Урок 230 (письмо) Тема: Слова - назви предметівМета: ознайомити учнів зі словами, що називають предмети та явища; вчити розрізняти їх за питаннями хто? що?-, логічно і послідовно висловлювати свої думки; дати поняття істоти - неістоти; вчити розрізняти слова-предмети за родами та за поняттям один - багато; удосконалювати вміння виконувати звуко-буквений, складовий аналіз слів, вміння ставити наголос, добирати слова-родичі, відгадувати загадки, кросворди; сприяти збагаченню та активізації словникового запасу першокласників; розвивати мовну культуру, творчу уяву, зв'язне мовлення учнів, вміння узагальнювати, працювати в парах змінного складу, самостійно, колективно; виховувати охайність під час письма, любов до рідної мови. Обладнання: кросворд, схеми-будиночки для виконання вправ "Істота - неістота", "Роди предметів"; картки для роботи у парах змінного складу; м'яч; м'яка іграшка лисичка; музичний супровід, магнітофон; зошит. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань учнів - У школі на уроках, під час прогулянки у лісі, на відпочинку ми зустрічаємося з цією твариною. Розгадавши кросворд, ви дізнаєтеся, що ж це за звір. 1 Словникова робота Діти записують у зошит словникові слова-відгадки. 1) Дженджик, дженджик, дженджуристий Жевчик каро-золотистий, Між робочих бджіл джеркоче, Із джерельця пити хоче - Льотчик, що квітки лоскоче. (Джміль) 2) Я ніколи не сиджу А ходжу, ходжу, ходжу. І хоч з місця не зійду - Все про час вам докладу. (Годинник) 3) Мама матусі, хто вона? (Бабуся) 4) Балерина закружляла На підлозі край стола, Притомилася, упала І в коробку спать лягла. (Дзиґа) 5) У носатого Івана Одежина дерев'яна. Він у чистім полі ходить І по ньому носом водить. Нестрижений, нечесаний, Гострим ножем затесаний. (Олівець) 6) А відгадайте-но: що я таке? Всі хочуть, як народиться дитина, Щоб я було красиве і дзвінке, Бо носить все життя мене людина. (Ім'я) - Кому ж буде присвячений наш урок? (Лисиці) Під горою хвойний ліс, За горою хижий лис. Вкрита травами гора. Збоку - лисяча нора. В ній хитрюга непроста Від собак хова хвоста. Як навідалась в курник, То відразу ж півень зник! В. Гринько 2 Фонетична робота зі словниковими словами - У слові джміль визначте кількість букв та звуків. (6 букв, 4 звуки) - Яка буква не позначає звука? Для чого вона вживається? - Слово годинник поділіть на склади, поставте наголос. (Го-дйн-ник) - До слова бабуся: 1) доберіть слова-родичі: 1 - ніжне слово (бабусенька); 2 - хустина (чия?)... (бабусина); 3 - у казці "Колобок" хто спік головного героя? (Баба); 4 - як ще можна назвати бабусю? (Бабця, бабусечка, бабуня); 2) визначте глухі та дзвінкі приголосні звуки. - Чим цікаве слово дзиґа з фонетичної точки зору? (У слові букв більше, ніж звуків, тому що буквосполучення дз позначає на письмі один звук [дз].) - У слові олівець визначте тверді і м'які приголосні, схематично їх позначте під словом. - Виконайте звуко-буквений аналіз слова ім'я. Чим цікаве це слово з фонетичної точки зору? Що таке апостроф? Коли він пишеться? III. Повідомлення теми та завдань уроку - Діти, все, що оточує нас,- це предмети. Предметів дуже багато, і кожен з них має свою назву. Сьогодні на уроці ми ще раз попрацюємо зі словами, що є назвами предметів. Бо чим більше ми знаємо назв предметів, тим більше вживаємо їх у своєму мовленні, тим багатшим воно стає. - На які запитання відповідають слова - назви предметів? (Хто? що?) - А допоможе нам цікавіше попрацювати над темою уроку наша стара знайома - рудохвоста Лисичка. IV. Робота над темою уроку Звучить музика, учитель показує Лисичку - м'яку іграшку, малюнок. - Лисичка принесла нам різні завдання і просить, щоб ми допомогли їй їх виконати. 