коломієць «Задзвонив синенький дзвоник». В.... |
Л. Забашта «Берізонька», Л. Костенко «Перекинута шпаківня». І. Сенченко «Жаль... |
Природні матеріали. Ескіз виробу. Природні матеріали. Виготовлення аплікації ... |
Узгодженість декоративної прикраси із силуетною формою. Практична робота «Каз... |
Підсумковий урок за І семестр |
Всього коментарів: 0 | |