💎 Рекомендуєм - телеграм ігри для заробітку криптовалюти (безкоштовно) Почати заробляти!

Звук [ч]. Позначення його буквами Ч, ч ("че")

Урок  113 (читання)

Тема: Звук [ч]. Позначення його буквами Ч, ч ("че")

Мета: ознайомити учнів з буквою Ч ("че"), її алфавітною назвою та звуковим значенням; вчити школярів правильно артикулювати звук [ч], збагачувати лексичний запас дітей; розвивати фонематичний слух; удосконалювати навички читання; виховувати працелюбність, любов до природи, бажання читати книжки, пізнавати нове.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1 Мовна розминка. Повторення скоромовки

Дві ґави зранку гасали по ґанку.

Ґави просили на ґанку сніданку.

2 Оголошення теми уроку

- Сьогодні, діти, ми будемо вчитися читати слова з буквою Ч ("че").

III. Вивчення нового матеріалу

1 Виділення звука [ч] з мовного потоку

- Якщо ви відгадаєте загадку, то дізнаєтесь, хто завітав сьогодні до нас на урок.

o Ця тварина всім відома,

Ніколи не виходить з дому, їсть, гуляє, спить в хатині,

Навіть носить її на спині. (Черепаха)

- Молодці! Черепаха - плазун, який повільно рухається на коротких кінцівках. Голова і кінцівки можуть втягуватися в панцир. А ще, діти, черепахою називають вайлувату, неповоротку людину.

- Черепаха принесла гостинці, а які саме, ми побачимо, коли виконаємо математичні дії.

КАВА - BA + ЛА + ЧІП - П = ... (калачі)

2 Артикуляція звука [ч], віднесення його до приголосних, позначення фішкою

Робиться висновок, що звук [ч] - приголосний, оскільки струмінь повітря натрапляє на перешкоду. При вимові звука [ч] кінчик язика треба підносити до піднебіння.

Звертається увага на те, що звук [ч] в українській мові - завжди твердий, і тільки перед [і] - пом'якшений.

3 Орфоепічні вправи

1) Гра "Додай слово".

Чу-чу-чу - калачі... (печу).

Че-че-че - добре піч... (пече).

Ча-ча-ча - дай скоріше... (калача).

Чі-чі-чі - їж, будь ласка,... (калачі).

Чи-чи-чи - ти на мене не... (кричи).

Ач-ач-ач - ой, смачний... (калач)\

2) Гра "Впіймай звук".

Чапля чайці чемно мовить:

- Чорногуз пішов на лови.

Чимчикує він до ставу Через лози кучеряві.

- Назвіть слова зі звуком [ч].

- Які слова вказують на дію предмета? (Мовить, пішов, чимчикує)

- Які з них мають спільне значення? (Пішов, чимчикує)

- Доберіть інші слова, які б указували на процес пересування. (Іти, крокувати, прямувати, шкандибати)

4 Звуковий аналіз слів

Учні відгадують загадки і знаходять моделі слів-відгадок.

o Не сани, не віз, а їде без коліс. (Човен)

o Стоїть над водою, трясе бородою. (Очерет)

o Темний шатер увесь світ накрив. (Ніч)

Очерет Ніч Човен

/    /

1 0 1 0 1 о  =о-  1 0 1 0 1

Добирання слів зі звуком [ч] в різних позиціях - на початку, в середині, в кінці слова. (Чайка, чапля, річка, черевички, овечка, курча, піч,річ...)

IV. Ознайомлення з буквою Ч ("че")

1 Аналіз будови. Алфавітна назва

Має рак гострющі клешні,

Ними рак усе розпоре.

"Че", як гілка у черешні,

Що зростає вбік і вгору.

2 Робота за Букварем

1) Звуковий аналіз слів з опорою на схеми. Називання за малюнками предметів, у назвах яких є звук [ч] (чайка, часник, порічки, качка, каченята, овечка).

2) Утворення та читання складів із літерою Ч ("че").

Учні читають спочатку прямі, а потім - обернені склади. 3) Вправи на розширення кута зору.

- Прочитайте друге і п'яте слова. Поясніть їх значення. 4) Читання стовпчиків слів. Порівняння їх у парах.

чабан качка річка овечки

чабани качечка річечка вівчарі

- Прочитайте двоскладові слова. (Чабан, річка, качка)

- Прочитайте трискладові слова. (Чабани, річечка, качечка, овечки, вівчарі)

- Прочитайте слова, в яких перший склад наголошений. (Качка, качечка, річка, річечка)

- Прочитайте слова, в яких другий склад наголошений. (Чабан, чабани, овечки)

- Прочитайте слово, в якому наголошений третій склад. (Вівчарі)

- Прочитайте слова, в яких перший звук - твердий приголосний. (Чабан, чабани, качка, качечка)

- Прочитайте слова, в яких перший звук - м'який або пом'якшений приголосний. (Річка, річечка, вівчарі)

- Прочитайте слова, які мають пестливе значення. (Качечка, річечка)

5) Читання слів з орієнтацією на виділені злиття.

6) Читання закликаночки.

7) Читання й заучування скоромовки.

 Фізкультхвилинка

Я печу, печу, печу Діткам всім по калачу,

Зверху маком потрушу,

В піч гарячу посаджу. Випікайтесь, калачі,

У натопленій печі!

Буду Васю, Олю, Нату Калачами частувати!

Г. Демченко

V. Творчі завдання

1 Переставте літери, щоб вийшло нове слово.

1 2 3 4 5

к У Р Ч А

Сручка)

2 "Нумо, прочитай!"

- Переставте слова так, щоб вийшло прислів'я:

Сняться, і вночі, і вдень, калачі.

І вдень, і вночі сняться калачі.

- Як ви можете пояснити значення цього прислів'я? (У прислів'ї говориться про людину, яка весь час думає тільки про успіх, не бажаючи виконувати будь-яку роботу.)

VI. Підсумок уроку

- З якою буквою ознайомилися на уроці читання?

- Яке звукове значення вона має?



Джерело: noindex
Категорія: Навчання грамоти | Додав: SYLER (27.12.2013)
Переглядів: 4368 | Рейтинг: 0.0/0
Новорічні гірлянди. З’єднання елементів гірлянди. Виготовлення новорічної гір...
Вітальна листівка до Дня перемоги
Фрукти та овочі виліплені із пластиліну
Зима щедра святами. Старий рік минає, новий наступає
Лічба в межах 20. Таблиці додавання й віднімання чисел 2 і 3 в межах 10. Поня...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]