1 Допишіть назви предметів за зразком (Хто?) Голуб, ластівка, горобець - птахи. (Хто?) Жук, метелик, коник, сороконіжка, комар - комахи. (Що?) Тополя, клен, ялинка, сосна, береза - дерева. (Що?) Конвалія, тюльпан, ромашка, троянда - квіти. Бесіда o Свійські тварини: корова, коза,... o Дикі тварини: заєць, ведмідь,... - На яке питання відповідають ці слова? (Хто?) o Овочеві рослини: помідор, картопля,... - На яке питання відповідають ці слова? (Що?) Фізкультхвилинка 2 Вправа "Істота - неістота" - Розмістіть у два будиночки слова. Учитель читає слова на картках. Песик, стілець, книжка, ведмедик, котик, білченя, парта, хліб, м'яч, папуга. Хто? Що? Слова, що означають людей, птахів, звірів, риб, тварин - ІСТОТИ Слова, що означають інші предмети - НЕІСТОТИ - Я знаю, що слова необхідно поділити на дві групи. Але за якою ознакою ми будемо їх розміщувати? (Якщо діти не знайшли "ключа", учитель може підказати алгоритм виконання логічного завдання.) - Пропоную перше слово записати у перший будиночок (записує слово "песик" до першого будиночка, бере картку зі словом "стілець" і порівнює це слово зі словом "песик".) Песик - він (хто?) тварина, стілець - він (що?) предмет. Якщо напишу їх у різні стовпчики, то куди буду писати слово книжка'? Вона (що?) - предмет. У слів стілець і книжка спільне питання (що?) Отже, наші будиночки розрізнятимуться за питаннями: хто? - 1-й, що? - 2-й стовпчик. Висновок. На питання хто? відповідають слова, що називають людей, тварин, птахів, риб - живих істот. Всі інші слова відповідають на питання що?. Це неживі предмети - неістоти. З Вправа "Роди предметів (чоловічий, жіночий, середній)" - Діти, пригадайте, як ми тільки-но розділили слова на дві групи, і подумайте, як розділити подані слова на три групи. Сорока, гусак, черешня, дерево, радість, сонце, бик, метелик, море. Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід він, мій вона, моя воно, моє Учитель підписує будиночки після того, як діти дійдуть висновку після міркувань. - Міркуємо так: сорока - (хто?) - вона; гусак - (хто?) він; дерево - (що?) - воно. Пальчикова гімнастика 4 Робота у парах змінного складу - У кожного з вас є картка зі словами. Розселіть їх самостійно у два будиночки (І - істота - неістота); а також у три будиночки (II - чоловічий, жіночий, середній). Картка 1 I. Килим, село, ворона, хлопець. II. Крокодил, чайка, джерело Картка 4 I. Ромашка, степ, індик, осел. II. Замок, долина, поле Картка 2 I. Теля, троянда, олень, каштан. II. Жираф, слово, сестра Картка 5 I. Човен, пісня, орел, артист. II. Кіно, вишня, шлях Картка 3 I. Риба, конвалія, вовк, ніч. II. Травинка, вогнище, мед Картка 6 I. Картопля, піаніно, сестра, мавпа. II. Автобус, річка, болото 5 Гра "Один - багато" Учитель кидає м'яч, називає слово в однині, учень повертає м'яч учителеві, ставлячи це слово у множині. V. Підсумок уроку Джерело: noindex | |
| |
Переглядів: 4891 | |
Наш вернісаж |
Лукаві "є" та "и" |
Фантастичні образи |
Слова, слова... Удосконалення тексту із часто повторюваними словами |
А. Качан «Загадки», «Білі мухи налетіли». С. Жупани «Підкажи словечко». Г. Ма... |
Всього коментарів: 0 | |